Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ringenchassi kontra svenska banor, börjar 1A fjädersätting
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17082 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Vad skulle skilja?

Svenka banor är ingent salsgolv det häller.

1 måste vi bestämma en måttstock för vad mjukt och hårt är.
Egenfrikvensen för fjäder och den fjädrade massan är ett.
Finns det fler?

2 Sen är hårt och mjukt relaterat till däcken.
Så gäller det gat, R eller slicks bör också ta i biaktande.

Fyll på med frågor och svar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Ringenchassi kontra svenska banor

fuling skrev:
Nä, det skiljer en del till nylagda Tilkebanor (dvs GPbana enligt senaste F1snitt).

Nån beskrev Ringen som mera AsfaltsRally än Racing, mycket med tillgänglig fjädringsväg (eller vill du räkna på långa progressiva bumpstopp också ).

Det kanske inte skiljer så extremt mycket i egenfrekvens och avdämpning (i teoretisk princip, det är ju inte E4an med diken det gäller), men alla randvillkor som Ringen kastar in kan ju göra det jobbigt att få till med chassi som funkar bra på bana som inte jobbar så mycket i ändlägena (sällan man är både luftburen och bukskrapad Svensk bana).
Men kanske är det lite mer transienter på Ringen (gupp, gropar och kanter), men däremellan är väl asfalten ungefär som en Svensk bana (med "mogen" asfalt).

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Vad skulle skilja?

Jag upplever att den stora skillnaden är att Svenska banor är knöliga mest på grund av dålig asfaltsbeläggning
och att det dessutom går relativt långsamt där det är knöligt. (Tänk t.ex på Ejes på Gelleråsen, vilken j-a skitkurva.. )

På Ringen är asfalten bättre (förutom i Karusellerna, såklart..) och knöligheterna är mer av karaktären "små hopp"
- man blir helt enkelt luftburen om man har fel chassi.

Jämfört med t.ex Gelleråsen och Knutstorp, så ligger väl genomsnittshastigheten för en normal svenne ca
25-30 km/h högre på Ringen. Det gör en viss skillnad. Dessutom så når man topphastigheter på rätt så
skumma ställen; ner i kompressioner, över krön och allt möjligt skumt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

FredrikÅ skrev:
På Ringen är asfalten bättre (förutom i Karusellerna, såklart..) och knöligheterna är mer av karaktären "små hopp"
- man blir helt enkelt luftburen om man har fel chassi
Då gissade jag halvbra iaf. Men med bättre asfalt och sen transienter på det så blir det ju rätt annorlunda än Mantorp (för att ta en färsk Timeattackfavorit).

Bra koll på både hög och lågfart i dämparna mao.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
25-30 km/h högre på Ringen

Rent fjädrings och dämpingsmässigt borde det inte spela någon roll, men därimot aerodynamiskt.
Typ vingar och splitter mm.

Citat:
(Tänk t.ex på Ejes på Gelleråsen, vilken j-a skitkurva.. )

Gillar Ejse, en total tempo växling. Ja FEL MEN rolig.
Då halka runt för det är kul, race är den pest om jag fattat rätt.

Hmm känns som dämparna är viktigare på ringen.
Chassi som funkar hyfsat på svenka kommer i korto på ringen pga inte otimerade dämpre.
Eller dämpare som igenligen inte är är bra, men funkar på svenak bananor.

Citat:
Nån beskrev Ringen som mera AsfaltsRally än Racing

Tyvärr tror jag detta är någon har fått för sig.
Tror även att det är allt för många skrönor och för lita fakta i ämnet.

Wimbach
Här sen Aug 2004

fuling skrev:
Vad skulle skilja?

A) Dessa meningar säger mig att du aldrig besökt Ringen själv, korrekt? Det handlar inte om vad som skulle skilja utan vad som skiljer, ty skillnaderna finns där redan. Vidare, om x är ojämnt och y också är ojämnt så betyder inte det per se att de är lika ojämna. Tvärtom finns möjligheten att de förvisso båda är ojämna men sinsemellan trots det extremt olika.

B) Hur många gånger per varv blir en renodlad racerbil á la GT-vagn luftburen på svenska banor? Hur branta är de kraftigaste uppförs-/nerförsbackarna på svenska banor? Hur hög är genomsnittshastigheten på svenska banor? Ställer du samma frågor om Ringen så kommer du att märka att det finns markanta skillnader och därmed olika krav på setup.

C) Vi har etablerat att skillnader finns, men fortfarande vet vi inget om vad skillnaderna består av. Därför välkomnar jag din frågeställning, istället för att gå efter myter om Ringensetups så kan vi väl lika gärna gå lite mer på djupet och ta reda på siffror och data. Jag kommer att ha möjligheten att inom några veckor samtala med en snabb VLN-förare tillika chassikunnig person med praktisk erfarenhet av att köra och justera såväl race- som gatbilar för Ringenbruk. Jag tar helt enkelt med mig penna och papper och frågar ut honom om vilka skillnader han anser föreligga om man jämför Ringen med t.ex. Hockenheim och publicerar svaren i den här tråden.

D) Tills dess kan du ju syna detta setup-blad från Manthey Racings egenutvecklade 996 (fotat av Johan Christensson) och om möjligt jämföra med exempelvis en 911 Cup/RSR inställd för Mantorp.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

fuling skrev:
Chassi som funkar hyfsat på svenka kommer i korto på ringen pga inte otimerade dämpre.
om gränserna (för chassit) inte utmanas så ofta så får ju svagheterna inte så stor påverkan.
fuling skrev:
Citat:
Nån beskrev Ringen som mera AsfaltsRally än Racing
Som du sagt många gånger så är ju dämperi inget enkelt.
Att skrönorna är fler än fakta kan ju ha att göra med att de som simulerat/testat fram kunskaper om dämpare på Ringen gärna tar betalt för sina tjänster (med all rätt).
För de som pillar själv med diverse färdiga kit så blir det ju lätt skrönor för att försöka förstå effekterna av justeringar (ofta långt från optimum).

John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Hastigheten skiljer ju mycket tex. NGK krönet på knutstorp jämfört med schwedenkreutz hoppet, man kanske inte kan jämföra men ändå..... på Knutstorp har en snabb bil 120-130 km/h som lägsta hastighet i SX så dundrar man fram i 230-250 km/h med samma typ av bil. Jag vill tro att man väljer olika tänk när det gäller chassiet beroende på vilken bana man ska köra på. Som sagt tidigare så är det nog inte asfaltens kvalitet eller arbetet som den som lagt den som är den stora skillnaden det är banans natur och topografi, det går ju nästan alltid uppför eller nerför och kraftigt dessutom. Det är ju inte ovanligt att bilen blir luftburen på ringen. Lyckas man det på nån svensk bana? Det är ju inte målet men det borde ju var en aspekt att ha med i chassieberäkningarna.

Jag tror att det ligger sanning i skrönan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Citat:
25-30 km/h högre på Ringen

Rent fjädrings och dämpingsmässigt borde det inte spela någon roll, men därimot aerodynamiskt.
Typ vingar och splitter mm.

Nu har jag inte varit på ringen, men likväl sett några filmer. På vilka svenska banor har du +175km/h rejäla kompressioner? Ingen? Finns utomlands. Behövs då dämpare/fjädrar som klarar en rejäl kompression i hög fart utan att slå igenom.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Christian Eick:
Helt korrekt, har inte åkt på ringen. Är ingen höjdar förare häller.
Men jag vill kunna sätt fingret på vad och varför.
Gillar inte skrönor och svamel.

Ser fram att gå djupare in A, B, C och D
Ser fram mot svaren och lite mer vetskap thumbs up

Citat:
Behövs då dämpare/fjädrar som klarar en rejäl kompression i hög fart utan att slå igenom.

och det får man genom ett mjukar chassi?
För det är väll det som skrönor säger och ringen, eller?
Läs försiktigt, inget påhopp utan en fråge ställing.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Borde man inte införa en parameter till? Typ Energiupptagningsförmåga? Lite som när man dimensionerar bromsar, man bromsar ju lika hårt på alla banor men vissa banor kräver ju mer energibuffert och därmed mer massa i bromsarna.
På Ringen är det ju så många stora/kraftiga höjdskillnader att man måste ha mer fjädringsväg även om man har en "hård" bil. Samma chassie kanske inte behöver mer än 40mm kompression på en svensk bana men på ringen så behöver man 100mm för att inte bottna.

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Christian Eick skrev:
D) Tills dess kan du ju syna detta setup-blad från Manthey Racings egenutvecklade 996 (fotat av Johan Christensson) och om möjligt jämföra med exempelvis en 911 Cup/RSR inställd för Mantorp.

Du menar så här?

Setupen på SMR GT2 vid rekordkörningen på Mantorp. Däck: R-däck.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

MaZ skrev:
Borde man inte införa en parameter till? Typ Energiupptagningsförmåga? Lite som när man dimensionerar bromsar, man bromsar ju lika hårt på alla banor men vissa banor kräver ju mer energibuffert och därmed mer massa i bromsarna.
På Ringen är det ju så många stora/kraftiga höjdskillnader att man måste ha mer fjädringsväg även om man har en "hård" bil. Samma chassie kanske inte behöver mer än 40mm kompression på en svensk bana men på ringen så behöver man 100mm för att inte bottna.

Instämmer, känns som det saknas en dimension annars i dimensionerandet.
Det är svårt att hitta jämförande partier på svenska banor, tänk bara Fuchsröre för att ta ett ställe, fullfartskompression en längre stund i 200+ samt tillägg på det även att man svänger och får ännu mer belastning på högersidan av den anledningen.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det står om fjäder
Fram 140-60-200
Bak 140-60-240

Jag gissar att 140 är fjäderhårdheten
60=innerdiamer
200 o 240 är längden
Är det någon som kan bekräfta detta?

Energi upptagndet kan vi ta sen, lika med fjädringsvägen.
Hur många i huvudtaget har koll på hur mycket av fjädringsvägen de använder?
Vi börjare mer ren hårdhet bara.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Det står om fjäder
Fram 140-60-200
Bak 140-60-240

Jag gissar att 140 är fjäderhårdheten
60=innerdiamer
200 o 240 är längden
Är det någon som kan bekräfta detta?

Energi upptagndet kan vi ta sen, lika med fjädringsvägen.
Hur många i huvudtaget har koll på hur mycket av fjädringsvägen de använder?
Vi börjare mer ren hårdhet bara.

Är det inte tvärtom, 140 är längden och 200 och 240 hårdheten?

och som svar på din tidigare frågeställning, skrev inte direkt mjukare chassi men annorlunda sättning mellan fjäder/dämpare kan vara en väg. Irländarna i liknande fall har ungefär samma grundproblem, att få en bansatt cykel att fungera på dålig landsväg. Får inte bottna eller bli för hårt så ramar och fälgar knäcks istället.
Vi har ju muntligen börjat diskuterat om vilka likheter och eventuellt skillnader som finns i sättning mellan olika antal hjul.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:
Cup/RSR

Är det någon som har koll på fjäderhårdetrne på dessa?
Även std 996GT3or

Täby
Här sen Apr 2006

Borde inte denna tråd ligga under Racetech?
Vi vanliga människor har nog inte så stort utbyte av denna info

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Mats Thur skrev:

Men om det frambringas ett svar som kan omvandlas till ett begripligt lekmannaspråk som förklarar vad som skiljer en Ringensetup från t.ex. setups för svenska banor, är inte det av allmänintresse då? (Detta forum = 7207 ämnen med 115292 inlägg mot Racetech = 371 ämnen med 7769 inlägg).

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Christian Eick skrev:
Mats Thur skrev:

Men om det frambringas ett svar som kan omvandlas till ett begripligt lekmannaspråk som förklarar vad som skiljer en Ringensetup från t.ex. setups för svenska banor, är inte det av allmänintresse då? (Detta forum = 7207 ämnen med 115292 inlägg mot Racetech = 371 ämnen med 7769 inlägg).

Plötsligt så händer det.....

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Citat:

Även om alla inte fattar all tekniksnack så kan det ge ett hum vad som är sant och vad som är skröna.
Sen tekniksnacket går att förklara tämlig begripligt MEN då måste den som förklarar ha fakta.
Jag har tillräcklig koll för att kunna se likheter och skilnder om jag får chassisetingar från ett gäng bilar.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Summering så här långt:

1. Vi har de vanliga krängning, broms och acceleration.

2. Vi har problemet med smågupp som ska sväljas av fjädringen, där är det kanske inte så stor skillnad på slitna banor i sverige och ringen men ringen går fortare och en knöl i banan passeras fortare och kräver då "snabbare" (följsammare) fjädring.

3. Vi har långa kompresioner i svackor och utfjädring över krön på ringen som nog inte finns i sverige, kanske lite grand på Gottland, Kinnekulle och Knutan.

4. Vi har hastighetskillnder som kan påverka. speciellt då vid hopp över krön och komprimeringar.

Pratade lite med RSR om Alforna och hur de ställer in dom i sommras då jag åker 5-papp+ med en liknande bil i sverige. Han sa att de åker med ganska mjuk inställning och inte allt för lågt för att hjulen ska hålla sig i backen hela tiden och inte slå i botten.

Min åsikt är att det nog är för att inte slå sönder hyrbilarna och att de inte ska bli några oförberedda kast och att bilarna ska bli snälla till deras kunder.

Själv åker jag med ganska lika uppsättning på 5papp+ (mest för att det fanns hemma på hyllan).

Tror även det är ganska beroende på hur chassiena är uppbyggda. Alfan behåller ju hjulvinklarna ganska bra trots krängning och kan vara mjukare än tex. bilar med Mac Pearson ben.

Jag är ingen expert speciellt inte på ringen.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande