Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 26 besök senaste veckan (106732 totalt) |
orignal vxl.lådebussningen är osymmetrisk, dvs bulthålet sitter i underkant. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
ok, det såg alltså värre ut än vad det var.... Det blev i alla fall bättre när man fick förstärka upp det lite. Kanske är dags att byta lite mer till kardan, stödlagergummit exempelvis. Justus: 300:- var ju helt OK, har du köpt därifrån oxå eller allt från Alfaholics. Det enda som jag inte monterat är krängningshämmarbussningarna och dom är till bakvagnen, eller hur. Eftersom det inte är någon hämmare där blir det inte monterat. /Fredrik |
||||
Jag har inte handlat där tidigare men Forza har väl vad jag förstått hyfsat rykte?
Alfaholics hade inte den bussningen och jag kunde inte se den nu heller. De du har kvar borde vara till övre bärarmarna fram, där casterstagen ansluter om jag inte minns fel. De är väldigt mjuka och bytet ska göra "underverk" för styrkänslan. Jag tycker du borde ha fyra bussningar kvar? Borde finnas även de innre till övre bärarmarna i nån av lådorna... //Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Det alltså där dom skall sitta, tror de såg ut så här.
Men de andra borde se ut så här, dom har jag inte hittat. Det är inte så att du monterat dom redan ?? Jag får väl backa på min punkt att alla bussningar är bytta då, lite mer att fixa, lite mer väghållning som inte blivit hittad ännu |
||||
Det är de övre jag syftar på. Hmm, kan det vara så att jag monterat de innre? Jag är osäker faktiskt, har satt ihop och tagit isär så många gånger. Ska ner till garaget i morgon så jag ska göra ett svep och dubbelkolla att det inte ligger nånting kvar. Ska kika om jag har mer träbitar också. //Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Jag tog lite kort, ville inte demontera i onödan förrän jag har alla delar.
Höger sida: Vänster sida: Ser ut som 'original' dvs. de som sitter på Alfaholicsbärarmen från början. Det ser även ut som om de har krypit ur sitt läge. Casterstagsfästet: Detta är original men där har jag nya bussningar, bara att montera. Jag vill gärna byta allt på en gång då man helst tar bort bärarmen från spindeln. Kolla om du hittar några bussningar, annars beställer jag nya. Ang. styrkänsla: Det skiljer en del på att åka snäckväxel och kuggstång !! Just styrkänslan avslöjar att konstruktionen är från 60-talet. Men det går ju att ordna till!! |
||||
Var nere i garaget ikväll och grävde lite och hittade de inre bussningarna. Har dem liggande i bilen och är ju ledig så vi borde kunna ordna det någon gång i veckan?
Hittade tyvärr inte något mer trä. Slå en signal när du har tid så möts vi upp. //Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Finfint. Jag är nog i Stockholm på Torsdag, jag ringer då. Förresten, hur gick det med ditt skrammel i Fiaten ?? |
||||
Låter bra.
Jag har inte börjat med fiaten än. Jagar en kille som har en 126 motor liggande så jag tänkte gå upp till 600cc nu. Har börjat kika runt efter en Garrett gt12 också, de turbos jag har hemma är lite stora... Bromsar och växellåda behöver också lite kärlek. Är väldigt sugen på ett Abarth sänkningskit med AVo-dämpare, sen borde man nästan kunna härja lite på banorna. Kommer dock vara noga att spara alla orginalbitarna så man kan återställa allt. //Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Fränt. Jag åkte Charade 1.0 Turbo som vinterbil ett tag, förållandevis mycket vrid. Hur ser Smart-motorerna ut ?? En föredetta jobbarkompis har den här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24731 Förvisso en 600 men jag gillar idén. Inte återställningsbar !! |
||||
Haha, du tänker som jag. Tyvärr verkar det som smarten har en liggande konstruktion, typ halv boxersexa, och den ser bred ut på de bilder jag sett. Har letat runt efter nån skrotad charade för att ta turbon från men de verkar vara rätt tunnsått med dem. Smarten verkar ha helgjutet grenrör och avgashus så den är lite knepig också. Jag har en gt17 från en dieselbil liggande men tror den blir lite stor. //Justus ps Mycket OT nu... _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Kan kolla vad det är för turbo jag har i garaget... kommer från en Opel 1.3 liters diesel.. Edit: Var ute och kollade. Det är en T15 oljekyld (känns inte som det hade kunnat få plats nån vatten kylning i det lilla huset i vilketfall som.) Inget glapp Kan fixa bilder om den är av intresse.. _________________ Klas Johansson Saab 9000 steg 3++ E85 |
||||
Då fyller vi på med ett korrekt inlägg så OT-procenten hålls ner
Mekanisk fläkt original men det vill man ju inte skruva dit på TS-motorn. Så det blev till att snickra ihop något. Här ska den sitta: Fläkten blev en 10" Biltema, 399:- Tyvärr så fanns det inga fästen med, i alla fall inget som gjorde mig lycklig. Det fick bli en egen lösning: Buntbandet genom kylaren och så ytterligare ett som stopp. Klippte av resterna sedan, om någon undrade Så här såg det ut när det var klart. Hittills har jag kört utan termokontakt, bara dragit in kablar i kupén för att kunna 'nödkyla' om det behövs. Köpte nämligen adapter till slangen men den hade fel diameter . Håller på att tillverka en egen slangadapter, mer om det senare. /Fredrik |
||||
Då var det dags att byta kvarvarande bussningar i framvagnen.
Som man såg på en bild i ett tidigare inlägg så hade inre länkarmsbussningen hade vandrat iväg. Detta gjorde att det blev svårt att få bort länkarmen. Så här såg bussningen ut när jag väl fick ut den. Den borde vara likadan på båda sidor. Dessa bussningar sitter i länkarmen när man köper den från Alfaholics. De rekommenderar att byta ut dessa till Powerflexbussningar för bästa resultat. Anledningen till att det var svårt att få ut länkarmen är de korta rördistanserna som sitter i karossen. Gummit tryckte länkarmen åt sidan och distansen hakade i bussningen. Ska det inte ligga en bricka runt denna för att förhindra sidoförflyttning ?? Någon som vet?? Bild på infästning. Så här blev länkarmen efter montering av de nya Powerflexbussningarna. Nu är det bara montering kvar, och sedan samma jobb på andra sidan. På andra sidan såg gamla bussningen bättre ut men där sitter insuget ivägen, får se hur det går.... Jar någon en bild eller sprängskiss så man ser om det saknas någon bricka på min bil ?? /Fredrik |
||||
om man kikar på denna verkar det inte som att det ska finnas någon bricka: http://www.highwoodalfa.com/wpe8.gif Cool bil för övrigt! Var sugen på den, men insåg att jag redan hade en _________________ David Karlsson Alfa GTJ 1600 -75 med tuff motor och lite väghållning. Vissa skulle kalla den skabbig, själv föredrar jag rejsigt bruksskick med vacker patina. |
||||
Tackar. Jag monterar utan några brickor, de nya bussningarna ser ju annorlunda ut så det kanske funkar bättre. Man måste ju ha lite sidrörelser på länkarmen så en sfärisk anliggningsyta på sidan hade kanske varit optimalt. Tipset är då att, om man köper Alfaholics länkarm, byt bussningen direkt. Finns att köpa via dom också. /Fredrik |
||||
Alla framvagnsbussningar bytta.
Bilen provkörd. Funkade perfekt, fick bort ett skrammel också(troligtvis från den förskjutna länkarmen) Nu börjar man bli sugen att testa på bana........ Justus: Jag fixade en 'träbit' hos Jonta så du behöver inte leta mer. /Fredrik |
||||
|
||||
när jag ser Justus avatar, tycker jag den ser så brutal ut..
är sådana 1600:or svåra få tag i ? var kan man få tag i en sådan lättast? Italien? tyckte giuletta e snygg men jösses... jag faller för den här bilen.. GT junior hmm.. *stort vill-ha begär* _________________ Tomas M |
||||
Avatarbilden är bra, mina bilder ger inte bilen riktigt rättvisa. Enkel-ljusgrillen tycker jag är snyggast, både på Giuliorna och Bertone-coupéerna, bilen ser lite bredare ut. Själv står jag och väljer mellan och montera stötfångare eller inte. Den ser lite råare utan men jag tycker om originalstuket oxå. Bilarna går fortfarande att få tag på i Sverige om man har lite tur, verkar som de nästan är dyrare utomlands. Det spelar inte så stor roll om du väljer 1300, 1600, 1750 eller 200GTVn förutom baklysen och grill. osthyvelnosen är snygg den oxå tycker jag. Köp en, vet jag !!! /Fredrik |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 26 besök senaste veckan (106732 totalt) |