Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1046



En sen fråga.
Hur fäste du stänklapparna i skärmkanterna?

Grymt snyggt jobb med innerskärmarna förresten.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Stänklapparna är monterade med genomgående skruv/gummiexpandermutter,samma som original.
Bak blev bra med hemmapulet och det håller än.....
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Biltransporten är flyttat till egen tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight=
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har inte uppdaterat på länge nu men släpper bara snömöglet lite så kan man börja vintermeka lite
Problemet är att släpet står framför garageporten och Lotusen och BMW,n behöver byta plats i garaget.
Vallen som plogbilen vallat upp framför släpet skojar man inte bort men nu börjar det iaf töa av lite.

Lite nya delar är beställt från UK och kommer nästa vecka,inte något speciellt egentligen utan mest lite småprylar som behöver uppdateras på bilen såsom extra kylarfläkt(tänkte köra dubbla).
Diverse gummi/plastdetaljer samt lite annat smått och gott,notan blev ändå runt 2500:- så det finns billigare bilar att skruva med.

Byta kylarfläkt kanske låter som ett lätt jobb men på Lotusen innebär det att hela front-clamen måste av då fläktarna sitter under den liggande kylaren i fronten
Först och främst ska garaget uppdateras lite innan mek och det innebär städa ur,dra el,montera lysrörsramper,måla väggar och golv samt montera in kompressor/luft och saxlyften

Som synes på bilderna nedan har jag tummat lite på ordningen då saxlyften redan är provkörd med ännu ett objekt som i förstahand ska bli en bruksracer och andrabil till familjen.
Börjar bli trött på att skjutsa tösen och frugan till köpcenter >

Blir lite nostalgi med 2002an då det var en sån man hade när man blev biten av motorsporten "back in the day".
Receptet blir högkompad 2 liters med Dr Schrick 292 och dubbla weber och extraktor,allt finns redan och ska bara sättas ihop men först ska den snyggas till lite,duger inte riktigt åt kvinnfolket
Lite bilder på delarna till busmotorn



Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Lite nya delar är beställt från UK och kommer nästa vecka,inte något speciellt egentligen utan mest lite småprylar som behöver uppdateras på bilen såsom extra kylarfläkt(tänkte köra dubbla).


Perfekt -redo for att köra Roadsport B i år då m.a.o

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Citat:
Lite nya delar är beställt från UK och kommer nästa vecka,inte något speciellt egentligen utan mest lite småprylar som behöver uppdateras på bilen såsom extra kylarfläkt(tänkte köra dubbla).


Perfekt -redo for att köra Roadsport B i år då m.a.o


Det hade varit kul men har tyvärr inte den tiden att lägga i dagsläget och förmågan men vem vet man får kanske blodad tand efter några fler Trackdays.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Det hade varit kul men har tyvärr inte den tiden att lägga i dagsläget och förmågan men vem vet man får kanske blodad tand efter några fler Trackdays.


Du har ju MCSS KM serie nära dig att börja testa på lite, inte så stor skilland mellan SPVM rejsen ( lite mera bling-faktor på SPVM bara ) KM är en guld-serie att köra, sen är SSM aldrig fel bara vädret är bra.
Trackdays är inte fel heller thumbs up , Lotus Knutan i Maj ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Knutan i Maj är given.vi ses väl där?
fick nog ihop närmare 100 varv där förra året så nu kanske man vågar ta i lite mer
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



RizaQ skrev:
Knutan i Maj är given.vi ses väl där?
fick nog ihop närmare 100 varv där förra året så nu kanske man vågar ta i lite mer


Japp det blir en S1 111 vs S2 111

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har lite uppdateringar på gång men bjuder i alla fall på lite "filmtajm" från förra året på Knutan.
Första klippet är bara några varv men utan bakgrundsmusik,bara motorbrum.
http://www.youtube.com/watch?v=T_rQEfLGSSs

Andra klippet från TPC eventet i juli vilket var grymt varmt,över 35C hela dagen.
Körde inte speciellt bra men betydligt mer action från andra som runda mej om och om igen.... >
Kanske en hel del som känner igen sina bilar,var ett öppet event med rena race och gatbilar blandat.
http://www.youtube.com/watch?v=bUVrnPMHC-4

Återkommer.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack för filmer, ser härligt ut - vad det suger att börja köra nu

Vad har du för växel
- ut på rakan 2:an ?
- vänster upp mot hårnålen ?
- genom 1:a kurvan
- från vänster hårnålen och ut på rakan ?

Hur långt drar du varvet - ser ut som du växlar vid ~ 6000 ?

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Tack för filmer, ser härligt ut - vad det suger att börja köra nu

Vad har du för växel
- ut på rakan 2:an ?
- vänster upp mot hårnålen ?
- genom 1:a kurvan
- från vänster hårnålen och ut på rakan ?

Hur långt drar du varvet - ser ut som du växlar vid ~ 6000 ?

/Joachim


Ja du,har provat lite allt möjligt och på första filmen var det i stort sett 3an överallt utom i hårnålen där jag växlade ner i 2an och på rakan där jag växlar upp i 4an och sen drar den fullt ut,
kände ibland att jag kunde gått upp i femman på rakan men tyckte att jag tappade mer på att växla mer än att dra lite extra i 4an.

På TPC eventet körde jag lite annorlunda i början vilket syns på den filmen,men i stora drag:
Ut på rakan=2an
Vänster upp mot hårnålen=2an
Genom 1a kurvan=3an och ner i 2an i nästa om det är kurvan efter rakan du menar.
Från vänster hårnålen och ut på rakan=2an.

Tyckte inte detta gav bättre fart utan det blev mer ryckig körning.
Senare på TPC eventen när det blev open pitlane gick jag tillbaka till lite mer som i första filmen.
I och med att jag har VVC så upplever jag att den levererar ett bättre vrid när man håller den runt 4000 rpm i 3an igenom de flesta kurvpartierna på Knutan förutom hårnålen där det är 2an som gäller.

Bilen(och jag) blev för varma på TPC eventen och jag höll igen lite med varvet för att skona motorn lite.
Normalt drar jag den uppemot 7000 rpm och tycker nog att den skjuter på bra ända ditt men har inte riktigt hittat det optimala "powerbandet" ut på rakan och sen fram emot första kurvan.
Kommer jag ut på rakan i 2an måste jag smyga iväg lite mer ut ur sista böjen men om jag istället går ut ur sista böjen i 3an kan jag trampa fullt men då varvar jag istället ut i 4an innan jag är vid bromspunkten.

Tips hur man bör göra är välkommet har som sagt inte hållt på så länge
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Tips hur man bör göra är välkommet har som sagt inte hållt på så länge


Lite spontan tips ( miata erfarenheter från Knutan) - Ban-guiden som finns här på rejsa tycker jag är bra

Efter rakan mot T1
Ligg kvar längre till vänster ( sväng just när det börjar vika in ) och ta hela kruvan som en sväng, ett ratt utslag skall gälla - som jag uppfattar det gör du två svängar av kruvan ?
Du skall landa på ambulans utfarten
Med miatan bromsade jag på ~70 m och kunde hålla bra kontrol genom kruvan (andra mera guts/skills klarade det på 50 m ) Du borde kunna klara att bromsa på 80-60 m
Miatan gick jag på två:an genom hela svängen - 3:e med elisen ?

Man ser blå/vita bilar hålla bra spår genom kurvan

Växla till 4:a innan krönet ( lägre varv) och gå med lugn bil över krönet men med gas, du verkar 'rulla' över ?

Ner på 2:an innan vänster ( alt 3:an ), tidig apex och full rulle upp mot hårnålen

Snik hårnålen runt - tjänar inget på att ta ut den, växla till 3:an innan vänstern. Låt bilen driva ut mera vänstern efter hårnålen, upp och ta höjd före kvällposten. Växla till 2:an nere i Lito och dra bilen ut på rakan med 2:an med snabb växling till 3:an i utförsbacken

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tack Joachim.

Tycker nog att jag i stort sett gör som du skriver men fegar ur lite samt att spårvalet inte alltid blir som man vill då polarens gröna Elise sitter som ett frimärke bakom och då öppnar man inte upp i T1 gratis

Krönet försöker jag gå på mer men slår alltid av innan krönet och sen ligger och passar med gasen nerför men kan bli betydligt bättre här,tycker krönet är mest "scary" på banan så blir lätt "chicken" där.

Ska se om jag hittar ett hyfsat varv på mina inspelningar och lägga in lite synpunkter i videon som vilken växel,varvtal samt var jag tycker jag tappar och vilka parti som jag gör bra,
kommer en youtube länk när jag är klar,blir lättare att greppa då

Sista gången med TPC var ingen höjdare rent spårvalsmässigt då det mest handlade om att hålla undan men så var det också rena racebilar med slicks men visst en o annan gatbil fick man också smisk av.

Har nu i vinter kört STCC med en Elise-mod på Knutan just för att trimma in spårval,vxl,etc men ren simulation är inte riktigt samma då jag lätt kör på tider under 1,10 där
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Har nu i vinter kört STCC med en Elise-mod på Knutan just för att trimma in spårval,vxl,etc men ren simulation är inte riktigt samma då jag lätt kör på tider under 1,10 där


Vill jag också prova - hur får man till det ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Citat:
Har nu i vinter kört STCC med en Elise-mod på Knutan just för att trimma in spårval,vxl,etc men ren simulation är inte riktigt samma då jag lätt kör på tider under 1,10 där


Vill jag också prova - hur får man till det ?


Klicka på länken nedan och längst ner på den grå knappen med texten datei......
http://www.gtr4u.de/database/race-07/race-07-cars-mods/2998-lotus-elis . . . .
Skriv in koden och dra ner ca 115mb.
När Spelet STCC/Race07 är installerat i offlineläge packar du upp filen (med winrar) och lägger in mapparna i stcc mappen som har mappar med samma namn.
När den frågar om du vill skriva över blablabla välj ok.
I spelet ska du nu få en LOTUS ikon där du väljer bil, mkt.

I packen med bilar finns det en Exige eller Elise motorsport som den hette från början med olika motoralternativ och effekt dessutom med Toyo R888 eller slicks.
de jag använder är antingen standard 120Hk eller VHPD,övriga är HondaElise med SC eller DuratecElise.
Med 120Hk kommer man ner mot 1,10 och VHPD närmare minuten runt 1,03-04,övriga bilar blir lite för orealistiska och AI.n i spelet kör dom på 57-58 sec på varvet.

Ett problem när man kör race mot AI,n är att de kör de vassare Eliserna och då har man inte en suck men sätter man ner skillen på AI,n till 80% blir det jämnare.

Övriga inställningar jag kör är alla hjälpmedel av,ingen ABS,TC,osv samt manuell vxl,lycka till
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Lite vårbilder från första turerna med nya hardtopen på plats(Iphån-kvalité).
Dags att börja riva fronten,mm så snart står den i delar igen
Har knappt en månad på mej att få ordning på bilen men tiden räcker inte till......får sova lite mindre





Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Skit snyggt med hardtoppen!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Roxan. skrev:
Skit snyggt med hardtoppen!

Tackar,blir lite mer "sportwagen" över det
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Sliver Elise med HT är grejen
Citat:
Dags att börja riva fronten,mm så snart står den i delar igen

Vad skall hända nu ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Ska sätta dubbla kylfläktar samt gå över frontdetaljerna rent allmänt.
Sen ska jag sätta nya "silent channels" i dörrarna för rutorna känns lite sladdriga.
Sen blir det sedvanlig service,bromsvätska,etc.
Finns mer att göra men sparar resten till hösten för nu är det "köra-time".
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande