Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Fråga ang dubbeltramp och växellåda
11 besök senaste veckan (14562 totalt)
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
Det jag inte förstår är hur dubbeltrampning kan hjälpa då utgående axel komer drivas av hjulen ändå när man lägger i neutral, och ingående kommer drivas av motorn. Och då dom är lagrade på ingående till motorn kommer ju dreven att snurra lika olika snabbt ändå
då allt drivs av hjulen rotation. När man dubbeltramapr blir det väll inte ändå samma varvtal?
Kopplingshylsan "låsning" är det den som frå motorns varvtal då eller hur fungerar det, Hur blir det samma varvtal oavset om man gör detta med en osynkroniserad eller synkroniserad låda?

Måste man också anpassa varvtalet exact innan man växlar precis, när man kör med dubbeltramp för att få det att funka?

Är helt grön på detta!



Tack på förhand

_________________
Johan Backlund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Tryck ner koppling -> växla till neutral -> släpp upp koppling -> varva upp motorn lagom mycket -> tryck ner koppling -> smek i lägre växel än föregående -> släpp upp koppling -> njut av avsaknad av ryck eller skrap i din kliniska nerväxling.

Korvspad?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Jag tror att han undrar varför det fungerar. Eller är jag fel ute?

Dubbeltrampa koppling har alltid varit ett "here be dragons" för egen del, då jag aldrig kommit i kontakt med osynkade lådor, men varvtalsmatcha ägnar man sig väl åt lite lagom.

_________________
Axel Tanner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



MaZ skrev:
Tryck ner koppling -> växla till neutral -> släpp upp koppling -> varva upp motorn lagom mycket -> tryck ner koppling -> smek i lägre växel än föregående -> släpp upp koppling -> njut av avsaknad av ryck eller skrap i din kliniska nerväxling.

Korvspad?


Funkar alldeles utmärkt när man kör bil men trasig kopplings wire

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
"Alla" som växlar utan att koppla med en vanlig synkad låda, hur ändara dom varvtalet så dom kan få i nästa växel smärtfritt?

_________________
Johan Backlund
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



jb100 skrev:
"Alla" som växlar utan att koppla med en vanlig synkad låda, hur ändara dom varvtalet så dom kan få i nästa växel smärtfritt?


Lägg ur växeln varva upp motorn dra spaken lätt mot det växelläge du vill lägga i när varvtalen stämmer hoppar växeln i

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



jb100 skrev:
"Alla" som växlar utan att koppla med en vanlig synkad låda, hur ändara dom varvtalet så dom kan få i nästa växel smärtfritt?


Vid "normal" körning så brukar varvtalet landa "lagom" av sig självt om man bara trycker till på gasen precis så att växelspaken lossnar, sen drar den lungt men bestämt mot nästa växel. Nedväxling är lite mer pill eftersom den kräver mellangas, men det lär man sig det också.

Detta varierar lite från bil till bil, lättast hade jag med min Golf Gl -93, där körde jag från Borås till Kalmar utan att koppla (Stillastående stopp undantaget)

406an kan få för sig att skrapa ibland och mellangasen vid nedväxlingen är lite knepig med moderna bilars fördröjning på gaspedalen.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



AxelT skrev:
Jag tror att han undrar varför det fungerar. Eller är jag fel ute?

Dubbeltrampa koppling har alltid varit ett "here be dragons" för egen del, då jag aldrig kommit i kontakt med osynkade lådor, men varvtalsmatcha ägnar man sig väl åt lite lagom.


Jag har inte heller kommit i kontakt med osynkade lådor men det jag beskrev ovan var ett sätt att spara synkringarna vid nedväxling till t ex tvåan efter lång raka med hård broms på slutet. Den största vinsten är egentligen att om man utför det rätt så får man inga ryck i drivlinan när man släpper upp kopplingen och därmed inget som stör däcken i ett kritiskt skede.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



MaZ skrev:
AxelT skrev:
Jag tror att han undrar varför det fungerar. Eller är jag fel ute?

Dubbeltrampa koppling har alltid varit ett "here be dragons" för egen del, då jag aldrig kommit i kontakt med osynkade lådor, men varvtalsmatcha ägnar man sig väl åt lite lagom.


Jag har inte heller kommit i kontakt med osynkade lådor men det jag beskrev ovan var ett sätt att spara synkringarna vid nedväxling till t ex tvåan efter lång raka med hård broms på slutet. Den största vinsten är egentligen att om man utför det rätt så får man inga ryck i drivlinan när man släpper upp kopplingen och därmed inget som stör däcken i ett kritiskt skede.

Ah, mjo. Kanske kan vara värt att lära sig när man kommer igång med banåkandet, men det känns iofs som att det kan vänta tills man närmar sig en något mer avancerad nivå än nybörjarnivå...

_________________
Axel Tanner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Maz, jämför du inte äpplen och päron nu?

Dubbeltrampa: För osynkande lådor på personbilar typ innan 70-tal? (60-tal tom?) och handlar inte alls om bankörning utan är endast för gamla osynkade lådor eller bilar med trasig koppling.
# Man frikopplar, lägger ur växeln, släpper upp kopplingen, gasar till, frikopplar igen, lägger i växeln. Gasningen behövs för att få lådan att snurra runt lite så att nästa växel går i smidigare då synkringar saknas.

Varvtalsmatcha eller Toe&Heel-gasa: För bankörning (eller minskat lamellslitage ) för att bilens stabilitet skall påverkas så lite som möjligt under inbromsning och möjligen turn-in.
IMHo är det ett måste om man iaf kör bakhjulsdriven frontmotorbil. Den som kör tex en BMW på bana och "inte behöver matcha" kan åka fortare.
# Fullgas längs med en raka, broms samtidigt som man frikopplar och dessutom trycker till på gasen så att motorvarvet höjs så att det matchar den nya lägre växelns/hjulens fart och på så sätt inte rycker till eller låser upp bakhjulen under inbromsning. Rent praktiskt går det till så att vänsterfoten endast jobbar kopplingen medan högerfoten får dubbelarbeta. Oftast sker dubbelarbetet genom att man sätter högerfotens trampdyna på bromspedalen med hälen i golvet mellan gaspedal och bromspedal. Sedan vickar man till med fotbladets utsida/högersida för att på så sätt gasa till så att motorvarvet höjs - allt medan samma fot bromsar för fullt.
Varvtalsmatchning kan framstå som sofistikerat hokuspokus som tar år för "chisel-jawed" pro:s att lära sig - det är det inte. Man kan få till det ganska bra på en dag bara man övar. Det behöver inte heller gå särskilt fort.
Jag torrövar i en felhjulsdriven pulka vid rödljusen i 30km/h.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Kanske, men du kan provköra en alfetta-baserad bil och återkomma.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



MaZ skrev:
Kanske, men du kan provköra en alfetta-baserad bil och återkomma.


Nja, jag vet inte om jag vågar... Har du en att låna ut?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
jb100
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
jb100 skrev:
"Alla" som växlar utan att koppla med en vanlig synkad låda, hur ändara dom varvtalet så dom kan få i nästa växel smärtfritt?


Vid "normal" körning så brukar varvtalet landa "lagom" av sig självt om man bara trycker till på gasen precis så att växelspaken lossnar, sen drar den lungt men bestämt mot nästa växel. Nedväxling är lite mer pill eftersom den kräver mellangas, men det lär man sig det också.

Detta varierar lite från bil till bil, lättast hade jag med min Golf Gl -93, där körde jag från Borås till Kalmar utan att koppla (Stillastående stopp undantaget)

406an kan få för sig att skrapa ibland och mellangasen vid nedväxlingen är lite knepig med moderna bilars fördröjning på gaspedalen.


Det måste ju slita bra på synkroniseringarna? I alla fall när man lägger i ny växel, kanske inte så mycket när man lägger ur växel? Måste man justera varvtalet vid upp växling?

_________________
Johan Backlund
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Fråga ang dubbeltramp och växellåda
11 besök senaste veckan (14562 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande