Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Det var lika kul som jag trodde!
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8593 totalt)
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Hej hej,
För första gången körde jag bil på bana häromdagen på AMS höstträff på Mantorp. Riktigt kul inte bara körningen utan också allt trevligt snack runtomkring. Tyckte jag hängde med skapligt i min standard BMW 118d. Run-flat-däcken har hårda sidor och greppade skapligt, men slitbanan blev överhettad o tog duktigt med stryk, så jag lade ner efter två pass.

Nu blir det till att leta banbil 100-200 tkr som pallar lite högre tempo under längre tid. (Ska behålla min BMWn som bruks.) Fantastiskt forum det här, kan man få lite hjälp o tips?

- Opel Speedster - kul skrammelbil, men verkar lite trött på långrakan. Tröttnar man på bristen på effekt?

- 350Z - känns lite tung o klumpig, o lite "sladda så det ryker"-vibbar. Är 350z en kul o bra banbil?

- Mini Cooper S - Minin är en av de få bilar man har svårt att låta bli att le i, men hur är det med framhjulsdriften på bana?

- Z3 3,0 eller M - säkert kul, men hur är kurvegenskaperna?

- Eller ska man satsa på en mer räjsig o preppad 944 el 968?

(De 3 första har jag provkört.)

och hur skiljer sig de löpande kostnaderna för dessa?

Vill hellre att min egen utveckling som förare avgör varvtider mer än ett j-vla drag på rakorna. Vill köra, inte meka för mycket.

Vad rekommenderar ni som första banbil?

_________________
Anders Zimdahl
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Av de du har nämnt; 'skulle jag titta närmare på Opeln och Porsche:arna.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Som första banbil. Fortsätt och nöt och förbättra dig som chafför med den du redan har.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Köp nåt småskräpigt om du bara är ute efter att utveckla dig. Nån gammal golf-GTI eller något sånt kanske?

Av de där tror jag Speedstern är ett bra val, eller en mer preppad 944.

_________________
Axel Tanner
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



om du kan leva med en ful bil röstar jag på e36 m3:a vilket är en grymt bra och prisvärd bil (om man bortser från försäkring, vilket man förstås gör). Annars röstar jag på z3 som du nämnde! (i mina ögon är det den klart bästa bilen för bana av de du nämnde i din lista)

Det finns många trådar här om banbilar i den här prisklassen - sök lite så borde du hitta fler tips o idéer

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



djungel-Jim skrev:
om du kan leva med en ful bil röstar jag på e36 m3:a vilket är en grymt bra och prisvärd bil (om man bortser från försäkring, vilket man förstås gör). Annars röstar jag på z3 som du nämnde! (i mina ögon är det den klart bästa bilen för bana av de du nämnde i din lista)

Det finns många trådar här om banbilar i den här prisklassen - sök lite så borde du hitta fler tips o idéer

M3 E36 måste inte vara ful, enligt mig räcker en snygg färg (Svart? ) och klarglas-lyktor så ser den helt okej ut.

_________________
Axel Tanner
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Köp något som många åker bana med så är det lätt att uppgradera eftersom med bromsar, stötdämpare, fjädrar osv.

Köp inte dyrare än att du kan sätta den i räcket och gå därifrån med ekonomin under kontroll.

Prova och hyr in dig i ett långloppsteam tex. är inte så dyrt som man kan tro.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Björn skrev:
...Köp inte dyrare än att du kan sätta den i räcket och gå därifrån med ekonomin under kontroll...



_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
AxelT skrev:
Köp nåt småskräpigt om du bara är ute efter att utveckla dig. Nån gammal golf-GTI eller något sånt kanske?

Av de där tror jag Speedstern är ett bra val, eller en mer preppad 944.


Nja, nu när man närmar sig 50 så känns inte en någon småskräpig Golf GTI riktigt aktuellt. Ska va nåt med lite potential så inte bilens begränsningar gör att man så att säga "slår i taket" för snart. Ehh...om du förstår hur jag menar.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Anders Z skrev:
AxelT skrev:
Köp nåt småskräpigt om du bara är ute efter att utveckla dig. Nån gammal golf-GTI eller något sånt kanske?

Av de där tror jag Speedstern är ett bra val, eller en mer preppad 944.


Nja, nu när man närmar sig 50 så känns inte en någon småskräpig Golf GTI riktigt aktuellt. Ska va nåt med lite potential så inte bilens begränsningar gör att man så att säga "slår i taket" för snart. Ehh...om du förstår hur jag menar.

Jaså, du är en såndär fossil

Tror inte jag sa förresten, kul att du tyckte att det var så kul och grattis till inträdet i banåkavärlden.... även om jag inte befinner mig på rätt sida det staketet än.

_________________
Axel Tanner
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Speedster givetvis thumbs up
vill du åt lite tryck i motorn så är turbon att rekomendera, den är inte trött på rakorna kan jag lova.
Tyvärr ganska värdelös som vardagsbil, trång och bullrig, men kanon på bana,
även en oerfaren pilot som jag sätter ju rätt hyffsade tider på bana, iallafall på superstage.
(Kan bero på att jag inte kört någon annan bana på tid än kanske )

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Sliparn skrev:
Speedster givetvis thumbs up
vill du åt lite tryck i motorn så är turbon att rekomendera, den är inte trött på rakorna kan jag lova.
Tyvärr ganska värdelös som vardagsbil, trång och bullrig, men kanon på bana,
även en oerfaren pilot som jag sätter ju rätt hyffsade tider på bana, iallafall på superstage.
(Kan bero på att jag inte kört någon annan bana på tid än kanske )


Jo, jag har provat ett par Speedster, obekväm o bullrig är bara förnamnet. Kan du uppskatta hur mycket det skiljer i tid mellan Turbon och N/A på superstage? och ev på Mantorp för det är ju den enda bana jag har sett o kört (än så länge)
Tyvärr ser det svårt ut att få in en Turbo i budgeten.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Satt i samma sits som dig för ett tag sedan... blev då en Clio V6 som jag hade mkt kul med!
om jag var dig så skulle jag titta på en porsche 944, dom verkar väldigt prisvärda. Finns många till salu både på rejsa och på blocket.

Annars är Speedster kul också helt klart!
Har åkt med i kompisens när vi var på Gotland Ring, tyckte att effekten räckte till (N/A)

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



pwrdesign skrev:
Satt i samma sits som dig för ett tag sedan... blev då en Clio V6 som jag hade mkt kul med!
om jag var dig så skulle jag titta på en porsche 944, dom verkar väldigt prisvärda. Finns många till salu både på rejsa och på blocket.

Annars är Speedster kul också helt klart!
Har åkt med i kompisens när vi var på Gotland Ring, tyckte att effekten räckte till (N/A)

Är inte gotland en ganska "svängig" bana? Jag kanske har fel men om det är så kan man kanske klara sig på betydligt mindre effekt än på ex Mantorp som ju är en rätt snabb bana med ett par längre rakor.

_________________
Axel Tanner
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Anders Z skrev:
Sliparn skrev:
Speedster givetvis thumbs up
vill du åt lite tryck i motorn så är turbon att rekomendera, den är inte trött på rakorna kan jag lova.
Tyvärr ganska värdelös som vardagsbil, trång och bullrig, men kanon på bana,
även en oerfaren pilot som jag sätter ju rätt hyffsade tider på bana, iallafall på superstage.
(Kan bero på att jag inte kört någon annan bana på tid än kanske )


Jo, jag har provat ett par Speedster, obekväm o bullrig är bara förnamnet. Kan du uppskatta hur mycket det skiljer i tid mellan Turbon och N/A på superstage? och ev på Mantorp för det är ju den enda bana jag har sett o kört (än så länge)
Tyvärr ser det svårt ut att få in en Turbo i budgeten.


på Emmaboda superstage så är en lätt trimmad turbo med R-däck ca 4- 6 sek snabbare varvet
än en motsvarande N/A. Det är sällsynt med N/A under 1:30, då sitter det förmodligen en erfaren tävingsförare bakom ratten eller så är bilen verkligen bra anpassad för ändamålet.
Alfons och jag som har lätt trimmade turbossar som inte kanske har de bästa inställningarna för bana,
men kör ändå 1,24 tider. Gullabo körde Alfons Turbo på 1:22,40 och "turbo2" N/A på 1:25,64 2007
hela repotage bilsport gjorde då kan du läsa här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27304&postdays=0&postor . . . .

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Sliparn skrev:
Anders Z skrev:
Sliparn skrev:
Speedster givetvis thumbs up
vill du åt lite tryck i motorn så är turbon att rekomendera, den är inte trött på rakorna kan jag lova.
Tyvärr ganska värdelös som vardagsbil, trång och bullrig, men kanon på bana,
även en oerfaren pilot som jag sätter ju rätt hyffsade tider på bana, iallafall på superstage.
(Kan bero på att jag inte kört någon annan bana på tid än kanske )


Jo, jag har provat ett par Speedster, obekväm o bullrig är bara förnamnet. Kan du uppskatta hur mycket det skiljer i tid mellan Turbon och N/A på superstage? och ev på Mantorp för det är ju den enda bana jag har sett o kört (än så länge)
Tyvärr ser det svårt ut att få in en Turbo i budgeten.


på Emmaboda superstage så är en lätt trimmad turbo med R-däck ca 4- 6 sek snabbare varvet
än en motsvarande N/A. Det är sällsynt med N/A under 1:30, då sitter det förmodligen en erfaren tävingsförare bakom ratten eller så är bilen verkligen bra anpassad för ändamålet.
Alfons och jag som har lätt trimmade turbossar som inte kanske har de bästa inställningarna för bana,
men kör ändå 1,24 tider. Gullabo körde Alfons Turbo på 1:22,40 och "turbo2" N/A på 1:25,64 2007
hela repotage bilsport gjorde då kan du läsa här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27304&postdays=0&postor . . . .


Drygt 3 sekunder, d v s ca 3,5%, snabbare för ca 75 tkr, det verkar som mycket pengar för lite verkstad, så att säga.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Anders Z skrev:
Sliparn skrev:
Anders Z skrev:
Sliparn skrev:
Speedster givetvis thumbs up
vill du åt lite tryck i motorn så är turbon att rekomendera, den är inte trött på rakorna kan jag lova.
Tyvärr ganska värdelös som vardagsbil, trång och bullrig, men kanon på bana,
även en oerfaren pilot som jag sätter ju rätt hyffsade tider på bana, iallafall på superstage.
(Kan bero på att jag inte kört någon annan bana på tid än kanske )


Jo, jag har provat ett par Speedster, obekväm o bullrig är bara förnamnet. Kan du uppskatta hur mycket det skiljer i tid mellan Turbon och N/A på superstage? och ev på Mantorp för det är ju den enda bana jag har sett o kört (än så länge)
Tyvärr ser det svårt ut att få in en Turbo i budgeten.


på Emmaboda superstage så är en lätt trimmad turbo med R-däck ca 4- 6 sek snabbare varvet
än en motsvarande N/A. Det är sällsynt med N/A under 1:30, då sitter det förmodligen en erfaren tävingsförare bakom ratten eller så är bilen verkligen bra anpassad för ändamålet.
Alfons och jag som har lätt trimmade turbossar som inte kanske har de bästa inställningarna för bana,
men kör ändå 1,24 tider. Gullabo körde Alfons Turbo på 1:22,40 och "turbo2" N/A på 1:25,64 2007
hela repotage bilsport gjorde då kan du läsa här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27304&postdays=0&postor . . . .


Drygt 3 sekunder, d v s ca 3,5%, snabbare för ca 75 tkr, det verkar som mycket pengar för lite verkstad, så att säga.

Riktigt så vet jag inte om du kan räkna, i så fall lär du bli besviken på hur förhållandevis långsamt vissa 1miljonsbilar går, för inte pratar vi några 30 sekunders förbättringar gentemot en Speedster n/a där inte...

_________________
Axel Tanner
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Sliparn, tack för länken, jag glömde det, det var intressant.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Anders Z skrev:


Drygt 3 sekunder, d v s ca 3,5%, snabbare för ca 75 tkr, det verkar som mycket pengar för lite verkstad, så att säga.

Nja.. Mycket pengar för lite verkstad" säjer du!
Du ska veta att Gullabo var helt över hur "turbo2"s N/A funkade på banan!
den hade ordentligt med downforce (vinge och splitter) samt rejäl camber, "Perfekt banbil! " enligt en upprymmd Gullabo.
medan Alfons var gatinställd i chassit när Gullabo provade den.. så inte riktigt jämförbart tycker jag!
När vi i speedstergänget har kört själva så har det skilt minst 5 sekunder mellan turbo / N/A (likvärdiga chassin och förare),
och det är mycket på ett så kort varv, fråga vem som helst här!
ska man kapa ytterligare 5 sek (med proffsförare) så är det Ultima GTR, Radical eller formelbilar vi snackar.

Titta lite i superstage-listan här på rejsa (i listen ovan), så får du lite humm om tider olika bilar presterar,
och kolla gärna upp vad som är fixat med bilarna med, det har ju liiiiite med tiderna att göra

Med tanke på din uträkning om att du tycker att 75k är för mycket för att åka rejält mycket fortare,
så kanske du ska ta och titta på billigare bilar, en racefixad Honda Civic kanske, eller varför inte en seven!
men samtidigt verkar du vilja åka bekvämt, en M3:a kanske?

Du måste bestämma dej vad du vill ha för något?
Snabb och kompromisslös med mycket körglädje?
Eller en bekväm åretruntbil som funkar hjälpligt på bana?
Vill du skruva och greja med bilen för jämnan?
eller bara sätta sej i och köra?
Får det kosta eller inte?

Min speedster stämmer iallafall in på:
"Snabb och kompromisslös med mycket körglädje" och "bara sätta sej i och köra" "japp, hobby får kosta"

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



En Civic Type-R från -04 ungefär går att få inom din budgetram eller billigare och ska enl. uppg. vara en mycket körglad och relativt bekväm bil som dessutom går som en klocka och är bränslesnål när du håller den under roliga varv.

Vet inte hur snabb den är rent krasst på bana men om du vill ha roligt kanske den är något att titta på? Jag vet inte men jag spekulerar.

_________________
Axel Tanner
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Anders Z skrev:
AxelT skrev:
Köp nåt småskräpigt om du bara är ute efter att utveckla dig. Nån gammal golf-GTI eller något sånt kanske?

Av de där tror jag Speedstern är ett bra val, eller en mer preppad 944.


Nja, nu när man närmar sig 50 så känns inte en någon småskräpig Golf GTI riktigt aktuellt. Ska va nåt med lite potential så inte bilens begränsningar gör att man så att säga "slår i taket" för snart. Ehh...om du förstår hur jag menar.


Blir lite mer begränsat i användningsområde men du kommer inte slå i taket i början.

superkart

alternativt om det känns för litet någon formelford eller liknande.



Ungefär som att sitta i en bastu i en fjällstuga och slänga sig handlöst ut i snön (skare är jobbigt...) gentemot att gå utanför dörren med med skoteroverall när det är mulet i juni

Det ena ger en direkt och avklädd känsla medans det andra alltid är påbyltat med extra halsduk.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Det var lika kul som jag trodde!
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (8593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande