Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
911 RS? nej jag väljer nog något nytt (ny McLaren)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8504 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Måns Wilke skrev:
om Ron D varit med och styrt så borde det ju finnas en hel del Ferrariteknik under skalet...
thumbs up
Jo, lanseringen kom ju direkt efter och det har väl gått en uppsnabbad utvecklingscykel sen cirkusen förra året

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Hm, ska man köpa en Porsche GT2 eller en McLaren?

Jag gillar prissättningen!

_________________
Anders Hansson
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Jag är mycket säker på att denna motor inte är någon nytillverkning endast för mclaren.

dock kan jag inte säga så mycket mer, med det finns säkert fler här på forumet som kan tänka sig vilka motorer det kan vara på tal om....

_________________
Truls Herland
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Jag är inte så imponerad än iaf. Tycker den känns lite "jaha..." men man får väl se efter top gear testat den.

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



trevligt att de breddar sin kundgrupp, men stämmer in med ovanstående skribent, jaha?
Det första som slog mig var desingen ser ut som om man har parat 430 med Gallardo och inte ens skäms för att det är skrämmande likt. hade den varit röd hade jag på allvar trott att det var en ny Ferrari.
Från stötfångare till A-stolpe påminner det starkt om F430 och vindruta och A-stolpe och bakåt är det givet en Gallardo.






tycker det är trevligt att även McLaren sysslar med "downsizing", mindre volym på motorerna men med mer effekt.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Sisådär en trejedel av priset på F1 och förmodligen bättre prestanda med hög exklusivitet. Något högre vikt och inte lika unik som föregångaren är väl smällar man kan ta?

_________________
Anders Hansson
Citera
spectrum
Markaryd
Här sen Jun 2008
Inlägg: 87




_________________
Eddie Bergh


Bmw e30 325iM
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Teknik och prestanda håller nog måttet, men jag tycker man har varit lite väl fega med formgivningen. Som flera redan påpekat är den lite som en blandning mellan Gallardo och F430 och det känns lite trist. Istället för att hamna mellan dessa bilar stilmässigt borde man ha vågat satsa lite mer. De som köper denna bil vill säkert visa att de har något som är lite utöver "vanliga" sportbilar. Att de är sanna kännare av sportbilar. Faktum är att ett konservativt märke som t ex Audi har betydligt intressantare och fler nyskapande lösningar på sin R8. Tyvärr tycker jag att den nya mackan mest ser ut som något de flesta nyutexaminerade industridesignstudenter skulle kunna åstadkomma utan alltför stor ansträngning.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
SpeedAddict
Helsingborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 14



96special skrev:
Jag är mycket säker på att denna motor inte är någon nytillverkning endast för mclaren.

dock kan jag inte säga så mycket mer, med det finns säkert fler här på forumet som kan tänka sig vilka motorer det kan vara på tal om....


Tyckte detta var en intressant kommentar så jag gjorde en snabb sökning på google och hittade följande:

"The V8 is not derived from a Mercedes power plant. McLaren calls its M838T engine "unique for this car." It was reportedly developed by Cosworth, a company that is owned by piston-maker Mahle, which produces parts for Mercedes and is located close to Stuttgart."

http://www.insideline.com/mclaren/mp4-12c/mclaren-mp4-12c-supercar-breaks-cover.html

Huruvida just detta rykte stämmer får var och en själva avgöra. De framgår inte heller iaf denna motor eller delar av den skulle kunna dyka upp i en annan bil som personen jag citerar verka antyda men det hade varit intressant att få reda på. Inte för att det gör MP4-12C till en bättre eller sämre bil utan mest för man undrar vem det är som ska ta åt sig äran för motorn om den nu är så bra och samtidigt miljövänlig. McLaren själva har ju aldrig (så vitt jag vet iaf) tillverkat motorer, varken till sina F1 eller personbilar.

_________________
Tommy Bager
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Stratos skrev:
Teknik och prestanda håller nog måttet, men jag tycker man har varit lite väl fega med formgivningen. Som flera redan påpekat är den lite som en blandning mellan Gallardo och F430 och det känns lite trist. Istället för att hamna mellan dessa bilar stilmässigt borde man ha vågat satsa lite mer. De som köper denna bil vill säkert visa att de har något som är lite utöver "vanliga" sportbilar. Att de är sanna kännare av sportbilar. Faktum är att ett konservativt märke som t ex Audi har betydligt intressantare och fler nyskapande lösningar på sin R8. Tyvärr tycker jag att den nya mackan mest ser ut som något de flesta nyutexaminerade industridesignstudenter skulle kunna åstadkomma utan alltför stor ansträngning.


Faktiskt, ser ut som om den aldrig tog svängen genom ler-studion utan bara gjordes i datorn.

Den som kom på namnet borde skämmas med, låter som ett kullager eller en balkprofil eller nåt. Helt hopplöst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
911 RS? nej jag väljer nog något nytt (ny McLaren)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande