Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tog en tur med bilen idag och inte riktigt nöjd med uppförandet,småstuds mest hela tiden.
Hittade ett bra ställe i solen för att ta lite bilder,tyvärr med Iphånen så bilderna är sådär men iaf,första inlägget visar 2009/2012 skillnader.





Bilen är bra i kurviga partier och även i hög fart men när man kör i lugn takt så är den nu mer småstötig fram,framförallt känns detta som vänster fram men nu sitter jag på den sidan så det borde kännas mer.
Frågan nu är om jag har fel returdämpning med den ökade förarvikten vänster eller om det är det nya camberläget som känns då bilen har gått ganska många mil med betydligt mindre camber??
Ska försöka se hur slitbilden efter dessa 8-10 milen ser ut om det nu syns något.
Alternativt kan jag byta plats på coiloverna fram då den kändes bra tidigare med denna setting och den enda skillnaden är att förarvikten är till vänster,hmm....
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



När du ställer höjden på bilen är det viktigt att ha vikter på förarsidan - men det hade du kanske ?


Citat:
The car needs to be on level(ish) ground, centre the steering wheel, hot tyre pressures and load up the cabin to usual racing/driving around weight. Infact having the right ballast in the seats is critical e.g. for a 780Kg race Elise the difference between empty and an 85Kg driver can be 5mm ride height, 0.2° camber and 1mm toe.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
När du ställer höjden på bilen är det viktigt att ha vikter på förarsidan - men det hade du kanske ?


Citat:
The car needs to be on level(ish) ground, centre the steering wheel, hot tyre pressures and load up the cabin to usual racing/driving around weight. Infact having the right ballast in the seats is critical e.g. for a 780Kg race Elise the difference between empty and an 85Kg driver can be 5mm ride height, 0.2° camber and 1mm toe.


Precis som det står hade jag 85kg....ok 87kg förare i hela tiden och bilens höjd + hjulinställning ställd med mej på plats i sätet till vänster + halv tank bensin.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har jobbat lite med chassieinställningarna senaste veckan och äntligen hittat rätt sen om det känns lika bra på banan återstår att se.
Började med att skifta sida på mina coilovers fram då enda skillnaden är att förarvikten skiftat sida och det kändes bra tidigare när jag satt höger.
Höjde sedan upp bilen fram för att få mindre rake på bilen och sen ut och provkörde och bilen blev bättre men långt ifrån så stabil som jag ville ha den.
Mätte upp höjden och den blev för hög efter senaste ändringen,nu hade jag bak/fram 125/120.
Idag sänkte jag hela bilen ca 5mm och bilens höjd nu B/F 120/115 och sen ut på en rejäl runda där jag medvetet valde det mindre vägnätet ute på landet.
Avslutade med motorväg hemåt för att sen sista biten få lite i stadsmiljö och i princip täcka in alla variabler i chassiesetupen.

Bilen känns nu riktigt bra och det småstötiga i lägre farter är inte alls lika påtagligt nu och de mindre vägnätet på landet som var ganska lappat på sina ställen kändes mycket mer följsamt nu.
Detta var i farter runt 50-70 km/h i stadsmiljö och på landet mellan 70-120 km/h och sen på motorväg i farter på 110 km/h och uppåt till låt oss säga att det räckte och blev över
Nu känns bilen riktigt stabil rakt fram men framförallt väldigt inbjudande när det svänger,nya snabba styrningen är mycket mer känslig och det börjar nu kännas mer vant men det behövs inte mycket rattutslag och i högre farter krävs det väldigt lite för att ändra bilens läge på vägen.
Väl hemma mätte jag upp bilen igen och efter denna runda hade bilen stabiliserat och satt sig och hade nu höjden Bak/Fram 115/110 vilket var ca 10mm lägre än förra mätningen!!,mätte jag fel eller den satte sig så mycket!?

Tanken var att få i nya stolen innan Knutstorp men pga väldigt mycket jobb i helgen fick jag inte tillfälle att fixa till nya underredet på jobb så det får bli originalstolen denna gång.
I övrigt det som är kvar att åtgärda i veckan innan Knutstorp på lördag är oljebyte samt att montera tillbaka 4punktsbältet samt även gå igenom bromssystemet med fräsch bromsvätska.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Knutstorp med LCCS är avklarat för i år och med bilen i ny tappning var det mycket intressant att få en utvärdering.
Inledningsvis kändes bilen väldigt bra,första stinten blev en känna sig för men ändå hyfsad fart trots mycket trafik och något högt lufttryck.

Inför andra stinten hade jag reglerat lufttrycket och kunde nu försöka få till lite bättre varv men återigen ganska mycket bilar runt hela banan.
Oavsett fick jag till varvtider som låg i paritet med mina bästa tidigare samt även lite bättre och jag hade nu anammat alla tips jag fått sen tidigare och låg mycket högre upp i varv,dvs lägre växel och detta gav ett bättre driv.
Var ganska nöjd med förra stinten men nu var det dags för lite mer attack-mode med senare bromspunkter och lite mer aggressiv körning för att krämma ur ytterligare lite bättre körning.

Attacken kom av sig då regnet satte bestämt stopp för detta men det var ändå på sätt och vis kul med regn då jag aldrig kört bana tidigare i regn,dessutom med R-däck kunde det bli ganska spännande.
Körde inledningsvis ganska försiktigt i regnet men efterhand så blev det ganska bra tider även i regn och R-däcken var överaskande nog ganska bra i regnet,betydligt bättre än förväntat,varvtiderna kanske 10-11 sekunder sämre.

Detta eventet var som vanligt riktigt bra och kul och då det mer handlar om förarutveckling var tidtagning inte tillåtet vilket man måste respektera så alla mina varvtider är uppskattade tider från videoinspelningarna.
Ska plocka ut lite varv från mina inspelningar,både torrt och vått men överlag var jag riktigt nöjd med bilen och alla dess uppgraderingar.
Jag fick inte riktigt chansen att pressa ur den riktigt men jag är övertygad om att den nu kan leverera riktigt bra varvtider.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har nu långt om länge fått ut ett par klipp på tuben från Lotusträffen på Ring Knutstorp den 28/4.
Första klippet från mitt andra pass och dagens sista torra körning där jag precis börjar bli varm i kläderna och ligger mycket mer uppe i varv som rekommenderat.
Andra klippet från andra våta passet där jag börjar trycka på lite för att känna hur pass r-däcken klarar vätan thumbs up första gången i regn på banan så det var spännande

Klipp 1(Dry): http://www.youtube.com/watch?v=gkCfE8LXzg0&feature=BFa&list=UL . . . .
Klipp 2(Wet): http://www.youtube.com/watch?v=AGDGaTVZWac&feature=BFa&list=UL . . . .

Kommentarer är välkomna,det är bara att hugga
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Vilka framsteg thumbs up Bra push av VVC snurran nu

Men det finns mera

Torrt
- Generellt; du skall inte 'rulla' igenom kurvor - mål är att trycka bilen genom med gas, kom på gas tidigare
- Bromsar ~ 70 m för tidigt på rakan
- Du kan bära med dig mera fart över krönet
- Växla till 3:an innan vänstern efter hårnål > stå på > lugn bil genom RP

1.09 tider här http://www.youtube.com/watch?v=jgpqQHwohJg

Blött
Att köra Elise på blött är en utmaning utan tvekan - det snurrar lätt , S1 är ;)nog giftigare än min trygga S2
Men för att få värme i däcken måste man pusha lite annars blir det bara hallt
Man kan testa lite vad gränen ligger i säkra kruvor, drifta lite och bromsa hårt
Duktiga regn-chaffisar håller bilen alltid i drift/push men det kräver övning

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tack för svaret Josen!

Du har helt rätt och tanken var att ligga på mer men tillfället försvann i och med regnet.
Har kollat din film igen(har smygtittat innan )och förstår precis vad du menar.

Bromspunkten på rakan tar jag någonstans mellan högermurens slut och 100m skylten vilket troligtvis är för tidigt.
Gå på gasen tidigare i kurvorna behöver jag definitivt bli bättre på,jag "rullar" som sagt för mycket.
Över krönet kan jag som du säger nog ligga på mer,kanske försöka att köra lite rakare.....
Upp i trean efter hårnålen är jag tveksam till,har testat bägge och drar jag den i 2an går den mot varvstopp innan broms höger men växlar jag till 3an känns det som jag bara vevar i lådan fram och tillbaka utan driv.
Alltså det känns som att det inte ger något på den biten=utväxlingen?

Din film,mfl ser väldigt "spetsiga" ut jämfört med mina som är mer "bredbild",kanske är kameraplaceringen som ljuger då min sitter bakom mej istället för framför,om inget annat ser det ut att gå sakta på mina filmer
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Långsamt går det inte Sammy

Tar mig friheten och tycker du har bra utvecklings kurva, ta det steg för steg thumbs up Att köra Elise på gränsen är mera utmanande/krävande och belönande än traditionella RWD bilar, speciellt S1:an thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Nog går det undan i alla fall bra mycket bättre än vad jag körde ...
Under det sista våta passet som jag körde roade jag mig med att bromsa sent efter rakan och även lite låsningsbromsning in i vänstern innan idioten. Det är helt sjukt vad man kan bromsa sent m elisen med lite mer mod så är 50 skylten det som blir riktmärke m en 118 hästars och vanlig låda

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Uppmuntran tycker vi om tackar.

Bilen är nu riktigt bra och det enda hindret nu är förarmaterialet så det är bara att kämpa på.
På sätt och vis är det ganska kul att en bil med så beskedlig effekt ändå kan hänga av betydligt snabbare bilar pga ett välbalanserat chassie,i alla fall på en sån bana som Knutstorp.
Med rätt förare är under 1,10 tider där fullt möjligt vilket Josen bevisat med råge
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Här har tiden gått och Lotusen har kommit ut ur sin vinterdvala och fick bekänna färg på Knutstorp igår.
Går riktigt fint nu både i motor och chassie,föraren lämnar fortfarande mycket att önska men kände ändå
att det var lite bättre totalfart igår trots att jag bromsade ganska tidigt i T1 men bibehöll högre fart igenom hela det partiet.
Blev till och med beskylld för att köra för aggressivt....
Till mitt försvar var att personen i fråga inte hade en susning om att snabbare bilar bakom släpper man lämpligtvis när man märker att det är mycket bil i backspeglarna.
Dessutom var personens obefintliga vetskap om spårval ganska svårt att förutse för mej.

Oavsett var det en trevlig tillställning och heatet efter hamnade jag i en trevlig situation med en jämnstark förare/bil från Danmark som efter heatet kom fram till mej och tackade för "kampen" som sköttes snyggt med respekt för varandra och andra på banan

Kommer nog en länk vad det lider till lite racevideo på tuben och en och annan bild.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande