Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Får man fråga var du har köpt detta kit och vad det kostar?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Min tanke var att montera utloppslangen på kylaren och sen med lite vinkel "fylla upp" genom inloppet på kylaren så gått det går men cykelslangen lät intressant,kan du utveckla det lite
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Dignell skrev:
Får man fråga var du har köpt detta kit och vad det kostar?


Kitet är köpt från Eliseshop i Holland och kostnaden för ett standardkit ligger på ca 15000:-
Nu valde jag en annan kuggstång samt plussade på nya styrleder så totalt landade mitt på ca 16000:-
Tog drygt en månad att få hem grejorna,tydligen originaldelarna från Lotus som tar tid.
Tillkommer säkert något som man inte räknat med men ingen större kostnad för en så omfattande förändring på en bil,jag menar ett set snygga fälgar med däck är samma pengar.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Saxliften ser smutt ut - vilken variant är det ?
Har du anpassat den mot bilen /lyft punkterna ?
Tack
Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Saxliften ser smutt ut - vilken variant är det ?
Har du anpassat den mot bilen /lyft punkterna ?
Tack
Joachim


Det är en HYMO 12x9,dvs 1200kgx90cm lyft men det blir nästan 1m i lyft då den bygger 8.9cm från golvet.
Lotusen går över om jag backar in men troligen tajt framifrån,kanske 1cm tillgodo.

Själva lyftplattan är som ett U och bredden precis så att hjulen kör utanför,kanske 2-3cm tillgodo i bredd,själva U-et är ca 25cm i bredd hela vägen.
Lyftpunkten där jag lyfter är där hjulupphängningen är förankrad bak och längst med rambenen framåt så jag lyfter bilen i stort sett fördelat på ramens längsgående balkar samt tvärgående balk bakom bensintank.
Lite luddigt kanske men jämnt och bra fördelat och hur stabilt som helst.
Hittade en bild där man ser hyfsat,U-et sett framifrån:

Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Blev inte så mkt gjort idag pga andra åtagande men jag har i alla fall fått gjort det jag planerade.
Först och främst tog jag av hardtopen,mm för säker förvaring innan hela garaget blir fullt med prylar som ska av.

Här ser man en del av säkerhetsbågen som är bra mkt grövre än S2ans.
Nedan ett par "before" bilder på RHD innan det rivs ur som jag planerat till imorgon.

Dagens arbete innebar att tömma "lådan" bakom kraschmodulen dvs hela ventilationssystemet samt batteri,spolarsystem,huvlåsning samt eldragning som satt i vägen.

Gott om plats är där inte här,jag har lyft bort spolartank samt demonterat torkarmotorskyddet.

Denna sekvens börjar med att luftslang är borta och elen isärtagen vilket övergår till bild 2 där fäste till spolartank är borttaget.
Sedan lyftes batteri ur och eldragning är ur vägen,även anslutningarna till värmeelementet och manövrering har här försvunnit.

En viktig bild,notera lilla hålet i väggen,detta är främre jordpunkt och det är mkt noga att montera anslutningen rätt här då det sitter en typ av specialbricka här som isolerar aluminiumväggen.

Hela värmepaketet draget åt höger för att kunna koppla ur fläktmotorn och sen lyftas ur i ett stycke,behöver snyggas till innan montering.

Allt på bordet och fläkthuset till vänster i bild ska med till jobb och blästras rent samt målas innan det monteras ihop med nya LHD delarna.

Tomt i hålet nu och batterimothållet nere till höger i bild ska flyttas hitåt i bild dvs hela fläktpaketet och batteriet ska byta plats.
Notera även plastmodulen i framväggen som ska vändas,sitter med lite mjukfog och är lätt att få loss genom att knacka lite försiktigt i tilloppskanalen från kraschmodulen.

Dagens sista bild och här har jag klippt av bromsledningarna samt plattat ändarna för att minimera läckage.
Spolarmunstyckena/huvlåsning med vajer demonterade samt hela torkararmaturen lossad men här stötte jag på patrull då det var omöjligt att få loss den pga platsbrist.
Planen nu är att demontera pedalboxen samt luftfördelaren i mitten av bilden för att sen släppa torkararmaturen som nu sitter på en skruv tillsvidare.
Tidsåtgång idag bortsett från problemen med torkaren landade på ca 2-3 timmar.
Inget hitills har varit speciellt svårt men ganska omständigt då platsen är mkt begränsad dessutom behöver man ta alla delar i rätt ordning
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Kul!
LHD konverteringen blev aldrig av på min Elise. Kul att du dokumenterar så bra!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Inte hänt så mkt idag men jag hann i alla fall börja på demonteringen av inredningen,stolar,etc.
Jobbar hela helgen men nästa vecka ryker instrumentpanelen och planen är att ha demonterat allt då för att sen börja montera i omvänd ordning.
Kommer passa på i helgen att blästra lite av de demonterade delarna samt måla så att allt är i toppskick vid montering thumbs up

En rättelse avseende bultarna som håller clamshell i nederkant framför dörrarna,de som jag hade problem med,det går att kapa dem och plocka ut bitarna på insidan i tröskellådan genom ett hål under ett fack i vart främre hörn av kupeutrymmet,hålet är stort nog för en kvinnohand men en magnet går också bra om kvinnfolk saknas

Tydligen fler som planerar göra samma ombyggnad som jag så kanske det blir till hjälp för nån.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Lika bra att ta ut skräpet. Det låter så tråkigt mär skrotet glider fram och tillbaka i aluminiumprofilerna när man kör.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



RizaQ skrev:
Min tanke var att montera utloppslangen på kylaren och sen med lite vinkel "fylla upp" genom inloppet på kylaren så gått det går men cykelslangen lät intressant,kan du utveckla det lite


Att få i så mkt vatten som möjligt från början är såklart alltid bra, men min poäng var väl mer att jag inte upplevt den efterföljande avluftningen som speciellt problematisk. Jag trycksatte bara systemet genom att ta en gammal cykelslang, skära av den, knyta ihop ena änden och trä den andre över expansionskärlets lock. Sen pumpar jag upp tryck i systemet med en vanlig cykelpump och kan därefter avlufta mha ventilen där framme.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ragnar skrev:
RizaQ skrev:
Min tanke var att montera utloppslangen på kylaren och sen med lite vinkel "fylla upp" genom inloppet på kylaren så gått det går men cykelslangen lät intressant,kan du utveckla det lite


Att få i så mkt vatten som möjligt från början är såklart alltid bra, men min poäng var väl mer att jag inte upplevt den efterföljande avluftningen som speciellt problematisk. Jag trycksatte bara systemet genom att ta en gammal cykelslang, skära av den, knyta ihop ena änden och trä den andre över expansionskärlets lock. Sen pumpar jag upp tryck i systemet med en vanlig cykelpump och kan därefter avlufta mha ventilen där framme.


Är det inte lättare med undertryck och låta den suga istället, typ med en "Mityvac" exempelvis?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Westfield skrev:
Ragnar skrev:
RizaQ skrev:
Min tanke var att montera utloppslangen på kylaren och sen med lite vinkel "fylla upp" genom inloppet på kylaren så gått det går men cykelslangen lät intressant,kan du utveckla det lite


Att få i så mkt vatten som möjligt från början är såklart alltid bra, men min poäng var väl mer att jag inte upplevt den efterföljande avluftningen som speciellt problematisk. Jag trycksatte bara systemet genom att ta en gammal cykelslang, skära av den, knyta ihop ena änden och trä den andre över expansionskärlets lock. Sen pumpar jag upp tryck i systemet med en vanlig cykelpump och kan därefter avlufta mha ventilen där framme.


Är det inte lättare med undertryck och låta den suga istället, typ med en "Mityvac" exempelvis?


Iom att cykelslangen var gratis och den löste mitt problem med minimal insats så hann jag inte engagera mig i ev. dyrare lösningar, men de finns säkert. Dock har ju trycksättningen en potentiell fördel i möjligheten till högre difftryck.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Westfield skrev:
Ragnar skrev:
RizaQ skrev:
Min tanke var att montera utloppslangen på kylaren och sen med lite vinkel "fylla upp" genom inloppet på kylaren så gått det går men cykelslangen lät intressant,kan du utveckla det lite


Att få i så mkt vatten som möjligt från början är såklart alltid bra, men min poäng var väl mer att jag inte upplevt den efterföljande avluftningen som speciellt problematisk. Jag trycksatte bara systemet genom att ta en gammal cykelslang, skära av den, knyta ihop ena änden och trä den andre över expansionskärlets lock. Sen pumpar jag upp tryck i systemet med en vanlig cykelpump och kan därefter avlufta mha ventilen där framme.


Är det inte lättare med undertryck och låta den suga istället, typ med en "Mityvac" exempelvis?


Ragnar,tack för svaret,kom iofs på principen efter lite hjärngympa
Har ett easybleed kit till bromsarna som borde göra samma sak.

systemet i sig är ganska komplex när man detaljstuderar det då det ligger ett primärt kylslangssystem samt ett sekundärt till värmeväxlaren och bägge arbetar i viss symbios.
Problemet med detta system är att kall-luft till kupen på sommaren värms upp ändå av värmeväxlaren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Ragnar skrev:
Dock har ju trycksättningen en potentiell fördel i möjligheten till högre difftryck.
Det är ju svårt att skapa mer än ett atm undertryck.

Men det förekommer ju tom väldigt högutbildade personer som tror att extremt lågt vakuum är farligare än simpelt vattensugsvacuum
(de sista 10mm Hg tillför inte så mycket krafter på slangar, tryckkärl etc)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hittade en video/körning på grym skön Rover-motor - kanske Ragnars framtida snurra ?
Bra tryck i bilen och bra körning thumbs up

http://www.youtube.com/watch?v=CzX7Zf4JugU&feature=related

Google översatt

Citat:
eopiù (Andrea) test Lotus Elise 111S Gas Gas (Pino) till Mansfield. Bilen har en motor med variabla ventiltider Rover 1900 ackrediterade ca 210 hk till 8200 GM i den ursprungliga konfigurationen. I videon var den beräknade effekten 200 hk eller mindre för en annan kalibrering av enheten och placera limiter för att 7.700 gram. PG1 växellåda med 3, 4 och 5 ^ ^ Quife.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Blev kallt i garaget igen men det får gå ändå
I helgen (på jobb) passade jag på att blästra fläkthuset och måla med hammarlack.
Visade sig att min dragstolpe fram var ganska dålig så det blev att tillverka en ny i samma veva.

Monterad och klar med nya bultar och betydligt bättre än den gamla som var krokig och rostig.

Nu var det dags för kupeutrymmet och stolarna åkte i ett nafs,därefter mattor,etc.

Nu var det dags att flytta hela mittkonsolen ca 3cm åt höger,allt är förborrat men.........
växelspaksknoppen och handbromshandtaget sitter som berget men genom att göra som på bilden klarar det sig ändå.

Har hört att det förekommer korrosion på golvet fram men här ser det bra ut,det som syns är limrester.
Alla beklädnadsdelar i mittkonsolen sitter med enstaka plastskruv här och där och inga problem att komma åt men börja demontera bakifrån och jobba framåt.

Dags att börja flytta mittkonsolen och här demonteras kabelhärvan/bromsröret från clipsen som sitter i mitttunneln.
Bromsrörets genomföring syns i väggen samt det hål till höger som blir ny placering men det kan vänta tills det andra är klart.

Återigen börjar man bakifrån och jobbar framåt och här syns insexbulten i bakkant samt nya hålet den ska flyttas till.
Notera att hela konsolen sitter på aludistanser,i hålet till höger ytterligare en insexbult och i mitten bakom plastskyddet den jävligaste.

Denna bild visar resterande bultar som håller hela växelförarpaketet och även de nya hålen syns.
Detta moment kräver lite finess om man vill undvika att demontera växelvajerna och DET VILL MAN så det blir lite special här.
Hålet som syns till vänster närmast i bild slitsas/klipps upp och filas till så att bulten kan monteras först för att sen föra i paketet på distansen men under brickan.
Se till så att plastdistanserna i mitten av bilden sitter där dom ska innan resterande bultar dras fast.
Insexbulten ovan plastbussningarna i bild ska sitta i hålet under vajern och här måste planbrickan tas bort då hålet sitter i kant med plåten och det finns inte plats för den.
Uppe i högra hörnet av bilden rakt under skarven syns distansen till den bult som är överjävlig att komma åt men när alla andra bultar är demonterade går det "hjälpligt".
Lyft hela växelförarpaketet uppåt och stötta det,fortfarande är den mkt svår att komma åt om man vill undvika att demontera vajern men det går

Här i bakkant är det bara att lossa bulten och föra allt ihop till nya hålet närmast till vänster i bild,tänk på distansen så att bromsröret går fritt.

Dags att demontera främre avskiljaren som sitter popnitad i golvet samt även dubbelhäftande tejp som man bör sätta igen för att undvika gnissel.
Demontera allt från clipsen sen under bilen och borra ut de fyra popnitarna vilket är lätt med lyft,alternativt kan man "slå av" nitarna.

Popnitarna urborrade och det kommer bli fyra nya hål något åt vänster i bild och de gamla behöver läggas igen.

Lilla konsollen samt kabelhållare behöver också borras ur,när väl bromsröret är flyttat till höger genomföring får man borra och popnita tillbaka denna konsol i ny position.

Konsol,mm urborrat och när jag ändå var här under demonterade jag hållaren till gasvajern samt även manövreringen till flärpen i luftfördelaren som sitter ivägen för torkarmotorn så nu bör de gå att ta bort.
I denna bild har mittkonsolen satts i sin nya postion så allt fram till växelföraren är LHD nu

sista bilden för idag och här har jag provmonterat nya stolsunderredet till passagerarstolen och allt ser ut att vara rätt.
Dagens arbete tog längre tid än nödvändigt då jag behövde gå in i värmen emellanåt men uppskattningsvis skulle jag tippa på ca 3-4 timmar totalt för att demontera och bygga om mittkonsolen samt delmontering.
Morgondagens arbete blir att demontera resterande i fronten dvs pedalbox,torkarmotor luftfördelare samt även påbörja demonteringen av instrumentpanelen.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag fick jag mycket gjort och är i stort sett färdig med demonteringen.
Det som finns kvar att göra är att ta ut gamla RHD kuggstången samt rengöra alla delar.
Planen är att få allt iordning imorgon för att sen nästa vecka påbörja montering av nya delar/positioner.
Total tid i garaget idag närmare 8 timmar men då gjorde jag också en riktig groda som kostade tid men mer om det senare.

Började med att demontera dekorplasten runt stereo,etc vilket är lätt,bara att klämma ihop kanterna lite och dra utåt.
Sedan åkte Stack instrumentet av,sitter med två M8 i konsolen uppe till vänster i bild där även kontakten syns,den blå-svarta.
Den svarta Lucas modulen i hålet bakom instrumentet ytterligare två skruvar och av med kontakterna.
Själva aluminium-beklädnaden är i tre delar och tas i följande ordning,översta svarta,mittdelen och till sist underdelen som sitter i ett spår och måste vikas neråt för att få loss.

Denna bild visar var infästningarnas positioner sitter samt även instrumenthållarens hål lite tydligare.
Konsolen runt rattaxeln är borta här men är ganska uppenbart hur det sitter,tänk dock på att sladden till trippmätaren är väldigt kort och behöver lossas innan konsolen släpps ner.

Alla delar avtagna och här har jag låtit allt sitta kvar tills vidare men fläktvredet måste demonteras först.
Bara att dra av knappen och sen skruva av mothållet/muttern och förstås alla kablar till stereo,etc.

Sitter snabbkontakter på rattstången och här klämmer man ihop uppe och nere och drar ut alltihop i ett stycke men spaken behöver tas av kontakten ändå men är lättare med hela löst från rattstången.
Kontakten till tutan får man hålla i stiftet som är fjäderbelastat och försiktigt dra av anslutningen.

Dagens groda var när jag skulle dra av kontakten till tändningslåset i bild och lyckades då få med halva anslutningen som skulle sitta kvar på tändningslåset,dessutom ramlade det hela sönder i molekyler
Lite panik nu och det var inte lätt att komma på hur det hela satt ihop,riktigt irriterad nu och gick in och kollade på nätet efter en ny som kostade närmare 1000 spänn
Nu visste jag sen innan att styrdelar på Elisen även sitter på Opel Astra,mfl så iväg till returbilen och mkt riktigt satt där en exakt likadan,kostade 40 spänn
Väl hemma började jag dissekera den nya och fick ihop originalet igen så nu har jag en i reserv i alla fall.
Notera skruvarna som håller fast tändningslåset i rattstången,var inte lätt att ta av samt sitter med locktite dessutom är det en typ som ska gå av vid manipulering.
Jag lyckades få av dom hela men kommer att sätta insex istället om man får problem med rattlås eller liknande i framtiden.

Rattstångens tur att åka,två 13 nycklar längst ner + WD40 i splinesen,se till så att ratten står rakt.
När väl övre bultarna i nästa bild är av så tog jag ett koben bakom knuten och kände så den släppte lätt,vilket den gjorde.



Övre rattstångsbultarna i bild 2,de främsta bort med konsol och sen den bakre i väggen,tuff att komma till men då var man glad att man har kompressor i garaget,lätt som en plätt med riktiga grejor.
Ganska lätt att dra ut allt i ett stycke men man får vara lite försiktig och ta bort rattkablaget efterhand som man drar ut hela rattstången.

All kablage demonterad på denna sida,bara att klippa buntbanden och lämna fästena som ska användas i samma position.
Konsolen ska av och man ser hålet där all el ska komma upp istället,nere i hålet syns splinesen från kuggstången som ska ut imorgon dessutom till vänster i bild fläktvredet.

Framhuvens manövrering ska givetvis också bli LHD så det är bara att borra ur popnitarna och demontera fäste med vajer,gummigenomföring,etc.

På undersidan av instrumentpanelen sitter en del relä,larm,etc som är svårt att komma till,måste dra av reläerna för att komma åt skruven och hållaren längst in är genomgående bult som får tas när det är tomt på andra sidan.

Allt kablage som ska sitta i instrumentpanelen har nu tagits ut igenom vänstra hålet och ska träs tillbaka genom högra i hålet i bild.

Genom att ta av de tre säkringarna lyckades jag få bort torkararmaturen med mkt vilja,här syns även fästet till larmsirenen uppe i höger hörn.
Plasten med kabelgenomföringen är popnitad även den och behöver lossas,plasten är ganska skör så lugnt och fint.

Av dessa tre säkringar ska den översta i bild (orange) stanna på denna sida och de andra två (röda) sätts på motstående sida när väl kablaget är spegelvänt.
För att dela dessa stoppar man in en skruvmejsel mellan kontaktstyckena och trycker till spärren så går de isär.

Dags för resterande kablage i fronten att släppas och allt ska ner tillsammans med plastlocket i kupen.
Pluskabeln till batteriet och den oranga säkringen är dragna åt höger uppe i högerhörnet på bilden och ska stanna på denna sida.

Plastlocket samt resterande kablage nu nere i kupen och därefter kunde luftfördelaren som satt i mitten demonteras för att sen följas av pedalboxen i den ordningen.

Pedalboxens högersida demonterad med vissa besvär då gavlarna sticker upp under fönsterbågens förankring eftersom pedalboxen sattes först på fabrik.
Av med de tre skruvarna,knacka bort tre popnitar och lösgör den från bottenplåten.
Genom att lyfta upp den i framkant blir det lite böj i andra ändan och då går det att slå den fjärde popniten från kupesidan och få loss den,är lätt att rikta till sen då det är aluminium.

Andra sidans gavel är mkt svåråtkomlig men det går och helst då med ett litet spärrhandtag och 10mm hylsa men eftersom allt är satt med locktite blir det att gänga ur hela vägen,i övrigt som andra sidan.

Äntligen är allt det svåra demonterat och pedalboxen kan tas ut i ett stycke minus gavlarna förstås tänk dock på att bussningen i vänstersida av boxen är lös nu då gaveln är borta så att den inte försvinner.
Tidsåtgången idag ca 6 timmar om jag bortser från kluddet med tändningslåset och rundan till returbilen.
Imorgon har nu blivit idag och planen för fredagen är att ta det sista och sen börja städa och förbereda.
God natt.........ZZZZzzzzzzzzzzzzzzz
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har blivit några timmar till i garaget och jag har börjat på monteringen
Valde att vänta med kuggstången då den inte hindrar monteringen av de delar jag redan demonterat nämnvärt.
Kan vara skönt att börja se lite framsteg och börja montera när allt är fräscht i minnet

Nu när det är tomt under fönsterramen är det lämpligt att montera inifrån och ut pga platsbrist,fronthuvsmanövreringen=LHD.

Flyttat fästet till de två röda säkringarna samt monterat larmsirenen och fästen till kabelstammen,nya hål till larmsirenen behövs här men övriga förborrade.



Batterimothållet på ny position och även nya jordkabeln,tänk på att jordkabeln kommer gå längst med bakväggen i kraschmodulens hål.
En hel del smuts här och där men jag rengör efterhand och många av delarna sitter med dubbelhäftande tejp så det är ganska tidsödande att rengöra men inget slarv tolereras!
Dags att demontera bromsröret till bakbromsarna,jobbar man själv får man lösa mothåll själv,pluggen i nya hålet borta och dags att flytta ledningen åt höger i bild.
På utsidan demonteras först bromsledningen och sen låsringen/muttern så på kupesidan behövs inget delas utan bara in i nya hålet och spänn fast.glöm inte pluggen till hålet som blir över
Sen blev det att bocka till det nya bromsröret på utsidan,lägg det gamla på bänken och bocka det nya likadant men spegelvänt .
Ganska noga här för att få det bra och röret är i stål så en bra bromsrörstång krävs om det inte ska bli platt i böjarna.



Fläktregleringarnas vajrar får en ny position och bägge ska gå till höger luftfördelaren i mitten till skillnad mot innan där den till luftfördelaren satt under instrumentpanelen och den till värmen satt till vänster om luftfördelaren.
Hålen är förborrade och syns på någon tidigare bild men det kommer nån mer detaljerad bild framöver.
Har dessutom varit noga med att täta alla gamla hål och genomföringar med multibond (sikaflex typ) om det inte fanns plugg förstås.
Dags att montera alla LHD delar i sin nya position och som innan i rätt ordning,först yttre gaveln på pedalboxen sen ner med boxen och på med inre gaveln,notera här att då pedalboxen är monterad innan fönsterbågen på fabrik går det inte att få i gavlarna utan att ta bort lite av fästmassan under fönsteramen och det är omöjligt att komma till och popnita de övre hålen så alternativen är att antingen kapa gavlarna så att de går upp i kant med fönsteramen istället för under och sen popnita de tre övriga hålet och spruta in multibond/sikaflex i skarven däruppe,jag fick in den yttre i rätt position utan åtgärd men fick modellera lite med den inre gaveln.

När pedalboxen är på plats måste man flytta hydraulslangen till kopplingen åt höger för att gå fri från luftfördelaren så in i kupen till vänster i instrumentpanelen och dra tillbaka den.
Därefter kan luftfördelaren monteras och då den ligger uppe på inre gaveln så satte jag lite dubbelhäftande tejp för att jämna av något,även pedalboxens gavlar satte jag dubbelhäftande tejp på innan det popnitades fast.
Till sist var det dags för kabelstammen och täckplattan och jag tog av plattan från kablarna (den är slitsad) och spegelvände kabelstammen till ny position.
Monterade plattan och såg till att den anslöt bra mot luftfördelaren då det sitter en luftkanal på undersidan.
Tillsvidare kan kabelstammen bara gå igenom då resten på insidan behöver komma i rätt position först för att undvika spänning i plattan som kanske gör det hela lite snett och det vill man inte.


Kabelstammen nu i rätt position både på insida och på utsida och gummigenomföringarna på plats och allt känns stabilt utan spänning åt något håll.
På yttre delen av kabelstammen måste man ta av lite tejp för att kunna få alla kontakter dit dom ska men det behövs inget klippande och dyligt.
Inre del av kabelstammen uppdragen genom gamla styrstångshålet och nu spegelvänd även här.
Det blir lite klipp på denna sidan då kablarna till vänster skärmblinkers är för kort nu men troligen bara att kapa motsvarande och skarva.
I övrigt kan jag inte se att det ska behöva ändra något mer förutom att jag behöver dra om mina kablar till mina extrainstrument men det hör inte hit.

Efter lite rengöring har jag nu även satt mittavdelaren på plats och det ger sig lite sjäv här hur den ska sitta,även här dubbelhäftande tejp och sen popnitat underifrån.
Tar man det nya passagerarfotstödet som mellanlägg fram och sen skyddet runt växelspaken i andra ändan så hittar man hyfsat rätt.
Tänk på att gasvajer samt bromsröret behöver gå mitt i mellan de främre fästbultarna på växelförarpaketet annars kommer bromsröret inte tillräckligt långt till vänster utan att ta i kanten på mittskenan.

Det var det hela för idag och totalt har jag lagt ca 8 timmar till fördelat på två kvällar.
Tänk på att montera dubbelhäftande tejp på ALLA metallytor som popnitas ihop för att undvika gnissel och framförallt problem med korrosion som kan uppstå mellan olika metaller,oftast sitter det tejp sen tidigare.
Planen imorgon är att böja till resterande bromsrör för att sen lufta av bromssystemet och kolla att alla anslutningar är täta då det blir svårt att åtgärda när resten monteras som jag hoppas kunna börja på imorgon
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag blev en ganska underhållande dag och planen att böja till resterande bromsrör visade sig vara problematisk......
Efter att ha böjt till bromsröret till bakre bromsar monterades det utan större problem.


Inga bra bilder men man ser i alla fall och nu var det dags för frambromsrören men rören som ingick i paketet var ganska korta.
Efter en hel del kämpande med de rören och dessutom var originalröret ganska anfrätt på den längsgående sträckan under kylaromramningen.
En polare fixade fram fina bromsrör i koppar som var lite längre så nu kunde jag dra rören som jag ville,blanka o fina

Under tiden som jag väntade på de nya bromsrören så fick jag ett ryck och gav mej på kuggstången.

Började med att ta av yttre led på bägge sidor och sen in i kupen och krypa för att lossa bultarna under instrumentpanelen.
Notera mellanlägget som är popnitat på fästet i framväggen,detta ska jag byta,mer om det senare.
Nu var det "bara" att lirka ut gamla kuggstången,krävdes lite trixande men kom relativt lätt ut ändå.

Ur som sagt inga större problem då kuggstången sitter upp en bit så när den är lossad ramlar den ner något men man måste vrida den hit och dit för att få ut den.

Sida vid sida....man får ta kontramuttrarna från gamla,är fingängor på dom,ser ni skillnaden....

Som sagt nu börjar det roliga och har man väl fått den så här långt blir det mkt jobb att få den i position.
Ganska trångt som synes och är man två personer underlättar det mycket i detta läget,men men.....
Inifrån kupen lyckades jag få in axeln något i hålet med hjälp av en flatmejsel.
Kunde då genom att palla under på varje sida lirka in den mot hålet men gravitationen gjorde sitt och den ramlade tillbaka hela tiden

Lösningen blev tändstiftshylsan på bilden som jag trädde över axeländen när den väl var i hålet och sen hindrade då hylsan axeln från att åka tillbaka hela tiden.

Nu när axeln var fixerad i hålet kunde jag manövrera resten i position från utsidan men det tog ett bra tag innan den satt där den skulle.
Som jag var inne på tidigare skulle jag byta mina mellanläggsbrickor i infästningen till motorsportmodellen.

Den blanka i bilden är den nya "motorsportbrickan" och skillnaden är att hålbilden kommer högre upp.
När man sänker en Elise blir vinklarna fel och bilen blir då känslig för bumpsteer,genom att flytta upp kuggstången så motverkar man detta.
Det sitter tio hack på den nya och det är maximalt vad som går att sätta,original går från 3 hack och uppåt tror jag,mina som satt sen innan hade fem hack.

Först måste nya brickan popnitas fast och sen ska bultarna i vilket inte var helt lätt men jag tog en M8 bult som var ca 100mm lång och gängade in en bit i undre hålet.
Hade då den som handtag och kunde manövrera övre hålet i rätt läge och satte gänglåsning på och bultade dit det hela.
Innan jag monterar dit styrstången kommer jag att sprayfetta axelinfästningen lite då den nu är i position och lite extra skydd skadar inte.

Andra sidans fäste samma procedur och nu kan jag börja montera rätt resterande delar av kabelstammen i bild.
Reläerna till vänster i bild ska upp på insidan av instrumentpanelen och bakom dom syns luftkanalen till fotutrymmet.
Gamla hålet till styrstången ska pluggas med den plugg som satt på andra sidan och alla andra överblivna hål kommer jag att sätta igen med antingen popnit eller Multibond(sikaflex).

Här syns det ätt kuggstången är i högsta läget,ca 5mm kvar till taket i kanalen,underkant kanal till kuggstångsfäste är nu ca 20mm.


Nya yttre styrleder på plats och jag har ställt in det hela hyfsat genom att mäta lite på olika ställen,tips på bra sätt att göra detta hemma är välkommet.
Troligen är där lite mkt toe-in nu men det får justeras senare men avståndet på kontramuttern på kuggstången är i alla fall liksidigt nu så eventuell justering bör vara lika mkt på bägge sidorna.
Hjulupphängningen skulle behöva fräschas upp lite men det får vara till hösten,inga glapp och så utan mer visuellt.

Det var allt för idag och garagetiden idag ungefär 6 timmar och det börjar närma sig slutet för nu är alla svåra saker avklarade.
Det som nu återstår är montering av instrumentpanel med elanslutningar,styrstång samt inredning och på utsidan montera tillbaka fläktpaket,batteri,torkare och kylare.
När väl de bitarna sitter som det ska blir det återfyllnad av kylsystem,luftning av bromssystem samt hjulinställning om det behövs.
Troligen kan jag se fram emot en premiärtur i slutet på nästa vecka och då på "rätt" sida
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



PUUH thumbs up Energi.
Blir nog till att behålla min RHD....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
cat7even skrev:
PUUH thumbs up Energi.
Blir nog till att behålla min RHD....


Inte så svårt egentligen men lite omständigt och framförallt mkt trångt i princip överallt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande