Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
3 besök senaste veckan (82514 totalt)
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Har sedan jag bytte drivlina haft problem med att kopplingen tar väldigt långt upp och med lite spel.
Jag har bytt både motor från orginal 3.0 till 3.2 och från 5 växlat till 6 växlat. Jag har kvar Sachs lamell, tryckplatta och lager + cylinder. Av deras förstärkta typ. Svänghjul orginal.
Har nu forskat lite och ser att det är olika artikelnummer på tryckplattorna till 3.0 och 3.2

Har någon skruvat med det här och har några tips 😃?

Efter att ha förlängt pinnen i cylindern lite så rasade det hela på banan.... Troligen urtrampningslagret som gått åt skogen.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Jag bytte från S50B30 till s50b32 behöll lådan och flyttade över allt. Fungerar. Tror det ska vara samma grejor, men lite osäker. Om dem tog högt och du förlängde pinnen var väl åt fel håll?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Jag bytte från S50B30 till s50b32 behöll lådan och flyttade över allt. Fungerar. Tror det ska vara samma grejor, men lite osäker. Om dem tog högt och du förlängde pinnen var väl åt fel håll?


Tog långt ner så klart på väldigt kort pedalrörelse. Därav förlängning av pinnen. Hade som du först med den 5växlade lådan och då fungerade det. Dvs. Bytade till 6växlade vid ett senare tillfälle. Vad ska jag byta? 😃. Det sägas vara samma men det fungerar ju bevisligen inte. Räcker det med att byta tryckplatta och lager eller åker man på svänghjul lamell platta osv ?

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Jag har en bra kombination i min. Har ingen M3 motor kvar men 328 turbon lämnar lika många hk

Uuc lättat svänghjul samma dimension som orginal, 6 puckad sinter köpt på kl-racing, tryckplatta från M5 E34 3,6.

Ingen förlängning av pinne.

Mycket lätttrampat jämfört med orginal har aldrig haft några problem med denna setuppen.

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Torbjörn A skrev:
Jag har en bra kombination i min. Har ingen M3 motor kvar men 328 turbon lämnar lika många hk

Uuc lättat svänghjul samma dimension som orginal, 6 puckad sinter köpt på kl-racing, tryckplatta från M5 E34 3,6.

Ingen förlängning av pinne.

Mycket lätttrampat jämfört med orginal har aldrig haft några problem med denna setuppen.


Tack Torbjörn men det är inte det som är problemet. Jag har en bra koppling Sachs. Jag behöver veta vad som passar med 3.2 och 6 växlad låda. Och om jag måste byta till tillhörande svänghjul? Vad kan jag behålla av det jag har?

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Kolla på realoem om du kanske skall byta slavcylinderna. Enligt mig behöver du en kortare slavcylinder, kolla på 3,2, Gt, 3,0 328 och M5 e34 och kolla om dom är lika annars Prov

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Nu börjar drt hända något! Kopplingsbekymmet är löst. Bytade till nytt alusvänghjul från DLL och Sachs race lamell och tryckplatta. Det som felade tidigare var tryckplattan som var till 3.0 (Sachs) inte greppade som den skulle då allt nu är bytt till 3.2. Maskin - sexväxladlåda mm. Hade kanske inte varit några problem med orginal tryckplatta med på Sachs så skilde det åt.

Nu blev det bra Precis vad bilen förtjänar! Planen är att köra några varv på Bmwcs träff på Knutstorp 1-2 Augusti.

Tanken hinna byta servopump och fjäderben runt om tills dess

Måla om hjulen hade varit kul. Har nästan helt nyrenoverade OZ Ultraleggera i silver som jag inte tycker är så kul.......... Bär emot att måla om 100% iga hjul. Men vad gör man inte

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Missade ju 20 års jubileumet 20191230! Lika glad för den idag som när den var nyinköpt! Tycker det är lika kul att hitta saker att förbättra eller försämra nu som då

Grattis ERA!

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



John Kjellsson skrev:
Missade ju 20 års jubileumet 20191230! Lika glad för den idag som när den var nyinköpt! Tycker det är lika kul att hitta saker att förbättra eller försämra nu som då

Grattis ERA!


Hip Hipp Hurra för ERA idag 😄🥂🍾🥳

Vill gärna åka med ett varv I henne 2020 😘

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Tiden går fort när man har kul! 👊

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
3 besök senaste veckan (82514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande