Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Loggning?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (15874 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dataloggning med lite fokus på teknikernas behov är ju vanligast. Men vissa bitar i analysprogrammen är ju kanon för att utvecklas som förare. Jag är ju inte en sån som kör "smooth" o snabbt. Så jag tror det vore intressant att kika närmare på vad jag faktiskt gör.

Jag är SÅ sugen på att skaffa (ett så billigt som möjligt!!) system för att logga åtminstone g-krafter. Minimikravet är att analysprogrammet ska kunna "lista ut" och visa banans layout och att man ska kunna se traction circle och hastighet på hela eller delar av banan (med visning på banlayouten vilken del man tittar på).

Alla tips om system mottages tacksamt! Billigt är nyckelord!

Den här verkar klart vettig o rätt pris?
www.extremegeez.com


www.advantagemotorsports.com
www.prodatam.com
www.stackinc.com
www.corsa-inst.com

www.edelbrock.com/automotive/qwikdata.html
www.gtechpro.com

PS:
Den här använder jag sedan länge i Grand Prix Legends:
http://gplra.pike.nu/#Screenshots

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Videokamera?

En kamera placerad högt i kupen på höger sida, där man får med banan, ratt rörelser samt fotarbete är grymt! Billigt om man redan har investerat i en familje kamera

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Läste i Racecar Engineering om PDA baserad DAQ för ett tag sen och har för mig att det fans tips på program och liknande, skall gräva lite...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En billig accelerometer + PDA är ju klockrent (f.ö. konceptet GEEZ kör med). Men man måste ha ett vettigt program på pc'n sen för att kika på resultaten. Väntar med spänning på vad du hittar :-)



http://www.mitchellsoftware.com/ har också ett trevligt analysprogram.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Hmm, undrar om man kan bygla in sig på ABSens accelerometrar i Deltan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Hmm, undrar om man kan bygla in sig på ABSens accelerometrar i Deltan...


Fast du vill ha sidokrafterna osså. Det har den väl ingen för eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jo...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:
Läste i Racecar Engineering om PDA baserad DAQ för ett tag sen och har för mig att det fans tips på program och liknande, skall gräva lite...


Jag är nästan helt säker på ett relativt enkelt system går att få ihop m h a en elektronikintressad kompis till en komponentkostnad understigande 500 kr... Ev kan man t o m få accelerometrarna gratis som produktprover, såpass billiga är dom nuförtiden. Ev vill man ha sådana med inbyggd förstärkning för att få rena och fina signaler. PDA:n tillkommer såklart.

Sen tillkommer ett inte försumbart antal programmeringstimmar av en annan eller samma kompis.

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Pär Hylander skrev:
MaZ skrev:
Läste i Racecar Engineering om PDA baserad DAQ för ett tag sen och har för mig att det fans tips på program och liknande, skall gräva lite...


Jag är nästan helt säker på ett relativt enkelt system går att få ihop m h a en elektronikintressad kompis till en komponentkostnad understigande 500 kr... Ev kan man t o m få accelerometrarna gratis som produktprover, såpass billiga är dom nuförtiden. Ev vill man ha sådana med inbyggd förstärkning för att få rena och fina signaler. PDA:n tillkommer såklart.

Sen tillkommer ett inte försumbart antal programmeringstimmar av en annan eller samma kompis.


Sen tar det fem minuter att distribuera dokumentsationen till alla på rejsa.nu...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Finns det en komplett sats att handla och prova ut på min bil så köper jag det bums, kravet är "CSN" prislapp.
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Jag har byggt en mikrodator och ett accelerometerkort i skolan. Nu återstår bara att kalibrera och skriva ett program som visar g-krafterna på displayen.

På "att göra-listan" står dock en lagringsenhet (compact flash) till mikrodatorn så att man kan tanka över informationen till datorn och analysera.

Accelerometerkretsen heter ADXL 202 och kostar 297 kr.(http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021267.htm)

Komplett med alla komponenter kostar accelerometerkortet under 400 kr.

Vill man inte bygga själv finns det en färdig sats för 1 641 kr med en PIC-krets. (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021269.htm) Nackdelen då förutom priset är att man behöver ha en dator med (+ något program).

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Med anledning av mina inlägg om Traction Circle i tråden "Trail braking" så plockar jag upp den här gamla tråden...

Har någon kanske sen den här tråden var uppe senast snubblat över något vettigt men billigt system?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Det närmaste med någorlunda vettig prislapp är MPMDashlogger vad jag sett men den mäter inte G vad jag vet, finns att beskåda på www.wiseunits.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
kid skrev:
Det närmaste med någorlunda vettig prislapp är MPMDashlogger vad jag sett men den mäter inte G vad jag vet, finns att beskåda på www.wiseunits.com


Åhå! Ett svenskt projekt! Någon som vet vem "Daniel" och "Sulle" är?



EDIT:
Verkar vara motordata och stripporienterat tyvärr....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Önskelista i prioriteringsordning:

1 - Traction circle & hastighet
2 - Vinkel på ratten/framhjul
3 - Läge på alla pedaler
4 - Läge på in/utfjädring av varje hjul

Hmmm... kan man få reda på vinkeln mellan bilens riktning och färdriktningen mha gkraftsmätning... eller är det istället tvärtom en källa till fel och förvirring i mätresultaten... G-kraft + hjulrotationshastighet kanske fixar den biffen?


Kommentarer på om jag borde ha en annan prioriteringsordning eller andra punkter med i listan mottas tacksamt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag skulle flytta accelerometrarna (traction circle) och prioritera som följer:

hastighet
varvtal
rattvinkel
gaspedalsläge
bromstryck fram/bak
accelerometrar (x,y,z)
dämparläge

De fem första är nödvändiga för föraranalys, kan användas i mycket enkla loggrar och analysprogram och mätas med billiga givare, med lite händighet och insikt kan man bygga systemet själv. De två sista kräver rätt mycket lagringsutrymme och ett relativt avancerat analysprogram och ibland dyra givare.

Sen kan man ju logga allt annat mellan himmel och jord, men det är mest för att hålla koll på att bilen mår bra, inte att föraren kör så fort det går.

Åsså måste man ha en bra bild av hur de olika signalerna ska se ut för att det ska går fort... Den svåra biten...


/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lyfter denna tråd och ställer frågan:

Har det kommit något nytt på den här fronten i den absolut billigaste änden av skalan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har kollat runt lite för att leta fram just linjärpotenisometrar men de jag hittat passar inte CSN-kassan alls tyvärr. (Runt 3000 kr st...)

Borde väl finnas enklare serier med tillräklig exakthet för en clubracing-apl.???

P & G har släppt en sådan läste jag men har inte fått svar än på prisläget av dom.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



jag har köpt för jobbets räkning några 3-axliga accelerometrar av märket crossbow, men de kostade 4500:- st, fast då i mätområde +-25g...

kan höra lite med leverantören nästa gång jag snackar med honom om han har budget alternativ.

dom skickar ut en voltsignal så att dom är lätta att använda iaf...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334




_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Jag skulle flytta accelerometrarna (traction circle) och prioritera som följer:

hastighet
varvtal
rattvinkel
gaspedalsläge
bromstryck fram/bak
accelerometrar (x,y,z)
dämparläge

De fem första är nödvändiga för föraranalys, kan användas i mycket enkla loggrar och analysprogram och mätas med billiga givare, med lite händighet och insikt kan man bygga systemet själv. De två sista kräver rätt mycket lagringsutrymme och ett relativt avancerat analysprogram och ibland dyra givare.

Sen kan man ju logga allt annat mellan himmel och jord, men det är mest för att hålla koll på att bilen mår bra, inte att föraren kör så fort det går.

Åsså måste man ha en bra bild av hur de olika signalerna ska se ut för att det ska går fort... Den svåra biten...


/ Jonas Jarlmark



Alltså.... jag är ju inte mycket för att trimma eller bygga om bilen, har avpolleterat ideer om lättning med räserstolar o annat. Så det här vore ju ett perfekt vinterprojekt på bilen Sen var det där med kvar bara Hmmm... undrar om det finns någon agentur som kanske vill ha ett exemplar "utvärderat" lite i offentlighetens ljus under nästa år

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Loggning?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (15874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande