Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köra på bana
1 besök senaste veckan (2203 totalt)
Sivvo
Göteborg
Här sen Sep 2009
Inlägg: 7


Trådstartare
Tjenare alla jag är ny här, nu är det såhär att jag har en Bmw 525a som jag vill köra på bana med men ibland ska det vara komplicerat att förstå/hitta ställen man kan anmäla sig på. Så nu undrar jag då, hur hittar jag tider när man får köra på bana med sin bil? och är det ofta man kan göra det eller är det bara någon gång per månad någon anordnar detta?. Jag är så jävla sugen på att köra:D

_________________
Tim Sihvonen
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Lättast är att titta på bankalendern här: https://rejsa.nu/bankalender.asp

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Sivvo
Göteborg
Här sen Sep 2009
Inlägg: 7


Trådstartare
Tord skrev:
Lättast är att titta på bankalendern här: https://rejsa.nu/bankalender.asp


Ja gött, men måste man ha besiktigad bil? min går inte igenom avgas kraven, och hur funkar detta med licens och så är det bara något man köper på plats te,x vid en ban träff?

_________________
Tim Sihvonen
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



De flesta brukar ha krav på gatgodkänd bil alternativt vagnbok. De kollar dock inte besiktningsprotokoll utan gör en egen besiktning och kollar så du inte läcker oljor, att allt som ska sitta fast gör det osv...

Licens är olika beroende på vem som arrangerar, men det funkar oftast att lösa nåt på plats. Det får du kolla med arrangören.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Sivvo
Göteborg
Här sen Sep 2009
Inlägg: 7


Trådstartare
Tord skrev:
De flesta brukar ha krav på gatgodkänd bil alternativt vagnbok. De kollar dock inte besiktningsprotokoll utan gör en egen besiktning och kollar så du inte läcker oljor, att allt som ska sitta fast gör det osv...

Licens är olika beroende på vem som arrangerar, men det funkar oftast att lösa nåt på plats. Det får du kolla med arrangören.


Gött tack för hjälpen:D ska försöka köra på knutstorp nästa månad om det finns plats:)

_________________
Tim Sihvonen
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Vanligast är väl att du kör med SMA-licens som du kan lösa på plats för 150kr eller köpa helårs för någon lite större summa som jag inte kommer ihåg på rak arm.

BMW Sports Club brukar arrangera träffar, kolla bmwsc.com.

På de flesta amatörträffar gäller att du ska ha besiktigad och gatreggad bil eller vagnbok. Vill du köra tävlingar finns det också ett gäng amatörtävlingar, ofta av långloppstyp, som arrangeras av SMA med målet att de utan jättebudget ska kunna tävla, t.ex. SLC, men jag är osäker på ifall 525 är något att köra SLC med. Inte så svårt att kolla upp vad som gäller dock.

_________________
Axel Tanner
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köra på bana
1 besök senaste veckan (2203 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande