Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Beta Monte-carlo
1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (23740 totalt)
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej

Vinterns projekt är att stoppa ner en 3l ferarri V8 i min Beta.
För er som inte vet vad en monte-carlo är så är det en lite större Fiat X-1/9:a.
Motorn kommer från en thena 8.32:a som jag hämtade i tyskland förra året.
Till sommaren kommer motorn bara vara orginal på 215hk. Men det blir mer senare...
Bromsarna fram är 300mm med 4kolvs alu ok och bak har jag inte hittat lämpliga ännu.
Väghållningen jobbas det på....
V8:a, mittmotor och öppet tak kan det bli bättre sommarbil?
Nu hoppas jag bara på lite banmöten i sommar så man kan få lite kul med bilen.

MVH
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Lancia Beta MonteCarlo. Tuufffft . Visa bilder Var det dom som Lancia byggde sin gruppB bil på?
Lancia Thema 8.32. Är dom vanliga på kontinenten? Ungefärligt pris?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Hej Erik! du är ju en vaken man när det gäller motorer och annat.
Varför väljer du den motorn, i mina öron låter det som dyr motor i förhållande till effekt och hållbarhet?
Men jag har haft fel förut!
Berätta gärna vad som fick dej att välja den, alla argument tillåtna förutom: den kommer ifrån Italien

_________________
Andreas Zolnir
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Det är en Ferrarimotor?

BILDER!!!

De baserade 037 eller Lancia Rally på den ja. vackraste Rallybilen någonsin.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Zolnir skrev:
Hej Erik! du är ju en vaken man när det gäller motorer och annat.
Varför väljer du den motorn, i mina öron låter det som dyr motor i förhållande till effekt och hållbarhet?
Men jag har haft fel förut!
Berätta gärna vad som fick dej att välja den, alla argument tillåtna förutom: den kommer ifrån Italien


den motorn kommer iaf att överleva bilen med eriks körteknik. (fråga hur många som gått till skroten eller blivit inlösta av bolagen efter träffar med stupida föremål)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 574



Inte ofta man ser Lancia Beta numera.
Fick en metallbyggmodell Montecarlo i julklapp för många år sedan. Klart cool. :-)

Hade tyvärr en Lancia BETA HPE 1977 en gång i tiden.
Sämsta bil jag någonsin ägt (kommer att äga?), rostade i prinicp överallt. :-(
Men motorn hade ett underbart ljud. :-)
Har för mig att det fanns en version i Italien med kompressor.


Är Montecarlon i bra skick?
Sitter det samma 2.0 liters fyra som i HPE modellen?

Lägg gärna upp lite bilder som de andra sa.

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej
Helt rätt Anders. Troligen kommer karossen dö före motorn. Det har ju blivit några dåliga bilar under åren.
Största anledningen till att välja V8:an var coolhetsfaktorn.
Troligtvis hade jag fått en hållbarare motor med mer effekt om jag hade valt en 2.0 16V lancia motor.
Men en V8 med 4 kammar och 32 ventiler som varvar 7500 kommer nog att låta häftigt.
Största felet med motorn är att Lancia har bytt vevaxel i den, Det är en 90° vev istället för ferraris 180° vev. Så det blir inte riktigt rätt ljud.
Motorn har inte så hög trimmningsgrad så jag tror inte att livslängden är så dålig. Det är bara 72hk/l.
och så vitt jag vet så har ingen annan i värden gjort detta förut. Det är kul att ha en unik bil.
Sen har jag byggt flera radfyror med turbo så jag ville prova något nytt.
Planen är att det ska bli dubbelturbo med alcohol som bränsle, över 400hk är målet.
"Jag hade inte råd att köpa en riktig ferrari så jag byggde en egen."

En thema 8.32 startar vid ca 30000:- och går uppåt. Det finns ganska många i tyskland.

Monte-carlon i grupp 5 utförande är riktigt häftig. Jag tycker den är råare än 037:an.

Jag har ingen digitalkamera och så vet jag inte hur man lägger ut bilder. Men Anders kanske kan komma förbi Ekerö nästa gång motorn hänger i bilen och ta lite bilder.

Vi får se om jag hinner till 1:a maj.

Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 574



Var hittade du bilen?

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Vilken av dom?
Montecarlon köpte jag i sverige och theman hittade jag på Mobile.

MVH
Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 574



Jo jag tänkte på Montecarlon. Kan ju inte vara alltför vanliga.
Cool bil.
Betan jag hade var trevlig också, men rosten...

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej

Nu har jag starat och kört monte-carlon.
Målet var att hinna klart till 1:a maj och det gick nästan.
Bilen gick 3 mil innan den inte ville längre kvällen före. Så det var bara att åka till skokloster utan V8:a.

Finns det någon duktig mekaniker på Bosch KE3 jetronic.
Bilen vill inte starta. Om man ger den mycket startgas så går den igång men man måste hela tiden varva den för att den ska gå.
Den går inte på tomgång eller jämt varvtal. Det verkar som den bara går på accpumpen.
Några ideer?

Jag ska börja felsöka efter MSLS premiären då Tipon ska vara klar.
Det är många bilar nu!!

Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nu vill vi se bilder > !



_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Nu vet jag inte hur KE skiljer sig från K-jet men det låter som om du har en rejäl läcka i insugningssystemet, mellan KE-mätgrunkan och motorn alltså.

Kuriosa, på min gamla saab 900T sköt en kompis intercoolern i omloppsbana vid ett tillfälle, bilen kunde köras till närmaste rastplats utan problem om man höll gasen i ett visst läge där motorn drog i sig lika mycket luft som turbon sög genom K-Jet enheten... Snacka om balansakt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



K är såvitt jag vet sama sak som K-Jet plus en grunka som genom lambda finjusterar trycket för att få optimal blandning.

Dom flesta Porscheåkare med KE-Jet brukar rycka ur lambdasonden för mer effekt. Testa med att rycka ur kabeln och testa igen. Om det fortfarande inte går så kan du testa med att plocka av filterboxen och trycka ner mängdmätarskivan (eller upp, på min bil var det neråt) samtidigt som du har tändningen på. Om allt är OK så ska du höra bränslepumpen kicka igång. håll inte på för länge annars kommer du att dränka motorn i soppa. Om soppapumpen inte går igång så vet du vad problemet är.

om soppatillförseln är som den ska och du har gnista på alla stift så är det dags att kolla på andra saker. Man kan börja med att mäta systemtryck på sprutet och kolla att WUR (Warm Up Regulator) inte är paj...den sänker trycket när motor är kall för att få i mer soppa. Kolla efter vakuumläckor i alla slangar (det finns en hel del).

Personligen så harar jag K(E)-Jet. Det är ett skitsystem som har många grunkor som går sönder och är i övrigt svår at diagnosticera med tanke på att saker åldras "analogt" i den, dvs. dom går inte sönder helt och hållet utan blir bara sämre och sämre, vilket ofta innebär att man måste plöja ner massa pengar/tid på att byta/testa samtliga komponenter i kedjan tills man hittar felet. Inte är den bra för effekten heller med tanke på mängdmtarskivan mitt i lufttillförseln.

Kör med den tillsvidare men jag skulle rekomendera Megasquirt eller något liknande. Betydligt lättare att felsöka och ökar effekten i samma veva.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej
Nu går den...
Jag kastade ut KE3 jetronicen och monterade ett MBE 970 istället.

Jag har nu bromsat motorn


Det är ju bara lite mer än speedstern.
Så nu är det bara att montera turboaggregaten under vintern.

Anders: Karossen är fortfarande rak men nu när det rengnar så är R-däcken lite hala så vi får väl se hur länge.

Eric Lycke

[/img]

_________________
Eric Lycke
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536





180 Drivhjulshästar i en Montecarlo..?

Ljudfiler eller ännu hellre Filmer!!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



V8an måste låta fint vid 7500 Rpm thumbs up

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej
Ljud filer och filmer är mer än vad jag klarar med en dator.
Min dator är en mycket gammal bärbar, men dem är utmärkt att programera bilar med...

Jo tack Stefan, den låter utmärkt vid 7500, helt ok vid 8000 också.

Studenterna på KTH som hade fest 20 från där jag stog och bromsade tyckte inte att det var lika kul...

Bilen kommer att vara på Rosersbergs slott i helgen om någon med en digitalkamera vill komma dit .

MVH
Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej

Här finns det bilder...

http://www.lancisti.net/forum/modules.php?set_albumName=albuo50&op . . . .

Ljudfil kan vara påväg.

På söndag så blir det banpremiär.

MVH
Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Eh?? Du sa 180 drivhjulshästar, på protokollet står det ju kW!!!

Det skulle ju inebära ~240 Hk på hjulen...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Beta Monte-carlo
1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (23740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande