| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Börja tävla, roadsport?
|
4535 besök totalt |
|
Börja tävla, roadsport?
Godkväll! Såhär på kvällskvisten början man fundera, är det inte dax att börja tävla på riktigt? Kört en del banträffar med olika motorklubbar, men nu känns det som det är dax att ta klivet upp. Pappa och Farbror har kört i Roadsport så det är ett starkt alternativ. budget ca 100-150 000:-sek. En driftsäker, låga driftkostnader, andrahandsvärde som ej sviktar är det jag letar efter. Ska platsa i roadsport B. Tips och råd? Eller finns det någon annan tävlingsklass som är bättre? Vill ha mycket körtid för pengarna. _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
|
Det är alltid svårt när man ska värdera körtid för pengarna. Långlopp med bra material och budget i schack blir billigt per minut men det är ju inte sprintracing.
Det finns ju alltid alternativet att komma upp till Falkenberg kommande helg och fråga på (det är endast i depån man hittar alla på en gång). En seven med omoddad 100hkmotor i B fungerar fint, förlorar knappast i värde och bör vara driftsäker (som alltid med sevens beror det lite på iofs). Vill du köra med kaross så finns det lite olika lösningar (tyvärr passar inget färdigt Elisealternaiv bra i B). Hur mycket energi vill du lägga på motorbygge? Dvs vill du köra omoddad standardmotor eller trimmat? Det påverkar kombinationsmöjligheterna lite. Jag har förresten för mig att en 944S2 passar rätt ok i B. |
||
Roadsport är kul men erbjuder tyvärr väldigt lite körtid för pengarna, räkna med ~3000 kr per race-helg för snitt 4 x 15 min körning som sträcker sig över tre dagar . Bilarna är roliga men är man ute efter körtid är nog BMW/Alfa/Porsche -cupen ett bättre alternativ. Däremot erbjuder Roadsport mera depå-mys
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Ja alltså mitt jobb tar mycket av min tid, så det blir ju mer racing när tid finns. Samtidigt vill jag ha en rolig bil att avverka lite "söndags körning"
Jag tror en Caterham är ett bra alternativ, just med värdeminskningen enkelheten i konstruktion och tillgång till reservdelar borde vara helt ok (?). Hur är konkurrensen i Roadsport B? Såg att några kör med Porsche Boxter, kanske kan vara ett alternativ? _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
|
Re:
Jag tänker om allt går som det ska att köra Roadsport B med min Caterham nästa år. Sen om det är någon succe återstår ju att se
Men jag hoppas att den ska bli bra konkurens kraftig i B och för en gångs skull hålla ihop mer än några helger
Undrar du något ang Caterham så hör av dig. Mvh Johan§ _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
|
Har du kört på klubbträffarna med BMW SC Regge? Det är ju bara att vrida om nyckeln på den gamle och köra!
om du inte testat så är det ett hopp upp från en hel del andra arrangemang Absolut värt att prova då du får sjukt mkt körning för pengarna. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Tänk om start-avgifter kunde sjunka och det skulle bli lite mera effektiv körning för roadsport + lite enklare för 'nyare' sportbilar att komma in utan dessa skumma beräknings-regler vilka sköna startfält det skulle bli
Sorry för lite OT i din tråd Regge
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Hyr in dig i ett team och åk ER-cuppen tex. den går ju ganska ofta i lite söder ut med.
Givetvis kan du vara med oss i 5papp+ men det är ju lite simplare racing. Sen finns det team i MSLS som går i Linköping Mantorp/Sviesta som tar paydriver, där är det ganska hårt och många omkörningar. Långlopp blir ju alldrig så där att man maxar på samma sätt som sprintrace. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re:
Det har väl inte varit så många ekipage de senaste 2 åren eller så. Roadsport C-chaffisarna har ofta åt fortare än B. Tror inte en Boxster ryms i din budget. Får nog lägga på en 50-lapp _________________ Pär Hylander |
||
|
Bara att haka på och rocka loss med oss i MX-5Cupen som körs i Roadsport C! Du får pengar över med din budget och vi har skitkul hela tävlingshelgen!
Nästa år lär vi hamna kring 20talet bilar där alla har nån klunga att kubbas i!
http://www.mx5racingclub.se/forum/vi |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Börja tävla, roadsport?
|
4535 besök totalt |