Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kan man ha kul på banan med lite hästkafter? | 1, 2, 3 >> 6457 besök totalt |
Så som rubriken säger.
Kan man ha kul med väldigt lite hästkrafter? Hur lite hästkrafter är för lite? Hur pass mycket hästkrafter behövs för en dräglig upplevelse? Sugdiesel fungerar det på banan? Budgetbil är lockande. Har ju redan flertalet GTi-bilar under bältet. Vad fungerar så pass bra att det är värt att testa? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Beror nog mycket på hur resten av bilen upplevs. Jag har ju kört en hel del bana med min 125 hästars 924, och det har varit hur kul som helst. Bilen är i princip std med rdäck. Balansen är klockren och drivningen i rätt ände gör att det är riktigt kul fast bilen inte är snabbast på rakorna.
Dock kan jag tänka mig att en vw sharan med samma effekt kanske inte är lika kul _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Westfield Eleven är väl ett fint exempel på att det går bra med små effektsiffror.
Klassiska Minis har ju inte helelr några enorma effekter. Men bägge exemplen lever ju på små lätta lösningar. 50hk och över tonnet behöver riktigt trevligt och vaket chassi för att bli skoj, men det finns nog. Men ju krokigare desto roligare. Men iofs, Anderstorp är rätt skoj det med 7kg/hk så det blir nog inte jättetråkigt med mer än 10kg/hk heller. Det går ju att balansera hur skoj det blir genom att välja däck som ger tillräckligt med grepp men inte "mer". |
||||||||
Specen är:
VW Golf Mk II -85. Vikt 1000kg i utgångsläget. * Sugdiesel. * 54hk. * Sportchassi eller coilovers(snik). * GTi-bromsar. Alltså redigt budget. Kan vara nästan för lite motor känns det som. Men jag har ju haft JÄTTEKUL med min Jetta 1,6 75Hk förr. Så att det går vet jag men räcker den lille sugrökaren? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Med en 54hk sugdiesel lär du nog sitta hela långa Mantorprakan utan att hamna i något kraftband, och sen bli besviken när du inte behöver bromsa in i Mjölby. Vad jag förstår är sugdieslar ruggigt slöa.
Men jag tror inte att du måste ha monstereffekt för det. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Ska du ha skoj på ett billigt vis och inte jaga andras varvtider elelr toppfarter så är det bara att köra på. En svartrykis är ju inte så mycket annorlunda än de blårykisar som har hur skoj som helst i 1000cc Cupen. En sugdieselcup kanske, ta rapsolja som bränsle (elelr nån annan biodiesel) så kan du vinna grönpoäng och PR (rapsblommor i avgasröret ). "Popcorn Cup" kanske (med tanke på doften). |
||||||||
Jag åkte Kinnekulle med en 60hk renault twingo med bra fjädrar och stötdämpare samt jättedäck av dimensionen 195/45-15. Det var buskul 1.16 sek gick det på, samma tid som vår orginal alfa GTV6, men mycket fortare i kurvorna men långsammare på rakorna
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Jag vill nog påstå att oavsett effekt så kan man ha riktigt kul om man har nån som har liknande bil och som man åker jämt med .
|
||||||||
|
||||||||
Lätt bil med bra väghållning är ju att föredra iställer för stark motor tung bil & kass väghållning
Körde förra året 960kg bil med 1.8L 4-cylindrig motor på 141 hk det är ju bara på rakorna man hade problem med starkare bilar. Bytte i år till 2.5L 6-cylindrig motor på ca 190hk fortfarande med samma vikt då höll man undan även på de flesta rakor kan inte förneka det med det var ännu roligare med mer effekt Så till nästa år blir det en 4L 8-cylindrig motor med ca 300 hk & en vikt under 1000kg Varför inte kombinera lågt vikt,hyfsad effekt & bra väghållning Lite vikt effektförhållanden. 4-cyl 1.8L 141hk 960kg 6,8kg/hk 6-cyl 2.5L 190hk 960kg 5.0kg/hk 8-cyl 4.0L 300hk 990kg 3,3kg/hk Självklart kan man ha roligt med låg effekt bara bilen är tillräckligt lätt & har bra väghållning alltid lika roligt att köra ifrån tyngre bilar med hög effekt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
ok, då beblandar jag mig in i diskutionen, då detta verkar som ett ämne klippt o skuret för mig.
De som inte vet så har jag rastat runt min plutt (Lupo -00) ett antal år nu på bana. Har väl blivit ett stort antal varv om man nu ska slå ihop dem alla. Kortfattad spec på min plutt: 1.4 liter 75Hk och enorma 126Nm drygt 850 kilo (inklusive förare) KW variant 2, 3 stag, samtliga bussningar i fram och bakvagn bytt till urethan + glada hjulvinklar Bromsar är 239mm fram och trummor bak. Lite kylning och andra belägg till dessa. ovan recept är ruggit kul på bana men som sagt Anderstorp o Mantorp känns som man får P-böter på rakan, dock helt beroende på konkuransen. Kul så det skriker om det OCH riktigt driftsäkert. Inga problem att ligga o nöta varv efter varv efter varv efter varv efter varv... En SDI kanske inte är det roligaste, själv hade jag en tanke ett tag på en chippad 1,4 TDI men släppte det med tanke på epk-värdet. Som tidigare nämnts så spelar låg vikt riktigt ordentligt in när vi talar låg effekt och självklart får man köra efter "den som bromsar minnst, vinner" principen. En liten nackdel med effektsvag bil är att om man ligger och kör marginellt snabbare(varvet) än framförvarande men blir aldrig omsläppt kan göra en irriterad. Där brukar det offtast visa sig att denna "långsamma" bil försvinner in i depå om ett par var eller så. Sen är det ju fritt fram Missade en sak: EKONOMI ! Min bil drar ca 1,5-1,6 liter milen smiskad på bana. _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||||||
Det som gjorde morfars gamla swift rolig var att den var gungig, hade dåligt grepp och kändes överstyrd.
På långsamma bilar är de karaktären som gör den rolig. Med t.ex. Coilovers och R däck kommer den bli mycket tråkigare. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||
Haha YES trött är nog förnamnet! Men hörru du du , Jettan kom upp i 140km/h vid gynsamt väder. Så golfen bör ju klara 100knutar iaf?!
Är nog inte kompetent nog att jaga varvtider. Så kul på hjul får måttot vara även denna gång. Bara det blir en billig resa , som reserv till Jettan som i sin tur är reserv till busgolfen. Jaja den blir nog kul att testa?!
R-däck blir det INTE. Coilovers i snikförpackning ja. Gatdäck , ur med tunga grejor och bromsa EJ. Tipsen uppfattade _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Som Lupo-Mårten var inne på så är nog det viktigaste att undvika Mantorp och Anderstorp. Sen kan man ha kul. Att göra allt man kan för att behålla farten ger nog en hel del träning i att hitta rätt spår på banorna.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Vansinniga 100 knutar! Det håller du ju nästan genom chikanen. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Så klart är en TD att föredra. Men jag måste påpeka att priset för denna bil är BILLIGT! Är ju tänkt att kunna fungera bara först och främst. Sedan OM den fungerar så finns massor med TD-motorer. Billigt var ordet Så för att bara köra får orginalmotorn gå ett tag.
Instämmer. På dessa banor är det ju bara kul halva varvet. och de resterande varvet kan man ägna åt nya planer , knyppling eller något annat som tar tid
Kort och koncist! Jag säger JA men under förutsättning att man gör rätt. Kinnekulle , Sturup , Gelleråsen och liknande banor går nog bra. Men får bara ha kul och köra mot sig själv. I övrigt håller jag med. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Ja med GTI:n går det betydligt fortare. Men allt är inte fart även om det är de man vill åt. Ibland är det kul att se vad man kan göra åt en hopplös snigel som denna? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Problemet med 100 knutar är att du ju i princip kan dra hela Mantorp som exempel utan att egentligen behöva bromsa så mycket... Allvarligt. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Allmänt banåkaforum Kan man ha kul på banan med lite hästkafter? | 1, 2, 3 >> 6457 besök totalt |