Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Om hård- och mjukvara för loggning & video Loggning? | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (15874 totalt) |
Dataloggning med lite fokus på teknikernas behov är ju vanligast. Men vissa bitar i analysprogrammen är ju kanon för att utvecklas som förare. Jag är ju inte en sån som kör "smooth" o snabbt. Så jag tror det vore intressant att kika närmare på vad jag faktiskt gör.
Jag är SÅ sugen på att skaffa (ett så billigt som möjligt!!) system för att logga åtminstone g-krafter. Minimikravet är att analysprogrammet ska kunna "lista ut" och visa banans layout och att man ska kunna se traction circle och hastighet på hela eller delar av banan (med visning på banlayouten vilken del man tittar på). Alla tips om system mottages tacksamt! Billigt är nyckelord! Den här verkar klart vettig o rätt pris? www.extremegeez.com www.advantagemotorsports.com www.prodatam.com www.stackinc.com www.corsa-inst.com www.edelbrock.com/automotive/qwikdat www.gtechpro.com PS: Den här använder jag sedan länge i Grand Prix Legends: http://gplra.pike.nu/#Screenshots _________________ Magnus Thomé |
||||
Videokamera?
En kamera placerad högt i kupen på höger sida, där man får med banan, ratt rörelser samt fotarbete är grymt! Billigt om man redan har investerat i en familje kamera _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
En billig accelerometer + PDA är ju klockrent (f.ö. konceptet GEEZ kör med). Men man måste ha ett vettigt program på pc'n sen för att kika på resultaten. Väntar med spänning på vad du hittar :-)
http://www.mitchellsoftware.com/ har också ett trevligt analysprogram. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag är nästan helt säker på ett relativt enkelt system går att få ihop m h a en elektronikintressad kompis till en komponentkostnad understigande 500 kr... Ev kan man t o m få accelerometrarna gratis som produktprover, såpass billiga är dom nuförtiden. Ev vill man ha sådana med inbyggd förstärkning för att få rena och fina signaler. PDA:n tillkommer såklart. Sen tillkommer ett inte försumbart antal programmeringstimmar av en annan eller samma kompis. _________________ Pär Hylander |
||||
Sen tar det fem minuter att distribuera dokumentsationen till alla på rejsa.nu... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Finns det en komplett sats att handla och prova ut på min bil så köper jag det bums, kravet är "CSN" prislapp.
_________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Jag har byggt en mikrodator och ett accelerometerkort i skolan. Nu återstår bara att kalibrera och skriva ett program som visar g-krafterna på displayen.
På "att göra-listan" står dock en lagringsenhet (compact flash) till mikrodatorn så att man kan tanka över informationen till datorn och analysera. Accelerometerkretsen heter ADXL 202 och kostar 297 kr.(http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021267.htm) Komplett med alla komponenter kostar accelerometerkortet under 400 kr. Vill man inte bygga själv finns det en färdig sats för 1 641 kr med en PIC-krets. (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021269.htm) Nackdelen då förutom priset är att man behöver ha en dator med (+ något program). _________________ Mikael Arnberg |
||||
Med anledning av mina inlägg om Traction Circle i tråden "Trail braking" så plockar jag upp den här gamla tråden...
Har någon kanske sen den här tråden var uppe senast snubblat över något vettigt men billigt system? _________________ Magnus Thomé |
||||
Det närmaste med någorlunda vettig prislapp är MPMDashlogger vad jag sett men den mäter inte G vad jag vet, finns att beskåda på www.wiseunits.com
_________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Åhå! Ett svenskt projekt! Någon som vet vem "Daniel" och "Sulle" är? EDIT: Verkar vara motordata och stripporienterat tyvärr.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Önskelista i prioriteringsordning:
1 - Traction circle & hastighet 2 - Vinkel på ratten/framhjul 3 - Läge på alla pedaler 4 - Läge på in/utfjädring av varje hjul Hmmm... kan man få reda på vinkeln mellan bilens riktning och färdriktningen mha gkraftsmätning... eller är det istället tvärtom en källa till fel och förvirring i mätresultaten... G-kraft + hjulrotationshastighet kanske fixar den biffen? Kommentarer på om jag borde ha en annan prioriteringsordning eller andra punkter med i listan mottas tacksamt _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag skulle flytta accelerometrarna (traction circle) och prioritera som följer:
hastighet varvtal rattvinkel gaspedalsläge bromstryck fram/bak accelerometrar (x,y,z) dämparläge De fem första är nödvändiga för föraranalys, kan användas i mycket enkla loggrar och analysprogram och mätas med billiga givare, med lite händighet och insikt kan man bygga systemet själv. De två sista kräver rätt mycket lagringsutrymme och ett relativt avancerat analysprogram och ibland dyra givare. Sen kan man ju logga allt annat mellan himmel och jord, men det är mest för att hålla koll på att bilen mår bra, inte att föraren kör så fort det går. Åsså måste man ha en bra bild av hur de olika signalerna ska se ut för att det ska går fort... Den svåra biten... / Jonas Jarlmark |
||||
Har kollat runt lite för att leta fram just linjärpotenisometrar men de jag hittat passar inte CSN-kassan alls tyvärr. (Runt 3000 kr st...)
Borde väl finnas enklare serier med tillräklig exakthet för en clubracing-apl.??? P & G har släppt en sådan läste jag men har inte fått svar än på prisläget av dom. |
||||
jag har köpt för jobbets räkning några 3-axliga accelerometrar av märket crossbow, men de kostade 4500:- st, fast då i mätområde +-25g...
kan höra lite med leverantören nästa gång jag snackar med honom om han har budget alternativ. dom skickar ut en voltsignal så att dom är lätta att använda iaf... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Kanske kan vara ett budgetalternativ?
http://www.robotshop.se/catalog/prod _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Alltså.... jag är ju inte mycket för att trimma eller bygga om bilen, har avpolleterat ideer om lättning med räserstolar o annat. Så det här vore ju ett perfekt vinterprojekt på bilen Sen var det där med kvar bara Hmmm... undrar om det finns någon agentur som kanske vill ha ett exemplar "utvärderat" lite i offentlighetens ljus under nästa år _________________ Magnus Thomé |
||||
Om hård- och mjukvara för loggning & video Loggning? | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (15874 totalt) |