Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Att smidigt ramla in i banåkavärlden
2324 besök totalt
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Har länge varit sugen på att komma igång med banracing av någon form. Prova-på-banträffar är ju det vanligaste och smidigaste första steget. Men då jag inte har lyckats bli gammal nog för körkort så finns inte riktigt det på kartan. Visserligen inte långt dit, men då är det inga banträffar, vintern är lång och ja.. Nej, det håller inte längre.

För att komma ut ur detta problem så funderar jag på att boka in mig på en licenskurs med LMS/ÖBF på Sviestad och låna en bil av förälder eller någon annan snäll/lättlurad släkting. Med licens i hand så kan jag ta del i till exempel MSLS Klass 4, där Driving Events S40 håller hus. I min värld så skulle det vara ett rätt bra sätt att spendera en inte alltför stor del av sommarjobbspengarna på.

Det hela skulle gå på runt mellan nio och tio tusenlappar, inklusive medlemsavgifter och annat sånt. Det känns inte för dyrt för att ta licens och få delta i en ordentlig tävling, eller?

Först och främst skulle det vara kul att höra hur folk har upplevt licenskursen på Sviestad och hur det är att ta del i något med Driving Event. Eller är det någon annan som har en roligare/bättre/billigare idé?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är en bra lösning på att få prova.
Se gärna min sida om vår Alfa 75a vi kör i 5papp+. där kan du prova ett race på engångslicens men man bör ha åkt lite på bana innan eller ha god vana med bilkörning för att kasta sig in i ett race. MSLS är steget hårdare racing än.
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158


Trådstartare
Ja, 5papp+ är ju också ett alternativ, men om inte jag minns helt fel så är det en åldersgräns där som ställer till det..?

Har i alla fall bokat in mig på en licenskurs nu. Elfte september var det visst. Ser fram emot det.
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Kangaroo skrev:
Ja, 5papp+ är ju också ett alternativ, men om inte jag minns helt fel så är det en åldersgräns där som ställer till det..?

Har i alla fall bokat in mig på en licenskurs nu. Elfte september var det visst. Ser fram emot det.

Kör inte in i några höga hus. Folk blir så sura då, speciellt dagen till ära.

Lycka till!

_________________
Axel Tanner
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Att smidigt ramla in i banåkavärlden
2324 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande