Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag mest lite småsaker då ryggen inte klarar fler akrobatiska övningar för stunden
Började med att rengöra "hålet" i fronten för att sen provmontera alla detaljer innan montering.



Bild 2 visar den lite off i läge och 3 visar luftstyrningen som ska sitta i frontväggen av hålet sett från kraschmodulens luftkanaler,ser bra ut.
Först får man ta bort gamla sikaflexmassan och sen se till så att den kommer i rätt läge innan man limmar den,notera att den är spegelvänd!


Dessa 2 bilder visar först det nyrenoverade fläkthuset och sen det nya LHD huset,man ser även hur luftkanalen ligger an.
Det nya huset behövdes trimmas av lite i kanterna då det gick mycket tight,bara att ta en mattkniv och fasa lite,man får definitivt inte tvinga ner det för då spräcker man plasten.


Allt i hålet provmonterat för att sen tas ut igen och monteras ihop som ett paket med växlaren och förankringarna mellan fläkthus och växlarhus,vissa Eliser har ett spännband runt hela istället.
I övrigt på sista bilden har även batteri,batterilåsning/spolartankfästet samt slangar till växlaren kommit på plats dessutom har fläktens el kopplats ihop.


Innan resterande monteras måste manövreringarna till värme/ventilation på plats och här syns de 2 genomföringarna i väggen bra.
Här uppstod ett problem då spaken på växlarhuset satt så närma väggen så gick det ej att komma åt låsningen utan jag fick borra och gänga ett nytt hål på motstående sida,inga problem.



Dags för torkarpaketet att komma på plats och det medför lite extrajobb eftersom det är till en S2(S1 modellen tillverkas inte längre)
Skillnaden är att original sätter fast torkaren med en bult och på denna med en mutter vilket gör att den sticker ut för långt och då går inte lilla plastskyddet på,inga problem fram med bågfilen och av med ca 5mm.
Även elkontakten skiljer men det följer med en ny kontakt i kitet=inga problem!
De grönmålade bultarna som håller hela paketet sitter mycket svårtillgängligt och behöver friskas upp innan montering med locktite,ser inte så farligt ut men när paketet är i vägen
Till sist efter mkt besvär är det hela på plats och jag satte torkararmen efter skitranden på rutan,borde stämma

Sista bilden för idag och här ska fästet till luftslangen på plats med lite multibond,den skulle nog ha suttit där redan.
Har troligen gått av i frakten vilket var lika bra då det underlättar betydligt i vissa moment om den inte är i vägen.

Tidsåtgången idag runt 4 timmar men då tog jag det ganska lugnt pga ryggen,det börjar närma sig
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
En lugn dag idag och det blev lite smått och gott i garaget men endast ca 3 timmar då det är "fredagsmys" + att jag såg på båda F1 träningarna inatt

Jag började med att byta kontakt till torkarmotorn då den som sagt är till en S2a,ganska enkelt och bra beskrivning med i kitet.


När jag ändå höll på här monterade jag huvöppningen samt limma på flänsen till luftslangen på fläktmotorn.
Den observante ser att jag även fått ändra min fina bromsrörsdragning till "mindre fint"
Det kallas tankevurpa och jag som har tjatat om spegelvänt glömde att utblåset på fläkthuset givetvis också blev spegelvänt.
Nu går i alla fall fläktslangen,ca 80mm fri från både bromsrör och växlarslangar men jag är inte nöjd
Kommer nog att byta bromsrören sen när allt är klart,är man petig så får det bli så

Sprayfettade kuggstångens splinesinfästning och satte på skyddsdamasken och skulle till att montera styrstången.

Kom så långt att jag monterade på styrstammen innan det slog mej att det nog var bättre att få det klart under innan ratt,mm var i vägen.

Den nya gasregleringen till vänster och gamla RHD till höger,det räcker att släppa lilla muttern i hålet och sen klämma ihop mothållet till vajern och flytta över allt=spegelvänt

Det hela på plats och bra och jämnt motstånd i gasen,är nog meningen att fjädern ska förankras i lilla hålet i plattan men det blev toktrögt så lite special till jag hittar en längre fjäder.

Styrstången på plats och här var jag noga med att ratten och hjulen stod rakt så det blir hyfsat rätt därefter satte jag den inre bulten i väggen uppe i instrumentpanelen lite löst som styrning.
Knackade försiktigt på styrstången och förde in nedre bulten i hålet för att veta när djupet var rätt,så fort bulten går igenom sitter den rätt och det är bara att spänna dit med låsmutter.



Bild 1 av dessa 3 sista bilder visar övre bulten jag nämnde och nu dags att spänna den med locktite,även plattan över styrstången som håller instrumenthuset ska ha locktite på bultarna.
Bild 2,notera kabeldragningen OCH skyddsgummit på kanten av konsolen för att inte skära kablarna,detta behöver vara på plats innan styrstången sätts in.
Bild 3 visar en LHD Lotus Elise ,det som nu återstår är bara montering av instrumentbeklädnad,fixa sidoblinkerssladdarna samt inredningen.
Utvändigt det som är kvar är att montera kylare och avlufta systemet för att sen montera tillbaka frontclammen,etc inför premiärturen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Rena uppslagsboken för englandsimporterade Eliser thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Rena uppslagsboken för englandsimporterade Eliser thumbs up

Terapiarbete detta,om inget annat så har man stuckit ut hakan nu för att få köra "on the right side" och nu är det riktigt jä..a nära
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har lagt lite tid på extraarbeten som egentligen inte har med själva ombyggnaden att göra men kan ändå vara intressant,det blev ändå en del mer gjort än tänkt

Efter att originalfläkten verkade vara kass förra sommaren beställde jag en ny men det visade sig vara ett plastclips som hade sugits in och satt sig i kylarlamellerna.
Så nu hade jag 2 felfria fläktar och tanken är att montera dubbla som på bilden,beställde inga fästen med den nya så det får bli hemmagjort.
Den nya fläkten får sitta som original och den gamla sidan om kopplat över ett relä och en strömbrytare i bilen så jag kan starta den vid behov.

Kylaromramningen på plats och jag hittade några bitar tunnplåt i aluminium som jag bockade till och gjorde nya fästen av.



Nu när kylaren var på plats satte jag på alla slangar och skruvar men jag bytte de närmast hålet till vanlig bultskalle då det underlättar betydligt om det ska demonteras nån gång.
Sedan fyllde jag upp behållaren i motorrummet till max och blödde ut luften i nippeln som syns på slangen till höger på kylaren,hade hela tiden bilen något uppåt i nosen samt locket av på behållaren.
Gick ganska fort och jag fyllde upp allt jag dränerat ut sen innan och till sist började det puttra ut kylvatten i nippeln,blir kanske att toppa upp lite när väl systemet är igång igen.
Nu tålde jag inte att se de förbannade bromsrören mer så de åkte av och sattes snyggt igen,gör om gör rätt!



Nu var jag äntligen nöjd med bromsrören och det som började med att jag skulle provmontera fläktslangen så den gick fri gick lite överstyr så nu är hela fronten klar
Inte mycket att orda om detta,allting ska tillbaka som innan fast spegelvänt och det enda som egentligen kräver lite omtanke här är kabelstammen.
Har man bara märkt upp alla kontakter/sladdar,etc så ger det sig själv hur det ska sitta men man behöver linda om vissa förgreningar så att allt når sina positioner.
Tog lite tid det och svårt att få snyggt då kablarna hade RHD-minne sen många år tillbaka.

Passade även på att multibonda fast det nya fotstödet,är ett litet hack som passar i övergången mot fronten som man får passa in men den kan bara sitta på ett sätt.
Kardborrfästena längst med sidorna i min bil är tydligen inget som sitter i vanliga Eliser då min 111S har lite mer komfortprylar som mattor och tjockare stoppning i stolarna i original.
Tidsmässigt har jag kanske lagt 3-4 timmar på det som har med ombyggnaden att göra och nu är det inte mkt kvar.
Invändigt ska instrumentpanelen och inredning på plats och utvändigt är det clam på med tillbehör samt hjul så är den körklar.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har varit en del extraarbeten på bilen utöver själva ombyggnaden,när allt väl är demonterat så vill man sätta tillbaka alla delar i så bra skick som möjligt.
En hel del delar har blivit rengjorda och målade med torktid som följd men i det stora hela är det nu bara monteringen kvar.


Nya långdelen till instrumentpanelen ihopmonterad med rengjord fläktreglering,när väl vajrarna är anslutna måste man kolla så att ändlägena stämmer på klaffarna ute i fronten.
Jag monterade det likadant i regleringen och justerade sedan ute på vridbygeln på de bägge ventilationshusen,på själva fläktdelen behövde jag korrigera den i yttersta värmeläget.

Lite att tänka på här vid montering,det uppenbara är att alla larmdelar nu ska sitta till höger=spegelvänt,2 nya hål borras som på andra sidan.
De vita kontakterna till larmet syns väl här samt nån till på undersidan,den ensamma vita till vänster i bild är när man inte har larm då kopplas den ihop med den andra på samma kabelstam.
I övrigt måste man skarva sidoblinkers ca en halv meter på var sitt håll då original nu inte når dessutom gäller det att ha lite slack i kabelstammen direkt bakom stereon annars går den inte in.

Här har jag monterat ihop de nya delarna till vänster om ratten och kopplat in alla knappar dessutom skaffade jag en extra från skroten (peugeot 106) som jag ska ha till extrafläkten.
Den till vänster som ser ut som en kylare nu inkopplad så jag kan starta extrafläkten manuellt när som helst oberoende på om bilen är igång eller tändningen är tillslagen.
Monteringen av aluminiumdelarna i ordning nerifrån och upp,undre delen måste vinklas in och sen vikas upp för att låsa i underkant och sen skruvas resten i omlott.

Inne till vänster den skarvade sidoblinkersen samt hydraulslangen till kopplingen fastbuntad i ny position.
Notera att man måste ändra ordningen på knapparna i panelen annars räcker inte kabelstammen till,den blå i mitten är originalposition och övriga byter sida.

Allt elektriskt på plats,likaså Lucasmodulen och spakar inkopplade på plats och i detta läget är det bra att montera stereon så man ser att kablaget går fritt innan locket åker på.

Här gjorde jag funktionskontroll på allt dvs att jag startade upp bilen och lät den bli lite varm så att alla reglage,värme,funktioner kunde testas och allt fungerade som väntat


Instrumentpanelen nu helt klar och som synes även kilometer instrument som original LHD samt lite dunka dunka(stereo),fläktreglering i andra bilden.

Nu skulle fronten på och jag beslutade att åtgärda problemet med de fyra bultarna i botten mot tröskelpartiet.
Med lite hjälp från en polare lyckades vi få bort bultarna som snurrade dessutom fick han in sin hand i hålet i kupen och kunde plocka muttrarna.

Det satt 2 olika typer av fästen och de bakre i bild satt närmast dörren och fick sågas/delas,de främre fick tvingas uppåt igenom plasten.
Tanken var att istället använda mej av gummiexpandermutter som på bilden men avvek från det då hålen inte var bra nog så jag beslöt mej för en annan lösning.

Denna del av clammen är där ingen belastning på utan det handlar mest om att få en snygg övergång i karossen.
Jag rengjorde först alla ytor här mkt noga för att sen fixera det i önskvärd position och fyllde mellan rummet med Multibond(sikaflex).
Fick nu en bra och stabil övergång som är lätt att dela vid behov,när stänkskydden är på efter torktiden kommer fästena även hålla denna del av clammen på plats.


Innerskärmar på plats samt stänkskydden som är formgjutna runt hörnet och sitter skruvade igenom både clam och tröskelparti.

Passade på att justera in torkararmen så nu sveper den jämnt och bra över hela rutan med sitt viloläge,just det=spegelvänt
En detalj som jag inte nämnt som syns här är backspegeln som normalt sitter off-center men på min bil satt den i mitten.
Troligen vid rutbyte glömde dom det men den satt ändå för lågt för mej så jag har satt en ny högre upp sen tidigare.

På den högra innerskärmen satt tidigare punkasprayens hållare,den ska flyttas över till andra sidan för här ska nu relä och säkringar sitta.
Satt plugg i dessa hål som även dom ska över till andra sidan tillsammans med punkasprayen samt hållaren som nu ligger på tork efter målning.

Reläboxens till höger i bild måste fästena spegelvändas på,mejsel under och sen dra ut ur spåret och montera omvänt.


Det hela monterat och klart tillsammans med kylaromramningen,fronthuven ska monteras imorgon när gångjärnet som är renoverat har torkat färdigt.
Punkasprayens hållare ska popnitas fast ungefär i den positionen som punkasprayen ligger,det är förborrade hål i innerskärmen,glöm inte pluggarna till övriga hål.





Satte i ett säte tillfälligt och tog en sväng upp och ner i gatan och de första LHD metrarna är nu avklarade.
Det som är kvar att göra nu är följande:Rengöra sittbrunnen,inredning på plats och montera fronthuven samt hardtopen så imorgon är bilen helt klar.
Total tidsåtgång fördelat på de sista dagarna är ca 10 timmar och det återstår kanske 3-4 timmar max.
Totaltiden ungefär 60 timmar,om jag hade gjort om det hade jag utan tvekat gjort detta på en vecka(40 tim).
Med facit i hand har jag dels tagit det lugnt men även stött på en del bekymmer som jag nu vet om samt lagt en del onödig tid på smådetaljer.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



thumbs up
KUL!

Och grattis till ett lyckat projekt!

Och OJ, vad jag fick ny saknad till min gamla Elise...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Snyggt jobbat! Får ta och printa ut tråden och ha med mig i garaget när mitt paket från Elise-shop dyker upp...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tack för alla kommentarer och det finns mycket fler bilder om någon behöver se någon speciell detalj.

Bilen är nu helt klar efter dagens akrobatiska övningar i sittbrunnen för att få det hela rent.
Satte i mattorna samt byggde om stolsskenorna så stolarna kom på plats.
Monterade sedan fronthuven och fick justera ihop det hela med clammen så nu är jag nöjd.



Imorgon blir det lite lackputs och då blir det en längre premiärtur och kanske något annat än garagebilder att visa.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag blev det en längre tur med bilen i varierande tempo,dels kurviga småvägar samt högfartstest på motorväg.
Initialt känns bilen mycket bättre och det är definitivt den snabba styrningen som bidrar till detta.
Det som man innan beskrev som gocartkänsla har nu verkligen infunnit sig och bilen är väldigt direktstyrd.
Att man nu sitter till vänster och växlar med höger bidrar i hög grad till upplevelsen.
Oavsett vad någon påstår så är det stor skillnad när man sitter och kör så som man alltid gjort,sitter i ryggmärgen så att säga.

Polaren som också har en Elise delar denna uppfattning och efter hans provtur blev han nu ganska sugen på en LHD
Det som jag måste göra nu är att få till en ordentlig hjulinställning då den inte är perfekt plus att jag behöver få fakta på inställningarna i övrigt på bilen avseende camber,caster och då toe-in fram.
På denna lätta bil är det ganska väsentligt att även göra denna hjulinställning med vikt på förarplats så tre 25kg säckar i förarsätet blir nog bra.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



Usch. Suget efter en Elise pockar på...

Nån gång i livet skall jag äga en sådan!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Usch. Suget efter en Elise pockar på...

Nån gång i livet skall jag äga en sådan!


Börjar bli överkomliga pengar på Eliserna nu men pass på S1 modellerna börjar bli svåra att hitta vettiga nu.
Enligt puristerna är det S1an man ska sukta efter och då helst någon specialmodell som 111S,S160,S190,mfl.
En bil utan styrservo,bromsservo,abs,antispinn,mm kan det verkligen bli bättre,det är helt upp till föraren
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Gott Jobb

Hur mycket upplever du quick-rack göra bilen "bättre"
- Lättare att kasta runt ?
- Stirrig på väg ?
- Värd slanten s.a.s ?

Tack

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Gott Jobb

Hur mycket upplever du quick-rack göra bilen "bättre"
- Lättare att kasta runt ?
- Stirrig på väg ?
- Värd slanten s.a.s ?

Tack

Joachim


Värd varenda krona,definitivt!
Både jag och polaren märkte stor skillnad på bilen,mycket mer direktstyrd men ändå inte överdrivet nervös.
Även i högre fart var det inga besvär som på motorvägen där det gick 110 km/h + moms om vi så säger
Provade bara lite lätt att provocera den i blötan och det kändes som man hade lättare att parera släppet,sitter R888or på.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Nu har jag kört några mil med bilen i ny tappning och är fortfarande mycket nöjd med resultatet.
Behövde dock fortfarande få till hjulinställningen men de flesta ställen här i stan var tveksamma om bilen gick upp på deras inställare men jag fick i så fall komma och prova om det gick.

Nu har jag betongplatta i garaget som är jämn och fin så jag bestämde mig att köra lite "gammaldags" med snöre.
Jag riggade upp två pallbockar och snöre mellan och kunde då kolla av toe i alla fall vilket är det som jag behöver få rätt på.
Visade sig att jag hade för mkt toe in fram men även ganska olika värden bak!!
Jag hade som bekant en ganska rejäl sladd på knutan 2010 och var då ganska hårt upp på curbsen lite sidledes och troligen har detta påverkat något i bakvagnen.
Lyfte upp bilen men kunde inte se att något såg fel ut men sen när jag skulle justera vänster toe-link bak gick det inte att få loss yttre leden och efter demontering såg jag att den var krökt,inte mkt men i alla fall.

Bilden visar den led jag menar och min är krökt ungefär halvvägs på den fasta gängan precis efter där kontramuttern satt och detta gjorde valet lätt,måste bytas.
Sitter en likadan i andra änden av staget som då också ska bytas plus andra sidan x 2.
Kollade priset och dessa leder kostade i trakten av 800:- st!!

Eftersom det är en svag punkt och definitivt när man kör r-däck så var valet lätt inte minst med tanke på det hutlösa priset.
Detta var något jag iofs ändå hade planerat att byta men hade inte bestämt mig för vilket kit jag skulle ha.

Kitet på Eliseparts och Hangar111 är liknande men tidsmässigt hade jag ingen möjlighet att vänta,kitet på Hangar111 såg faktiskt lite mer intressant ut.
Jag har haft en hel del kontakt med Yvo på Eliseshop tidigare och får alltid grejorna snabbt och Yvo hade på lager.
Har nu beställt detta kit från Eliseshop och det är redan skickat så det bör komma inom en vecka.
Prismässigt närmare 4000:- men säkerhet sätter man inget pris på,det får kosta!
Bara tanken på vad som kan hända om detta stag brister
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



RizaQ skrev:

Bara tanken på vad som kan hända om detta stag brister


http://video.google.com/videoplay?docid=2285160065724541747

http://www.youtube.com/watch?v=xA8FWYeipLk


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

DJ skrev:
RizaQ skrev:

Bara tanken på vad som kan hända om detta stag brister


http://video.google.com/videoplay?docid=2285160065724541747

http://www.youtube.com/watch?v=xA8FWYeipLk



Hyffsat chanslös

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Skönt att man upptäckte detta innan......
Nya grejorna skickades igår och kom till Malmö i eftermiddags så DHL bör knacka på dörren imorgon
Försökte dela på ytterleden och staget men det sitter bra då krökningen är precis bakom kontramuttern ,börjar kännas som att materialet ger sig i bulten...... .
Tveksamt om det går att dela utan att knäcka av den men det spelar mindre roll då den ändå ska kasseras.
Kommer lite bilder på bytet,mm när väl paketet är hemma om det kan vara av intresse.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Nu har jag äntligen lyckats byta till förstärkta toe-links bak på bilen vilket var ganska besvärligt.
Original toe-links hade nog suttit sen bilen var ny och var inte helt medgörliga men skam den som ger sig.

På bilden den högra som jag trodde skulle vara lätt att ta av men den satt duktigt i subframen,långt om länge gav den med sig i alla fall.

Den vänstra som var lite krökt och den gick av i gängan när jag försökte dela den så hög tid för byte var det,satt inte så farligt i subframe.

Rengjort vänster hub samt plintens bakre infästning där den nya förstärkningens ska förankras,har man aluminiumhubbar krävs det en extra del här.

Nya kitet från Eliseshop som ska på,ser ganska välgjort ut,alla delar ska vara rostfria.

Här får man ta bort lite av värmeskyddet samt borra hål till den nya ytterhållaren som sen ska skruvas i subframe.

Passade på och rengöra området och målade sedan det hela med hammarlack som sen fick torka över natten,likadant förfarande på andra sidan.

Det följer med 3 shims till var sida, 1mm, 2mm och 3mm tjocka,totalt 6mm men jag hade 3mm shims på gamla så jag utgick från det och får prova mej fram.
Inte helt klar över hur jag ska kunna hitta rätt så tips är välkomna,detta har tydligen med bumpsteer att göra men hur är frågan,det jag vet är att toe-in ökar i sväng.

Här är förstärkningen monterad men inte dragen än,de inre insexbultarna har låsbricka men jag sätter även locktite på dom innan jag momentdrar allt när det väl är på plats.
Även yttre fästöglan på plats med 1 shims (3mm) längst upp,lagerna och hättan ska vara underhållsfria men jag sprayfettade det hela innan det förseglades med buntband.

Alla delar på plats och dags att momentdra det hela efter anvisningar,denna punkt skulle dras 75Nm,de små till kåpan är dragna lite löst i detta läget.
De ska dras sen med 11Nm och de 2 insex framme i plinten under huben ska dras 45Nm,andra genomgående vid fästöglan i hubben också 75Nm.

Ser ganska trevligt och robust ut,denna sida klar och nu dags för högersidan där allt ska göras likadant.

En bild på inre infästningen som även håller undre a-arm infästning/bussning på plats,man ser även här de genomgående bultarna till kåpan.
Mycket svåra att få dit och vänstra sidan var svår men högra sidan om möjligt ännu värre.

Alltihop färdigmonterat och draget med rätt moment men man ska kolla av dem igen när bilen rullat lite.
Hög tid för en ordentlig hjulinställning då allt är ombyggt nu så det blir att beställa tid omgående.
Kommer att ställa bilen enligt Elise manualen,blir troligen ganska nära S1 Exiges inställningar som är något snällare än den rena motorsportinställningen.
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Har funderat på köpa förstärka toe stag till min Speedster men jag funderar på vad säger SBP och SFRO om att man har uniballs på en bil som körs på vanlig väg, på en så kritisk punkt?

Jag har haft det till ett krängningshämmar stag och då har dom inte saggt något, fast det är inte så kritisk punkt.

Väldigt fin bil du har.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Aerodynamic skrev:
Har funderat på köpa förstärka toe stag till min Speedster men jag funderar på vad säger SBP och SFRO om att man har uniballs på en bil som körs på vanlig väg, på en så kritisk punkt?
Jag har haft det till ett krängningshämmar stag och då har dom inte saggt något, fast det är inte så kritisk punkt.
Väldigt fin bil du har.
Mvh, Per


Tror det är bra att byta stag men Johan som kör Roadsport A speedstern med > 250 hk och mycket grepp kör på OEM staget och han kört hårt

Jag har också bytt till EP staget också thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande