Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reparera en racingdomkraft?
1, 2   >>
28 besök senaste veckan (19025 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
De aluminiumdomkrafter som Jula/Verktygsboden/Biltema etc säljer under namnet "Racingdomkraft" har en tendens att ge upp efter ett tag. Vi har ett par stycken i garaget som läcker olja nu.... > Fyller man på olja och luftar dom så funkar de kanon ett tag till.

Är det någon som vet hur man reparerar dessa? Vilka packningar som bör bytas etc? Känns tråkigt att behöva kasta dom om de går att rädda enkelt?


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Vi har en i från Vertygsboden och den bärjade läcka olja, jag ringde dom och jag fick nåtten på o ringarna som jak köpte på Tools passade perfekt.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jag har lagat min en gång, det är den blå mindre varianten. Skruvade isär den och kollade lite, det var inte så fint gjort med tätningar och sånt. Riktigt grovsmide med grader och allmänt dåligt kvalitetsintryck.
En o-ring hade blivit mos, så jag tog med den till Würth i Jönköping och fick en ny o-ring gratis.
Tyvärr läcker den lite fortfarande, men nu verkar det vara vid pumpkolven istället. Får väl göra samma resa igen antar jag.

Det konstiga är att polaren har den stora röda modellen, den släpper inte en droppe olja och funkar hur bra som helst. Måste väl vara ett fredagsexemplar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Jag har plockat ner den en gång men såg inga o-ringar vad jag minns. Ska kolla en gång till. thumbs up

Kan testa slå en signal till Jula också men det skulle förvåna mig om de har sådan detaljkunskap om sina produkter.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Vi har 2 sådana i vårat garage och de är lika värdelösa bägge två, smygläcker så bilen sänks såfort man släpper pumpröret, samt så kärvar de när man vill sänka obelastat, då får man stampa på den som faan så går den ner.... käre nån vilket junk.
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Ingen som behåller sitt kvitto?

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



jag lämnade in min på garanton men dem tog emot den å lämnade pengar i handen,. den har utgått ur julas sortiment nu.
undrar varför, tror swedol som med haft samma slutat sälja??

vet ingen som köpt samma som haft den hel mer än några månader tyvär, bra domkraft i övrigt, bara den vart av liiiite bättre kvalitet.


offtopic kanske, men vart fasn hittar man nått liknande fast med bättree kvalitet, eller det kanske är omöjligt om man inte vill betala en hel förmögenthet???

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Jag hade min Biltema inlämnad en gång då den inte höll trycket. Problemet då var att domkraften hade blivit vänd så det kommit luft någonstans. Då domkraften stått rättvänd något dygn försvann problemet.
Jag passade då på att fråga killen på biltema om det var många problem med den typen av domkraft. Han svar var nej. Det enda folk gjorde fel var att de drog åt ventilen för hårt och då skadade sätet. Efter det börjar dom smygläcka.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Tycker mig ha läst mycket om att julas variant av racingdomkraft går sönder men väldigt lite om biltemas. Är det någon skillnad på dessa två förutom färg?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Cyberoid skrev:
Jag har plockat ner den en gång men såg inga o-ringar vad jag minns. Ska kolla en gång till. thumbs up

Kan testa slå en signal till Jula också men det skulle förvåna mig om de har sådan detaljkunskap om sina produkter.


Det sitter ingen o-ring det är det som är problemet. Peta dit en o-ring vid alubrickan längst ner så läcker den inte sen. Vet inte hur länge det hjälper men vår har i alla fall inte läckt på ett halvår sen jag petade dit en o-ring.
Fasty det var jobbigt att lufta den efteråt

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Ola80
lund
Här sen Jan 2009
Inlägg: 253





spricka i ena pumpkolven, här räcker det tyvärr inte med några o-ringar
domkraften är av märket red tools, köpt på gemotorsport. hoppas dem kan hjälpa mig med reservdelar. har vänt mig till autoexperten och beställt en kamaza domkraft, är den bättre?

_________________
Ola
BMW
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Marcus Nyström skrev:
Jag hade min Biltema inlämnad en gång då den inte höll trycket. Problemet då var att domkraften hade blivit vänd så det kommit luft någonstans. Då domkraften stått rättvänd något dygn försvann problemet.
Jag passade då på att fråga killen på biltema om det var många problem med den typen av domkraft. Han svar var nej. Det enda folk gjorde fel var att de drog åt ventilen för hårt och då skadade sätet. Efter det börjar dom smygläcka.


Min biltema la av en gång oxå men det stog i klartext i manualen hur man gick tillväga för att lufta den om den tappat trycket. Sagt och gjort. Efter det har den fungerat klockrent.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Trådlyft!

Nu har min domkraft lagt av. Bytte o-ringarna igår kväll och den är tät nu igen. Men jag har fortfarande luft i kolvarna. Hur luftar man dessa?

Symptomet är att första halvan av slaget händer inget. Sen blir det tungt och då lyfter den
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det låter som hur min läckande domkraft beter sig när oljemängden är för liten. Har du testat att fylla på mer olja?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Luftning är nog universellt:



_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Tack Magnus!

Blir till att prova det där thumbs up thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag köpte för länge sen en ordentlig domkraft. Så allt är stabilt när man lyfter. Men att släpa de 35kg upp och ner över diverse trappsteg och i grus...

Så jag köpte för ett tag sen en buslätt domkraft. Som inte går in under bilen utan att jag kör upp på någon tjock plankbit. Och har en eländig platta att trycka mot bilen som inte lyftpunkterna på bilen i plast gillar.

Så jag köpte häromdagen en mittemellandomkraft. Som bara väger 14 kg. Som går in under bilen. Som har den där manualen jag just postade

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



finns det låga bra domkrafter som är okey pris eller är alla svindyra... kompisen köpte en NIKE och det verkar ju vara riktigt bra skit...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Michael Th skrev:
finns det låga bra domkrafter som är okey pris eller är alla svindyra... kompisen köpte en NIKE och det verkar ju vara riktigt bra skit...


Pappa har bara köpte en domkraft i sitt liv.
Och det är en NIKE.

Den är äldre än mig så +30 år.

Vi har bytt olja på den en gång

Nu heter dom Rehobot
https://www.rehobot.se/sv/om-rehobot/historia/

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Michael Th skrev:
finns det låga bra domkrafter som är okey pris eller är alla svindyra... kompisen köpte en NIKE och det verkar ju vara riktigt bra skit...


Hur låg är låg för dig? Jag klarar mig med 85mm...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



Min nästa domkraft blir en extra låg från Bacho https://www.bahco.com/sv-se/p/extra-low-entrance-extra-long-reach/58-a . . . .
Dock inget man tar med sig till banan, då den är rejält tung. Ibland har Swedol den till riktigt bra pris.

Magnus, hade du inte en elektrisk saxdomkraft ett tag? Hur funkade den?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Skruva banåkabil
Reparera en racingdomkraft?
1, 2   >>
28 besök senaste veckan (19025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande