Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
25 besök senaste veckan (106708 totalt)
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Skruvarna akte med storsta sannolikhet i skrotbingen. Ska kika efter distanserna nar jag kommer hem.

Vi har tack och lov bytt garage sa nu haller vi till nere i vartan. Du far svanga forbi nan gang och kolla pa den numera overladdade fiaten... Orginal var det jag sa va?

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Uppgradering till fördelarlöst sprut har inletts.
Allt gammalt är borta och alla mekaniska prylar är utbytta, spjällgivare, tomgångsmotor mm. mm.

Det blir original tändmoduler och spolar till att börja med men COP-ar står på önskelistan.

Nu ska jag bara pilla till all el....

Saknar en täckplatta för att ersätta fördelaren nere vid bröstkåpan.
Någon som har en från en 164TS till övers ??

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Kanske får backa på min förfrågan, ser även tidiga 164TS ut så här??
I så fall finns det inget hål att täcka.


Nåja, det är väl bara att såga en liten aluplåt och klämma dit.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Din bild visar en sen 164ts alternativ 155 ts motor (serie 2) , syns på pinbultarna där oljefilter normalt sitter. På dessa motorer sitter oljefiltret via en klumpig adapter som snedställer filtret.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Jag var för snabb, här är bröstkåpa från tidig 164ts (serie 1) oljefiltret sitter "normalt"

Är det en sådan du har


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jag har en 'vanlig' 75 TS-motor med en fördelare på kammen och en driven av oljepumpsdrivningen, som en gammal hederlig Nord-motor alltså.
Fördelaren på toppen finns inte utan är ersatt med ett Nissan-lock på den nedre fördelaren.

Nu tänkte jag gå ifrån ML4.1-sprutet och använda M1.7 från en 164TS Super(serie2), satt lika på 155TS men med annan box(säkert bara annan mappning)

Jag trodde att bröstkåpan var lika på 164TS(serie1) som min och därför skulle det finnas ett lock över hålet där fördelaren satt(på 164TS satt ju båda fördelarna på kammen) men jag misstog mig.

Jag får göra ett eget lock men det borde inte vara några problem.

En 164TS serie2 eller 155TS vore fint för då skulle man kunna göra torrsump men behålla original tryckpump alltså bara ha två sugsteg. Bertonetråget sitter lite väl lågt på min bil.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



pastaracing skrev:
Jag har en 'vanlig' 75 TS-motor med en fördelare på kammen och en driven av oljepumpsdrivningen, som en gammal hederlig Nord-motor alltså.
Fördelaren på toppen finns inte utan är ersatt med ett Nissan-lock på den nedre fördelaren.

Nu tänkte jag gå ifrån ML4.1-sprutet och använda M1.7 från en 164TS Super(serie2), satt lika på 155TS men med annan box(säkert bara annan mappning)

Jag trodde att bröstkåpan var lika på 164TS(serie1) som min och därför skulle det finnas ett lock över hålet där fördelaren satt(på 164TS satt ju båda fördelarna på kammen) men jag misstog mig.

Jag får göra ett eget lock men det borde inte vara några problem.

En 164TS serie2 eller 155TS vore fint för då skulle man kunna göra torrsump men behålla original tryckpump alltså bara ha två sugsteg. Bertonetråget sitter lite väl lågt på min bil.


torrsump ? jag förstår hur du tänker med pumpen som sitter i bröstkåpan. Det var kreativt :-) Har du kommit på det själv eller finns det någon som gjort det på nätet ?

Jag körde tidigare med 75 bröstkåpan och satte en plugg i hålet för fördelaren. Men jag är inte säker det räcker med bara en täcklock. ev behövs oljepumpaxeln pressas ner. En kompis svarvade en stålcylinder åt mig.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jag har inte sett sån torrsumpslösning på Alfamotorn nånstans men det finns andra som gjort liknande lösning tom. här på rejsa.
Jag är inte så förtjust att ha en tryckpump driven med rem men sugpumpar och någon slags rembrottskontroll skulle ju funka. Då lär inte motorn skära vid eventuellt haveri i alla fall.
Detta är dock långt borta men jag har faktiskt upptäckt att mitt tråg läcker just nu pga. en avåkning senast. Blir väl att slänga dit ett annat tråg så länge.

Tror du att man måste hålla ner pumpaxeln?? Det sitter ju någon slags axelkoppling på fördelaren, tror inte den klarar axialkraft, eller??
Du har inte möjligtvis kvar dina prylar och vill sälja dom??

Är det som du säger så kanske det är säkrare att ta en gammal fördelare och kapa bort allt som inte längre behövs och låta tätningar och lagringar vara kvar.

EDIT: Det var ingen axelkoppling, det var en fjäder för att hålla fast en cylindrisk pinne, såg det när jag tittade närmare nu.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



pastaracing skrev:
Jag har inte sett sån torrsumpslösning på Alfamotorn nånstans men det finns andra som gjort liknande lösning tom. här på rejsa.

Tror du att man måste hålla ner pumpaxeln?? Det sitter ju någon slags axelkoppling på fördelaren, tror inte den klarar axialkraft, eller??
Du har inte möjligtvis kvar dina prylar och vill sälja dom??

Är det som du säger så kanske det är säkrare att ta en gammal fördelare och kapa bort allt som inte längre behövs och låta tätningar och lagringar vara kvar.

EDIT: Det var ingen axelkoppling, det var en fjäder för att hålla fast en cylindrisk pinne, såg det när jag tittade närmare nu.


Så här ser min plugg ut. Jag kände på oljepumpens axel och den sitter ihop. så ett täcklock räcker bra.




näe, jag säljer inget ts relaterat :-)
torrsumpsvarianten var intressant, satte lite griller i huvudet :-)

Du har inga länkar ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Kanske inga direkta bilder men här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1139838#1139838
Det är det senaste jag såg. Fråga om bilder.
Tror det är fler i Locost-gänget som gör lika.

Det borde bara vara självfall ner till originalpumpen och sen pump för att tömma tråget.

Har jag gett dig arbete ??

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 116



Har nyss fått upp ögonen för dessa italienska härligheter; vore kul att höra om den fortsatta utvecklingen av bilen!

_________________
Paul
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Gillar du alfor så kom till Kinnekulle ring i helgen. Där är det 2 dagars träff med både banmöte, tävling och putsträff.
Info finns på www.alfaromeo.org

Går fint att komma med annan bil. Kostar inget att titta och prata :-)

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 116



Benny Steen skrev:
Gillar du alfor så kom till Kinnekulle ring i helgen. Där är det 2 dagars träff med både banmöte, tävling och putsträff.
Info finns på www.alfaromeo.org

Går fint att komma med annan bil. Kostar inget att titta och prata :-)

/B


Stort tack för tipset, dit får jag åka. thumbs up

_________________
Paul
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
sqalo skrev:
Har nyss fått upp ögonen för dessa italienska härligheter; vore kul att höra om den fortsatta utvecklingen av bilen!

Kul, det är trevliga bilar, lättmeckat men ändå möjligheter att få hyfsad fart. Jag har tyvärr inte gjort mycket sen sist. Hoppas på ett litet ryck snarast så jag hinner prova i år. Rev ner motorstyrningen i vintras men fick en massa annat att hålla på med, arbete och bildande av en bostadsrättsförening med allt vad det innebär.
Tog på mig ett ganska trevligt men tidsödande uppdrag på jobbet som jag fick driva mestadels på fritiden, en 3d-skrivare som skall användas på mässor och utbildningar.
3d-skrivare

Det blir nyare Bosch-motorstyrning i alla fall och så har jag köpt 8x15-fälgar som skall på, vill helst utveckla lite för varje gång jag åker

Benny Steen skrev:
Gillar du alfor så kom till Kinnekulle ring i helgen. Där är det 2 dagars träff med både banmöte, tävling och putsträff.
Info finns på www.alfaromeo.org

Går fint att komma med annan bil. Kostar inget att titta och prata :-)

/B


Det var länge sen jag var på Alfa-träff så det skulle vara kul, tyvärr är jag upptagen i helgen. Får bli någon annan gång. Tack för att du tänkte på mig i alla fall.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Hej kollega! Tänkte bara lyfta denna som en vänlig påminnelse om att våren närmar sig.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
25 besök senaste veckan (106708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande