Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



Hej

Jag kör Opel Speedster..
Vad är "silent channels"? Kanske ngt för mig... rutorna är lite sladdriga

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Speedsterspeed skrev:
Hej

Jag kör Opel Speedster..
Vad är "silent channels"? Kanske ngt för mig... rutorna är lite sladdriga


Rutorna löper i en kanal på bägge sidor vertikalt och i denna kanal sitter det ett
uformat gummi som är filtat på insidan.

Swedol har något liknande som kan passa,original är svindyrt
http://handla.swedol.se/images/large/EL-36424.jpg
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



RizaQ skrev:
Speedsterspeed skrev:
Hej

Jag kör Opel Speedster..
Vad är "silent channels"? Kanske ngt för mig... rutorna är lite sladdriga


Rutorna löper i en kanal på bägge sidor vertikalt och i denna kanal sitter det ett
uformat gummi som är filtat på insidan.

Swedol har något liknande som kan passa,original är svindyrt
http://handla.swedol.se/images/large/EL-36424.jpg


Tack för info!
Blir förmodligen efter säsongen...

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Lite sen uppdatering men i söndags var det Lotusklubbens Trackday på Knutstorp vilket som vanligt var ett mkt bra arrangemang med många fina bilar och vädret höll i sig även om regnet hängde i luften.

Inför denna dag hade jag en del att se över på bilen förutom sedvanliga serviceåtgärder.
Hade haft problem med kylarfläkten och beställt hem en ny vilket är ett stort och tidskrävande jobb att byta då som jag har nämnt det krävs att hela fronten demonteras vilket jag inte var speciellt sugen på.
Jag demonterade grillen och kunde då hjälpligt känna lite på fläkten i kraschmodulen.
Tog av kontakten till givaren vilket får fläkten att gå permanent och tjutandet startade men det visade sig att fläkten var felfri men låg emot.
Genom att montera ett par extra brickor där jag kom åt fick jag fläkten att gå fri och nu fungerade den felfritt så till vintern blir det demontering och förmodligen byte till hel-alukylare med dubbla fläktar där en ska gå på automatic och den andra manuellt,fördelen med detta är att jag kan låta fläkten gå även efter bilen är avstängd plus att kylkapaciteten blir rejält mkt bättre.

Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Nästa detalj som jag var tvungen att se över var rutramen i förardörren.
Eftersom gummit i styrskenorna hade släppt skramlade rutan i spåret och dessutom
kändes det akut då rutan kunde gå sönder eftersom fönsterstoppen av metall slog i rutan.
Gott om plats var det inte och det mesta i dörren fick demonteras för att komma åt hjälpligt.


När jag väl hade fått allt på plats och skulle justera in rutan släppte fästena på rutan eftersom det nu gick betydligt tightare så det var bara att riva allt igen och börja om=gör om gör rätt
Hade lite PL600 hemma och limmade fästena och lät det torka över natten,dagen efter kom jag ut i garaget och skulle montera och fick fästena i handen,grrr,gör om gör rätt
Åkte till Biltema och dom hade en produkt som heter Multibond vilket fungerade mkt bra och kan rekommenderas då det var mkt starkt men även lite elastiskt,fanns i flera färger.
Allt på plats och injusterat och nykänsla på grejorna och nu tätar rutan bra mot hardtopen thumbs up

Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Efter 2 körningar förra året på Knutstorp hade jag ganska bra koll på vad som behövde förbättras.
Förarmaterial:Börjar kunna banan ganska bra nu men finns mkt att hämta.
Bilmaterial:Lotusen fungerar mkt bra som banbil i original men här finns en del att göra.

Förra årets inställningar på bilen var hyfsade men brist på vettiga däck runt om
samt aningen för stum bak gjorde den svårkörd på gränsen.
När det väl släppte så kastade den ut baken blixtsnabbt vilket var allt annat än önskvärt på en mittmotorbil som med sin vikt centrerad blir en piruettmaskin.

Först skaffade jag rätt gummi runt om och det blev Toyo R888(GG) R-däck.
Efter detta justerade jag om Öhlinarna bak och satte mindre returdämpning så nu blev bilen betydligt mjukare bak,inte gungig men mer följsam.
Betänk att jag inte är så bevandrad i chassi-inställningar utan går på känsla och har en slinga på landet som jag har som testbana=oldschool.
Denna slinga som är ganska kurvigt har en skarp bankad högerkurva på närmare 90 grader som mitt i är som lägst och här bottnar bilen om det är för mjukt
eller studsar om det blir för hårt så ett ganska bra ställe att prova sig fram på och för det mesta ingen trafik,3ans växel runt 70-80 km/h.


Då var det dags för Knutstorp och kvittot på att jag hittade hyfsat rätt är ca 4 sekunder snabbare varvtider
Faktum är att det kändes som jag kunnat pressa ur ännu mer men eftersom jag fortfarande har original toe-links på bilen och det är ett känt faktum att dom inte klarar R-däck så bra så fick det räcka.
I år körde jag med hardtop på vilket lägger på runt 15kg på bilen men samtidigt kändes det som bilen blev stabilare utom på slutet av rakan där det kändes som bilen vandrade lite,inget överdrivet men ändå.
Till nästa år blir det nya bussningar och uppgraderade toe-links och drop-links på bilen och då är målet under 1,15 på Knutstorp,hade några varv på slutet som kanske redan är under.
Tiderna är tagna från mina videoinspelningar eftersom tidtagning inte är tillåtet på detta evenemang.
Kommer lägga ut lite video på tuben framöver så kommentera gärna dessa då,finns mkt att förbättra.
Lotusen är nog kapabel till ännu bättre tider,kanske inte 1,10 men lite till i alla fall,nån som vet?
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Med mycket övning tror jag du lätt ska kunna knäcka 1,10 på Knutan.
Kul att det går bra för dig.
Fungerar stolen?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Roxan. skrev:
Med mycket övning tror jag du lätt ska kunna knäcka 1,10 på Knutan.
Kul att det går bra för dig.
Fungerar stolen?

1,10 blir nog svårt men neråt 1,12-13 kanske
Stolen har jag tyvärr inte haft tid att montera men det kommer,passar gör den iaf
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



RizaQ skrev:
Roxan. skrev:
Med mycket övning tror jag du lätt ska kunna knäcka 1,10 på Knutan.
Kul att det går bra för dig.
Fungerar stolen?

1,10 blir nog svårt men neråt 1,12-13 kanske
Stolen har jag tyvärr inte haft tid att montera men det kommer,passar gör den iaf


Skynda långsamt så kommer du fixa det

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



RizaQ skrev:
Roxan. skrev:
Med mycket övning tror jag du lätt ska kunna knäcka 1,10 på Knutan.
Kul att det går bra för dig.
Fungerar stolen?

1,10 blir nog svårt men neråt 1,12-13 kanske
Stolen har jag tyvärr inte haft tid att montera men det kommer,passar gör den iaf


Jeg har åkt 1.12,6 med min Elise S1.

Den var std. 118 bhp med Advan Neova (dvs. inte R-däck) och std. bromsar. Eneste upgradering var gasspjæld av alu (giver et absolut minimum av effekt - men er inte "sticky") + AVo coilovers.

Med R-däck, mer effekt ifrån 'S'-motoren + tät-steged låda, da er 1.10.xx tider realistiske.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
clausm skrev:
RizaQ skrev:
Roxan. skrev:
Med mycket övning tror jag du lätt ska kunna knäcka 1,10 på Knutan.
Kul att det går bra för dig.
Fungerar stolen?

1,10 blir nog svårt men neråt 1,12-13 kanske
Stolen har jag tyvärr inte haft tid att montera men det kommer,passar gör den iaf


Jeg har åkt 1.12,6 med min Elise S1.

Den var std. 118 bhp med Advan Neova (dvs. inte R-däck) och std. bromsar. Eneste upgradering var gasspjæld av alu (giver et absolut minimum av effekt - men er inte "sticky") + AVo coilovers.

Med R-däck, mer effekt ifrån 'S'-motoren + tät-steged låda, da er 1.10.xx tider realistiske.


Vi får se,känns som det finns mer att ta men det är inte bilen som är begränsningen
utan man måste våga ligga på lite mer men skynda långsamt som det heter.
Har lagt upp ett litet klipp med några varv så länge på Youtube,har mer att gå igenom.

Mina egna slutsatser är att rakan fegar jag ur och slår av för tidigt.
Baksidan från T1 över krönet och ner tar jag ganska bra.
Sista partiet efter idioten(hårnålen) finns där mer att göra,likaså sista svängen innan rakan.
Kommentera gärna klippet,förra årets klipp finns också för jämförelse.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



om du frågar Michael Schumacher vad som er viktigst for snabba varv...

Da er det inte, at du absolut må være den, som bromsar senast.

Den er som er i mest kontrol, bäste balans och holder gassen på i flest sekunder på et varv :-)
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Har kollat video (2011).

1) ingen ärsak att lyfte av gassen på råkan, om inte du har planeret att bromsa omittelbart. Jeg bromsar ca. vid 80 meter - och lyfter inte för jeg behöver bromsa.

2) 1. corner efter råkan skal vare i 2. växel.

3) sidste corner förra råkan skal vare i 2. växel.

4) De flester corners mellem det 1. Och sidste -> skal være 1 växel lågare :-)

Kolla hit: http://www.youtube.com/watch?v=_TDwl0HXH_8

Denne video'en er i min 118bhp S1 inkl. passagerere och absolut inte gjort med henblik på varv-tider. Även då er varvtiden ca. 1.16 = ungefär det samma som dine varv-tider ifrån 2011. (Det ser ut som ca. 1.16 på din youtube-vid?).

Gassa på! :-)
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
clausm skrev:
Har kollat video (2011).

1) ingen ärsak att lyfte av gassen på råkan, om inte du har planeret att bromsa omittelbart. Jeg bromsar ca. vid 80 meter - och lyfter inte för jeg behöver bromsa.
Misstänkte det,här måste jag bli bättre
2) 1. corner efter råkan skal vare i 2. växel.
Har provat det men min vxl-låda varvar ut mitt i kurvan då,får prova igen
3) sidste corner förra råkan skal vare i 2. växel.
Här tror jag där är mkt tid att tjäna,från backen ner igenom sista partiet ut på rakan,2ans växel
4) De flester corners mellem det 1. Och sidste -> skal være 1 växel lågare :-)
Min video från TPC körde jag så och det fungerade sämre,blev mer ryckigt och varvade ur med vxl-byte i kurvorna,känns som min tätstegade låda håller varvtalet runt 4000 rpm i 3an i de flesta partier och vid det varvtalet drar VVC-motorn betydligt bättre än standardmotorn men backen upp mot hårnålen kan jag ta 2an istället,kollade din video och du har nog lite mer "skills" än jag men tackar för alla tips.
Kolla hit: http://www.youtube.com/watch?v=_TDwl0HXH_8

Denne video'en er i min 118bhp S1 inkl. passagerere och absolut inte gjort med henblik på varv-tider. Även då er varvtiden ca. 1.16 = ungefär det samma som dine varv-tider ifrån 2011. (Det ser ut som ca. 1.16 på din youtube-vid?).

Gassa på! :-)
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Efter rakan så rullar du en bra bit innan du bromsar som Claus sa.
Jag har några riktmärken för att få till första biten och bort till "NGK" krönet.
Ligger långt ut till vänster på rakan, svänger in så sent att jag slickar curbsen på höger och hamnar med vänster hjul par precis i Ambulans utfarten och sedan tangerar slutat på curbsen på höger sidan innan svackan innan NGK.
Allt detta försöker jag ta i ett ratt utslag.
Sedan ligger jag jämt med curbsen på vänstersidan upp mot NGK och när dom tar slut svänger jag in.

Det här lät kanske bättre i mitt huvud än när du läser det, men det har varit bra riktmärken för mig som Stefan Mumm beraättade för mig för några år sedan.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



RizaQ skrev:
känns som min tätstegade låda håller varvtalet runt 4000 rpm i 3an i de flesta partier och vid det varvtalet drar VVC-motorn betydligt bättre än standardmotorn


Hej igen

Powerband på Elise 1,8K med / utan VVC er identisk +/- 2-3 hk - 0 - 5.500 rpm (bare insugs-plenum er annorlunde).

Vid 5.500 rpm ändrer cams profil på VVC'en, och den fortsätter få mer effekt. Men bare vid 5.500+ er VVC'en bättre.

Der er derfor S'en har close-ratio gearbox, du får växle mere for at holde varv-tallet så högt som möjligt.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Roxan. skrev:
Efter rakan så rullar du en bra bit innan du bromsar som Claus sa.
Jag har några riktmärken för att få till första biten och bort till "NGK" krönet.
Ligger långt ut till vänster på rakan, svänger in så sent att jag slickar curbsen på höger och hamnar med vänster hjul par precis i Ambulans utfarten och sedan tangerar slutat på curbsen på höger sidan innan svackan innan NGK.
Allt detta försöker jag ta i ett ratt utslag.
Sedan ligger jag jämt med curbsen på vänstersidan upp mot NGK och när dom tar slut svänger jag in.

Det här lät kanske bättre i mitt huvud än när du läser det, men det har varit bra riktmärken för mig som Stefan Mumm beraättade för mig för några år sedan.


Precis så som även jag har fått berättat av Stefan Mumm och det är så jag försöker köra det partiet.
Ska gå igenom mitt videomaterial och försöka hitta alla de bästa partierna från olika delar av banan.
Då borde man få en fingervisning om min nuvarande kapacitet när alla delar stämmer.
Har ännu inte kört ett helt varv där jag tycker att jag lyckats optimera hela banan.
Tror det kallas "det perfekta varvet" som vi väl alla söker

Tack för alla tips och jag är fortfarande sugen på en sjua.......
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



En ting til: om du inte fra fräscha dämpere på bilen, da er det en bra investering.

Jeg köbte justerbare AVo Coilovers från Bennets Import. Den billigste version - dvs. inget alu och sårnt.

Dom var jätteenkla at justere, och det var bare 2 klick på varje frem-dämpere, som gjorde skillnaden ifrån "nervös och snabb" och "stabil, lite understyrt, lättkört".
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
clausm skrev:
RizaQ skrev:
känns som min tätstegade låda håller varvtalet runt 4000 rpm i 3an i de flesta partier och vid det varvtalet drar VVC-motorn betydligt bättre än standardmotorn


Hej igen

Powerband på Elise 1,8K med / utan VVC er identisk +/- 2-3 hk - 0 - 5.500 rpm (bare insugs-plenum er annorlunde).

Vid 5.500 rpm ändrer cams profil på VVC'en, och den fortsätter få mer effekt. Men bare vid 5.500+ er VVC'en bättre.

Der er derfor S'en har close-ratio gearbox, du får växle mere for at holde varv-tallet så högt som möjligt.


Jag trodde det var tidigare men jag vet sen innan att en vanlig S1 tar slut vid 5500 rpm medan VVC drar bra upp till 7000+ rpm.
Ut på rakan går min jämnt med polarens S1 fram till det varvtalet sen tappar han på slutet
Jag får prova lite mer växlande för nu har jag greppet och vågar attackera lite mer men först ska förstärkta toe-links monteras och kanske lite mer camber bak
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



RizaQ skrev:
och kanske lite mer camber bak


Varfor?

om den er lite for nervös bak, så juster ride-height lite högere frem.

Der er mange Elise'r der er ordentligt sänkt frem. Och sen klager ägerna på overstyrning Det er skillnaden i rideheight fram och bak der 95% avgör bilens balans.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande