Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar Bubbla för gata och bana | 14 besök senaste veckan (23414 totalt) |
Hejsan
Vem vill ta över ett potent projekt som tyvär inte kommit riktigt i mål för mig? Kvar att göra i stora drag är mappa motorn och SFRo- besiktiga bilen för motoreffekten! Bilen är körbar, och påställd men inte ombesiktigad efter att de klankat "ner" på eventuellt för hög motoreffekt i Juni! Håll i er för här kommer massvis med info: Bilder och lite info finns i min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25575 Eller på min gammla dåligt uppdaterade sida: http://www.drive.to/street-beetle Fler bilder: http://www.flickr.com/photos/22362345@N04/sets/72157618557491581/ Mål innan byggstart 1 Utgångsidé & budget Prioritering på funktionella detaljer och mesta möjliga prestanda, både att axa och stanna. Att tillverka allt som går själv för att hålla kostnaderna nere och eventuellt lära mig något på köpet! Tänkt utgångsbudget: ca 50-60 000sek. 1.2 Mål & utseende Bilen är en VW 1302 -72. Karossen är planerad att vara i stort orörd förutom att skärmarna måste breddas 3cm för att svälja hjulen. Original orange/brandgul lack. En motor på ca 2 liter, turbo och programerbart sprut där bak. Ca 200 hp. Stora funktionella bromsar. Förbättrad väghållning. Och en rejsig inredning med båge , två racingstolar och bara det nödvändiga. I stort sett lite Sleeper betonat på utsidan. 1.3 Fortsättning Nu när bilen är färdig så vet jag att budgeten inte höll, inte ens till hälften. Och jag vet att jag inte blev jätte nöjd med resultatet, men det får man fixa till nu efterhand som man hinner eller har råd. Målet är dock fortfarande att tillverka det mesta själv och att få bilen bättre för var gång man har isär den! Chassi & hjulupphängningar 2.1 Beskrivning Chassiet har tidigare fått nya golvhalvor av den Brasilianska varianten som är något tunnare än den Tyska. Infästningar till främre länkarmar har förstärkts genom "boxning" med 4mm plåt mot övre mittram, samt på undersidan. Länkarmarna som kommer från en 1303 -74:a är helsvetsade där de tidigare endast var punktsvetsade. Spindlarna och spindelleder kommer från samma bil som länkarmarna. Samtliga gummibussningar i hjulupphängningar och motorfästen är bytta till Urethane. Styrsnäcka och slavsnäcka är utbytta mot en Volvo 240 kuggstång samt styrleder. OBS! Tyvärr så leder detta arrangemang till så kallat "bumpsteer" och bör därför återställas till original eller att bytas ut till en kuggstång med tillhörande styrstag från en 1303 75-. 2.2 Utbytta/Modifierade komponenter Styraxel från rattstång VW 1302, ihopsvetsad med Volvo 240 del Styrväxel Volvo 240 (svetsat fäste i chassi) Styrstag Volvo 240 Samtliga bussningar Urethane Länkarmar fram VW 1303 -74 Mod. Spindlar(se 3.1) VW 1303 -74 Hjulnav fram Eg. tillv. Alu AA 7075-T6 Bultdeln. 108/5 M12 Krängningshämmare VW 1303 -74 Fjäderben Sachs, passande Suzuki Swift Fjädrar inkl. hjälpfjäder Sellholm Tuning Topplagring VW 1303 -74 Stötdämpare bak Cofap gas Drop Stop Nedfjädringsstopp Hjulnav bak Mod. Typ3 Fälgar 100+ DTM 16" Bultdeln/Inpressning, Volvo 850 Däck fram 205/45-16" Däck bak 205/55-16" Ny position för växelförararm Mod. chassi Färgkod för lack Scania Chassi Grå (mörkare nyans) Bromsar 3.1 Beskrivning Ventilerade skivor på alla hjul med 1-kolvs glid ok varav bakre har integrerad handbroms. 2-krets bromssystem med en främre och bakre krets. Huvudcylinder från Volvo. Stålomspunna bromsslangar runt om. Svetsat fäste i spindel för brom ok. 3.2 Utbytta/Modifierade Komponenter Broms ok fram Volvo 850 Ate Bromsskiva fram Volvo 850 o280mm T=26mm Hållare till främre ok Fräst stålplatta svetsad i spindel. Broms ok bak Subaru Leone (främre) Bromsskiva bak Mod. Volvo 850 o280-275mm T=26-21mm Hållare till bakre ok Alu 7075-T6 Bromssköldens infästning Huvudcylinder Volvo 240 Ate (vänster utg. Hänvisar till 740 i regbevis) Bromsljuskontakt M10x1 Drivlina 4.1 Kortfattad beskrivning 4vxl Porsche låda förser original drivaxlar med kraften som kommer från en typ1 motor upptagen till 2276cc med överladdning. Volvos stora fläns till turbon. 9,3:1 i kompressionsförhållande, o94mm i borr och 82mm i slag. Motor nr: AB383192, 1285cc, 33kW/44hk 4.2 Utbytta/modifierade Motorkomponenter Motorblock Mod. AS från Brasilien Vevaxel Scat 82mm (gjuten) VW journaler, 8 stift Vevstakar CB Performance 5,600" Kolvar Smidda Mahle o94X82mm Cylindrar Mahle o94X82mm Toppar CB 044 Supermag (portade, 57cc förbr. Rum) Topp packning 1,5mm kopparring Ventiler Rostfria 42/36 Ventilfjädrar Dubbla Vipparmsfäste Förstärkt, bultade ändar Ventiljusterskruvar Ledade med kula Kamaxel Eagle Racing 278° Kamföljare Ultra LW (lättvikts) Kamdrev CB Performance (rakskurna) oljepump Melling oljefilter Valfritt V.A.G Stötstänger Härdade Cromolly Pinnbultar till toppar Cromolly Stötstångsrör Eg. tillv. Original packning passar Remhjul, motor Eg. tillv. Stål 2kg Rem 6PK1390 Remspännare 2st Kamremspännare Golf typ1 Remhjul generator/fläkt Eg. tillv. Alu Kylfläkt Porsche 911 (11-blad) Kylkåpa Sune Jansson, Glasfiber Avgasrör, primär Eg. tillv. Rör från GIK Turbo Teknik Turbo TD04-12 (Volvo V70, vridet hus, mod wastegate axel) Luftfilter BMC Avgasrör ut Biltemarör, Simon Sport dämpare Bakre motorfäste(Gene Berg) Rostfri vantskruv i stålbalk, Biltema båt. Insugningsrör Eg. tillv. Alu Intercooler modifierad 550X180X65 från KL-Racing Spjällhus Volvo Bränsle spridare Bosch Blå 9186060 (Volvo v70 T5) Fuelrail Eg. tillv. Alu Plenum Eg. tillv. Alu o-ring plenumhalvor 1st o2mm 1st o1,5mm L=374,5mm o-ring mot topp 2st o2mm L=195,5 Gaswire fäste I spjäll Volvo V70 (plast, hona) Gaswire justering Volvo V70 Gaswire inkl. hölje o1,25mm L=ca:3,1m Svänghjul Lättat till 5kg, 8st stift oljekyl Nissan 300ZX 4.3 Utbytta/Modifierade komponenter i Transmission Transaxel Mod. 4vxl Porsche 901 (911 -68, mod utg. hub) Mod. Utg. Hub Adapter till original drivaxel/knut Lamell 4-pucks sinter Tryckplatta Kennedy Stage II, 1200kg / 217 ft. Ib Bakre växellådsfäste Eg. tillv. Alu-balk med Hockeypucks bussning Främre växellådsfäste Eg. tillv. Stålbalk. Motorfäste/Urethanepuck Ing. Växel mekanism Eg. tillv. Alu Växel mekanism Spakställ, bakvänt Volvo 850 Bränslesystem 5.1 Beskrivning originaltank med skvalpskydd, självföder modifierad (delbart kabinett) högtryckspump, bränslefilter innan och efter högtryckspump. Stålomspunnen bränsleledning på hela trycksidan, retur till tankpåfyllning. Fast bränsletrycksregulator på 3bar. 5.2 Utbytta komponenter Bränslepump Bosch 0 580 254 984 (12v 506 289-13 cz) Primärt bränslefilter ? Sekundärt bränslefilter Volvo 740 Bränsletrycksregulator Volvo 740 Elsystem 6.1 Beskrivning Ett grundsystem med de nödvändigaste funktionerna som sedan vuxit till ett svåröverblickat råttbo med extra funktioner, samt ett Prospark (tändning/sprut) motorstyrnings system som innefattar insugstempgivare, motortempgivare, triggergivare samt trottelpotensiometer. Huvudströmbrytare i bagage, samt delströmbrytare på instrumentpanel. Säkringsdosor med flatsäkringar, runda säkringar på kablar vid ett fåtal positioner. Batteriplacering i bagaget. 6.3 Komponenter Motorstyrning Prospark Chip-version 6 Tändspole Prospark (Ford Focus, Mondeo m fl.) Trottelpotensiometer Bosch Tempgivare 2st Medföljer Prospark Trigger givare Medföljer Prospark Turbotrycksmätare Equs oljetrycksmätare Equs oljekyl fläkt Motorrumsfläkt, Båt, Biltema 25-832 oljekyl fläkt termostat/relä Eg. tillv. (elektroniktermostat, slår ifrån vid varm) Säkringsdosa 2st Universal, flatsäkring Huvudstrålkastare Klarglas (Golf typ2) Blinkers/Positionslyktor 5 / 21W (i stötfångarna, 5W ej inkopplade) Startmotor VW 1600TL automatic 6.3 Komponenter strömförande vid huvudström påslaget Bromslampa Ljusomkopplare Signalhorn Kylarfläktstyrning till oljekyl Startmotor matning Tändningslås Startknapp Instrumentpanel Startknapp Motorrum Kupe'fläktomkopplare Ej vidarekopplad 6.4 Komponenter strömförande vid tändning påslaget Motorstyrning, inkl spridare Bränslepump Kan frånkopplas via brytare Helljusomkopplare Körriktningsväljare Torkarlägesväljare 6.5 Komponenter strömförande vid startläge på tändningslås Startmotorsolenoid Kaross 7.1 Beskrivning originalkaross som förskjutits ca: 2,5cm åt vänster i bakre infästningar för att få hjulöppningar symetriska, samt främre golv i bagage är bortkapat, bakre delen av "golv" mot brandvägg är upphöjt ca: 20cm, ca: 3,5-4cm breddade plåtskärmar runt om, samt löstagbar "mellanplåt" bak. Stötfångare från VW 1303 -75, varpå lampor kan användas för positionsljus fram och dimmljus bak då det sitter dubbelpolslampor i hållarna (5/21W). Fotbrädor är utflyttade 2,5cm m.h.a. 25x25 rör. 7.2 Utbytta/Modifierade komponenter Backspeglar Mod. Micro bildelar med original fäste Framskärmar Mod. VW 1303 -75 (breddade/uthängda 3,5cm) Bakskärmar Mod. VW 1302 (breddade ca: 4cm) Främre stötfångare inkl. fäste VW 1303 -75 Bakre stötfångare inkl. fäste VW 1303 -75 Bakre mellanplåt Mod. VW 1302 Färgkod för lack NCS.5502B Scania Chassi (två komp lastbilslack) Interiör 8.1 Beskrivning Ganska spartansk inredning med två racestolar, bur, lite matta och några instrument, registrerad för en passagerare. 8.2 Komponenter Fullbur Saknas några rör för banracing reglementet. Stolar 2st Cobra Monaco, på justerbart underrede Turbotrycksmätare Equs (mekanisk/pneumatisk) oljetrycksmätare Equs (elektronisk) Brandsläckare 2kg pulver Säkerhetsbälten 3-punkts CD-Cardic (Meca Bildelar) Bilen är reggad med bromsar och bur idag, men behöver SFRo-besiktigas om man vill åka lagligt med motorn som sitter i. Jag har varit i kontakt med SFRo och fått följande svar! Hej! Nu har jag tittat igenom din spec på VW-bygget - jag ser inget att anmärka på utan säger så här: om bromsar och vägegenskaper är i paritet med bilens prestanda så är det 15 kW per 100 kg tjänstevikt som gäller, men om bilens uppförande på vägen inte harmonierar med fartrersurserna så måste motoreffekten sänkas. Möjligen skulle jag tycka att runt 200 hk är absolut max oavsett om bilen skulle väga lite mer än de 1000 kg som "krävs". Mvh Bosse Inför en SFRo-besiktning så måste en bromsreducerventil till bakbromsarna monteras, styrväxel bör troligtvis bytas mot orginal styrsnäcka. Har dessa grejor och pular när tid finnes, om de inte hunnits monteras så följer de givetvis med. Priside': 85000kr Bilen finns i Jönköping Se även Blocketannons med liten film med lite motorsnurr! Sök på Bubbla. Intresserad? Hör av dig! Mejl som kollas i stort sett var dag: joakim.piejko@telia.com (går även via annonsen på Blocket.se) Tel: 070-7412940 // Jocke _________________ Joakim Piejko |
||
Jocke,
Jag måste sansa mig men detta är ju ett läge till en superbil. Ska du verkligen sälja? Nog kan du lösa effektbiten på något smidigt sätt. Jag har nu verkligen sugit och funderat men att köpa mer än vad jag redan har och kanske låna pengar blir fel. Vad vill jag säga? Skit fin bil, bra pris men det blir inte jag. _________________ Fredrik Reichel |
||
Som det ser ut just nu i mitt liv så har jag mer nytta av ett garage, det är ju till det som pengarna ska gå är det tänkt. Grunden är klar sedan två år sedan men man ska visst ha väggar, tak o.s.v. Men jag ska villigt erkänna att det suger lite att behöva sälja den! Men var sak har ju sin tid heter det ju! Sedan jag fått underkänt på besiktningen så har jag fixat massor av småsaker på den, och efter senaste provturen så känns det ännu svårare att göra sig av med den. Dock så går motorn lite snålt på högre varv, men upp till 3000rpm går den kalasfint. Kvar för en SFRo-besiktning är att montera en bromsreducerventil som medföljer, samt att ta bort styrväxel och montera medföljande styrsnäcka och styrleder (lackade och klara). Som det ser ut nu så går bilen troligtvis till Danmark på måndag, bra eller dåligt? Blir den dock inte såld innan annonstiden gått ut på Blocket så SFRo-besiktigar jag den själv under vintern och försöker på nytt till sommaren. _________________ Joakim Piejko |
||
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar Bubbla för gata och bana | 14 besök senaste veckan (23414 totalt) |