Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup -00 (997 GT3 Cup -08 sid 5)
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
17 besök senaste veckan (73926 totalt)
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Har precis insett att jag inte har någon biltråd på rejsa, det måste ju åtgärdas.

Bilen införskaffades vintern 09-10 för att tävlas med i Porsche Sportscup Skandinavia.

Första säsongen gick att till att lära känna bilen. Ganska stor skillnad mot tidigare Porschar

Måste säga att det har varit en fröjd att köra en "fabriksracer", bara normalt underhåll och massor med körning. Inget ombyggande och modifierande.

Några bilder på järnet:





_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



fy fasiken thumbs up thumbs up

kan du inte berätta för mig som inte kan allt för mycket vad en fabriksracer innebär mer riktgit än vad det låter som ?

hur skoj som helst och roligt att du e nöjd!

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Pentén skrev:
fy fasiken thumbs up thumbs up

kan du inte berätta för mig som inte kan allt för mycket vad en fabriksracer innebär mer riktgit än vad det låter som ?

hur skoj som helst och roligt att du e nöjd!


Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte så mycket heller .

Bilen bygger på en standard GT3a med vissa delar i motorn utbytta för att hålla ett högre snittvarvtal. Chassit är annorlunda(hårdare), kolfiber dörrar och motorlucka. Fabriksmonterad bur. Dom få bekvämligheter som fanns på standardmodellen är borttagna såsom handbroms, rattlås, inredning, värmesystem osv.

Det monterades även pneumatiska domkrafter och centrumbult till hjulen.

Det byggdes ca 100 st det året min producerades.

Motorn levererar ca 370 hk och bilen väger ca 1200 kg med förare (om jag mins rätt).
Toppfart enl uppgift ca 290 km/h och 0-100 skall gå på ca 4 sek

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Den var kul o åka med i slalomen på Hasslösa thumbs up
Även om det inte gick så fort på slicksen i början

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den var kul o åka med i slalomen på Hasslösa thumbs up
Även om det inte gick så fort på slicksen i början


Dom är riktigt snorhala innan man får upp lite värme i dom.

Tänkte testa regnslicksen i år, dom lär vara riktigt mjuka och goa redan från början

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Lars Gustafsson skrev:
Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte så mycket heller .
Det är det som är den stora fördelen med att köpa färdig bil, det är bara att köra (och endast slitageservice att fundera på).

Sen är det ju en ännu större fördel att köpa en färdig bil som har en supportorganisation thumbs up (det finns inte så många alternativ då). Det finns ju massor av möjligheter till körning/tävlande med en CUP.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Lars Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Den var kul o åka med i slalomen på Hasslösa thumbs up
Även om det inte gick så fort på slicksen i början


Dom är riktigt snorhala innan man får upp lite värme i dom.

Tänkte testa regnslicksen i år, dom lär vara riktigt mjuka och goa redan från början


Så fort du hade temp så j***r vad det gick thumbs up och som sagt, riktigt riktigt kul o åka med måste jag säga!

_________________
Magnus Thomé
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Najs thumbs up , det är något speciellt med Cupar oavsätt årsmodell och veta att dom är byggda enbart för racing

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Så fort du hade temp så j***r vad det gick thumbs up och som sagt, riktigt riktigt kul o åka med måste jag säga!


Har för mig att vi satte snabbaste tiden för dagen trots nästan ingen erfarenhet. Till vinnaren i PCS slalomens förtret (eller hur var det nu, Rikard?)

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
Så här ser en 3.6 l cup spis ut efter vinterns renovering
(Nästan färdigmonterad, endast styrservo fattas)



_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Grymt nice.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



tack för feedbacken =)

skönt att köpa en färdig som passar in i tävlingsammanhang direkt, vilka är det som bistår med dessa "cup bilar" som är klara?

är det porsche själva som säljer dom ?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Porsche själva säljer/bygger ett antal Cup-bilar varje år via sitt dotterbolag Porsche Motorsport. Dessa bilar säljs till de som som tävlar i de officiella Carrera Cup serierna runt om i världen inkl Porsche Supercup som kör tillsammans med F1 loppen. alla serier får inte nya bilar varje år utan nya årsmodeller brukar tilldelas de "stora" serierna" i Tyskland och England. Sverige får t ex den mycket uppdaterade versionen i år men den levererades till länderna ovan redan till förra säsongen.

Sen gör Porsche olika uppdateringspaket/regeländringar så att bilarna som är nära i årsmodeller fortfarande ska kunna tävla ihop eftersom inte alla får nya bilar och för att hålla värdet på de begagnade uppe. I de officiella serierna är det bara 997 som gäller så därför finns det nu många 996 Cup som börjat användas i mer lokal racing somd en i den här tråden.

Porsche Motorsport spottar väl ut ca 100-150 Carrera cup bilar av varje årsmodell. Utöver det så gör de 20-30 st av RSR modellen för GT2-klassen och tills nyligen RS-spydern som kördes i ALMS prototypklassen.

En Cup bil säljs tävlingsklar, lackad i vitt. I priset ingår gratis flygfrakt till valfri plats i världen (gjorde i alla fall).

på tävlingarna har Porsche personal och reservdelar på plats för att stötta teamen med råd och material (som man givetvis får betala en rund summa för).

Men det finns nog ingen klass i världen som ger så mycket racerbil och driftsekonomi för pengarna. räknar man bort prislappen på 1,2 Mkr så är det väldigt mycket bara däck, belägg och bensin för att köra en säsong om man undviker plåtskrammel, och då kör man en bil med över 400 hk, byggd för race, med stora startfält.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1888



Hej Lars,
Vad kom du ner på för tider så här första året i en cup kärra?
Lär ju varit lite skillnad mot tidigare

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Lars Gustafsson skrev:


Måste säga att det har varit en fröjd att köra en "fabriksracer", bara normalt underhåll och massor med körning. Inget ombyggande och modifierande.


Jag gillar det här! Gillar det mycket! thumbs up Tyvärr är bättre-hälften dock inte alls imponerad så fort beteckningen 'racerbil' och 'trailer' nämns.

Riktigt kul att de här bilarna dyker upp i rätt händer och fortsätter luftas som sig bör!

Måste dock fråga: 'bara normalt underhåll'? Innebär det man de facto kan lämna in bilen på valfritt PC för service? Finns det möjligheter att sköta underhåll/service själv med normala 'skruv-kunskaper'?

Har hyffsad koll på vad driftskostnaderna för en normal GT3 eller Turbo hamnar, pratar vi ungefär samma ball park här eller är det helt andra siffror som gäller (naturligtvis borträknat däck, belägg etc. etc.)?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Inte svårare än att mecka nåt annat, och ett Porsche center kan absolut serva den. Det är trots allt en "vanlig" GT3 i grunden.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
bakmotor skrev:
Hej Lars,
Vad kom du ner på för tider så här första året i en cup kärra?
Lär ju varit lite skillnad mot tidigare



Jo, den är lite snabbare än 44an och gammel 11an.

Direkt ur minnet:
Gelleråsen 1.11.xx
Mantorp 1.25.xx
Kullen 0.59.xx
Knutan 1.06.xx (första gånngen med hel bil)

Ligger ca 2 sek/varv efter toppen, hoppas ta in lite till nu i sommar.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723


Trådstartare
964 skrev:
Inte svårare än att mecka nåt annat, och ett Porsche center kan absolut serva den. Det är trots allt en "vanlig" GT3 i grunden.


Jodå, Porsche center kan serva dom. Dock måste dom köpa reservdelar av "Flash Engineering" som är genaralagent för "Porsche Motorsport" i Sverige.(om jag har förstått det hela rätt).

Min bil servas av Levin Racing med mycket gott resultat.

Det vardagliga underhållet såsom vätskebyten, bromsar osv sköter jag själv.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1888



Lars Gustafsson skrev:
bakmotor skrev:
Hej Lars,
Vad kom du ner på för tider så här första året i en cup kärra?
Lär ju varit lite skillnad mot tidigare



Jo, den är lite snabbare än 44an och gammel 11an.

Direkt ur minnet:
Gelleråsen 1.11.xx
Mantorp 1.25.xx
Kullen 0.59.xx
Knutan 1.06.xx (första gånngen med hel bil)

Ligger ca 2 sek/varv efter toppen, hoppas ta in lite till nu i sommar.


Ja, det är ju några sek. snabbare än min gamla 993:a...
Du bör ju kunna plocka lite till i år då det var första året i en cup för dig även om det är dom sista som är jobbiga !

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Lars Gustafsson skrev:
Jodå, Porsche center kan serva dom. Dock måste dom köpa reservdelar av "Flash Engineering" som är genaralagent för "Porsche Motorsport" i Sverige.(om jag har förstått det hela rätt).

Min bil servas av Levin Racing med mycket gott resultat.

Det vardagliga underhållet såsom vätskebyten, bromsar osv sköter jag själv.


Intressant att veta! Kan vara bra kunskap att ha med sig!

Tack för svar!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Tack så mycket för bakgrunden med porsche motorsport och hur det går till, nu blev det hela ännu coolare
tråden kommer följas
grattis igen thumbs up

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 Cup -00 (997 GT3 Cup -08 sid 5)
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
17 besök senaste veckan (73926 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande