Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 17083 besök totalt |
Need For Speed - Shift på ingång! [Fnys inte innan du läst!]
Enligt uppgift är det samma gäng som utvecklat GTR2 som utvecklat NFS - Shift. Har INGENTING att göra med den gamla NFS serien, utan nu är det bara racing som gäller! Har fått bra betyg även på körkänsla: http://www.gamereactor.se/recensione http://www.youtube.com/watch?v=g1A6v /R |
||||
Detta spel ska skaffas till PS3:an!
![]() Videoreview: http://ps3.ign.com/dor/objects/14319 _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Re:
För att jag har en PS3. TVn är större en datorskärmen, soffan skönare än datorstolen osv osv... Simple as that... ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Då har jag plöjt ett par timmar NFS.
Från hopp till förtvivlan! Ingen känsla i styrningen, bara man nyser på bromsen låser det upp. Det tar på TOK för mycket bak, känns som att dra i handbromsen ungefär... Blev riktigt irriterad... Ett tag... Läste på lite för att fatta kontroller inställningar så har jag nu följande inställningar: Steering Dead Zone: 0 Accell DZ: 1 Brake DZ: 1 Steering Sens: 50 Acc Sens: 50 Brake Sens: 25 (Viktigt) Turning Lock: 270 (Viktigt) De två sista är de som gör största skillanden! Sen är det setup av bilen som gäller och flytta bromsbalansen så den inte låser upp bakhjulen före framhjulen. Voilá! Grymt LIR! ![]() Ska man vara kritisk känns det mer som rallycross än banracing. Men gillar man att sladda och inte förväntar sig att bilarna ska gå som i en F1 sim så är detta helt rätt spel. /Jocke |
||||
Jocke eller någon som har styrgrader i options menyn. . steering lock = turning lock var det tänkt...
Jag har bara 30 - 100 % så vad av det motsvarar 270 grader måntro? PC versionen gällande turning lock i garaget kan man ställa in det men det är ju från 0-55 då. Inte haft mycket tid att testa inte hittat någon sweet spot än i alla fall. Men vad jag sett hittills så är det inget man kommer grotta ner sig något värst i bara lattja någon vecka ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
Re:
Jag gav det 20 minuter, enligt mig skräpkänsla och alldels för mycket drifting och massa annat "trams". Snyggt att titta på men där tog det stopp enligt mig. Tacka vet jag nordschleife på GTR det duger fortfarande gott. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Nu har jag inte kört bana på riktigt men är inte GTR lite kass på att simulera en bils vikt? Känns som att man slänger runt en barnvagn viktmässigt... annars bra lir ![]() Ursäkta OT. NFS Shift verkar riktigt snyggt i alla fall. _________________ Axel Tanner |
||||
Jag upplever snarare bilarna i GTR som ganska tunga - men de väger ju också nästan dubbelt så mycket som min Westfield...!
![]() Jämfört med mer normala gatbilar känns de kanske lätta, men det beror nog mest på att de har många gånger styvare chassi, obefintligt flex osv, samt en väldig massa gummi i backen... Går nog inte att jämföra, även om vikten är mer i samma storleksordning. Så, jag skulle inte tro att GTR är så värst långt från verkligheten i den bemärkelsen. Nu beror det ju så klart lite på hur man ställer in FFB och sådant också, om du inte syftar enbart på hur snabbt bilarna reagerar på reglagen - och det är nog lite svårt att isolera just den biten från känslan som helhet. Vill man jämföra simulatorer på den punkten specifikt så får man nog stänga av all FFB, eftersom simulatorerna jobbar lite olika där. Ratten har också väldigt stor inverkan på hur väl FFB funkar. Tycker mest det rycker och drar lite slappt i ratten i de flesta fall - men iRacing med Logitech G25 börjar kännas som bil! ![]() Ehm... Så... Är det någon som kan jämföra direkt med motsvarande bilar IRL? Det är väl ändå det som borde vara referensen, då det är skillnad på bilar och bilar, samtidigt som simulatorer ligger på varierande avstånd från verkligheten. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Forza 2 hade ens saab som var hyfsat standard. 200 hästars aeron om jag inte minns fel. De har ju en massa andra standardbilar också. Så Forza 3 möjligen. Sedan har ju vi ju Volvo -the Game som är gratis också
![]() Tycker inte alls att bilarna kändes så värst lätta i Evo. Men som sagt jag kör alltid med force feedback och bra force feedback hjälper ju till något enormt med att ge tyngd till bilarna. Shift tja jo vägkontakt får man. Det är lite som att köra din stabila saab i 50 km i timmen. Känns lite som man kör på räls rätt ofta. Vet inte om de har någon fjädringssimulering alls och jag får ingen känsla av att jag har gummisulor heller. Du får ingen känsla för viktförflyttningar eller något extremt stelt. Sedan släpper det utan att du får någon förvarning med att styrningen blir lättare eller någonting. Jag har inte mycket till force feedback i Shift må jag säga. Du får snarare gå via erfarenhet om du kan banorna att här bör man bromsa etc om man inte vill följa racing linjen. Men man får knappt någon info om man låser bromsarna. Men tja det brukar ju ta ett tag köra in sig på ett nytt lir så det är inte riktigt lika illa nu som i första rundan ![]() Men vill man köra mer seriös simracing på konsol så tror jag mer på Forza 3 och Race Pro helt klart. Även om spelmotorn Race Pro kör på är rätt kass i jämförelse. _________________ Pär Öqvist |
||||
om man nu får avvika lite från Shift som var ämnet, när kommer det någon upföljning på GTR tro? Det känns som det är läge för det iallafall, även om den är bra är det ju ett tag sedan den kom. Eller så har jag missat att det redan finns en sådan?
Det jag saknar i GTR (nu tänker jag Nordschleife) är lite topografisk känsla i liret, höjdskillnaden finns inte alls på samma vis som i verkligheten och vissa partier är inte klockrena. sen skulle jag vilja ha mer bilar från min verklighet, fan vad roligt om man kunde välja en bil som var som den bilen jag kör på bana och att man kunde tweaka den så som min är ställd idag. Dom flesta bilarna är ju något extrema och inte sådana som jag kommer att köra i detta livet, M3 E30 och Mini är det som kommer närmast men ingen av dom är riktigt rätt i mitt fall. Kräsen? ja kanske lite grand.. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Tja, för att återvända till ämnet... ![]() Detta gäller PS3 versionen. 270 grader är det minsta du kan välja, så jag antar att det är 30% i PC versionen. /R |
||||
Re:
Ja, det är ju inget alternativ till en renodlad SIM på PC. För oss konsoll racers är det dock riktigt bra. Det är dock först när man har hittat rätt bland inställningarna för kontroller och bil. Tycker det är bra känsla (pratar fortfarande konsoll) i styrningen och hur bilen uppträder. Grymt skönt när man får hjullyft över krön eller banmarkeringar. Har iofs inte kört så många bilar ännu. Klart roligast så här långt är Nissan GTR (1970?). Back to (off)topic! ![]() /Jocke |
||||
Hur många styrgrader kör du på själva ratten Jocke? Att få till kontrollerna maximalt är ju A och o det påverkar ju körkänslan markant. steering lock i tuning menyn?
Väldigt nyfiken på hur bra force feedbacken är med G25an också om den är mer intressant än med Fanatec ratten. Jag var på mediamarkt idag och de hade PS 3 versionen. Jag hade starkare rumble strip force feedback i dess gamepad lol. _________________ Pär Öqvist |
||||
Körde in mig på demot igår. Hade en fin blandning av olika bilar. 30 % i turning lock och 900 grader landar jag vid. För stadsbanor är det möjligt att jag går ner till 540 i steering lock. Är ju smidigt med Fanatec rattarna du kan göra det på banan. Men tja Zondan är twitchig även vid 900 grader.
Tror aldrig någonsin jag använt 360 av de 900 graderna ändå så kontrollerna är minst sagt udda ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
Ni som kör med PC, hur har ni era inställnigar?!?
Jag får ingen kontroll på bilen, den är helt inkonsikvent... Dessutom pendlar bilen helatiden i svängarna... Hur justerar man bromsbalansen? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 17083 besök totalt |