Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 22 besök senaste veckan (106725 totalt) |
Fejjan säger Torsdag. Tror det är hemmamatch för Smederna på Tisdag och då brukar det inte vara åkning på banan. Jag hinner inte färdigt till torsdag och jobbar troligtvis sent i Stockholm. Dan före midsommarafton till råga på allt, kanske inte populärt om man åker direkt till Gröndal från jobbet då Ska du köra ?? |
||
Nu hamnade fjädern lite bättre.
Stötdämparen får fungera som utfjädringsändläge så länge. Fick dessutom dit krängningshämmarfästet som distans så bilen blev lite lägre. Ska fixa längre skruvar mm. sen blir det slutmontering. Lägsta läget: Blir bra det här, får dock börja lite högre för jag måste besikta in Juni. Tolkar jag det rätt så är det faktiskt minst 21 dagar från dagen jag ställer på om det är inställelsemånaden, eller ?? Efter besiktning ska jag även ta ner någon centimeter bak. |
||
|
||
[quote="pastaracing"]Nu hamnade fjädern lite bättre.
Stötdämparen får fungera som utfjädringsändläge så länge. Fick dessutom dit krängningshämmarfästet som distans så bilen blev lite lägre. Ska fixa längre skruvar mm. sen blir det slutmontering. Lägsta läget: Hej Den infästningen du gjort till spindelleden , de infästningsplattorna med 3 hål , kan du inte vända dem upp och ner? Då får nedre bärarmen en gynnsammare vinkel och bilen lägre? Eller tänker jag fel? Calle _________________ Calle Olsson |
||
Det kanske gått och göra annorlunda men jag ville ha frigång för bredare fälgar. Geometrin bestäms av ledpunkterna så åt vilket håll själva bärarmen pekar spelar mindre roll. Ritade lite med Paint på bilden: Problemet var att få den vertikala bulten till spindelleden att passera de horisontella samt att få rätt läng på bärarmen så det går att justera camber. Sen får vi se hur det fungerar i verkligheten, det är alltid spännande. |
||
Äntligen !!!
Skulle egentligen ha premiäråkt idag på Gröndal men det blev inställt. Åkte till den lokala torsdagsbilträffen istället bara för att få testa allt. Fick göra om lite grann för jag var lite för optimistisk från början med frigång. Tar fortfarande i lite mot fälgen vid fulla styrutslag, får slipa av lite till. Ska sänka bilen lite bak också, den är lite väl hög. Har ställt framvagnen i garaget med snöre och tumstock, har ingen riktig känsla i ratten rakt fram. Har jag toe in eller toe ut då, nån som vet ?? Har säkert en del bumpsteer också för det har jag inte gjort något åt, vill testa så allt funkar först. Vill nog bygga kuggstång till vintern också, borde både bli lättare och trevligare känsla. Jo just det, både snäckan och hjälpstyrarmen satt löst, inte så bra kanske |
||
Hoppas. Ska koppla in nya DL1-an också. Här är lite hjälp till mig själv och kanske till andra, lägger bilderna i Alfa-tråden också. Alfaholics justerbara övre bärarmar. Får komplettera med casterjustering sen, finns tyvärr inte så mycket att hämta där då övre bärarmen nog tar i karossen. Ska försöka bygga in lite caster i undre bärarmen istället när jag gör en lite mer färdig lösning där. |
||
Skruvat ner bakvagnen lite för att korta fjädrarna lite och montera någon slags fångband.
Inte kul med gastryckdämpare inne i fjädern, har haft slagsmål för att få ut fjädrarna Det är ändå enkelt om man jämför med den lilla 'lätta fixen' jag tänkte göra i söndags, byta vajer till fönsterhissen på förardörren som gick av för ett par år sen (har kört stelopererad ruta sen dess) Det tog TVÅ dagar(jag var tvungen att göra annat också för jag blev så frustrerad) men till slut vann jag över de italienska konstruktörerna Kostade en vajer från ClasOlsson en del gråa hårstrån och några liter svett. |
||
Då var det dags att åka hit...
Och det gick ju bra Fick två jättetrevliga kontrollanter, den var lite för låg för att lyftas men med lite klossar mm. så fick dom upp framvagnen, bara okularkontroll, inget lyft bak för dit ville inte deras domkraft. Bromsprov blev på väg för framhjulen nådde inte ner i deras bromsprovare men bara glada miner. Blankt papper och två år till nästa besök, jippie!! Innan hade jag kapat lite i bakfjädrarna och monterat fångband. Får nog kapa lite till ser det ut som, har inte fått till det riktiga hänget bak än Fram tar det fortfarande i vid fulla rattutslag, ska se om jag inte kan fixa lite bättre fälgar. Sist jag körde bana så försvann en sidoblinkers, fick åka till skroten och fynda. Inte snyggt men jag ville inte få ombesikta för en så bagatell. Denna är från en Open Vectra, hittade ingen mindre. @Justus: De som satt på bilen var från Fiat Coupé, eller?? |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Tackar. DL-1 monterad, lite eldragning kvar bara. |
||
Crister hade ett par från en Alfa 155, det får duga, Ferrari hade förstås varit bättre |
||
Hemma efter en kul kväll på Gröndal.
Mycket trevligt folk att prata med och mycket fina bilar. Det blev premiären på bana för mig i år. Lite sent men det tog lite tid med framvagnen och när jag väl skulle köra var det lite dåligt med aktiviteter på Gröndal. Nu är det i alla fall testat och jag fick ganska många varv utan några missöden. Framhjulen tog i skärmkanterna men det löstes med lite valsning med skiftnyckel och aluminiumspett Tycker att den uppför sig riktigt bra, fortfarande känns det som den är för mjuk fram. Får se om jag fixar andra fjädrar till nästa gång eller om jag kör så här. Jag ska i alla fall sänka lite till bak till nästa gång. Ska analysera lite i loggarna när jag får tid och se vad man kan hitta. Jo, blinkersen fungerade perfekt hela kvällen, tack elCrillo för donationen Har någon lite åkbilder så går det bra att posta dom här. |
||
Lite bilder från SWR-MOTORSPORTS Facebooksida, publicerade med tillstånd.
Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Foto: Peter Sandström SWR-MOTORSPORT Attacken var det inget fel på Behöver nog hårdare fjädrar först och främst, eller ?? En del går att lösa med kraftigare krängningshämmare men jag hade markkänning i hoppet(tråget??) så jag får nog börja med fjädrar. Hur mycket ska man öka?? |
||
Varsågod! Det verkar som man måste åka "hem" nångång och besöka Gröndal...! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
[quote="elCrillo"]
Det är ju inte så att jag snurrar runt den där banan hela tiden, det var ju premiär i augusti, hur bra är det?? Du är välkommen i alla fall, hör av dig så får du en garagevisning. Nya framfjädrar beställda, ska man behålla balansen någorlunda nu så får det väl åka på en krängare bak. |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 22 besök senaste veckan (106725 totalt) |