Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Import uk
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (39049 totalt)
Michael

Här sen Jan 2005
Inlägg: 6


Trådstartare
Jag har bestämt mig för att köpa en MGB gt i england. Men jag har stött på problem för att kunna köra hem måste jag ha en försäkring och de svenska bolagen försäkrar inte utlänska bilar och de engelska bolagen (som jag kontaktat) kan inte ge en tillfälig försäkring för utlänska medborgare är det någon som vet hur man gör???? Jag vill undvika släp då det blir skitdyrt.

En iriterad

Michael Wänström

_________________
Hans-Michael Wänström
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Michael skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa en MGB gt i england. Men jag har stött på problem för att kunna köra hem måste jag ha en försäkring och de svenska bolagen försäkrar inte utlänska bilar och de engelska bolagen (som jag kontaktat) kan inte ge en tillfälig försäkring för utlänska medborgare är det någon som vet hur man gör???? Jag vill undvika släp då det blir skitdyrt.

En iriterad

Michael Wänström


Kolla vad en biltransport kostar.

Men har verkligen bolagen ändrat sig, jag har för mig att en del svenska bolag kan teckna försäkring på chassinummer sedan ett par år tillbaka.

_________________
Anders Hansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Kör hem den på säljarens försäkring.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007
Inlägg: 73



Vi försäkrade alltid hos salus ansvar förut, så länge dom inte har slutat med det så har du lösningen där.
Inte särskilt dyrt heller.

_________________
Douglas Richardson
Mazda Rx-7 FD3S (såld)
Nyinköpt Rx-7 Re amemiya
Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Flera försäkringsbolag försäkrar (även helförsäkring) på chassienummer. Detta användes senast i juli när jag var med en vän och hämtade en bil i UK.

Det hjälper såklart om du är trogen kund med försäkringarna samlade för att få denna möjlighet.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hejsan,

kommer importera en bil ifrån UK, försäkringar kan jag lösa, men bilen är inte skattad i england och får därför inte köras (den är nybesiktigad). Hur löses detta? måste säljaren skatta innan, eller kan jag köra den ut ur landet trot att den inte är skattad?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Tobias Nyström skrev:
eller kan jag köra den ut ur landet trot att den inte är skattad?
Allt går, men nattkörning gör att det är mindre risk att bli stoppad... Vad böterna är (eller om de släpper en export) vet jag inte (jag nattkörde från Glasgow utan minsta tanke på TaxDisken saknades).

Om nån får klarhet i hur det är med skatten i UK vid körning för export så vore det bra att veta (hur mycket man tänjer på reglerna). thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Niklas Falk skrev:
Tobias Nyström skrev:
eller kan jag köra den ut ur landet trot att den inte är skattad?
Allt går, men nattkörning gör att det är mindre risk att bli stoppad... Vad böterna är (eller om de släpper en export) vet jag inte (jag nattkörde från Glasgow utan minsta tanke på TaxDisken saknades).

Om nån får klarhet i hur det är med skatten i UK vid körning för export så vore det bra att veta (hur mycket man tänjer på reglerna). thumbs up


Nu löser det sig nog genom att dra den oskattade bilen på towbar till hamnen (bra säljare hjälper till, och självklart ska bilen provköras innan köp ändå). Böterna är "Up to 5000£" som jag förstått det. Inget jag är sugen på iaf...

Men frågan är fortfarande intressant. Som svensk kan man ha en väldig fördel att köpa en bil oskattad i england, eftersom den blir billigare.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

På tv finns program med trafikpoliser i england och de verkar beslagta bilen om den är oskattad. Men det är väl special om det är en utländsk ägare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Magnus Thomé skrev:
På tv finns program med trafikpoliser i england och de verkar beslagta bilen om den är oskattad. Men det är väl special om det är en utländsk ägare


Inte säkert. Det är nästan bara svenska polisen som är mjäkig mot utlänningar.

Men ett par svenska skyltar kan väl funka till gränsen. Att de gäller en röd och rostig Volvo 945 behöver inte de engelska snutarna veta?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Naqref skrev:

Men ett par svenska skyltar kan väl funka till gränsen. Att de gäller en röd och rostig Volvo 945 behöver inte de engelska snutarna veta?


Gäller att man inte råkar ut för något oplanerat i så fall? Man kan ju tex krocka eller ställa till det på något annat vis, mer eller mindre avsiktligt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Anton Lillsund skrev:
Naqref skrev:

Men ett par svenska skyltar kan väl funka till gränsen. Att de gäller en röd och rostig Volvo 945 behöver inte de engelska snutarna veta?
Gäller att man inte råkar ut för något oplanerat i så fall? Man kan ju tex krocka eller ställa till det på något annat vis, mer eller mindre avsiktligt.
Jo, tex påbackad av lastbil vid en mack kan ju bli jobbigt, när man ska förklara hur bilen kommit dit.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Köra bilen genom UK utan att vara 100% kosher känns..... eehhh, fel. Och läskigt om det skulle hända något.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Ändring i planerna, säljaren fixar skatt på bilen för 6 månader, kör bilen till hamnen i Harwich, där tar han tax disc:en och han kan då skicka tillbaka den och få 5 månader tillbaka. För att skatta en bil i england så måste denna vara försäkrad. Det går att ta ut endagsförsäkring. Kostnaden för mig kommer för allt detta bli under £100.

Detta funkar om säljaren kan följa med till landsgränsen.

Säljaren sa att om man kör bil utan skatt i england har polisen rätt att beslagta bilen och förstöra den. Låter inte så kul.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596




_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Kanon thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Dags att importera en bil till snart! thumbs up

Frågan som uppkommit nu är hur hanterar man större summor pengar? (tidigare har jag inhandlat så pass billiga bilar så kontanter har inte vart ett problem.)

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Enl den bilhandlare jag handlade av senast, så är det ok att bruka bilen upp till 14dgr tills inbetalningskortet på skatten har kommit.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
åkesson
asmundtorp
Här sen Apr 2009
Inlägg: 96



Hej.
Vet inte vart denna fråga ska ligga på rejsa, så jag postar den här

Jag har hämtat hem en bil från England och fick inte rätt papper med mej (registreringsbevis)från england.

Tog kontakt med DVLA och blev ombed att ansöka om ett v561 certificate då det skulle lösa

alla bekymmer.

När sedan peppert är hos transportstyrelsen så är det inte giltigt i sverige längre!!

Någon som sitter i samma sitts? isf sänd över ett pm eller skriv här.

Mvh/å

_________________
tommy åkesson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hej Tommy,

V5C är det du borde fått med bilen när du köpte den (minus en liten del (export) som skickas in av föregående ägare):

https://www.gov.uk/vehicle-registration-certificate-v5c-log-book

Detta papper räcker för ursprungskollen (jag har precis fått min koll godkänd).

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
åkesson
asmundtorp
Här sen Apr 2009
Inlägg: 96



Hej Tobias.

Det finns ett certificate v561 som tidigare varit fullt gokänt som registrerings underlag för ansökan om
ursprungskontroll hos transportstyrelsen när det blivit fel vid köp av bil i England. Certificatet talar om
all nödvändig information om fordonet och det är DVLA som utfärdar det. Det talas om registeringbevis i
orginal för att man ska vara säker på att bilen inte är stulen mm. V5c logboken kan ju legat i bilen när den
blev stulen medan v561 certificate är precis utskivet från DVLA . Jag kan bara inte förstå att man blir
nekad då det inte är tredje part som utfärdat v561 certificate utan samma myndighet som utfärdar v5c.
Har talat med DVLA och de hävdar att v561 certificate är fullt gokänt som underlag vid import.
Känner på mej att vi är många som sitter i skiten då DVLA hänvisar till v561 än idag fast det inte funkat i sverige på ett tag nu. Till er som inte har v5c (registreringsbevis i orginal) ansök inte efter ett v561 som DVLA hänvisar till då det inte går att få utfärdat ett v5c efter det att de sänt er ett v561 certificate.

Mvh/å

_________________
tommy åkesson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Import uk
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (39049 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande