Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Det var lika kul som jag trodde! | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8593 totalt) |
Hej hej,
För första gången körde jag bil på bana häromdagen på AMS höstträff på Mantorp. Riktigt kul inte bara körningen utan också allt trevligt snack runtomkring. Tyckte jag hängde med skapligt i min standard BMW 118d. Run-flat-däcken har hårda sidor och greppade skapligt, men slitbanan blev överhettad o tog duktigt med stryk, så jag lade ner efter två pass. Nu blir det till att leta banbil 100-200 tkr som pallar lite högre tempo under längre tid. (Ska behålla min BMWn som bruks.) Fantastiskt forum det här, kan man få lite hjälp o tips? - Opel Speedster - kul skrammelbil, men verkar lite trött på långrakan. Tröttnar man på bristen på effekt? - 350Z - känns lite tung o klumpig, o lite "sladda så det ryker"-vibbar. Är 350z en kul o bra banbil? - Mini Cooper S - Minin är en av de få bilar man har svårt att låta bli att le i, men hur är det med framhjulsdriften på bana? - Z3 3,0 eller M - säkert kul, men hur är kurvegenskaperna? - Eller ska man satsa på en mer räjsig o preppad 944 el 968? (De 3 första har jag provkört.) och hur skiljer sig de löpande kostnaderna för dessa? Vill hellre att min egen utveckling som förare avgör varvtider mer än ett j-vla drag på rakorna. Vill köra, inte meka för mycket. Vad rekommenderar ni som första banbil? _________________ Anders Zimdahl |
||||||||
om du kan leva med en ful bil röstar jag på e36 m3:a vilket är en grymt bra och prisvärd bil (om man bortser från försäkring, vilket man förstås gör). Annars röstar jag på z3 som du nämnde! (i mina ögon är det den klart bästa bilen för bana av de du nämnde i din lista)
Det finns många trådar här om banbilar i den här prisklassen - sök lite så borde du hitta fler tips o idéer |
||||||||
M3 E36 måste inte vara ful, enligt mig räcker en snygg färg (Svart? ) och klarglas-lyktor så ser den helt okej ut. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Köp något som många åker bana med så är det lätt att uppgradera eftersom med bromsar, stötdämpare, fjädrar osv.
Köp inte dyrare än att du kan sätta den i räcket och gå därifrån med ekonomin under kontroll. Prova och hyr in dig i ett långloppsteam tex. är inte så dyrt som man kan tro. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Nja, nu när man närmar sig 50 så känns inte en någon småskräpig Golf GTI riktigt aktuellt. Ska va nåt med lite potential så inte bilens begränsningar gör att man så att säga "slår i taket" för snart. Ehh...om du förstår hur jag menar. _________________ Anders Zimdahl |
||||||||
Jaså, du är en såndär fossil Tror inte jag sa förresten, kul att du tyckte att det var så kul och grattis till inträdet i banåkavärlden.... även om jag inte befinner mig på rätt sida det staketet än. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Speedster givetvis
vill du åt lite tryck i motorn så är turbon att rekomendera, den är inte trött på rakorna kan jag lova. Tyvärr ganska värdelös som vardagsbil, trång och bullrig, men kanon på bana, även en oerfaren pilot som jag sätter ju rätt hyffsade tider på bana, iallafall på superstage. (Kan bero på att jag inte kört någon annan bana på tid än kanske ) _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||||||
Jo, jag har provat ett par Speedster, obekväm o bullrig är bara förnamnet. Kan du uppskatta hur mycket det skiljer i tid mellan Turbon och N/A på superstage? och ev på Mantorp för det är ju den enda bana jag har sett o kört (än så länge) Tyvärr ser det svårt ut att få in en Turbo i budgeten. _________________ Anders Zimdahl |
||||||||
Satt i samma sits som dig för ett tag sedan... blev då en Clio V6 som jag hade mkt kul med!
om jag var dig så skulle jag titta på en porsche 944, dom verkar väldigt prisvärda. Finns många till salu både på rejsa och på blocket. Annars är Speedster kul också helt klart! Har åkt med i kompisens när vi var på Gotland Ring, tyckte att effekten räckte till (N/A) _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||||
Är inte gotland en ganska "svängig" bana? Jag kanske har fel men om det är så kan man kanske klara sig på betydligt mindre effekt än på ex Mantorp som ju är en rätt snabb bana med ett par längre rakor. _________________ Axel Tanner |
||||||||
på Emmaboda superstage så är en lätt trimmad turbo med R-däck ca 4- 6 sek snabbare varvet än en motsvarande N/A. Det är sällsynt med N/A under 1:30, då sitter det förmodligen en erfaren tävingsförare bakom ratten eller så är bilen verkligen bra anpassad för ändamålet. Alfons och jag som har lätt trimmade turbossar som inte kanske har de bästa inställningarna för bana, men kör ändå 1,24 tider. Gullabo körde Alfons Turbo på 1:22,40 och "turbo2" N/A på 1:25,64 2007 hela repotage bilsport gjorde då kan du läsa här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||||||
Drygt 3 sekunder, d v s ca 3,5%, snabbare för ca 75 tkr, det verkar som mycket pengar för lite verkstad, så att säga. _________________ Anders Zimdahl |
||||||||
Riktigt så vet jag inte om du kan räkna, i så fall lär du bli besviken på hur förhållandevis långsamt vissa 1miljonsbilar går, för inte pratar vi några 30 sekunders förbättringar gentemot en Speedster n/a där inte... _________________ Axel Tanner |
||||||||
Nja.. Mycket pengar för lite verkstad" säjer du! Du ska veta att Gullabo var helt över hur "turbo2"s N/A funkade på banan! den hade ordentligt med downforce (vinge och splitter) samt rejäl camber, "Perfekt banbil! " enligt en upprymmd Gullabo. medan Alfons var gatinställd i chassit när Gullabo provade den.. så inte riktigt jämförbart tycker jag! När vi i speedstergänget har kört själva så har det skilt minst 5 sekunder mellan turbo / N/A (likvärdiga chassin och förare), och det är mycket på ett så kort varv, fråga vem som helst här! ska man kapa ytterligare 5 sek (med proffsförare) så är det Ultima GTR, Radical eller formelbilar vi snackar. Titta lite i superstage-listan här på rejsa (i listen ovan), så får du lite humm om tider olika bilar presterar, och kolla gärna upp vad som är fixat med bilarna med, det har ju liiiiite med tiderna att göra Med tanke på din uträkning om att du tycker att 75k är för mycket för att åka rejält mycket fortare, så kanske du ska ta och titta på billigare bilar, en racefixad Honda Civic kanske, eller varför inte en seven! men samtidigt verkar du vilja åka bekvämt, en M3:a kanske? Du måste bestämma dej vad du vill ha för något? Snabb och kompromisslös med mycket körglädje? Eller en bekväm åretruntbil som funkar hjälpligt på bana? Vill du skruva och greja med bilen för jämnan? eller bara sätta sej i och köra? Får det kosta eller inte? Min speedster stämmer iallafall in på: "Snabb och kompromisslös med mycket körglädje" och "bara sätta sej i och köra" "japp, hobby får kosta" _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||||||||
En Civic Type-R från -04 ungefär går att få inom din budgetram eller billigare och ska enl. uppg. vara en mycket körglad och relativt bekväm bil som dessutom går som en klocka och är bränslesnål när du håller den under roliga varv.
Vet inte hur snabb den är rent krasst på bana men om du vill ha roligt kanske den är något att titta på? Jag vet inte men jag spekulerar. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Blir lite mer begränsat i användningsområde men du kommer inte slå i taket i början. superkart alternativt om det känns för litet någon formelford eller liknande. Ungefär som att sitta i en bastu i en fjällstuga och slänga sig handlöst ut i snön (skare är jobbigt...) gentemot att gå utanför dörren med med skoteroverall när det är mulet i juni Det ena ger en direkt och avklädd känsla medans det andra alltid är påbyltat med extra halsduk. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Det var lika kul som jag trodde! | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (8593 totalt) |