Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Loggning?
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (15874 totalt)
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 37



www.gtechpro.com har ju äntligen släppt sin "roadracer"-mjukvara. Innebär i princip att g-krafter och varvtal loggas. Hastigheten kan man inte se. Jag har inte hunnit prova den på bana själv, ännu, mjukvaran släpptes ganska sent på säsongen. Och det verkar ganska schavigt att analysera bankörning, man måste själv klocka varvtiderna, plocka upp loggen i PC-mjukvaran, och dela upp loggen på olika varv. Hittar man en väl definierad kurva eller så kanske man kan lägga in varven ganska exakt ändå.

Det ideala vore väl en GPS, kombinerat med accelerometrar? GPSerna verkar ju komma ner i pris, finns att koppla in till PC för ett par tusen.

och kan någon förklara varför inte GPS (enbart) skulle räcka? Med någorlunda tät loggning skulle det väl gå att räkna ut g-krafterna? Sånär som på i kurvor som är doserade åt något håll, men då blir ju accelerationen ändå inte helt rättvisande eller jämförbar.

mvh/Rolf

_________________
Rolf Gustafsson
V40 T4
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145



rgx skrev:
och kan någon förklara varför inte GPS (enbart) skulle räcka? Med någorlunda tät loggning skulle det väl gå att räkna ut g-krafterna? Sånär som på i kurvor som är doserade åt något håll, men då blir ju accelerationen ändå inte helt rättvisande eller jämförbar.

mvh/Rolf


Har funderat på att fixa någonting i den stilen, men kan inte komma överens med mig själv om det är lämpligast att implementera i VB, matlab eller Excel..
Den största nackdelen jag har kommit på är att GPS:en bara lämnar ifrån sig data en gång i sekunden. Dock har jag sett loggers med inbyggd GPS som loggar position 5 gånger i sekunden. Information om hur man skulle kunna öka frekvensen är varmt välkommen.

_________________
Mikael Cedergren
Toyota Celcia
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Man kan numera hitta både lägesgivare och accelerometrar på skroten.

Potentiometrar och lägesgivare.

om man tittar någonstans kring bakaxeln på bilar med gasurladdningslampor så hittar man ofta dessa lägesgivare:


Tillverkas av AB Elektronik http://www.abelektronik.de i tyskland
även Hella och några andra har såna.
De matas med 5V och skickar ut en signal som är 0,5-4,5V beroende på läget.
De är väldigt snabba och miljötåliga och lämpar sig bra för fjädringsrörelser.

Det finns varianter som lämnar ifrån sig en PWM-signal (som man kopplar till en digitalingång) beroende på läget. De kan inte användas för att logga fjädringsrörelser men säkert pedalrörelser


Accelerometrar hittar man ofta i kupén och de kan se ut såhär:
http://www.vti.fi/linked/en/products/SCA220_260804.pdf
De ger samma utsignal (0,5-4,5V) beroende på acceleration.
För vanlig loggning vill man använda varianten som mäter lateralacceleration. Jag tror att de kan ha ett mätområde på ca. +- 1,5G

Gyro
Ibland sitter det ett gyro i närheten av accelerometern....

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



här hade dom bra pris på accelerometrar... som verkar avsedda för att mäta i bilar...

http://www.vernier.com/probes/probes.html?acc-group&template=acc.html

ska undersöka det lite närmre..

edit: läste vidare lite och dom har så att man kan använda en Palm för insamlingen... verkar klockrent...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Utzon skrev:


om man tittar någonstans kring bakaxeln på bilar med gasurladdningslampor så hittar man ofta dessa lägesgivare


Uhu?? Varför sitter det en sådan vid bakaxeln på just bilar med gasurladdningslampor? (ngn form av ljuslängdsinställning? Eller skojjar du bara?)

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Pär Hylander skrev:
Utzon skrev:


om man tittar någonstans kring bakaxeln på bilar med gasurladdningslampor så hittar man ofta dessa lägesgivare


Uhu?? Varför sitter det en sådan vid bakaxeln på just bilar med gasurladdningslampor? (ngn form av ljuslängdsinställning? Eller skojjar du bara?)


Japp. bilar med gasurladdning från fabrik har automatisk justering av lyset för att inte riskera att blända.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Det vore spänannde om man kunde jacka in sig på bilens CAN-buss och nyttja de
g-kraftskännare som redan finns där (i bilar med antisladdsystem).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



ELFA har en accelerometer-krets (16-pin DIL tror jag) som ligger runt tusenlappen. Kvalitén är rimlig, men inget att basera några djupare analyser på.

Ett problem med billiga accelerometrar är att de levererar en hel de brus och kan vara temperaturkänsliga, både i nolläge och förstärkning, så man tvingas till täta kalibreringar, något som blir lite bökigt om man ska ligga ute och träna samtidigt som man mäter.

Med lägesgivare på ratt och tryckgivare på broms kan man också ta rätt på hur bra man är på att fylla elipsen, även om man inte ser den direkta accelerationen.

Skulle jag köpa accelerometrar skulle jag nog satsa på en 2-axlig kring 8-10 tusen. Då har man ett tåligt hölje, tåligt kablage, låg brusnivå och stabil kalibrering. Den accelerometern kommer leva i många år och utslaget över livslängen blir den säkert billigare än en för 2-3 tusen, dessutom med bättre signal.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Jonas Jarlmark skrev:
ELFA har en accelerometer-krets (16-pin DIL tror jag) som ligger runt tusenlappen. Kvalitén är rimlig, men inget att basera några djupare analyser på.

Varning! Den kretsen och nästan alla andra accelerometrar tål inte att tappas i golvet.

Jonas Jarlmark skrev:
Skulle jag köpa accelerometrar skulle jag nog satsa på en 2-axlig kring 8-10 tusen. Då har man ett tåligt hölje, tåligt kablage, låg brusnivå och stabil kalibrering. Den accelerometern kommer leva i många år och utslaget över livslängen blir den säkert billigare än en för 2-3 tusen, dessutom med bättre signal.

Har du något fabrikat?
Vad kan en sån accelerometer erbjuda som inte VTI-accelerometern som jag nämnde i mitt förra inlägg kan?
Är just den egenskapen så viktig att den är värd 8-10tusen mer än en begagnad från skroten?

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Utzon skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
ELFA har en accelerometer-krets (16-pin DIL tror jag) som ligger runt tusenlappen. Kvalitén är rimlig, men inget att basera några djupare analyser på.

Varning! Den kretsen och nästan alla andra accelerometrar tål inte att tappas i golvet.

Jonas Jarlmark skrev:
Skulle jag köpa accelerometrar skulle jag nog satsa på en 2-axlig kring 8-10 tusen. Då har man ett tåligt hölje, tåligt kablage, låg brusnivå och stabil kalibrering. Den accelerometern kommer leva i många år och utslaget över livslängen blir den säkert billigare än en för 2-3 tusen, dessutom med bättre signal.

Har du något fabrikat?
Vad kan en sån accelerometer erbjuda som inte VTI-accelerometern som jag nämnde i mitt förra inlägg kan?
Är just den egenskapen så viktig att den är värd 8-10tusen mer än en begagnad från skroten?


Som du säger, man ska absolut inte tappa ELFA-varianten i golvet. Men den är billig, vilket för vissa verkar vara den enda intressanta parametern.

I formel renault V6 bilarna hade Magnetti marelli i sin iver att göra saker billigt monterar just accelerometrar från antisladd-system. De funkade rimligt (inte bra) i ca tre race, sen var det SM i glapp och de började dö. Resten av säsongen var ett konstant bytande av accelerometrar (och spjällpotentiometer) för att de inte klarade vibrationerna.

Har inte kollat på VTI-accelerometern i ditt inlägg, den är säkert den ultimata lösningen, lagom bra och lagom billig. Annars kan naturligtvis en beggad från skroten duga, så länge den håller. Fabrikat som jag provat och som fungerat bra är tex. Monitran och Entron. Industri-nivå på priset, naturligtvis...

Jag anser själv att livslängd och signalkvalitet är rätt vikitgt för att våga lita på att prickarna och strecken jag tittar på på datorn verkligen går att jämföra med det jag mätte för två månader eller två år sedan.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Har kollat på VTI-accelerometern. Borde duga utmärkt till ett enklare system utan vetenskapliga krav. Borde gå att använda för de flesta. Hur mycket kostar de? Schysst att brytfrekvensen ligger på 45Hz, då kan man plocka axelfrekvenser också...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Elfa har ju även en tvåaxels för 270 spänn

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



De här då: http://www.imego.se/downloads/IMT6000.pdf
IMT6000-IMU verkar ju bra. Faran är väl att priset kanske är högt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Magnus Thomé skrev:
http://www.xbow.com/Products/productsdetails.aspx?sid=2

http://wilcoxononline.com/



har en xbow 3axlig liggandes ca 2 m till höger om mig... ska göra tester på jobbet... ska prova hinna med lite utvärdering denna eller nästa vecka...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Väntar med spänning

_________________
Magnus Thomé
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Jonas Jarlmark skrev:
I formel renault V6 bilarna hade Magnetti marelli i sin iver att göra saker billigt monterar just accelerometrar från antisladd-system. De funkade rimligt (inte bra) i ca tre race, sen var det SM i glapp och de började dö. Resten av säsongen var ett konstant bytande av accelerometrar (och spjällpotentiometer) för att de inte klarade vibrationerna.


VTI-accelerometern klarar >20000G så den lär inte skaka sönder så lätt men kontaktdonet kan ju alltid ge upp.

Priset för en sån ligger på ca. 50€ inklusive konsol

Acte Sweden AB
Solna strandväg 14
S-17104 Solna
Sweden
Tel. +46 8 445 2800
Fax +46 8 982 619
E-mail: info@acte.se
www.acte.se

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Då så, tävligen om vettigaste budget-accelerometen är nog avgjord!!!

Det är nog det lägsta pris jag sett för en accelerometer med någon form av rimlig prestanda!

Då finns det ingen anledning att köpa något annat än den. Jag hade gissat runt 2-3 tusen svenska i det utförandet och med den prestandan.

Tack för att du hittade den Peter, ska beställa en hög till jobbet, plötsligt blir det inte så viktigt att hålla accelerometrar vid liv om det bara kostar en 500:- att byta ut dem...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Jonas Jarlmark skrev:
Då så, tävligen om vettigaste budget-accelerometen är nog avgjord!!!

Det är nog det lägsta pris jag sett för en accelerometer med någon form av rimlig prestanda!

Då finns det ingen anledning att köpa något annat än den. Jag hade gissat runt 2-3 tusen svenska i det utförandet och med den prestandan.

Tack för att du hittade den Peter, ska beställa en hög till jobbet, plötsligt blir det inte så viktigt att hålla accelerometrar vid liv om det bara kostar en 500:- att byta ut dem...

/ Jonas Jarlmark


jag håller med... den verkar vara som klippt och skuren för vår tillämpning,

5V kan man väl plocka ur usb-porten (eller är jag ute och hojjar nu igen?) för att driva dom...

edit: mer funderingar... jag har tidigare letat efter billiga loggrar alternativt DAQ kort/lösningar men har inte hittat nåt prisvärt... surfade lite nu och hittade denna: http://www.superlogics.com/usb-data-acquisition/analog-input-lowest-co . . . .

priset drar dock iväg för hela paketet....

edit igen... ny intressant länk http://www.labjack.com/labjack_u12.html

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En stor till Utzon thumbs up

Det kanske ändå blir nån loggning till nästa år i den blåe

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Plötsligt blev det väldigt intressant att hitta en dator med 12V drivspänning. Gamla Laptops kan ibland klara sig med 12V men sällan av den taskiga kvalité som finns i en bil.

En LabJack med loggning till ett minneskort hade varit drömmen. Helst till obetydligt högre pris

Edit: Nåt sånt här kanske (inte obetydligt dyrare men inte atronomiskt):
http://www.dataq.com/stand-alone/index.html $399 för dataloggning till SD-kort

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Loggning?
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (15874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande