Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
TrackView.NET och oakLogMobile - oakGPS
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (63688 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Gustav_H78 skrev:
Lite fler kommentarer.

Har inte kört oaklog något mer, men körde aDyno lite igår och i morse. Det är nåt knas med Hero och g-sensorerna. Även aDyno hänger sig när man ska köra dyno-runda. Så nåt knas med g-sensorerna är det. Kan du göra någon variant i oaklog så man kan stänga av sensorerna och bara köra på GPS?

Åhå så det är där problemet ligger? Ja Åke, fixa nu!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Lite fler kommentarer.

Har inte kört oaklog något mer, men körde aDyno lite igår och i morse. Det är nåt knas med Hero och g-sensorerna. Även aDyno hänger sig när man ska köra dyno-runda. Så nåt knas med g-sensorerna är det. Kan du göra någon variant i oaklog så man kan stänga av sensorerna och bara köra på GPS?


(Kopierar in mitt mailsvar här också: )

Aha? Låter konstigt... för sensorerna måste dom ju testat tycker man... Men jag knåpar ihop en testversion utan g-sensorer åt dig denna vecka (Maila mig igen om jag glömmer...)

Himla knepigt att utveckla mot emulatorer - för där fungerar allting bättre än i verkligheten Tur att nån vill prova =)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Testade lite med aDyno inne på kontoret, och där går det att kalibrera och ställa om känsligheten på sensorerna rätt finskaligt. Ska testa om det hjälper nåt när den sitter i bilen. Går det att justera detta nåt i oaklog? Känns som att programmet måste veta i vilken riktning telefonen sitter fast, eller är det oviktigt?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
För oakLog/TrackView förutsätter jag att telefonen är monterad på rätt sätt.. Om jag tolkat android-specen rätt så ska telefonen sitta med skärmen pekande rakt bakåt mot bakluckan, och telefonen i vertikal-läge.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Åke Wallebom skrev:
För oakLog/TrackView förutsätter jag att telefonen är monterad på rätt sätt.. Om jag tolkat android-specen rätt så ska telefonen sitta med skärmen pekande rakt bakåt mot bakluckan, och telefonen i vertikal-läge.


Samma förutsättningar som i aDyno, så det är nog något som är Android-specat.

Ska testa lite mer på vägen hem i eftermiddag. Tur man kör 4wd så man kommer hem

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Testade lite mer igår kväll, och det funkade fint att logga dyno-runda med aDyno. Hmm, får kanske slänga in oaklog igen och testa på nytt.

Har du tid kan du ju ta en titt på aDyno. Det programmet gör än så länge bara dyno-loggar och 0-100 repor. Saknas GPS loggning för varvtider och spårvalslogg.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu har jag gjort en release 0.5beta4 som inte startar avläsning av g-sensorn. Finns att ladda på www.oakgps.com =)

Jag är skeptisk men hoppfull om att det skulle vara g-sensor-koden som är problemet.. Kanske det fungerar längre med sensorerna avslagna eftersom den loggar mindre data...?

Nåja.. prova gärna så får vi se =)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Åke Wallebom skrev:
Nu har jag gjort en release 0.5beta4 som inte startar avläsning av g-sensorn. Finns att ladda på www.oakgps.com =)

Jag är skeptisk men hoppfull om att det skulle vara g-sensor-koden som är problemet.. Kanske det fungerar längre med sensorerna avslagna eftersom den loggar mindre data...?

Nåja.. prova gärna så får vi se =)


Ska testa men jag är skeptisk jag också. Fick ju aDyno att funka efter ett försök till, så det kanske inte är sensorerna ändå. Ska testa din beta också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Tjena!

Testkörde varianten utan sensorer, och den kraschade den också. Sen segar den ner telefonen något enormt. Det tar tex väldigt lång tid för den att stoppa loggningen. Loggade ett spår, men när jag skulle stänga av blev det "forced close".

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
oki thumbs up får se om jag kan lista ut vad det är då...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nu har jag gjort om bitar av oakLogAndroid så att det inte fungerar som en Service utan som en vanlig applikation. Den skapar dessutom inga trådar...

Hoppas att det funkar bättre nu när jag skalat bort typ all komplexitet...

När jag testade lyckades jag bara få en enda positionsuppdatering dock, men det verkar som att det är emulatorn som är buggig (??) Eller så är det jag som är trött... eller kan det vara ett aprilskämt?

Hursomhelst - testa gärna 0.5beta5 är vi uppe i nu!

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Testing testing...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



Den rullar på HTC Hero, ska testa att logga sen när jag är ute och kör.

Finns det något annat program än Trackview för att läsa filerna?

Jag kör linux och ska testa att emulera det iof...

Edit: Glöm det... Kan vara bra att läsa förstasidan på din sida först....

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
dvorak skrev:
Den rullar på HTC Hero, ska testa att logga sen när jag är ute och kör.

Finns det något annat program än Trackview för att läsa filerna?

Jag kör linux och ska testa att emulera det iof...

Edit: Glöm det... Kan vara bra att läsa förstasidan på din sida först....


Cool Skapas loggfiler och allt?

Det som sätter stopp för Mono.NET-användning är nog ogre3d-motorn... Wrappern jag använder utnyttjar saker som dom inte implementerat i Mono än, vad jag vet...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Gustav_H78 skrev:
Testing testing...


Har bara "torrkört" på skrivbordet, fick en forced close efter en stund. Men det säger itne så mycket, tror den måste sitta monterat i sin hållare för att funka ordentligt. Så var det med aDyno i varje fall.

Hittade förresten ett annat program till Android som heter RaceAce. Du kan ju kika lite på det om du vill Åke. Väldigt simpelt program som exporterar till CSV filer, både GPS och sensordata. Tyvärr finns ju ingen viewer till det programmet, man får kolla varv för varv i luren via Google Maps.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



Åke Wallebom skrev:
dvorak skrev:
Den rullar på HTC Hero, ska testa att logga sen när jag är ute och kör.

Finns det något annat program än Trackview för att läsa filerna?

Jag kör linux och ska testa att emulera det iof...

Edit: Glöm det... Kan vara bra att läsa förstasidan på din sida först....


Cool Skapas loggfiler och allt?

Det som sätter stopp för Mono.NET-användning är nog ogre3d-motorn... Wrappern jag använder utnyttjar saker som dom inte implementerat i Mono än, vad jag vet...

Ska kolla att den skriver ordentligt. Jag sitter inne och får ingen GPS-signal.

Försökte starta Trackview med Crossoveroffice, körde installern och det fungerade fint. Dock startas inte programmet. Ska testa med Crossovergames istället, kanske fungerar där.

Ifall du känner för att dela med dig av källkoden så kanske jag kan försöka porta den (eller en del) till UNIX-miljö. Det kan ju vara ett jättejobb beroende hur funktionerna i .NET ser ut, men jag kan ta mig en titt. Ibland har QT eller GTK-biblioteken ganska många fina funktioner.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Gustav_H78 skrev:
Testing testing...


Har bara "torrkört" på skrivbordet, fick en forced close efter en stund. Men det säger itne så mycket, tror den måste sitta monterat i sin hållare för att funka ordentligt. Så var det med aDyno i varje fall.

Hittade förresten ett annat program till Android som heter RaceAce. Du kan ju kika lite på det om du vill Åke. Väldigt simpelt program som exporterar till CSV filer, både GPS och sensordata. Tyvärr finns ju ingen viewer till det programmet, man får kolla varv för varv i luren via Google Maps.


Forced close... usch... jag får nog se till att baka in den där 'fånga alla fel, skriv till logfil'-funktionaliteten snart...

RaceAce såg ju riktigt fint ut faktiskt. Kan du exportera några såna filer, så kan jag ta en titt på att göra en läsare till TrackView.. =)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
dvorak skrev:

Försökte starta Trackview med Crossoveroffice, körde installern och det fungerade fint. Dock startas inte programmet. Ska testa med Crossovergames istället, kanske fungerar där.

Ifall du känner för att dela med dig av källkoden så kanske jag kan försöka porta den (eller en del) till UNIX-miljö. Det kan ju vara ett jättejobb beroende hur funktionerna i .NET ser ut, men jag kan ta mig en titt. Ibland har QT eller GTK-biblioteken ganska många fina funktioner.


Då hela klabbet är baserat på .NET (inte bara sånt som är GUI-relaterat) så blir det nog rätt mkt jobb tyvärr. Sen är jag inte sugen, just nu, på att dela med mig av källkoden.

Verkar dock som att folk lyckats installera .NET Framework 2.0 från MS i Wine på Linux... men jag är skeptisk till att ogre3d/openGL skulle fungera ändå...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



Åke Wallebom skrev:
dvorak skrev:

Försökte starta Trackview med Crossoveroffice, körde installern och det fungerade fint. Dock startas inte programmet. Ska testa med Crossovergames istället, kanske fungerar där.

Ifall du känner för att dela med dig av källkoden så kanske jag kan försöka porta den (eller en del) till UNIX-miljö. Det kan ju vara ett jättejobb beroende hur funktionerna i .NET ser ut, men jag kan ta mig en titt. Ibland har QT eller GTK-biblioteken ganska många fina funktioner.


Då hela klabbet är baserat på .NET (inte bara sånt som är GUI-relaterat) så blir det nog rätt mkt jobb tyvärr. Sen är jag inte sugen, just nu, på att dela med mig av källkoden.

Verkar dock som att folk lyckats installera .NET Framework 2.0 från MS i Wine på Linux... men jag är skeptisk till att ogre3d/openGL skulle fungera ändå...

I see, inga problem. thumbs up

.NET är ju en ganska trevlig plattform, problemet är ju dock att det kan bli svårt att porta då man inte använder standardbibliotek (eller bibliotek som finns till ett flertal plattformar).

Jag testade att logga när jag körde och hämtade lunch. Tyvärr hängde sig programmet på Heron....

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nuså... Version 0.5beta7...

Ändrat: La till 'null-checks' på positions och sensor-information (alla exempel på nätet verkar göra så, jag gjorde det dock inte... känns väldigt udda om det är felet.. men men!)

Nytt: En exception-hanterare som fångar alla fel som inte hanteras i den vanliga koden. Felet skrivs ner till en logg på sd-kortet. Så nästa gång det kraschar, bör jag kunna se lite bättre var det gick snett.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nyhet i TrackView.NET, utvecklingsversionen:
Lade till en stapel till höger om cirkeln i Traction Circle-vyn som visar acceleration uppåt/neråt.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
TrackView.NET och oakLogMobile - oakGPS
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (63688 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande