Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i - BMW Cup #57 | Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (71596 totalt)
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Helt standard motor och låda. Lättad. Gått i BMW Cup några år tidigare.
Lillebror till M5an

[/img]

Uppdatering för 2015:

sedan mitten av säsongen 2014 ser bilen ut såhär:


_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Grattis till bra köp!
Denna har jag & brossan byggt om till Sven, hör av dig om du har några frågor.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Patrik Skoog skrev:
Grattis till bra köp!
Denna har jag & brossan byggt om till Sven, hör av dig om du har några frågor.


Kul! Bra att veta.
Grunnar lite på aerodynamik. Kanske splitter och takspoiler.
Men man vet ju aldrig riktigt vad det ger.
Vi lär ses framöver. Även om jobbet egentligen stoppar upp lite framöver. Men någon gång ska man väl få lite tid.....

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Nej inget blev gjort i år trots allt.
Sonen och sonsonen sjuka mycket. Meckande med andra bilar tog över.

Startade upp den för en vecka sedan efter 9 månader i dvala.
Den lät som man skakade en burk med spik. Som en bil med väldiga fel på ventiler/lyftare.
Bara att stänga av och deppa ett tag.
Sedan google.
Det visar sig att 3-liters sexan före -08 kan uppträda så här med luft i Vanos-oljan efter lång vila eller gubbkörd. Och det sistnämnda stämmer vad gäller ålder på Sven och mig men knappast varvtalet på bilen
Iväg till meckarna på Bilcentralen. Jodå: Medicinen var varmkörning på tomgång (hur f-n man nu vet det utan oljetempmätare) därefter 3000 RPM i 30 sek, 1000RPM i 30 sek. Upprepa tills slamret upphör.
Efter 5 cykler spann den som en katt igen.

Så nu bär det av till Mantorp på fredag för licenstagning och lördag BMW Cup för bilen.
Hoppas då att oljan cirkulerar som den ska.....

För säkerhets skull får M5an åka gatbilsdelen. Sonen får ta 130in i cupen. Jag har inte fått ihop all utrustning.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Kul
Ses på fredag

_________________
Patrik Skoog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Lycka till i helgen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Lycka till i helgen thumbs up


Det blir upplägget: Se och lära

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Inte så illa alls faktiskt. Nu körde jag M5an i gatbilskörningen. Sonen fick köra 130in i BMW Cup. Vi gick båda licenskursen på fredagen. Missade därmed hela träningen på fredagen. Så det var bara att kasta sig direkt in i kvalet på lördag morgon.

Kvalet gick ändå hyfsat med tanke på att Andreas låg bara lite över bilens snabbaste tider för några år sedan.
Nu verkar det ha hänt en hel del i Modifierat-klassen. De tre första ligger under eller runt 1.30. 3 sekunder är ganska mycket...
20 bästa tid totalt till första racet. Bara ett par modifierade bilar efter.

Men i första racet gick det undan. Många omkörningar. Totalt plats 14. Sexa i klassen. Bästa totala racetiden bilen gjort på Mantorp.
Andra racet ännu snabbare bästa tid. 1.32.8. Rejäl kubbning med många. Även i detta race sexa i klassen.

Men nu måste man titta på att optimera inställningar mm utifrån nya regelverket.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Kul att den fina 130'n är tillbaka där den hör hemma!
Kommer ni till Kinnekulle?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Grattis till en bra debut!

Ja det finns lite att göra, framförallt med bakvagnen då "nya" reglementet tillåter ledlager istället för den ombyggnationen vi gjorde åt Sven tidigare. Bakvagnen är ett kapitel för sig och de Tyska superingenjörerna hade nog inte "racing" i sikte då de konstruerade den.

Bilen har gått höga 1:30 tider på Mantorp, tro mig

Sen såg den väldans hög ut fram, har ni ändrat

Bilen är en vinnarbil så med mycket och lite så blir det kanon!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Patrik Skoog skrev:
Grattis till en bra debut!

Ja det finns lite att göra, framförallt med bakvagnen då "nya" reglementet tillåter ledlager istället för den ombyggnationen vi gjorde åt Sven tidigare. Bakvagnen är ett kapitel för sig och de Tyska superingenjörerna hade nog inte "racing" i sikte då de konstruerade den.

Bilen har gått höga 1:30 tider på Mantorp, tro mig

Sen såg den väldans hög ut fram, har ni ändrat

Bilen är en vinnarbil så med mycket och lite så blir det kanon!


Ja det var verkligen över förväntan. Framförallt totala racetiden men även att många av racevarven gick snabbare än kvalet. att det gick att ligga stadigt på 1.33-1.34 varv efter varv i full trafik.

Enligt Andreas var den väldigt instabil i bakvagnen när det gick fullt. Jag kände det också när jag körde förra året i parisern och in i chikanen. (Vågade inte bromsa sent i Mjölby). Låter som ledlager vore en variant.
Inga ändringar alls är gjorda idag.

Men det är långt till era tider.....

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Johan Samson skrev:
Kul att den fina 130'n är tillbaka där den hör hemma!
Kommer ni till Kinnekulle?



Tack, tack. En bit till era tider dock.
Men det var roligare än man kunde ana. (även att bara stå med headsetet).
Målet är att i vart fall köra tre tävlingar så Andreas kan gradera upp licensen och att känna på lite fler banor.
Mantorp kan vi hyfsat väl efter banträffar genom åren men inga andra banor har besökts.

Vi får se hur det blir med Kinnekulle....
Det finns barn/barnbarn att hantera + envist arbete men nu finns i alla fall motivation...

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Oldman skrev:
Johan Samson skrev:
Kul att den fina 130'n är tillbaka där den hör hemma!
Kommer ni till Kinnekulle?



Tack, tack. En bit till era tider dock.
Men det var roligare än man kunde ana. (även att bara stå med headsetet).
Målet är att i vart fall köra tre tävlingar så Andreas kan gradera upp licensen och att känna på lite fler banor.
Mantorp kan vi hyfsat väl efter banträffar genom åren men inga andra banor har besökts.

Vi får se hur det blir med Kinnekulle....
Det finns barn/barnbarn att hantera + envist arbete men nu finns i alla fall motivation...


Tyvärr kan ni inte räkna BMW Cups tävlingar för att uppgradera licensen, våra tävlingar går som lokala och inte nationella som behövs för att uppgradera till nationell licens, men tipset är att efter tre körda tävlingar söka dispens för uppgradering hos SBF

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Flesh skrev:
Oldman skrev:
Johan Samson skrev:
Kul att den fina 130'n är tillbaka där den hör hemma!
Kommer ni till Kinnekulle?



Tack, tack. En bit till era tider dock.
Men det var roligare än man kunde ana. (även att bara stå med headsetet).
Målet är att i vart fall köra tre tävlingar så Andreas kan gradera upp licensen och att känna på lite fler banor.
Mantorp kan vi hyfsat väl efter banträffar genom åren men inga andra banor har besökts.

Vi får se hur det blir med Kinnekulle....
Det finns barn/barnbarn att hantera + envist arbete men nu finns i alla fall motivation...


Tyvärr kan ni inte räkna BMW Cups tävlingar för att uppgradera licensen, våra tävlingar går som lokala och inte nationella som behövs för att uppgradera till nationell licens, men tipset är att efter tre körda tävlingar söka dispens för uppgradering hos SBF


Aha! Där ser man. Tack för informationen.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Det går även bra att köra på sin debutantlicens så länge ni vill. Det är isf om ni tänkt köra utomlands eller högre serie man kan behöva uppgradera licensen. Hoppas vi ser bilen på kullen:)

_________________
olof Johansson
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Grattis till en bra debut!

Ja det finns lite att göra, framförallt med bakvagnen då "nya" reglementet tillåter ledlager istället för den ombyggnationen vi gjorde åt Sven tidigare. Bakvagnen är ett kapitel för sig och de Tyska superingenjörerna hade nog inte "racing" i sikte då de konstruerade den.

Bilen har gått höga 1:30 tider på Mantorp, tro mig

Sen såg den väldans hög ut fram, har ni ändrat

Bilen är en vinnarbil så med mycket och lite så blir det kanon!


Tackar!

Yes jag har kollat ut vad vi ska byta i bakvagnen. Kommer nog göra lite skillnad.

Jag kollade igenom alla resultatlistor från kval och tävling på bmwsc-hemsidan och jag kunde inte hitta några tider på Sven som var så snabba som 1.30,xx?

Angående att den är hög fram så såg den ut så när vi köpte den och vi har inte rört något. Men jag har funderat och spånat varför i hela friden den är inställd så. Samtidigt kände jag att jag inte ville röra något om den nu var inställd. Sen kollade jag runt lite igår på bilder från när den gick i Holland och då snackar vi skillnad i både höjd och camber! Bilder: http://www.flickr.com/photos/ride_industries/456868872/
http://www.flickr.com/photos/ride_industries/459735725/

Hur som haver så är jag jätteglad att jag provade på racing! Det var sjukt kul och jag kommer garanterat köra mer! Första gången på banan annat än någon trackday. Bara tävlat i dragracing tidigare och kört gocart med polarna

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



andreas.e skrev:
Tackar!

Yes jag har kollat ut vad vi ska byta i bakvagnen. Kommer nog göra lite skillnad.

Jag kollade igenom alla resultatlistor från kval och tävling på bmwsc-hemsidan och jag kunde inte hitta några tider på Sven som var så snabba som 1.30,xx?

Angående att den är hög fram så såg den ut så när vi köpte den och vi har inte rört något. Men jag har funderat och spånat varför i hela friden den är inställd så. Samtidigt kände jag att jag inte ville röra något om den nu var inställd. Sen kollade jag runt lite igår på bilder från när den gick i Holland och då snackar vi skillnad i både höjd och camber! Bilder: http://www.flickr.com/photos/ride_industries/456868872/
http://www.flickr.com/photos/ride_industries/459735725/

Hur som haver så är jag jätteglad att jag provade på racing! Det var sjukt kul och jag kommer garanterat köra mer! Första gången på banan annat än någon trackday. Bara tävlat i dragracing tidigare och kört gocart med polarna


1.30.XX var inte med Mr Berg bakom ratten

Skum höjd, vi gjorde cornerweight och setup till Sven och då såg den bannemej inte ut så
Rideheighten enligt dina foto är mer rätt. Ang cambern så kördes denna bil på slicks tidigare så det går inte att jämföra.

Hoppas vi ses igen!

_________________
Patrik Skoog
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

1.30.XX var inte med Mr Berg bakom ratten

Skum höjd, vi gjorde cornerweight och setup till Sven och då såg den bannemej inte ut så
Rideheighten enligt dina foto är mer rätt. Ang cambern så kördes denna bil på slicks tidigare så det går inte att jämföra.

Hoppas vi ses igen!


Ahaaa, då förstår jag

Skönt att veta att jag har så pass mycket att hämta hos mig själv när jag lär mig köra ordentligt.

Ska köpa cornerweightvåg så jag kan labba lite själv. Tror jag väger en del mer än Sven, så jag kan flytta runt lite vikt.

Har ingen spec alls på bilen vare sig hur den kom i cuputförande eller vad exakt som är gjort med den här i Sverige. Har ni kvar några papper eller något?

Vi lär ses igen!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Eftersom Patrik är fåordig kan jag fylla i att bilen användes som måttstock för "nya" reglementet gällande klass Modifierad inför säsongen 2010.
Sven lånade ut bilen till alla möjliga rutinerade chaufförer som körde den på olika banor i inofficiella test för att se hur fort konceptet gick att köra. Mantorp, Kinnekulle och Knutstorp vet jag med säkerhet att den provades, kanske Gelleråsen också.

Eftersom varvtiderna var ganska nära vad den tidens snabbaste bilar i Modifierad klarade av bestämdes att det var ett koncept värt att pröva. Med tanke på vad vi fick uppleva på Mantorp i helgen känns det att det verkar vara rätt väg. Aldrig tidigare har så många bilar tävlat i klass Modifierad och extra roligt är att flera av de nytillkomna har valt en nyare bil istället för en gammal E30. Superkul!

Ni kör alltså klass Modifierats moderbil!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Johan Samson skrev:
Eftersom Patrik är fåordig kan jag fylla i att bilen användes som måttstock för "nya" reglementet gällande klass Modifierad inför säsongen 2010.
Sven lånade ut bilen till alla möjliga rutinerade chaufförer som körde den på olika banor i inofficiella test för att se hur fort konceptet gick att köra. Mantorp, Kinnekulle och Knutstorp vet jag med säkerhet att den provades, kanske Gelleråsen också.

Eftersom varvtiderna var ganska nära vad den tidens snabbaste bilar i Modifierad klarade av bestämdes att det var ett koncept värt att pröva. Med tanke på vad vi fick uppleva på Mantorp i helgen känns det att det verkar vara rätt väg. Aldrig tidigare har så många bilar tävlat i klass Modifierad och extra roligt är att flera av de nytillkomna har valt en nyare bil istället för en gammal E30. Superkul!

Ni kör alltså klass Modifierats moderbil!



Kul att höra! Det förklarar också att det finns inofficiella tider nära 1.30.
Modifierad är verkligen en kul klass. Någon har definitivt tänkt till.
Och det kändes onekligen som ett getingbo nu i helgen. Riktig fight i varje kurva.

Men det vi fortfarande inte riktigt har koll på är som sagt vad som gjorts på bilen i olika lägen.
Andreas skulle nog behöva få lite extra info om vad som gjorts och vad man kan göra inom nuvarande konfiguration.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Johan Samson skrev:
Eftersom Patrik är fåordig

Det var första gången du sagt detta


Oldman skrev:
Men det vi fortfarande inte riktigt har koll på är som sagt vad som gjorts på bilen i olika lägen.Andreas skulle nog behöva få lite extra info om vad som gjorts och vad man kan göra inom nuvarande konfiguration.


Sammanställning:

Bromsning i bänk för att kontrollera utgångsläget

Väghållning
Stötdämpare & fjädrar från Intrax, 1K2 Black Titan.
http://www.intraxracing.nl/merken/bmw/e87-1-series-130i-6-cyl/bmw5527- . . . .
Spec enligt mig, coilover runt om
Topplagringar från Millway
Justerbara kränghämmarstag

Avgassystem
Rör, racekatalysator och Supersprint grenrör

Bakvagn
Alla bussningar i bakvagn bytta till delrin/rostfritt.
Subframebussningar i alu.
Framtagna i samarbete med Millway (er bil var pilot)
Modifierat camberstag för mer camber

Setup
Hjulinställning, rideheight, cornerweight

Carly Motors har fixat ECU

Skoog/WestCoast byggt om bakaxeln till 3:73 utväxling och annan förspänning. Helt nytt hus från BMW Motorsport inkl drevsats.

Övrigt
Nya fälgar/däck samt total genomgång av bilen.
Planad topp/nya säten och lyftare samt ny subframe back efter smäll på Gotland.


Nästa steg (som jag ser det):
-En ordentlig setup
-Helsystem från tex Supersprint från grenrör & bak
-Riva ut original tanken och sätta dit en egentillverkad dito på högersidan för bättre viktfördelning
-Jaga vikt (den kan bli lättare)
-Ersätta vissa bussningar i bakvagnen med ledlager
-Titta på framvagnen om det finns ledlagerlösningar (inte lika prio)
-Ny mappning av ECU alt eftermarknads ECU för att slippa delar av original elsystem kablage samt "nybilsfasoner"
-Uppdatera frambromsarna med större skivor/bättre ok och belägg

Från tiden som 130 cup bil:


Diverse bilder:











_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i - BMW Cup #57 | Kinnekulle
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
9 besök senaste veckan (71596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande