Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Byta EVO mot Speedster 2.2?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10164 totalt)
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Hej alla!

Är helt ny här på forumet.

Går i tankarna inför den kommande säsongen att byta min nuvarande bil, en Mitsubishi Lancer Evolution V -98 mot en Opel Speedster 2.2.

Är sugen på låg vikt, bil utan turbo och annat som eventuellt kan rasa eller gå sönder. Gillar att köra bil, inte skruva och laga hela tiden.
Att Speedster är en trevlig bil att ratta tvivlar jag inte en sekund på, även om jag aldrig provkört någon än.

Men... "problemet" är att jag använder min Evo i dagligt bruk. Till- och från jobbet, handla på Ica, hämta sambon från krogen, åka hem till föräldrarna i Norrland under semestern osv.
Fungerar en Speedster för det? Hur är driftsäkerheten? Går det att utstå kakburkseffekten?

Vad har ni för ställningstagande inför för ett eventuellt byte?

Mvh Mattias

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Arson skrev:

Fungerar en Speedster för .... dagligt bruk. Till- och från jobbet, handla på Ica, hämta sambon från krogen, åka hem till föräldrarna i Norrland under semestern osv.


Frågar du mig (jag har kört en Speedster en gång men haft Miata tidigare) så är Speedstern en av de mest spartanska bilarna du kan köpa. Den är trängre än en Miata / Boxster / Z3 / Z4, vägljuden är högre och bilen är stötigare. Men den är också roligare att köra.

Den fungerar säkert jättebra som vardagsbil, men då ska du vara entusiast och verkligen gilla känslan.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Det är helt upp till dig själv och hur mycket du kan avstå ifrån.

- Det går men är ingen bra bil att köra på vintern.
- Det är ingen bra shoppingbil, du får inte ens plats med en liten julgran, funkar bara om du skall handla smågrejer så man får handla ofta i stället.
- Det finns öronpluggar (det räcker inte med att skruva upp på stereon).
- Det går inte heller att prata med passageraren eller i telefon i hastighter över 70 km/h.
- Den är inte lätt att ta sig ur och i, så sambon bör vara vig och inte bära kjol.
- MEN det är en underbar bil att köra.

Rekommenderar en bruksbil också, men det är helt upp till dig som person och vad du står ut med. Jag hade inte klarat att bruksa den, men det är min mening. Jag kommer nämligen att få mothugg alldeles här under.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Hehe, som jag misstänkte då.
Har dock en hög toleransnivå om vad som är acceptabelt. Nuvarande bil har ett avgassystem modell grövre utan några dämpare samt ett par HKS Hipermax 2 coilovers. Så stötigt och ljudligt är jag ganska van.

Men är det verkligen så illa att vägljudet överröstar allt annat redan i hastigheter om 70 kilometer i timmen?

Har en Civic och en BMW E36 som figurerar bruks/vinterbilar, men då sommaren är så pass kort i Sverige vill man ju gärna köra så mycket som möjligt

Någon som kört en Speedster till t.ex ringen utan att begått självmord halvvägs?

Mvh Mattias

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nillet har gjort det och jag kan intyga att han levde när han kom fram

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



johan sjöström skrev:
Nillet har gjort det och jag kan intyga att han levde när han kom fram

Japp, vi var 2 Speedster och en Elise.
Men är man två i bilen finns det bara plats för helgpackning.
Fast 3 Eliser lyckades med två i bilen under en vecka i England, har fortfarande inte fattat hur de lyckades...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



Bruksar min Elise året runt och kör 3000+ mil/år. I somras blev det europasemester. Totalt 580mil, varav 220 sträckkördes... Allt handlar om vad man har för inställning och preferenser.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Nillet överdriver lite, tycker jag, Jag har varit på europasemester (till Clermont-Ferrand), två personer i bilen + hjälmar och packning för en vecka, men då var det trångt.

Största problemet på långresor är ljudet, är man två och vill prata med varandra i motorvägsfart så är det interkom som gäller, men det gå ju att fixa.

Sen är ju inte stolarnas sittställning justerbar vilket gör att man kan bli rejält trött i ryggen om inte ställningen passar riktigt bra.

Jag bruksar (man vill ju använda den) min under april - oktober ungefär som du beskriver, men har alltid möjligheten att använda en mer praktisk bil om situationen kräver.

Jag är tveksam till att bruksa den året om även om Ragnar har visat att det uppenbarligen går... Skulle ju vara kul att testa den på sjöis med riktiga piggdäck.

Sambon har en EVo VI och det är helt klart en betydligt bättre bruksbil året om. Men jag tycker att speedstern är roligare att köra, utom möjligtvis på grus och is då förståss... Då känns EVo:n rätt svårslagen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Tackar för alla svar!

Bilen kommer inte nyttjas under vinterhalvåret, det har jag andra skorvar till
Att bilen är trång beträffande packning spelar heller ingen roll, får lov att använda "minibussen" (CTR) om vi skall handla.


Men det som talar lite emot är det som många anmärker på, ljudnivån i kupén. Kan det verkligen vara så illa att man måste sitta med intercom i motorvägsfart?

Är en Speedster bara hälften så rolig som en Evo skulle jag bli nöjd. Det jag framförallt efterlyser är hållbarheten och möjligheten att pressa 20-30 varv på Mantorp utan att behöva vara rädd för att diffar, växellådor eller annat skall rasa vilket sekund som helst.

Mvh Mattias

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Dubbelpost.

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Motor/växellåda är gjorda för Vectra/Zafira som har något mer vikt att åka runt med.
147 hkr ur en 2,2-motor är väl inte att övertrimma direkt...
Håller man bara efter de svaga punkterna så är det inte några problem att rasta den på bana.
Du kan säkert få åka en runda och bilda dig en egen uppfattning, leta bara fram ett lämpligt offer, exempelvis här:
http://www.vx220.org.uk/forums/Valhalla-f16.html
Men vill samtidigt utfärda en varning, en provåkning slutar oftast med att du köper en.

EDIT: Sa jag inte att de andra inte skulle hålla med mig.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
En provkörning vore givetvis att föredra för att bilda mig en egen uppfattning. Skall koppla på charmen och ragga runt lite.

Generellt, vilka är de "svaga punkterna" i en Speedster?

Det jag vill som sagt med bilen är att köra den hårt på bana (och lite gata) och sedan kunna sova gott om natten



PS. Om någon här känner sig sugen att argumentera för ett köp samt en demonstration av Opel Speedster och håller till i Stockholmsområdet, så är jag absolut inte omöjlig på den punkten

Mvh Mattias

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Det mesta har sagts i tråden. En sak som jag är försiktig med när det gäller Speedstern, det är körning vid regn. I alla fall så tycker jag, att man får passa sig väldigt mycket för vattenplaning(kanske pga vikten?) och då har jag kört med den med både standarddäck och r-däck. Jag kollar alltid väderprognosen innan jag tar en tur. Men som sagt, det är min åsikt.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Alfons: okej, får ta det lite piano när det regnar då

Men något annat jag funderar över. Hur pass varmt blir det i kupén? Säg om man skall köra 30-40 mil, kommer det inte bli stekande varmt i och med det trånga utrymmet och avsaknaden av AC en normal sommardag?

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Arson skrev:
Alfons: okej, får ta det lite piano när det regnar då

Men något annat jag funderar över. Hur pass varmt blir det i kupén? Säg om man skall köra 30-40 mil, kommer det inte bli stekande varmt i och med det trånga utrymmet och avsaknaden av AC en normal sommardag?


Då kör man ju inte med taket på ju!

Jo, visst kan det bli lite varmt...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Är ju en god lösning, så länge solen skiner

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Funkar bra även vid regn, så länge man kan köra snabbare än 100 km/h

_________________
Mattias Meldert
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3962



Värmen är faktiskt det jag tycker var j-vligast när vi var nere i Europa i somras. Är det 37 grader i luften och solen står högst på himlen spelar det liksom inte så stor roll om man så kör i 200 blås, det blir varmt ändå. Är ju dock inte unikt för just de här bilarna.
Nästa "klagomål" är stolarna, men där är en Speedster betydligt bättre än en tidig Elise som min (som har stoppning motsvarande en äldre kyrkbänk).
Visst är ljudnivån hög, men i laglig hastighet går det att tala med varandra. På längre resor kör jag med snäckor i öronen.

Biltypen är skitkul i snö. Betydligt mycket mer progressiv överstyrning än vad man har på sommaren...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Opel speedster är väldigt "back to basic", den är lättskruvad trots att det ser lite trångt ut i motorrummet
men man fixar ju nästan allt underifrån och från hjulhusen ändå. slitagedelar är inte dyrare än till
vilken Opel som helst. Men om du krockar kan det bli dyrt, för lysen, plast mm kostar skjortan!
men det finns ju någon här på rejsa som har ett rejält lager av beg speedsterdelar till vettiga priser. thumbs up

om du är över runt 1,85 kommer du få problem med att köra med hjälm på.
Själv kan jag inte ha stolen i bakersta läget då, för ett skydd över stolen slår i hjälmen hela tiden,
problemet försvinner om flyttar jag fram ett snäpp, fast då måste jag sitta mer upprätt i stolen,
med följd att hjälmen trycker mot taket (hardtop) istället! med softtopen funkar det bättre dock.
Man kan ju också byta stol som kan monteras lägre. har själv inhandlat en nyligen.

Annars är speedster väldigt olik någon anna bil att köra, den känns mer som en gokart på steroider
skrammel, knirkande, rasslande, tja massor av konstiga ljud lär du få höra om du köper en speedster.
normal samtalston kan inte användas över 70 km/h och över 200 km/h kan ingen höra dej skrika,
trots att man sitter med armbågarna mot varandra, det är sådant som är charmen med denna bil

Jag såg att du funderade på en N/A, men ta även en koll på turbon om du vill åka fort på bana,
för den lilla snurrar gör många sekunder per varv! dessutom är den mycket billigare att trimma.
och med den timmningsgraden jag har, så blir motorn extremt lättkörd,
inget jobbigt lagg, bara jämt och bestämt vrid över ett brett register.
Fast så kostar ju turbon ca 70-80 k mer i inköp än en N/A:n förståss.

Edit:
Att kliva i och ur kan ha sina sidor
http://se.youtube.com/watch?v=6qGN1TNZ1mI
http://se.youtube.com/watch?v=pRq_GQTOQhc
http://se.youtube.com/watch?v=TSM-wJLlchw
http://se.youtube.com/watch?v=K5-BhuGKpCc
http://se.youtube.com/watch?v=cnJyzI6OJ6c&NR=1
http://se.youtube.com/watch?v=A6fF86oahmw
Men en van ägare har inga problem:
http://se.youtube.com/watch?v=R228AAAerjg


Allt du behöver veta om speedster hittar du här: http://www.lotuscars.se/type116/

Lycka till

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Arson
Vaxholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 13


Trådstartare
Tack för ett utförligt och trevligt svar Erik!

Tror nästan jag måste ta med mig kvinnan och provköra en Speedster någon dag framöver. Hon följer nästan alltid med så fort det är ban/bilträff så hon bör ju också få ha en åsikt om bilen

Att åka skrammelburk är man van sedan tidigare så det blir nog inga problem, ej heller längden då jag är 182 cm på 80 pannor!

Vidare så är jag helst ute efter N/A pga driftsäkerheten vilket jag antar är något högre i modellen utan turbo? Ser det också som en möjlighet för mig själv att utvecklas som förare då mina erfarenheter sedan tidgare från bankörning inte är speciellt stora. Må hända att man väljer en turbo lite längre fram Antar körglädjen bör räcka till och bli över i en N/A ändå?

En korkad fråga kanske, men finns Speedstern med AC?

Mvh Mattias

_________________
Mattias Aronsson

EVO V -98 | CTR -05 | 323iC -96
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



jag skulle inte tro att det är någon större skillnad på driftsäkerheten mellan N/A och Turbon faktiskt.
och om det skulle vara någon skillnad så är det nog Turbon som är den driftsäkraste.
Iallafall om man få tro den lokala Opelverkstadens mekar här i Tranås.
Enligt dom (ALLA kommer givetvis ut från verkstaden och börjar tjöta när man är där)
så tyckte dom att jag gjorde helt rätt som valde turbon pga den skottsäkra och problemfria motorn.
vad dom tyckte om 2,2:an ska jag inte återge ordagrant, men dom överdrev nog lite tror jag.
fast en sak ska du tänka på om du satsar på en 2,2:a och tänker sug-trimma så är det dyrt,
och kan bli ännu dyrare då höga (för höga) varv kan få vevstakar att fara ut genom motorblocket mm.
"Apex" här på rejsa kan nog intyga detta. kompressor som inte kräver höga varv är nog säkrare då.

En 2,0 turbo trimmar man upp till 300 hk utan någon förändring i motorn, bara turbo och mjukvara.
och lägg till oljespray-bar, andra kolvar och stakar så klarar den 400 hk utan någon större rasrisk.
Klasen motors har ju trimmat en speedster turbo till över 600 hk och 600 mn, visserligen med
ett annat 2,0 Opel block, med lite krafigare gjutningar än LET blocket, men ändå, den och originallådan håller!

Utöver div oplar så har även SAAB 9-3 2,0 T samma motor som speedster turbo,
så kolla gärna upp vad folk säjer om dessa.

Nu är jag givetvis jättepartisk, då jag här fruktansvärt nöjd men min turbo, och är lite "speedsfreak"
men jag hade nog inte varit missnöjd med en N/A heller thumbs up

edit:
AC finns inte! men elise/exige har det i vissa modeller (annars är dom väl osäljbara i USA kan jag tro)


/

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Byta EVO mot Speedster 2.2?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande