Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Svarva bromsskivor vid byte av bromsbelägg
1 besök senaste veckan (8534 totalt)
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Jag hade tänkt byta bromsbelägg på bilen, orginalbeläggen jag har nu orkar inte riktigt med banåkandet längre så det blir inköp av en uppsättning carbotech.

Läste lite i deras faq och dom skrev att det är ett absolut måste att svarva/byta bromsskivor när man byter belägg från ett märke till ett annat ... stämmer detta?

Behöver man så är det ju inte mer än att man bokar tid för svarvning av skivor (alt. köper nya).

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



trocade skrev:
Jag hade tänkt byta bromsbelägg på bilen, orginalbeläggen jag har nu orkar inte riktigt med banåkandet längre så det blir inköp av en uppsättning carbotech.

Läste lite i deras faq och dom skrev att det är ett absolut måste att svarva/byta bromsskivor när man byter belägg från ett märke till ett annat ... stämmer detta?

Behöver man så är det ju inte mer än att man bokar tid för svarvning av skivor (alt. köper nya).



Vissa belägg, ofta varianter av kolfiberbelägg bygger funktionen på att du avsätter en film på bromskivan från belägget. Sedan blir det kolfiber mot kolfiber...
och varje tillverkare säger också absolut att filmen från någon annans belägg kommer sabotera deras belägg etc. Många gånger går det bra att bara byta, den felande beläggningen slits/byts i sakta mak ut men bromsförmåga etc i början kan skilja sig mot senare.

Vidare är det ju i detta läge vettigt att kolla på skivan, mäta tjockleken i ett svep över bromsytan. Ofta inser man att det är läge att låta svarva skivorna eller byta

_________________
Roland Johansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Då borde det väl räcka att snurra skivan mot sandpapper? Jag har visserligen svarvat av skivor, men det var mer för att dom var skeva...har aldrig hört det där med att beläggen ska "smeta ut"??

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har ett minne av det som Rolle skriver, tror jag läste det på installationsbeskrivningen till något belägg, men vilket av beläggen minns jag inte.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



beepbeep skrev:
Då borde det väl räcka att snurra skivan mot sandpapper? Jag har visserligen svarvat av skivor, men det var mer för att dom var skeva...har aldrig hört det där med att beläggen ska "smeta ut"??


En flappdisk på vinkel slipen och skivan fritt så sätter flappdisken snurr på skivan och slipar samtidigt ytan, vänd på skivna när du ska ta andra sidan och sätt den ut och in!! Renslipat, orejsigt och billigt!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla länken nedan. Där står det lite om proceduren vid nya kontra beggade skivor när man kör in belägg som lägger en "film" på skivan. (PFC)
Det är f.ö. en ganska cool känsla när man kör in PFC-belägg enligt rekommenderad procedur och de börjar funka ordentligt vartefter. Det blir ett sjukt bra bett med lättmodulerad bromskraft...


http://www.performancefriction.com/pages/Race_tech_pages/20020924_burn . . . .

_________________

Rice and shine
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Eric Josefsson skrev:
Jag har ett minne av det som Rolle skriver, tror jag läste det på installationsbeskrivningen till något belägg, men vilket av beläggen minns jag inte.


Pagid skriver nåt sånt vill jag minnas. I mitt fal var det blå om det nu varierar.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



mangel skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jag har ett minne av det som Rolle skriver, tror jag läste det på installationsbeskrivningen till något belägg, men vilket av beläggen minns jag inte.


Pagid skriver nåt sånt vill jag minnas. I mitt fal var det blå om det nu varierar.


I mitt fall gällde det nog PFC-97 beläggen som Falk skriver om. Instruktionen kändes väldigt bekant. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Kolla länken nedan. Där står det lite om proceduren vid nya kontra beggade skivor när man kör in belägg som lägger en "film" på skivan. (PFC)
Det är f.ö. en ganska cool känsla när man kör in PFC-belägg enligt rekommenderad procedur och de börjar funka ordentligt vartefter. Det blir ett sjukt bra bett med lättmodulerad bromskraft...


http://www.performancefriction.com/pages/Race_tech_pages/20020924_burn . . . .


Efter ha läst den där pdf'en är jag lite klokare, man behöver inte svarva som många redan skrivit .. bara köra med beläggen som dom beskriver där så blir det bra

Tack för alla svar .. jag är lite klokare nu ...

Kanske blir så att jag får byta skivorna bak när jag tagit loss dom och tittat, dom fram är bytta för mindre än ett år sen så dom borde inte vara några problem med tycker jag

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Lars Falk skrev:
Det är f.ö. en ganska cool känsla när man kör in PFC-belägg enligt rekommenderad procedur och de börjar funka ordentligt vartefter. Det blir ett sjukt bra bett med lättmodulerad bromskraft...
Har provat det tidigare på en m3:a. thumbs up Ska byta från PFC sportbelägg till PFC-01 på evon i helgen.

De PFC sportbelägg som jag har nu ser inte alls ut att lägga en sån grå film på skivorna som PFC-01 gör. Även med 01 så ser den filmen ut att försvinna om man kör försiktigt på landsväg (bäst att undvika det kanske? ).

Kan det vara så att problemet uppstår då man byter mellan fullracebelägg av olika fabrikat och material på en bil som bara går på bana och då alltid har film på skivorna?

Ingen synlig film på mina skivor nu så jag hade då inte tänkt göra nåt mer än att tvätta skivorna med isopropanol innan jag stoppar dit dom nya beläggen.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Sparade trådar/FAQ
Svarva bromsskivor vid byte av bromsbelägg
1 besök senaste veckan (8534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande