Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Bubbla för gata och bana
14 besök senaste veckan (23414 totalt)
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
Hejsan
Vem vill ta över ett potent projekt som tyvär inte kommit riktigt i mål för mig?

Kvar att göra i stora drag är mappa motorn och SFRo- besiktiga bilen för motoreffekten!

Bilen är körbar, och påställd men inte ombesiktigad efter att de klankat "ner" på eventuellt för hög motoreffekt i Juni!



Håll i er för här kommer massvis med info:

Bilder och lite info finns i min tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25575
Eller på min gammla dåligt uppdaterade sida: http://www.drive.to/street-beetle
Fler bilder: http://www.flickr.com/photos/22362345@N04/sets/72157618557491581/

Mål innan byggstart
1 Utgångsidé & budget
Prioritering på funktionella detaljer och mesta möjliga prestanda, både att axa och stanna. Att tillverka allt som går själv för att hålla kostnaderna nere och eventuellt lära mig något på köpet! Tänkt utgångsbudget: ca 50-60 000sek.

1.2 Mål & utseende
Bilen är en VW 1302 -72. Karossen är planerad att vara i stort orörd förutom att skärmarna måste breddas 3cm för att svälja hjulen. Original orange/brandgul lack. En motor på ca 2 liter, turbo och programerbart sprut där bak. Ca 200 hp. Stora funktionella bromsar. Förbättrad väghållning. Och en rejsig inredning med båge , två racingstolar och bara det nödvändiga. I stort sett lite Sleeper betonat på utsidan.

1.3 Fortsättning
Nu när bilen är färdig så vet jag att budgeten inte höll, inte ens till hälften. Och jag vet att jag inte blev jätte nöjd med resultatet, men det får man fixa till nu efterhand som man hinner eller har råd. Målet är dock fortfarande att tillverka det mesta själv och att få bilen bättre för var gång man har isär den!

Chassi & hjulupphängningar
2.1 Beskrivning
Chassiet har tidigare fått nya golvhalvor av den Brasilianska varianten som är något tunnare än den Tyska. Infästningar till främre länkarmar har förstärkts genom "boxning" med 4mm plåt mot övre mittram, samt på undersidan.
Länkarmarna som kommer från en 1303 -74:a är helsvetsade där de tidigare endast var punktsvetsade. Spindlarna och spindelleder kommer från samma bil som länkarmarna. Samtliga gummibussningar i hjulupphängningar och motorfästen är bytta till Urethane. Styrsnäcka och slavsnäcka är utbytta mot en Volvo 240 kuggstång samt styrleder.
OBS! Tyvärr så leder detta arrangemang till så kallat "bumpsteer" och bör därför återställas till original eller att bytas ut till en kuggstång med tillhörande styrstag från en 1303 75-.

2.2 Utbytta/Modifierade komponenter
Styraxel från rattstång VW 1302, ihopsvetsad med Volvo 240 del
Styrväxel Volvo 240 (svetsat fäste i chassi)
Styrstag Volvo 240
Samtliga bussningar Urethane
Länkarmar fram VW 1303 -74
Mod. Spindlar(se 3.1) VW 1303 -74
Hjulnav fram Eg. tillv. Alu AA 7075-T6 Bultdeln. 108/5 M12
Krängningshämmare VW 1303 -74
Fjäderben Sachs, passande Suzuki Swift
Fjädrar inkl. hjälpfjäder Sellholm Tuning
Topplagring VW 1303 -74
Stötdämpare bak Cofap gas
Drop Stop Nedfjädringsstopp
Hjulnav bak Mod. Typ3
Fälgar 100+ DTM 16" Bultdeln/Inpressning, Volvo 850
Däck fram 205/45-16"
Däck bak 205/55-16"
Ny position för växelförararm Mod. chassi
Färgkod för lack Scania Chassi Grå (mörkare nyans)



Bromsar
3.1 Beskrivning
Ventilerade skivor på alla hjul med 1-kolvs glid ok varav bakre har integrerad handbroms. 2-krets bromssystem med en främre och bakre krets. Huvudcylinder från Volvo. Stålomspunna bromsslangar runt om. Svetsat fäste i spindel för brom ok.

3.2 Utbytta/Modifierade Komponenter
Broms ok fram Volvo 850 Ate
Bromsskiva fram Volvo 850 o280mm T=26mm
Hållare till främre ok Fräst stålplatta svetsad i spindel.
Broms ok bak Subaru Leone (främre)
Bromsskiva bak Mod. Volvo 850 o280-275mm T=26-21mm
Hållare till bakre ok Alu 7075-T6 Bromssköldens infästning
Huvudcylinder Volvo 240 Ate (vänster utg. Hänvisar till 740 i regbevis)
Bromsljuskontakt M10x1



Drivlina
4.1 Kortfattad beskrivning
4vxl Porsche låda förser original drivaxlar med kraften som kommer från en typ1 motor upptagen till 2276cc med överladdning. Volvos stora fläns till turbon. 9,3:1 i kompressionsförhållande, o94mm i borr och 82mm i slag.
Motor nr: AB383192, 1285cc, 33kW/44hk

4.2 Utbytta/modifierade Motorkomponenter
Motorblock Mod. AS från Brasilien
Vevaxel Scat 82mm (gjuten) VW journaler, 8 stift
Vevstakar CB Performance 5,600"
Kolvar Smidda Mahle o94X82mm
Cylindrar Mahle o94X82mm
Toppar CB 044 Supermag (portade, 57cc förbr. Rum)
Topp packning 1,5mm kopparring
Ventiler Rostfria 42/36
Ventilfjädrar Dubbla
Vipparmsfäste Förstärkt, bultade ändar
Ventiljusterskruvar Ledade med kula
Kamaxel Eagle Racing 278°
Kamföljare Ultra LW (lättvikts)
Kamdrev CB Performance (rakskurna)
oljepump Melling
oljefilter Valfritt V.A.G
Stötstänger Härdade Cromolly
Pinnbultar till toppar Cromolly
Stötstångsrör Eg. tillv. Original packning passar
Remhjul, motor Eg. tillv. Stål 2kg
Rem 6PK1390
Remspännare 2st Kamremspännare Golf typ1
Remhjul generator/fläkt Eg. tillv. Alu
Kylfläkt Porsche 911 (11-blad)
Kylkåpa Sune Jansson, Glasfiber
Avgasrör, primär Eg. tillv. Rör från GIK Turbo Teknik
Turbo TD04-12 (Volvo V70, vridet hus, mod wastegate axel)
Luftfilter BMC
Avgasrör ut Biltemarör, Simon Sport dämpare
Bakre motorfäste(Gene Berg) Rostfri vantskruv i stålbalk, Biltema båt.
Insugningsrör Eg. tillv. Alu
Intercooler modifierad 550X180X65 från KL-Racing
Spjällhus Volvo
Bränsle spridare Bosch Blå 9186060 (Volvo v70 T5)
Fuelrail Eg. tillv. Alu
Plenum Eg. tillv. Alu
o-ring plenumhalvor 1st o2mm 1st o1,5mm L=374,5mm
o-ring mot topp 2st o2mm L=195,5
Gaswire fäste I spjäll Volvo V70 (plast, hona)
Gaswire justering Volvo V70
Gaswire inkl. hölje o1,25mm L=ca:3,1m
Svänghjul Lättat till 5kg, 8st stift
oljekyl Nissan 300ZX



4.3 Utbytta/Modifierade komponenter i Transmission
Transaxel Mod. 4vxl Porsche 901 (911 -68, mod utg. hub)
Mod. Utg. Hub Adapter till original drivaxel/knut
Lamell 4-pucks sinter
Tryckplatta Kennedy Stage II, 1200kg / 217 ft. Ib
Bakre växellådsfäste Eg. tillv. Alu-balk med Hockeypucks bussning
Främre växellådsfäste Eg. tillv. Stålbalk. Motorfäste/Urethanepuck
Ing. Växel mekanism Eg. tillv. Alu
Växel mekanism Spakställ, bakvänt Volvo 850

Bränslesystem
5.1 Beskrivning
originaltank med skvalpskydd, självföder modifierad (delbart kabinett) högtryckspump, bränslefilter innan och efter högtryckspump. Stålomspunnen bränsleledning på hela trycksidan, retur till tankpåfyllning. Fast bränsletrycksregulator på 3bar.

5.2 Utbytta komponenter
Bränslepump Bosch 0 580 254 984 (12v 506 289-13 cz)
Primärt bränslefilter ?
Sekundärt bränslefilter Volvo 740
Bränsletrycksregulator Volvo 740

Elsystem
6.1 Beskrivning
Ett grundsystem med de nödvändigaste funktionerna som sedan vuxit till ett svåröverblickat råttbo med extra funktioner, samt ett Prospark (tändning/sprut) motorstyrnings system som innefattar insugstempgivare, motortempgivare, triggergivare samt trottelpotensiometer. Huvudströmbrytare i bagage, samt delströmbrytare på instrumentpanel. Säkringsdosor med flatsäkringar, runda säkringar på kablar vid ett fåtal positioner. Batteriplacering i bagaget.

6.3 Komponenter
Motorstyrning Prospark Chip-version 6
Tändspole Prospark (Ford Focus, Mondeo m fl.)
Trottelpotensiometer Bosch
Tempgivare 2st Medföljer Prospark
Trigger givare Medföljer Prospark
Turbotrycksmätare Equs
oljetrycksmätare Equs
oljekyl fläkt Motorrumsfläkt, Båt, Biltema 25-832
oljekyl fläkt termostat/relä Eg. tillv. (elektroniktermostat, slår ifrån vid varm)
Säkringsdosa 2st Universal, flatsäkring
Huvudstrålkastare Klarglas (Golf typ2)
Blinkers/Positionslyktor 5 / 21W (i stötfångarna, 5W ej inkopplade)
Startmotor VW 1600TL automatic

6.3 Komponenter strömförande vid huvudström påslaget
Bromslampa
Ljusomkopplare
Signalhorn
Kylarfläktstyrning till oljekyl
Startmotor matning
Tändningslås
Startknapp Instrumentpanel
Startknapp Motorrum
Kupe'fläktomkopplare Ej vidarekopplad

6.4 Komponenter strömförande vid tändning påslaget
Motorstyrning, inkl spridare
Bränslepump Kan frånkopplas via brytare
Helljusomkopplare
Körriktningsväljare
Torkarlägesväljare

6.5 Komponenter strömförande vid startläge på tändningslås
Startmotorsolenoid

Kaross
7.1 Beskrivning
originalkaross som förskjutits ca: 2,5cm åt vänster i bakre infästningar för att få hjulöppningar symetriska, samt främre golv i bagage är bortkapat, bakre delen av "golv" mot brandvägg är upphöjt ca: 20cm, ca: 3,5-4cm breddade plåtskärmar runt om, samt löstagbar "mellanplåt" bak. Stötfångare från VW 1303 -75, varpå lampor kan användas för positionsljus fram och dimmljus bak då det sitter dubbelpolslampor i hållarna (5/21W). Fotbrädor är utflyttade 2,5cm m.h.a. 25x25 rör.

7.2 Utbytta/Modifierade komponenter
Backspeglar Mod. Micro bildelar med original fäste
Framskärmar Mod. VW 1303 -75 (breddade/uthängda 3,5cm)
Bakskärmar Mod. VW 1302 (breddade ca: 4cm)
Främre stötfångare inkl. fäste VW 1303 -75
Bakre stötfångare inkl. fäste VW 1303 -75
Bakre mellanplåt Mod. VW 1302
Färgkod för lack NCS.5502B Scania Chassi (två komp lastbilslack)

Interiör
8.1 Beskrivning
Ganska spartansk inredning med två racestolar, bur, lite matta och några instrument, registrerad för en passagerare.

8.2 Komponenter
Fullbur Saknas några rör för banracing reglementet.
Stolar 2st Cobra Monaco, på justerbart underrede
Turbotrycksmätare Equs (mekanisk/pneumatisk)
oljetrycksmätare Equs (elektronisk)
Brandsläckare 2kg pulver
Säkerhetsbälten 3-punkts CD-Cardic (Meca Bildelar)





Bilen är reggad med bromsar och bur idag, men behöver SFRo-besiktigas om man vill åka lagligt med motorn som sitter i.
Jag har varit i kontakt med SFRo och fått följande svar!

Hej!
Nu har jag tittat igenom din spec på VW-bygget - jag ser inget att anmärka på utan säger så här:
om bromsar och vägegenskaper är i paritet med bilens prestanda så är det
15 kW per 100 kg tjänstevikt som gäller, men om bilens uppförande på vägen
inte harmonierar med fartrersurserna så måste motoreffekten sänkas.
Möjligen skulle jag tycka att runt 200 hk är absolut max oavsett om bilen skulle väga lite mer än de 1000 kg som "krävs".
Mvh
Bosse

Inför en SFRo-besiktning så måste en bromsreducerventil till bakbromsarna monteras, styrväxel bör troligtvis bytas mot orginal styrsnäcka. Har dessa grejor och pular när tid finnes, om de inte hunnits monteras så följer de givetvis med.

Priside': 85000kr
Bilen finns i Jönköping

Se även Blocketannons med liten film med lite motorsnurr! Sök på Bubbla.
Intresserad? Hör av dig!
Mejl som kollas i stort sett var dag: joakim.piejko@telia.com (går även via annonsen på Blocket.se)
Tel: 070-7412940

// Jocke

_________________
Joakim Piejko
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Jocke,
Jag måste sansa mig men detta är ju ett läge till en superbil.
Ska du verkligen sälja? Nog kan du lösa effektbiten på något smidigt sätt.
Jag har nu verkligen sugit och funderat men att köpa mer än vad jag redan har och kanske låna pengar blir fel.

Vad vill jag säga?
Skit fin bil, bra pris men det blir inte jag.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52


Trådstartare
Frallan2 skrev:
Jocke,
Jag måste sansa mig men detta är ju ett läge till en superbil.
Ska du verkligen sälja? Nog kan du lösa effektbiten på något smidigt sätt.
Jag har nu verkligen sugit och funderat men att köpa mer än vad jag redan har och kanske låna pengar blir fel.

Vad vill jag säga?
Skit fin bil, bra pris men det blir inte jag.


Som det ser ut just nu i mitt liv så har jag mer nytta av ett garage, det är ju till det som pengarna ska gå är det tänkt. Grunden är klar sedan två år sedan men man ska visst ha väggar, tak o.s.v.
Men jag ska villigt erkänna att det suger lite att behöva sälja den! Men var sak har ju sin tid heter det ju!
Sedan jag fått underkänt på besiktningen så har jag fixat massor av småsaker på den, och efter senaste provturen så känns det ännu svårare att göra sig av med den. Dock så går motorn lite snålt på högre varv, men upp till 3000rpm går den kalasfint.
Kvar för en SFRo-besiktning är att montera en bromsreducerventil som medföljer, samt att ta bort styrväxel och montera medföljande styrsnäcka och styrleder (lackade och klara).
Som det ser ut nu så går bilen troligtvis till Danmark på måndag, bra eller dåligt?
Blir den dock inte såld innan annonstiden gått ut på Blocket så SFRo-besiktigar jag den själv under vintern och försöker på nytt till sommaren.

_________________
Joakim Piejko
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Danmark?
Mycket bra grabbar!
Good luck!

Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Bubbla för gata och bana
14 besök senaste veckan (23414 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande