Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa diffbromsen på bana.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7521 totalt)
Carhartt
Borlänge
Här sen Feb 2006
Inlägg: 23


Trådstartare
Tjoho.

Har börjat köra lite med min volvo 242 på bana nu.

Just nu har jag svetsat och anser att de inte är 100% optimalt då de gå på sladd hela tiden.

Så vilka diffbromsar håller och ska man använda på bana lamell? Torsen? jag har tänkt ha en 500-550 hk på hjulen.

/Kim

_________________
Kim Agge

______________________
Bmw M5 E39 (Skabbgalten)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du har gett dig in i ett getingbo med denna fråga

Sök och du kommer finna att ingen typ av broms är bäst på allt och för alla

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Ramplamell (för att den går att ställa in som man vill ha den).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon

_________________
Axel Tanner
Citera
John.Karlsson
Sala
Här sen Dec 2005
Inlägg: 54



Har ingen erfarenhet av mer än ~250hk 940, men där satt torsendiffen oerhört bra, hur nöjd om helst med den, behöll drivet bra ut ur kurvorna.

_________________
John Karlsson

BMW E36 M3 3,2
BMW E46 328
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Det finns jättemycket skrivet i ämnet här på Rejsa så använd sökfunktionen. Risken är iof att du inte blir klokare eftersom precis som Bisting skrev, det finns många olika "bäst" beroende på vad man eftersträvar och faktiskt tycke o smak kring körstil och beteende man gillar. Sen tror jag de längsta diskussionerna kring diffbroms gällt FWD och därefter AWD och minst om RWD. Tror jag iaf....

_________________
Magnus Thomé
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Av de än upptagna modellerna säger jag torsen då lameller behöver bytas mkt tätare än mekaniska diffar. Men verkar ju finnas en miljon andra typer med så jag lämnar över till de som kan något o inte gissar hejvilt

_________________
Robert Pettersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

AxelT skrev:
Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon


Jag har haft visko som diff mellan fram o bak, det är väl det vanligaste för visco. Jag har faktiskt aldrig hört om någon bil som haft visko mellan vänster och höger? Finns det? Jag kan ha tokdålig koll asså.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

EDC skrev:
Av de än upptagna modellerna säger jag torsen då lameller behöver bytas mkt tätare än mekaniska diffar. Men verkar ju finnas en miljon andra typer med så jag lämnar över till de som kan något o inte gissar hejvilt


Ja det var ju ganska hög effekt i siktet. Men som exempel på en lamelldiffbroms som verkar hålla bra är originalgrejerna på M3 E36 som har vanlig lamell till sina 320 pållar, den diffbromsen verkar gå precis hur många mil som helst med bara regelbundet oljebytande. (I M3 E46 har man nån annan sorts diff som jag aldrig fattat riktigt vad den är för sort?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Magnus Thomé skrev:
AxelT skrev:
Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon


Jag har haft visko som diff mellan fram o bak, det är väl det vanligaste för visco. Jag har faktiskt aldrig hört om någon bil som haft visko mellan vänster och höger? Finns det? Jag kan ha tokdålig koll asså.....


PÅ FWD har Fiat Coupe/Lancia viskodiff transversalt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Wow! Intressant tycker jag! En visko är ju så "av - på" i sitt beteende. Man lär sig alltid nya saker thumbs up







PS: Jag tycker det mesta på fyra hjul är skoj o köra. Men innerhjulspinn är en av två grejer som totalt dödar skojigheten för mig Så diffbroms is the shit thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Magnus Thomé skrev:
AxelT skrev:
Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon


Jag har haft visko som diff mellan fram o bak, det är väl det vanligaste för visco. Jag har faktiskt aldrig hört om någon bil som haft visko mellan vänster och höger? Finns det? Jag kan ha tokdålig koll asså.....

Jodå, det finns, många av Nissans sportmodeller typ S14/S15/Skyline GTS-T har viskodiff transversalt, och antagligen även många andra.

Är inte visko just motsatsen till av/på? Slött och lite lojt?

_________________
Axel Tanner
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



AxelT skrev:
Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon



Vad för fel på att justera moment/fart mellan hjulen medelst vätska?

Däremot är många original viskodiffar för klena för räjsbruk, men original däck brukar också vara för klena för räjs.


Tex S3, tt ur vag koncernen låter väl lite vätska trycka ihop en lamelldiff för att göra bilen 4wd ifrån 2wd när framhjulen börjar spinna.

_________________
Roland Johansson
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Rolle Scirocco skrev:
AxelT skrev:
Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon



Vad för fel på att justera moment/fart mellan hjulen medelst vätska?

Däremot är många original viskodiffar för klena för räjsbruk, men original däck brukar också vara för klena för räjs.


Tex S3, tt ur vag koncernen låter väl lite vätska trycka ihop en lamelldiff för att göra bilen 4wd ifrån 2wd när framhjulen börjar spinna.

Nej jag har bara förstått att transversella visko inte är så stryktåliga och slits ut väldigt snabbt, och tål inte så mycket lång användning. Dvs inte det man skulle vilja ha i rejs-sammanhang.

_________________
Axel Tanner
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vanligaste snuskviscon sitter ju på Fordar
Alla (om jag inte är helt bortkommen) Sierra, Scorpio har den (ifall den har en diffbroms förstås)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



AxelT skrev:
Rolle Scirocco skrev:
AxelT skrev:
Torsen eller lamell, och håll dig ifrån Visko.

Vem vill bromsa diffen med vätska liksom, come ooon



Vad för fel på att justera moment/fart mellan hjulen medelst vätska?

Däremot är många original viskodiffar för klena för räjsbruk, men original däck brukar också vara för klena för räjs.


Tex S3, tt ur vag koncernen låter väl lite vätska trycka ihop en lamelldiff för att göra bilen 4wd ifrån 2wd när framhjulen börjar spinna.

Nej jag har bara förstått att transversella visko inte är så stryktåliga och slits ut väldigt snabbt, och tål inte så mycket lång användning. Dvs inte det man skulle vilja ha i rejs-sammanhang.



Det gör väl som sagt inte principen felaktig?

Bara att vissa specifika produkter kan vara för klena.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



AxelT skrev:
Nej jag har bara förstått att transversella visko inte är så stryktåliga och slits ut väldigt snabbt, och tål inte så mycket lång användning. Dvs inte det man skulle vilja ha i rejs-sammanhang.

Det behöver bara hålla en eller ett par tävlingshelger, sen byter man.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Dude skrev:
Vanligaste snuskviscon sitter ju på Fordar
Alla (om jag inte är helt bortkommen) Sierra, Scorpio har den (ifall den har en diffbroms förstås)


Funkar den på samma sätt som mellandiffen på VW syncro (som ju är visco) i den mening att den är helt öppen normalt men om det blir stor hastighetskillnad så låser den inom några tiondels sekund upp 100% som värsta agadiffen? Låter liksom lite spännande körmässigt då....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Jörgen (Jet) skrev:
AxelT skrev:
Nej jag har bara förstått att transversella visko inte är så stryktåliga och slits ut väldigt snabbt, och tål inte så mycket lång användning. Dvs inte det man skulle vilja ha i rejs-sammanhang.

Det behöver bara hålla en eller ett par tävlingshelger, sen byter man.


Min Lancia väger runt 1600 kg, har 205 hkr FWD och har gått drygt 19000 mil.

Viscodiffbromsen funkar fortfarande utmärkt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Jörgen (Jet) skrev:
AxelT skrev:
Nej jag har bara förstått att transversella visko inte är så stryktåliga och slits ut väldigt snabbt, och tål inte så mycket lång användning. Dvs inte det man skulle vilja ha i rejs-sammanhang.

Det behöver bara hålla en eller ett par tävlingshelger, sen byter man.


Min mellandiff-visco höll något år eller två (från helt ny) men blev sämre och sämre på vilket max vridmoment den klarade att hålla fast tills den efter 3 år drygt inte funkade alls... Den var inte tänkt att användas på bana förstås. Men det sitter ju en visco-mellandiff i Porschar så det är väl bara hur man väljer o dimensionera...

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Kanske missförstått, i så fall ber jag om ursäkt. Tack Rolle för klargörandet!

Det jag förstått av visko var att det gradvis försämras ganska snabbt när den används hårt, då visko är oerhört värmekänsligt, och när vätskan väl överhettat så är diffbromsen helt värdelös, och blir då istället helt öppen. Lät därför inte alls optimalt för banåka.

om jag har fel i detta så är det givetvis inget fel på visko som konstruktion.

_________________
Axel Tanner
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa diffbromsen på bana.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande