Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
82505 besök totalt
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Helgen efter vårt besök på ringen blev det BMWSC träff på Mantorp. Men oj vad annorlunda och tråkigt det kändes - platt också gick det ju bara runt och runt hela tiden och vänta en massa hela tiden.
och ja just det checkade in glatt i tron om att man hade koll på bilen när Bistec uppmärksamma att jag inte hade några belägg kvar bak...... Men allt hade ju varit nytt för en vecka sedan...
Men Bistec berättade glatt att han hade ett set lätt beggade över som jag fick i utbyte mot lämplig rusdryck vid tillfälle! Tack Martin! Så det blev byte på plats..... hm. dom var visst slut fram oxså men där hade jag i reserv.
o visst var det nåt med kopplingen den slirade hejdlöst men den var ju relativt nybytt

Det blev större delen av dagen i depån och på läktaren istället. Inte lika roligt som att köra själv men mycket trevligt!


Efter vårmönstringen fick bilen stå ett tag. Högsäsong på jobbet och det verkade vara mycket som verka skumt på min under vintern "renoverade" bil. Den verkade lite trött ut ur uppförsbacke kurvorna och hur var det med kopplingen? och min läckande skorrande servo? Diffbromsen? Höll inte besiktningsperioden på att gå ut också..... O nu hade jag ju monterat bur..

Men så en dag..... så föddes iden om ännu en tripp till himmelriket på jorden och då blev det fart på Fick hjälp av JMB att fixa till dom stora sakerna. en ny koppling monterades


Med ny tryckplatta, kopplingscylinder och ny slang.

Diffen plockades ner och där hittades lite lösa bultar och någon som hade malts ner helt. Tobbe på Need For Speed hade en klump till övers som parades ihop med min och lite nya lammeller för mer spärrverkan.

Magnus på JMB märke att motorn nog inte satt där den skulle Motorkuddarna hade trillat igenom infästningarna. Hela styrväxeln var hopplöst glapp servopumpen var inte kry hellre.. Tack Köhler för lånet! Ny styrväxel fixades och allt åtgärdades thumbs up



Provade inför detta besök att köra med Carbotech XP10 fram och XP8 bak också en akut tid hos
bilbesiktningen!



Dom undrade vart jag gjort av bilbältena bak och tyckte att jag borde göra en registreringsbesiktning.... men nu var den iallafall godkänd för en provtur ner till ringen igen.
Lite nytt gummi på sen bar det iväg mot

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Vi gav oss iväg från Ängelholm lite senare på kvällen. Detta var under skyfallsveckan i Skåne så att bara ta sig till Malmö och bron var en utmaning. E6:an och ringleden runt Malmö delvis avstängd osv.
Vid infarten till Malmö började första prövningen..... pang! punka efter 9 mil > det här börjar inte bra!
Men med 4 extra hjul i bilen så var det lätt fixat, på med ett R-hjul på en snabb kvart. Lite lustig att köra blev den men vi var iallafall på väg.

En liten powernap på en rastplats längst autobahn. Gillar att köra fort på nätterna och då kan det bli nödvändigt med sådana ibland


Hade sedan sista resan även kommit på att en Driftbox måste jag ha inget grupptryck där inte

Börjar med att kolla av banan i Breidsheid

Jaja jag vet att det är många bilder på en grön bil..... men tråden handlar ju om den

Vilken toppentripp det blev känndes som en nybil med diffbroms som fungerade, servo som funka och helt glappfritt i styrningen
För att inte glömma kvällarna när driftboxfilerna laddades i laptoppen.... Jag fick inte rätt på laptimern när jag var ute på banan utan alla varvtiderna såg dagens eller kvällen ljus inför många nyfikna ögon.

Jag måste säga att det är enormt utveklande att logga sina varv. När man diskuterar en så lång bana som ringen är det svårt att få det till att alla menar samma ställe på banan och det bler mer i stil med där hade jag XXX på mätaren osv. Just det har förbryllat mig då jag sällan kommer upp i typ XXX hastigheter.
För att min bil visar lite mindre hastighet än verkligheten kontra många andra som visar 20 km/h fel ifarter över 200km/h. Då blir man lite konfundersam och har svårt att hänga med både i tankarna och på banan.

Med jämförande loggar på mig, Daniel G och ett Gautevarv färskt i minnet så var det bara att ge sig ut dagen efter och prova. och det gick..... Nu har jag inte tagit tid så mycket tidigare men jag fick känslan av att vi ökade medlehastigheten en hel del. Mycket med devisen att det ska att ha denna hastigheten
här osv.

Men redan i början av helgen så hände något med bilen ute på varvet.... slog av på takten och linkade in till depån. Och javisst ytterligare en punktering. Iväg till Ringracing där jag redan varit en gång
för att beställa ett 19" gatdäck som blev skrot på vägen ner. Med i handen på jakt efter 2 nya R-gummi. Men nej inget på lager också helg på det Kunde provat på Manthey men dom stängde visst just.... kom en Engelskman fram och tipsade om att det fanns plenty med begangnade däck på baksidan som man fick plocka av Min följeslagare för dagen Fredrik hittade snabbt ett par MPC 235/40/18 som hade minst 50 % kvar lämnade ekipaget hos Ringracing och åkte och luncha på Pinoccio.
När man kommer tillbaks så står bilen sådär lite på sniskan utan för shopen med nytt kebabslem på däcken. Ja det är så att man får tårar i ögonen.

Bara ut och stå på igen!


om man är lite lurig kan man med en M3 gömma sig bakom en M5:a





Jag är så glad att någon lyckades fånga min skalp! Tack Lina!

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



underbara uppdateringar, och lite nostalgi tripp!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Underbar läsning!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Nu har jag fått upp ångan så jag bloggar väl vidare

Över till punka No:3 Börjar få in vanan nu och det verkar som mina älskade Bridgestone Re540s har levt färdigt. Och något verkar stå lite galet till med hjulvinklarna men bilen går ju förbaskat bra
Det var ju ändå stängt på banan på förmiddagen dagen efter så då finns det ju tid och åka tillbaks till gottehögen bakom Ringracing. Men.... dom har tydligen lite mindre generösa öppetider när det inte är turistenfahrt. Jag får väl knacka på..... lägga om kunde dom inte men jag fick ta så många däck jag behövde.
Så jag roade mig med att stapla om alla dom hade och hoppades att ingen gjort sina behov i traven där jag var. Mitt skräp fynd blev två hyggliga Yokhama 048 i passande dimension och två gat Michelinare i 19" för hemresan som jag nu kört över 500 mil på. Det nya jag beställt skulle inte dyka upp innan hemfärd så
jag var så nöjd med mina fynd. otroligt hur allt kan lösa sig med lite tur. Uppfinningsrik och klurig var det inte så Gunde sa?!

Sen hamnade jag här


Superservice även där thumbs up Han ville dock att jag skulle ha betydligt mer luft i däcken för dom såg ut såhär



Jag kunde inte mer än hålla med men han tyckte minst 2.5 kg jag siktar på närmare 2kg så jag undrar
om det är en allmän uppfattning att man ska mer luft i däcken på ringen än på svenska banor?
Han menade att jag slet ut däcken i förtid och att stommen deformerats och släppt matrerial på insidan.

Jo det kunde ju jag också se, det hade ju bevisligen slutat med en punka. Men när jag sa att jag kört mer än 120 varv med dom på ringen backade han helt och sa att jag fått ut mycket ur dom. Skadorna måste ha hänt på dom sista varven. Men montera 19" kunde han inte...... var tydligen nya maskiner på gång det var visst så många sådanadär csl:er som behövde däck ofta. Men en liten bakgårdsverkstad nere i Adenau
fixade det som en klackspark




En bild från något tidigare besök, PFC skivor och belägg fram PFC belägg och orginalskivor bak..... Omvänd
normal nerskitning

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



mer, mer....snälla! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



En liten fråga, har du förstärkt infästningsplåten för bakre stötdämparna i karossen? För det är en svag punkt på E36:orna redan med bara hårdare dämpare och har du då fjäderben bak också så påfrestar det plåten ganska rejält.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Årskortet var igentligen redan i hamn men efter ytterst lite påtyckningar så blev det en resa till under DTM på Nurburgring. Jag menar har man varit där på Truckracing så kan man ju inte missa DTM:en eller jo det var ju den egna prestationen som stod i fokus så visst missade man både Truckracing och DTM. Iofs så var festligheterna kvällstid runt DTM:en väldigt trevliga.......

Inför resan fick jag äntligen monterat bromskylning fram från Turner som jag köpt av Bistec här på forumet.
och varför jag inte gjort detta innan kan man ju fråga sig. Hade antagligen hållit beläggskonsumtionen på en mer angenäm nivå. Fick ändå montera på nya PFC nu 01:or Carbotech:arna föll mig inte alls i smaken och slets fort, försvann som en löning om man säger så.....
Nybegangnade däck fick det ju också till. Började bli lite begränsad budgett så lite gamla Pirelli Corsor dammades av och monterades.

En trevlig helg blev det!

Minns en kväll på Pisteklause som började något i stil med " vad det du som körde om mig xxxxxx med den gröna M3:an" och slutade efter en massa Eifelgaist och barhäng på Dorint och som avslutning en inburad Qvisfr



_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



John Kjellsson skrev:
Iofs så var festligheterna kvällstid runt DTM:en väldigt trevliga.......

En trevlig helg blev det!

Minns en kväll på Pisteklause som började något i stil med " vad det du som körde om mig xxxxxx med den gröna M3:an" och slutade efter en massa Eifelgaist och barhäng på Dorint och som avslutning en inburad Qvisfr



VA det DTM den helgen

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
En liten fråga, har du förstärkt infästningsplåten för bakre stötdämparna i karossen? För det är en svag punkt på E36:orna redan med bara hårdare dämpare och har du då fjäderben bak också så påfrestar det plåten ganska rejält.


Det är okej med stora frågor oxså Jag har några trim fråger till dig i framtiden då jag måste ha mer effekt för att kunna åka med dom stora grabbarna. Men nej jag har inte förstärkt något än men jag har det i bakhuvudet att det borde göras. Även att byta bulten regelbundet som håller benet nertill, skulle den brista så går det illa. Även förstärkning av diff infästningen kanske behövs? Har kollat på Turners hemsida och dom har ju lite olika förstärkningskitt.

Jag kanske skulle köra upp den till dig för en liten vitaminkur

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



John Kjellsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
En liten fråga, har du förstärkt infästningsplåten för bakre stötdämparna i karossen? För det är en svag punkt på E36:orna redan med bara hårdare dämpare och har du då fjäderben bak också så påfrestar det plåten ganska rejält.


Det är okej med stora frågor oxså Jag har några trim fråger till dig i framtiden då jag måste ha mer effekt för att kunna åka med dom stora grabbarna. Men nej jag har inte förstärkt något än men jag har det i bakhuvudet att det borde göras. Även att byta bulten regelbundet som håller benet nertill, skulle den brista så går det illa. Även förstärkning av diff infästningen kanske behövs? Har kollat på Turners hemsida och dom har ju lite olika förstärkningskitt.

Jag kanske skulle köra upp den till dig för en liten vitaminkur


Eftersom jag blivit med E36 så fullkomligt suger jag in info om biltypen, därav undrar jag:

när man förstärker bakre infästningen, vad gör man rent praktiskt?

Den nedre bulten du pratar om, är det den som håller dämparn?

Nu blir det att surfa en stund

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Man får gratulera

Det handlar säkerligen om att svetsa dit någon förstärkningsplåt eller järn för att förhindra sprickbildning.
orginal så är det ju en gummibussning som tar upp kraft och den kan även separera helt så att stötdämparen försviner in i bagageutrymmet typ.... På min är det nu en stum infästning i stället.
och det är den bulten som håller stötdämparen.

Jag tror att ett fjäderbensstag skulle hjälpa lite där oxså.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Härlig kvällslektyr John.

Ehh denna dära däckkrängar maskinen till 19" har varit på gång väldigt länge nu. Vet inte hur ofta jag försökt byta däck hos oliver, men icke, maskinen är vart år på gång liksom Men den dyker aldrig upp.

Han har missat en del stålar där, helt klart.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270




Hoppas allt är bra!
Har precis suttit och jämfört en 8.20 fil från dig som Daniel skickade till mig mot en 8.19 fil från min bil.
Man kan nästan tro att det är samma bil!!
I princip samma in- och utgångshastighet nästan i varje kurva.
Jag jämförde med Daniels CSl och när han accar då har man inte mycket att häng i hjulgranen
Ta och åk ner snart så vi kan ljuga ihop nått, så kanske vi kan komma ifatt Daniel.
Ha det bra!

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Qvisfr skrev:
John Kjellsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
En liten fråga, har du förstärkt infästningsplåten för bakre stötdämparna i karossen? För det är en svag punkt på E36:orna redan med bara hårdare dämpare och har du då fjäderben bak också så påfrestar det plåten ganska rejält.


Det är okej med stora frågor oxså Jag har några trim fråger till dig i framtiden då jag måste ha mer effekt för att kunna åka med dom stora grabbarna. Men nej jag har inte förstärkt något än men jag har det i bakhuvudet att det borde göras. Även att byta bulten regelbundet som håller benet nertill, skulle den brista så går det illa. Även förstärkning av diff infästningen kanske behövs? Har kollat på Turners hemsida och dom har ju lite olika förstärkningskitt.

Jag kanske skulle köra upp den till dig för en liten vitaminkur


Eftersom jag blivit med E36 så fullkomligt suger jag in info om biltypen, därav undrar jag:

när man förstärker bakre infästningen, vad gör man rent praktiskt?

Den nedre bulten du pratar om, är det den som håller dämparn?

Nu blir det att surfa en stund


Det som brukar vara problem med bakvagnen på E36 är övre stötdämpar fäste, fästpunkterna för bakvagnsbryggan (det sitter dock en förstärkningsplåt original på M3), bulten som håller diffen i framkant (brukar bara gå av vid aggressiva starter) och fästet till krängningshämmaren bak.

om man kollar på Turners sida på deras förstärkningskit http://www.turnermotorsport.com/html/subcategory_detail.asp?modelcode= . . . . så ser man var det finns problem punkter.

Har inte varit med om att den nedre bulten gått av, den klarar rätt så mycket stryk. Större problem är då den övre infästningen. Den består av en plåtkopp som formar ett torn, den är bara punktsvetsad i karossen så dom brukar spricka. Sedan händer det att det går hål så hela stötdämparbussningen åker upp genom plåten. Om man lägger några svetssträngar i plåtskarven på koppen samt använder förstärkningsbrickorna från Z3M ( http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CK91&mospid=48084&am . . . . #16 på bilden) så håller det ganska bra.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Lite fler bilder ifrån DTM helgen 2007 många tagna av Jochen på Frozenspeed.

Full fart mot lilla karusellen!















_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Mycket trevlig läsning John! satt faktiskt i dagarna och tänkte på om denna tråd fanns och så hittar man den helt plötsligt!! man har ju sett bilen utvecklats under flera år men allt visste jag minsann inte.

Det var fantastiskt trevligt att GT åka på ringen, schysst drag i bilen och riktigt stabil och förtroendegivande förare!

Ps. Jochen har gjort en och annan _ på dig


Keep up the good work

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Mycket trevlig läsning John! satt faktiskt i dagarna och tänkte på om denna tråd fanns och så hittar man den helt plötsligt!! man har ju sett bilen utvecklats under flera år men allt visste jag minsann inte.

Det var fantastiskt trevligt att GT åka på ringen, schysst drag i bilen och riktigt stabil och förtroendegivande förare!

Ps. Jochen har gjort en och annan _ på dig


Keep up the good work


Man tackar för smickret

Man är ju lite dålig på det här med att skriva på forum och så, kanske inte helt efterbliven men det tar ju en
hel del tid och så ska ju bilderna fixas in osv. du vet stora projekt för mig.

Hoppas vi får möjlighet att kompisåka lite på ringen innom inte en allt för avlägsen framtid
Din compact skulle nog trivas utmärkt!

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Tjenare kompis!

Kul läsning, hade varit kul att se ERA på ringen igen. Jag hänger på under sensommaren när det är dax igen

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503


Trådstartare
Dig kan man lita på! Alltid lika medgörlig när det gäller att åka fort och



En rolig bild nu så här efteråt Notera våra dryckesvanor mitt i bild

Inför ett ringenäventyr hösten 2006 så tyckte jag att jag hade ordning på
bilen (jag tror ofta att jag har det ) allt var fixat för avresa under Fredagen jag skulle bara göra
ett enkelt oljebyte på Torsdagskvällen. Det gick sådär,när allt var klart så såg jag droppar av olja trilla från bilen..... en spricka i tråget vid pluggen En djup suck. Jaha slog en signal till Daniel ovan och berätta att ringenplanerna ändrats till en stund med att skrapa skattemärket och lägga lakan över bilen.

Men efter en stund så ringde Daniel upp igen och sa nåt i stil med " tappa ur oljan - jag är på väg, kan väl inte vara så svårt att riva av sumpen?" Så det började vi med lite efter kl 23.00 och vid 05.30 var sumpen tvättad och jag på väg in till Motorenova för att fjäska till mig en express svetsning! Det är skönt att allt inte går åt skogen sådana här gånger. Sumpen fixades av en hjälpsam Krister på en mekanisk verkstad på Berga.
Allt var på plats och oljan i med ännu mer hjälp från Daniel natten till Lördag. Hann ner till Nurburg lagom till kvällsmaten på Pistenklause. Daniel som tyvärr inte kunde följa med denna gång fick nog väldigt många stora myror i kroppen på Lördags kvällen. För lagom till frukost på Söndagen stod han på trappan
till vår pension i Nurburg med sin Subaru. Det är nåt magiskt när man har i tankarna


_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Den här tråden blir bara bättre o bätttre!! thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
82505 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande