Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
clausm skrev:
RizaQ skrev:
och kanske lite mer camber bak


Varfor?

om den er lite for nervös bak, så juster ride-height lite högere frem.

Der er mange Elise'r der er ordentligt sänkt frem. Och sen klager ägerna på overstyrning Det er skillnaden i rideheight fram och bak der 95% avgör bilens balans.


Chassiinställningarna idag är nog ganska bra och när jag kände att bilen började släppa var det mer ett glid i sidled i hela bilen så väldigt neutralt vilket jag föredrar,blir lättare att korrigera.
Förra året var bilen väldigt överstyrd och när det släppte gick det fort,mkt svårt att korrigera.

I år hade jag 1,6 bar kalltryck fram och 1,8 kalltryck bak och efter en runda hade trycket ökat till
1,9 fram och 2,1 bak och i slutet på varje runda blev det mer glid framförallt ner i liton.
Kanske lite högt lufttryck på en så lätt bil?
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
I år hade jag 1,6 bar kalltryck fram och 1,8 kalltryck bak och efter en runda hade trycket ökat till
1,9 fram och 2,1 bak och i slutet på varje runda blev det mer glid framförallt ner i liton.
Kanske lite högt lufttryck på en så lätt bil?


Kul att det går framåt
Landade på 1.9 > 2.0 med R888 som stabilt tryck i helgen på Kullen. Högre och det eldar däck. Lyckades smälta ett däck, trycket låg på 2.2/3, mycket känsligt.



Citat:
Vid 5.500 rpm ändrer cams profil på VVC'en, och den fortsätter få mer effekt. Men bare vid 5.500+ er VVC'en bättre.
Der er derfor S'en har close-ratio gearbox, du får växle mere for at holde varv-tallet så högt som möjligt.


+1 det är vid dessa varvtal bilen vaknar, man måste plåga den på dessa varv för att få ut det mesta, ligger jämnt på varvtalsstoppet innan jag växlar, kanske inte så hälsosamt men vad gör man

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Citat:
I år hade jag 1,6 bar kalltryck fram och 1,8 kalltryck bak och efter en runda hade trycket ökat till
1,9 fram och 2,1 bak och i slutet på varje runda blev det mer glid framförallt ner i liton.
Kanske lite högt lufttryck på en så lätt bil?


Kul att det går framåt
Landade på 1.9 > 2.0 med R888 som stabilt tryck i helgen på Kullen. Högre och det eldar däck. Lyckades smälta ett däck, trycket låg på 2.2/3, mycket känsligt.



Citat:
Vid 5.500 rpm ändrer cams profil på VVC'en, och den fortsätter få mer effekt. Men bare vid 5.500+ er VVC'en bättre.
Der er derfor S'en har close-ratio gearbox, du får växle mere for at holde varv-tallet så högt som möjligt.


+1 det är vid dessa varvtal bilen vaknar, man måste plåga den på dessa varv för att få ut det mesta, ligger jämnt på varvtalsstoppet innan jag växlar, kanske inte så hälsosamt men vad gör man


Hej Josen,saknade dej på Knutan men det krockade tydligen med tävlingen som du lyckades bra i,grattis i efterskott.
Får nog hålla lite lägre däckstryck bak iaf för det låg nog lite högt misstänker jag.
Då är det väl bara att plåga livet ur stackarn då och hålla den på +5500rpm om det ska börja likna nåt.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Hittade lite action-bilder från eventet på nätet,hoppas fotografen inte misstycker.



Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Lyckades få ett 1:15 sec varv på film Släpper lite här och där men hyfsat varv.
Tyvärr dog batteriet på sista inspelningen där jag troligen var snabbare men inga bevis
Måste lära mej att hålla varvet uppe framförallt nere i liton och ut på rakan,tappar mkt tid där.....
http://www.youtube.com/watch?v=adM9ubT0sck
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Snygg bil thumbs up Du är snart nere på kanon-tider Bara att plåga på K-snurran, du ligger tror jag generellt på för låga varv, kom ihåg > 5500 vaknar den

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Når du jagter laptimes, så er en laptimer et must.

Sådan en her inkluderer en transmitter som du placerer ved mål-linjen: http://www.aim-racing.dk/00012/00017/


For at lære at åka fortere, så får du:

1) lære banen med referenspunkter, så du kan kore samme varv +/- nogra 1/10-delar varje varv.
2) anvende laptimeren og forsöke ändre 1 referenspunkt på et varv, och kolla om det går fortere. :-)
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Viljan är där inget fel pä men måste lära mej att plåga bilen mer
Jag har möjlighet att använda laptimer men på detta eventet var det inte tillåtet.
Får se om det dyker upp något mer trackday med den möjligheten.
Tack för alla råd och uppmuntran
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Dags att börja få liv i sin biltråd igen och en hel del kul saker på gång.
Efter en ganska mild vinter och en låg euro så fanns det inga ursäkter längre.
Min Elise ska bli LHD och alla delarna kom för 2 veckor sedan,tyvärr kom även vintern.
Tempen i garaget har legat på runt -10C och det mekar inte en sydlänning i

Inte för att Elisen är speciellt svår att köra som RHD (sitter nästan i mitten ändå) och det rör sig om att flytta ratten 60cm,dvs 30cm till vänster om mitten.
Det är framförallt växlingarna jag har problem men eftersom jag har opererat min vänstra handled så smidigheten är inte den bästa och jag har svårt för att hitta rätt i lådan
som inte är helt lättväxlad i vanliga fall men på banan blir det tuffare och då som mest när jag ska växla ner till tvåan.

Kunde gjort det lätt för mig och bara ta det nödvändigaste men kände att jag ville göra en ordentlig ombyggnad och Elisen kommer att få alla original LHD delar som den skulle haft från fabrik.
Kommer att göra ett avsteg från original och det är att utrusta bilen med en Exige styrväxel då denna är snabbare vilket är att föredra och faktiskt det som bilen var avsedd för från början så ca 2,4 istället för ca 2,7.

Allting kommer att dokumenteras och det blir en liten guide här på Rejsa för intresserade så snart kvicksilvret hittat rätt igen
Den dagen Elisen byter hem bör investeringen betala sig förutsatt att allt är som det ska och prisbilden på LHD/RHD skiljer sig en del men det känns just nu avlägset,
svårt att hitta något som ger lika mkt feedback på banan som en Elise men en gammel-elva eller S1 Exige kan kanske bli aktuellt nån gång,vem vet
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



RizaQ skrev:
Dags att börja få liv i sin biltråd igen och en hel del kul saker på gång.
Efter en ganska mild vinter och en låg euro så fanns det inga ursäkter längre.
Min Elise ska bli LHD och alla delarna kom för 2 veckor sedan,tyvärr kom även vintern.
Tempen i garaget har legat på runt -10C och det mekar inte en sydlänning i

Inte för att Elisen är speciellt svår att köra som RHD (sitter nästan i mitten ändå) och det rör sig om att flytta ratten 60cm,dvs 30cm till vänster om mitten.
Det är framförallt växlingarna jag har problem men eftersom jag har opererat min vänstra handled så smidigheten är inte den bästa och jag har svårt för att hitta rätt i lådan
som inte är helt lättväxlad i vanliga fall men på banan blir det tuffare och då som mest när jag ska växla ner till tvåan.

Kunde gjort det lätt för mig och bara ta det nödvändigaste men kände att jag ville göra en ordentlig ombyggnad och Elisen kommer att få alla original LHD delar som den skulle haft från fabrik.
Kommer att göra ett avsteg från original och det är att utrusta bilen med en Exige styrväxel då denna är snabbare vilket är att föredra och faktiskt det som bilen var avsedd för från början så ca 2,4 istället för ca 2,7.

Allting kommer att dokumenteras och det blir en liten guide här på Rejsa för intresserade så snart kvicksilvret hittat rätt igen
Den dagen Elisen byter hem bör investeringen betala sig förutsatt att allt är som det ska och prisbilden på LHD/RHD skiljer sig en del men det känns just nu avlägset,
svårt att hitta något som ger lika mkt feedback på banan som en Elise men en gammel-elva eller S1 Exige kan kanske bli aktuellt nån gång,vem vet


Vad bra!
Då gör du en rhd-lhd for dummies så kan jag konvertera nästa vinter thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
cat7even skrev:


Vad bra!
Då gör du en rhd-lhd for dummies så kan jag konvertera nästa vinter thumbs up


Haha,dummies vet jag väl inte men visst en hel del bilder blir det
Elisen är ganska tacksam då allt är symmetriskt och det behövs inte några ombyggnader då allt
redan är förberett så det är "bara" att demontera och montera.......typ
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



RizaQ skrev:
cat7even skrev:


Vad bra!
Då gör du en rhd-lhd for dummies så kan jag konvertera nästa vinter thumbs up


Haha,dummies vet jag väl inte men visst en hel del bilder blir det
Elisen är ganska tacksam då allt är symmetriskt och det behövs inte några ombyggnader då allt
redan är förberett så det är "bara" att demontera och montera.......typ

^^^^ Famous last words thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lars H
Hörby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 108



Sammy !

Jag tror du kommer att uppskatta den snabbare styrningen på din Elise.
Jag bytte på mina Eliser och om jag skulle köpa en till så skulle jag
välja samma väg. Ibland hör man att det finns en risk att bilen blir orolig
på vägen med snabb styrning, den sk sneeze-factor, men det tycker jag inte
stämmer. Lycka till med uppgraderingarna så ses vi på Knutstorp den 28 april !

hälsn
Lasse H

_________________
Lars Hansson
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Den snabbare styrningen var något jag definitivt ville ha och känner att det finns ett behov av.
De gånger jag gått över gränsen för greppet i bakvagnen har det gått väldigt snabbt och det
var mkt svårt att hinna korrigera med styrningen dessutom kan det passa bra i snabba kurvor.

Min Elise är byggd mest för bana så det känns viktigare men tror inte det blir okörbart i trafiken
då S1 Exige redan har denna styrväxel så det är nog mest en vanesak.

Knutstorp med Lotusklubben blir som vanligt banpremiären 2012 så det ska bli kul och testa
bilen i ny tappning då den redan sen innan fungerade mkt bra chassiemässigt.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul med LHD och planer vs 2012

Ang snabbare rack, tror också det blir lättare men det finns en risk att du får "JAS" effekten och gör för stora utslag. Första kastet brukar vara lätt att hämta, det svåra är att ta returen

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Lars H
Hörby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 108



Enligt en Discoveryfilm om Elise tillkomst så var testförarna på Lotus,
med bl a Gawan Kershaw, helt inne på att Elise skulle ha den snabbare
utväxlingen men stoppades av bean-counters på marknadsavdelningen.
Man var rädd att den snabbare styrningen skulle göra det svårare för Elise
att passa förare som ej var vana vid sportbilar. Knappast ett problem för
Sammy ! Tydligen en hel del diskussioner kring detta inom Lotus Cars och
till slut blev det så att Elise fick den långsammare och 340R och Exige fick
den snabbare. Själv upplevde jag aldrig att det var något problem med
omställningen efter att ha bytt kuggstång. En Elise som körs på gränsen av
fästet, kanske framför allt en S1, är inte så lätt att hämta hem om det börjar
överstyra. Minns en test som genomfördes med bl a Johnny Herbert (kan
inte komma ihåg vilken brittisk motortidning det var) där JH tyckte att Elise
var "giftig" när den kördes nära vad väggreppet tålde. Inte ens han klarade av
att hämta en kraftig överstyrning. Han menade att de kom oannonserat och snabbt.
Brukade trösta mig med det när jag åter igen hade gjort en 360 !

hälsn
Lasse H

_________________
Lars Hansson
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Då är man i gott sällskap för en och annan 360 har det blivit och jag kommer ihåg speciellt första gången med Elisen på Knutstorp där jag efter några varv började bli varm i kläderna och pressade lite för hårt i
T1 efter rakan och då kom bakänden som en reptil,lyckades hämta den sladden hjälpligt men returen skickade upp mej på ambulanscurbsen duktigt men höll det mesta av bilen på banan

Tog ett par varv sen kom en fullfjädrad 360 på samma ställe lagom till middagspausen men jag skyller på däcken eller lufttrycket eller om det var returdämpningen bak....hmm
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag är det den 28/2 dvs 8 veckor till "deadline" när ombyggnaden måste vara färdig för då är det premiär på banan med LCCS på Knutstorp och helst ska bilen då vara inställd och klar och fått några mil som LHD.

Förutom ombyggnaden kommer jag att passa på att även uppgradera kylsystemet samt montera in en bättre racestol som jag köpt tidigare av Roxan och det kräver en del extrajobb att passa in den men det handlar mest om att tillverka ett nytt golvfäste samt modifiera lite på stolen men det är i alla fall en Sparco skalstol som sparar ytterligare vikt samt har uttag för 4punktsbälte och bättre sidostöd.

Följande delar ingår i "LHD-kitet"


1st stolsunderrede passagerare,1st längre jordkabel,1st fotstöd passagerare och 1st torkarpaket.


I lådan: torkarmotorskydd,fotstöd förare,ombyggnadsvinklar till förarstolsunderede,gasreglagefäste och ett par slangar till fläktpaketet samt nya kontakter till torkarmotorn dessutom framför lådan,nya styrleder(lika bra..)
På lådan: nya bromsrör samt nya manöverstänger till fläktjusteringen.


Nytt fläkthus med bättre design,ska tydligen vara något fel på originaldesignen dessutom bättre plats i detta om man köper ny "heatermatrix".


Nytt fördelningshus till kupeluften samt "bibeln" som jag lånat av polaren,blir lättare än att bläddra i datan.
I den finns allt man behöver veta om bilen,sprängskisser,elscheman,åtdragningsmoment,etc.


Längst fram den efterlängtade kuggstången med snabbare utväxling samt LHD såklart.
Bakom den en hög med instrumentpanel både inre samt yttre beklädnad och allt i aluminium.


Som synes inte speciellt mkt delar som behövs men trots det blir det en hel del arbete.......


Till sist en låda med delar till övriga arbeten som inte är nödvändiga för ombyggnadens skull,ny kylfläkt,etc.
Kommer även att passa på att byta till motorsport mellanlägg till kuggstången för att minska bumpsteer.


Bilen uppe på lyften som underlättar allt arbete på bilen,bra ljus har jag satt in så nu börjar det.
Planen denna vecka är att demontera fronten samt att bättra på kylkapaciteten med dubbla fläktar.
Ska försöka att redogöra för den totala tiden ombyggnaden tar i tid och då bortse från övriga arbeten så att intresserade får en uppfattning om omfattningen av arbetet,även vilka delar som är mest besvärliga.
Har hyfsat koll på i vilken ordning allt ska göras men det kommer säkert bli en del huvudbry ändå.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Kul! Ska bli intressant att följa thumbs up

Har även jag lite liknande paket på g.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag har jag demonterat fronten vilket är ett ganska lätt jobb,i följande ordning:
Demontera stänkskydd,demontera reläer,etc som sitter på vänster innerskärm.
Demontera innerskärmar som sitter med lite skruv fram och bak,bara att lirka ut sen.
Skruva av alla bult som håller fronten på plats totalt 15st,11 av dessa var inga problem men de sista fyra


Bulten som syns nere i skärmen samt en som sitter längre in och tas från hjulhuset dessa 2 samt motsvarande på andra sidan hade jag hört skulle vara ett problem vilket det var då alla fyra på min bil bara snurrade utan att gänga ur,med andra ord så har den gängade delen på insidan släppt och den går inte att komma åt utan att göra hål i karossen vilket är brukligt,ett hål på ca 50mm någonstans i nedre delen på bilden här.


Detta var något jag ville undvika till varje pris även om det egentligen inte innebär något problem men jag föredrar att låta bilen vara så intakt som möjligt med lika många hål som den en gång levererades med.
Nu lyckades jag genom att sätta lite tving i skarven få lite spel och kunde då dra ut karossen så den gick fri då dessa hål på min bil var slitsade vilket jag tror är original så nu var det bara en kontakt att dra ut så var allt löst och fronten som är väldigt lätt,skulle tro under 20kg men otymplig var bara att lyfta bort.

Fronthuven kan sitta kvar men måste då säkras i fronten,jag valde att demontera den,bara tre bult till.
Övrigt:Sitter lite shims här och där vilket man behöver vara observant på när det väl ska tillbaka så ska det sitta rätt.

En dålig bild från boken men alla fästpunkter syns här i alla fall,alla insex(5)förutom de på undersidan=M5


Överst på denna bild syns kontaktstycket som förser hela fronten med el så ingen övrig el behöver demonteras utan allt sitter kvar i fronten när den tas av från bilen.


En bättre bild på de bultar som i de flesta fall vållar bekymmer,jag kommer att shimsa upp detta lite vid montering för att få det hela till att sitta som det ska visuellt.


När fronten är av är allt som synes ganska lätt att komma åt,totaltid för detta arbete ca 2-3 timmar.


1st frontclam i säkert förvar tillsvidare,har tagit mkt fler bilder om något är oklart vid montering.

Resten av denna dag ägnades åt att tömma och demontera kylaren med omfattning vilket även det var ganska lätt förutom att bakre tre skruvarna som var stjärnskruv var svåra att komma till att lossa så det blir vanlig M5 maskinskruv eller insex där vid montering,kommer troligen byta ut all skruv/bult vid montering,en av fördelarna med att vara mekaniker med full tillgång till välutrustad verkstad så det blir en hel del hemarbeten där


Kylaren som ska av för att bli lite uppgraderad,problemet är återfyllnad av systemet vilket kräver trycksättning för att få runt det hela och bli av med luftfickor,ganska långa slangar i denna bil.


Totaltid för att tömma och demontera kylarinstallationen,max 30 min.


Ser du dubbelt ser du rätt,en ska bli två,behövs nya fästen samt lite kabeldragning vid montering.
Allt för idag,imorgon blir det demontering i "hålet",batteri,fläkthus torkare,spolare,mm...tjena
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



RizaQ skrev:
...då dessa hål på min bil var slitsade vilket jag tror är original.

Jo, det är original.

RizaQ skrev:

Kylaren som ska av för att bli lite uppgraderad,problemet är återfyllnad av systemet vilket kräver trycksättning för att få runt det hela och bli av med luftfickor,ganska långa slangar i denna bil.

Överdrivet problem imho. Min erfarenhet är att det bara är att fylla på med vatten och sen trycksätta behållaren lite lätt några vändor, förslagsvis med en avskuren cykelslang.

Att avlufta systemet högst uppe på Stelvio Passet helt utan verktyg är däremot värre, men det är en annan historia...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande