Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Det var lika kul som jag trodde!
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8592 totalt)
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Anders Z skrev:
AxelT skrev:
Köp nåt småskräpigt om du bara är ute efter att utveckla dig. Nån gammal golf-GTI eller något sånt kanske?

Av de där tror jag Speedstern är ett bra val, eller en mer preppad 944.


Nja, nu när man närmar sig 50 så känns inte en någon småskräpig Golf GTI riktigt aktuellt. Ska va nåt med lite potential så inte bilens begränsningar gör att man så att säga "slår i taket" för snart. Ehh...om du förstår hur jag menar.


En lagom preppad Porsche 944 S2 eller 944 turbo kanske kan vara något? Eller en 968/968 clubsport? Köp ett 'färdigt' exemplar.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Sliparn skrev:
Anders Z skrev:


Drygt 3 sekunder, d v s ca 3,5%, snabbare för ca 75 tkr, det verkar som mycket pengar för lite verkstad, så att säga.

Nja.. Mycket pengar för lite verkstad" säjer du!
Du ska veta att Gullabo var helt över hur "turbo2"s N/A funkade på banan!
den hade ordentligt med downforce (vinge och splitter) samt rejäl camber, "Perfekt banbil! " enligt en upprymmd Gullabo.
medan Alfons var gatinställd i chassit när Gullabo provade den.. så inte riktigt jämförbart tycker jag!
När vi i speedstergänget har kört själva så har det skilt minst 5 sekunder mellan turbo / N/A (likvärdiga chassin och förare),
och det är mycket på ett så kort varv, fråga vem som helst här!
ska man kapa ytterligare 5 sek (med proffsförare) så är det Ultima GTR, Radical eller formelbilar vi snackar.

Titta lite i superstage-listan här på rejsa (i listen ovan), så får du lite humm om tider olika bilar presterar,
och kolla gärna upp vad som är fixat med bilarna med, det har ju liiiiite med tiderna att göra

Med tanke på din uträkning om att du tycker att 75k är för mycket för att åka rejält mycket fortare,
så kanske du ska ta och titta på billigare bilar, en racefixad Honda Civic kanske, eller varför inte en seven!
men samtidigt verkar du vilja åka bekvämt, en M3:a kanske?

Du måste bestämma dej vad du vill ha för något?
Snabb och kompromisslös med mycket körglädje?
Eller en bekväm åretruntbil som funkar hjälpligt på bana?
Vill du skruva och greja med bilen för jämnan?
eller bara sätta sej i och köra?
Får det kosta eller inte?

Min speedster stämmer iallafall in på:
"Snabb och kompromisslös med mycket körglädje" och "bara sätta sej i och köra" "japp, hobby får kosta"



Jag vet, sorry, det var menat med glimten i ögat, dels vet jag ju inte hur de var preppade, och dels försvinner inte de 75 tkr i tomma luften, man får ju tillbaka de flesta vid en eventuell försäljning. Men oberoende av vad man har "råd med" och gärna skulle vilja ha, så bör man ha någon form av budget, och min är 100-200 tkr för inköpet. Finns det ngn Turbo för det, ring mig!
En bekväm året runt bil som funkar hjälpligt på bana har jag redan, det är en banbil jag söker, köra inte meka för jämnan, Speedstern är absolut ett bra alternativ.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Två funderingar:

Jag är nästan lika gammal som dig och lekt med bilar sen Hedenhös.

Förslag 1
Köp något riktigt billigt som redan gått bana, tex. en billig Porsche 944 924, BMW 3serie eller en gammal Alfa 75/GTV eller så. Kör en sommar och fundera. Själv åker jag gamla alfor för vi är ett skönt gäng och gör en massa kul runtomkring med.

Förslag 2
Köp en fin välprepparerad bil. Det kan vara svårt att se vad som är bra och dåligt när man inte varit med ett tag. Ska man åka bana prioriterar man inte lack och snygga fälgar det är helt andra saker som styr. massa dyra delar på bilen är inte = bra bil i alla lägen, Därför tycker jag att man ska åka ett tag och prova lite.

Får lägga in ett förslag på lite bilar men som sagt bättre med en bananpassad bil än vad det står på märket.

Honda Civic typ R gamla sorten en av de finaste std. bilar i rimlig prisklass jag kört. Tyvärr är många sönderskruvade med en massa saker som inte gör den bättre. Hitta en i perfekt orginalskick och det är bara att byta olja och köra.

Alfa 156 GTA går fint orginal men kostar en del i inköp och drift vilket även en bra 944/968 gör, sedan vet jag inte vad en tidig enkel Lotus Elis kostar.

Opeln har ju redan diskuteras.

En BMW M3 är ju fungerande i orginalskick bara att åka, samma problem som med Civicen och 944 många är sönderskruvade med en massa fel delar.

Glöm inte sport Peugeot och Renault, kul bilar men inte så snabba på rakan, desto roligare i kurvorna. Är du inte statusfreek så prova första serien skoda RS trevlig sak som fungerar skapligt som den är. Går ju att sälja efter ett eller ett par starta upp år.
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Till Björn:
Hur tidiga Civicar pratar vi?

_________________
Axel Tanner
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Efter några provkörningar har jag nu lagt ner 350Z-spåret.

Mina små hjärnceller går på högvarv för att försöka sikta in sig åt rätt håll. Som ni förstår vet jag inte vad jag vill ännu, jag uppskattar verkligen alla bollplank, det hjälper mig att tratta ner mina tankar.

Vad tror ni om den här?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58904

Någon som har ngn information att delge om denna?

PM:a mig gärna!

_________________
Anders Zimdahl
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Varfor inte en s2000?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Iqbad skrev:
Varfor inte en s2000?


De är snygga och lär vara välbyggda thumbs up , men får jag som är 187 cm plats? Dessutom är jag inte så såld på såna extremt högvarviga motorer, men i o för sig har jag aldrig provkört en S2000.....

_________________
Anders Zimdahl
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Högvarviga motorer är ju det bästa som finns.

Men köp i så fall hardtopen, har hört att cabben beter sig lite underligt.

_________________
Axel Tanner
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



En Mazda RX-8 är också en väldigt bra bil att börja med, billig, ny, välbyggd & perfekt setup för bankörning.

Eg räcker det med bättre klossar, ny racebromsvätska och r däck sen är det bara ut och mata varv efter varv efter varv.

Den är också väldigt snäll på gränsen, körde igår precis på gränsen med lite bakhjulssladd i stort sett hela dagen, ser och känns lättkontrollerad. Är själv ingen super expert på racigare bakhjulsdrivna bilar men åttan får mig nästan att känna mig som ett semi-proffs. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Fastlane skrev:
En Mazda RX-8 är också en väldigt bra bil att börja med, billig, ny, välbyggd & perfekt setup för bankörning.

Eg räcker det med bättre klossar, ny racebromsvätska och r däck sen är det bara ut och mata varv efter varv efter varv.

Den är också väldigt snäll på gränsen, körde igår precis på gränsen med lite bakhjulssladd i stort sett hela dagen, ser och känns lättkontrollerad. Är själv ingen super expert på racigare bakhjulsdrivna bilar men åttan får mig nästan att känna mig som ett semi-proffs. thumbs up

Fast vill han inte ha nåt högvarvigt är ju wankel ungefär lika fel som en MC...

_________________
Axel Tanner
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Missade den meningen.

Dock tycker jag inte man ska dömma bort den tillsammans med högvarviga kolvmotorer (karaktärsskillnaden är gigantisk och ja jag har ägt en CTR), Renesisen har ett helt underbart register för bankörning. Exempel på kullen kan jag ligga på 3an och vara i sweetspot hela banan bortsett från rakan där jag behöver växla upp till 4an.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



AxelT skrev:
Till Björn:
Hur tidiga Civicar pratar vi?


Jag tänker på typ R förra generationen. Inte den som säljs i dag. De är byggda i England med massa bra saker som de flesta inte fattar. T.o.m. Typ R bilarna som såldes i Japan monterades i England.
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Björn skrev:
AxelT skrev:
Till Björn:
Hur tidiga Civicar pratar vi?


Jag tänker på typ R förra generationen. Inte den som säljs i dag. De är byggda i England med massa bra saker som de flesta inte fattar. T.o.m. Typ R bilarna som såldes i Japan monterades i England.


Det här blir min första sportbil sedan en UrQuattro på 90-talet, så jag vill att den ska ut som en sportbil också.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Anders Z skrev:
Iqbad skrev:
Varfor inte en s2000?


De är snygga och lär vara välbyggda thumbs up , men får jag som är 187 cm plats? Dessutom är jag inte så såld på såna extremt högvarviga motorer, men i o för sig har jag aldrig provkört en S2000.....


Jag är 192cm lång så det är nog inga problem =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Anders Z skrev:
Björn skrev:
AxelT skrev:
Till Björn:
Hur tidiga Civicar pratar vi?


Jag tänker på typ R förra generationen. Inte den som säljs i dag. De är byggda i England med massa bra saker som de flesta inte fattar. T.o.m. Typ R bilarna som såldes i Japan monterades i England.


Det här blir min första sportbil sedan en UrQuattro på 90-talet, så jag vill att den ska ut som en sportbil också.


ok! helt rätt att du vill ha en sportbil som ser ut som en. Då känns det aom 924/944 eller Opel, kanske en fint iordningjord Alfa GTV -80-tal. Inte enbart mest bus för pengarna. Det är de vettiga jag kommer på.
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223


Trådstartare
Hej Björn, kollade i din biltråd, en Alfa 75a ville jag ha som tjänstebil i min ungdom. En röd 75a var det ballaste man kunde hitta då den kom! thumbs up Men chefen sa nej! ingen alfa i detta hus! det blir baara problem! Jag har fortfarande inte förlåtit honom. Men jag tröstade mig med en 147:a för några år sedan, kul bil med hög kvalitetskänsla.

Lycka till med rejsningen, när jag kommit igång o blivit lite varm i kläderna så kanske vi ses out there!

_________________
Anders Zimdahl
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Speedstern är ju svårslagen i din lista (tycker givetvis jag)

Jag ska försöka motivera:

1. Du har en annan bil som bruksbil, alltså måste inte banbilen uppfylla några vettiga bruksbilsegenskaper.

2. Det är en hyffsat modern konstruktion jämfört med många av de andra.

3. Det är en bil med full fokus på körning och körkänsla, den saknar i princip alla posöregenskaper som Z3 och S2000 har utrustats med, som du ändå inte behöver för ditt ändamål.

4. Den är väldigt billig i drift, den låga vikten gör att det blir litet slitage. Jag har verkligen missbrukat min på bana och de enda slitagedelarna hittils (8000 mil) är det vanliga: däck, olja, bromsvätska och bromsklossar.

5. Det slutliga argumentet är ju det som gör att den verkligen sticker ut i din lista: Den har motorn i rätt ände! Inte jätteviktigt kanske, men det är speciellt att köra mittmotorbil på bana, man har något att växa i länge. Ta det försiktigt i början bara!

Slutligen ska det väl erkännas att det finns ett par saker du vill uppdatera, om du ska köra mycket bana, på en helt standard NA:
R-däck, med andra fälgar (ca 10000-20000 kr beroende på dimensioner). Kör du på r-däck vill du nog ha hårdare fjädrar/dämpare (ca 10000-20000 kr).

Huruvida speedstern är för slö rakt fram kan ju diskuteras. Jag tror inte att det märks någon större skillnad jämfört med de andra bilarna i din lista (Z3 M och S2000) är givetvis snabbare rakt fram men du bör kunna köra jämt med dem på ett helvarv (alla bilar i standardutförande).

Ska du bara köra Mantorp och Superstage så är en speedster NA lite slöseri, den hör hemma på Knutstorp och Kinnekulle samt är riktigt rolig och snabb på Gotland ring. I princip alla svenska banor passar den utom Anderstorp och möjligen Mantorp.

Superstage är ett kapitel för sig, den kräver effekt i större utsträckning än väghålning (även om det sistnämda givetvis inte skadar.) Ingen riktig bana (Utom möjligen Anderstorp och kanske Mantorp) så skiljer det 5 sek på varvet mellan en Speedster Turbo och en NA.
I mer normalt uppsatta konbanor är skillnaden väldigt liten.

Allt är i slutändan en smaksak, Björns förslag är också vettiga, känn dig för med något billigare innan du bestämmer dig.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Det var lika kul som jag trodde!
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande