Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 42, 43, 44   >>
14 besök senaste veckan (265095 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Med lätt panik inför kommande säsong skruvas det bromsar för glatta livet. Det blir Mk60 från en LCI E46M3 och Påsse-ok även bak.






Den gamla ABS-enheten ser ut så här och jag tänkte slava ström från dess gamla kontakt. Men jag kan banne mig inte hitta den i något kopplingsschema... Är det någon som vet vad denna X69/X20-liknande kontakt heter så man kan hitta den i kopplingsschemat?


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Efter ett lovande test av Mk60:n har nu CSL-mappen lagts in. Den tar hänsyn till större kolv-area bak och ändrar på lite andra parametrar. Hoppas det skall kännas ännu bättre. Skillnaden gentemot den gamla tre-kanalaren är relativt stor. Framförallt för att den slutar arbeta mycket snabbare, den gamla dröjde kvar. Kommer därutöver testa lite snällare belägg bak för att få en bättre trailbraking.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ett bra test är att bromsa i luften i planzgarten

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ett bra test är att bromsa i luften i planzgarten



Får testa det!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vad hittar man info om dessa mk60 alla verkar byta till?

Har ju en m3e46 02 som man kanske skulle fixa detta på.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
AL skrev:

Har ju en m3e46 02 som man kanske skulle fixa detta på.
/AL

Då kommer nog här en en tidig julklapp: Du har sannolikt en Mk60 redan.
Brytdatum för när BMW gick från Mk20 till Mk60 är september 2001.

Niklas har gjort en sedvanligt bra write-up då han också (på sin -01:a) bytt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1567573#1567573

För den som vill fördjupa sig i ämnet är denna sammanställning bra: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2304811-MK60-ABS-Sta . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



BTG skrev:
AL skrev:

Har ju en m3e46 02 som man kanske skulle fixa detta på.
/AL

Då kommer nog här en en tidig julklapp: Du har sannolikt en Mk60 redan.
Brytdatum för när BMW gick från Mk20 till Mk60 är september 2001.

Niklas har gjort en sedvanligt bra write-up då han också (på sin -01:a) bytt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1567573#1567573

För den som vill fördjupa sig i ämnet är denna sammanställning bra: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2304811-MK60-ABS-Sta . . . .


Min är dessvärre byggd okt 2001

Ok, får läsa på helt enkelt. Behöves alla delar i Niklas write up?

Vart fick ni tag på kabelhärvan?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
AL skrev:

Min är dessvärre byggd okt 2001

Ok, får läsa på helt enkelt. Behöves alla delar i Niklas write up?

Vart fick ni tag på kabelhärvan?

/AL


Det går lätt att se om du har "rätt" ABS för den har bara en enhet och den sitter vid HBC:n. Fel ABS har en enhet vid HBC:n och förstärkningsump på passagerarsidan. Rören går fram och tillbaka över motor/växellåda.

Niklas write-up är (förstås ) spot-on.

Vi åkte till närmaste http://www.returbilen.se/index2.html och plockade ur var sin hel härva från en E46 tillverkad efter september -01 (Dyubbelkolla detta datum!). Sedan slaktade vi härvorna. Jag hade ett enkelt jobb eftersom min blir en ren stand-alone = få sladdar. Niklas integrerade ju förstås sin och ordnade så att det blev som fabriksmonterat, liiite mer jobb.

Tips till alla som då coh då behöver el-sladdd till bil. Åk till returbilen, ta ur en härva, betala 275kr för den och ni har sladd som räcker till mååånga bilbyggen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gällande ABS och Pflanzgarten...

Jag satt i veckan och åt med ett gäng testförare från Jaguar som hade tusentals varv på Ringen och körde på massa andra ställen såsom i Arjeplog tex. Dom sa att det oberoende av ABS var så att bromsade du i luften hade du samma fenomen som på E36 med "rock hard pedal" jag hade det ett par gånger på den denna resan, ena gången var jag beredd men första gången var det nästan kalsongbytardax

Men åk nu ner och kläm till en rökartid det är din tur nu! Förresten du har inga videos på frmafarten där nere?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



BTG skrev:
AL skrev:

Min är dessvärre byggd okt 2001

Ok, får läsa på helt enkelt. Behöves alla delar i Niklas write up?

Vart fick ni tag på kabelhärvan?

/AL


Det går lätt att se om du har "rätt" ABS för den har bara en enhet och den sitter vid HBC:n. Fel ABS har en enhet vid HBC:n och förstärkningsump på passagerarsidan. Rören går fram och tillbaka över motor/växellåda.

Niklas write-up är (förstås ) spot-on.

Vi åkte till närmaste http://www.returbilen.se/index2.html och plockade ur var sin hel härva från en E46 tillverkad efter september -01 (Dyubbelkolla detta datum!). Sedan slaktade vi härvorna. Jag hade ett enkelt jobb eftersom min blir en ren stand-alone = få sladdar. Niklas integrerade ju förstås sin och ordnade så att det blev som fabriksmonterat, liiite mer jobb.

Tips till alla som då coh då behöver el-sladdd till bil. Åk till returbilen, ta ur en härva, betala 275kr för den och ni har sladd som räcker till mååånga bilbyggen.


Ok tack!

Då blir det att läsa igenom Niklas inlägg igen.

Har hittat en härva ifrån en 320 CI 2004 så den borde fungera? Tar ni hela härvan från motorrum och bak till bakljusen eller endast det som hör till ABSen?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Gällande ABS och Pflanzgarten...

Jag satt i veckan och åt med ett gäng testförare från Jaguar som hade tusentals varv på Ringen och körde på massa andra ställen såsom i Arjeplog tex. Dom sa att det oberoende av ABS var så att bromsade du i luften hade du samma fenomen som på E36 med "rock hard pedal" jag hade det ett par gånger på den denna resan, ena gången var jag beredd men första gången var det nästan kalsongbytardax

Men åk nu ner och kläm till en rökartid det är din tur nu! Förresten du har inga videos på frmafarten där nere?


Menar de att ABS:n reagerar så även på moderna bilar?
Det blir Scuderia i år. Så att även jag lär mig banan. Som jag förstått det kör man inte BTG då utan en del av GP-slingan inkluderas. Mao kommer ingen bekräftad BTG-tid komma i år. Men väl filmer från den fria lunchkörningen som jag ser fram emot. Frågan är vilket mått man skall använda?

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=epk1PsO9P7E&list=UUffi2nVb7is1SxTb . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
AL skrev:

Har hittat en härva ifrån en 320 CI 2004 så den borde fungera? Tar ni hela härvan från motorrum och bak till bakljusen eller endast det som hör till ABSen?

//AL


På skroten är det lättare att riva ur hela härvan (tar max 20 min) och sedan leta rätt på de nödvändiga sladdarna hemma i lugn och ro.

Detta är en komplett härva till en hel bil borträknat motorsryningsdelen. 17,5kg.





_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Ok, tack!

En sista fråga: Vad bland dessa delar är m3 specifikt?

- Mk60 DSC/ABS enhet 34512282558 eller 34512282421
- Bromsservo: 34332282622
- DSC Speed Yaw/Accelerometer Sensor: 345267640181
- Mk60 kabelhärva inklusive 47 pinnars handske
- Huvudbromscylinder (HBC diameter fram: 25,4mm bak: 22,2mm) med främre (345211644581) och bakre (345211644581) trycksensorer
- Vacumslang från bromsservo -> plenum 11617836745
- ABS sensor vänster fram: 345267928971
- ABS sensor höger fram: 345267928961
- ABS sensor vänster bak: 345267526911
- ABS sensor höger bak: 345267526911
- Främre trycksensor: 345211644581
- Bakre trycksensor: 345211644581

Om jag nu får ta grejer på den 320 ci ifrån 2004 kan jag ju isåfall ta allt annat som behövs med.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
AL skrev:
Ok, tack!
En sista fråga: Vad bland dessa delar är m3 specifikt?


Det vet inte jag med säkerhet. ABS-enheten är specifik men hjul-sensorerna är det inte, för att ta ett exempel.

Här är en bra sammanställning som jag följt slaviskt och visat sig stämma: http://www.m3e30.fr/medias/files/mk60-wiring-instructions.pdf

Annars kan jag bara rekommendera att utgå från https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2304811-MK60-ABS-Sta . . . . läsa in sig på all info där och ta det därifrån. För att lyckas ta det hela vägen krävs en del. Iaf om man skall få det att fungera integrerat i en E46M3.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Stort tack!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
En av mina diffar är på Mobimech för byte av utväxling och översyn. Det blir 3,73.
Peder låter meddela att det gått (för) varmt, oljan har blivit tjära på sina ställen. Dock har allt hållit ihop. Bra betyg till honom som skruvade ihop den för 10 år sedan. thumbs up







_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



BTG skrev:
En av mina diffar är på Mobimech för byte av utväxling och översyn. Det blir 3,73.
Peder låter meddela att det gått (för) varmt, oljan har blivit tjära på sina ställen. Dock har allt hållit ihop. Bra betyg till honom som skruvade ihop den för 10 år sedan. thumbs up


https://rejsa.nu/im/user/57/2020-01-26-20-03-34_2020-01-23_17-36-24.jp . . . .

https://rejsa.nu/im/user/57/2020-01-26-20-03-34_2020-01-23_17-37-01.jp . . . .

https://rejsa.nu/im/user/57/2020-01-26-20-03-34_2020-01-23_17-37-31.jp . . . .


Kör du inte med nån kylning? Om inte så är det nog lite tur att det hållt ihop 😄. Köra på ringen med uppspänd diff verkar kräva täta oljebyten. Det behövs inte hellre så mycket som på tajta banor som här hemma. Jag har valt att köra med en större kåpa som mer än dubblar oljemängden för bättre möjlighet med kylning. Kände att köra med kylare och pump skulle mer öka chansen för klabb med allt det för med sig, slangar som kan lossna osv. Gott med 3.73! Körde det med min standard 3.0 och maxade då 227 km/h. Räcker ju inte så mer varv behövs för att det ska bli bra. Ökar man 10% så borde den orka knappt 250 km/h. Men då kan problemen med vevhusventilationen komma..... 😉. Ja du vet Micke..... hur man än gör så finns det dyra lösningar 😉😜😂😂👍

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Både på min E46 och E92 satt det "Pederdiffar" , externt kyl monterat och även en elpump, Kontrollerade alltid oljan var 100: e varv och oljan såg ut som ny varje gång, vissa tillfällen missade man att slå på pumpen och då kunde man se det på oljan vid kontroll, jag har alltid som regel att byta motor&diffolja på runt 100 varv men då alltid diffoljan såg ut som ny byttes den istället vid varje storservice innan vinteravställning.
Diffen på E46:an gick Peder igenom efter cirka 500 varv på ringen mest för att veta att den var i fullgott skick och inga stora slitage alls fanns på den så kyl, pump och fina jobb från Peder så håller grejerna lääänge:-)



John Kjellsson skrev:
BTG skrev:
En av mina diffar är på Mobimech för byte av utväxling och översyn. Det blir 3,73.
Peder låter meddela att det gått (för) varmt, oljan har blivit tjära på sina ställen. Dock har allt hållit ihop. Bra betyg till honom som skruvade ihop den för 10 år sedan. thumbs up


https://rejsa.nu/im/user/57/2020-01-26-20-03-34_2020-01-23_17-36-24.jp . . . .

https://rejsa.nu/im/user/57/2020-01-26-20-03-34_2020-01-23_17-37-01.jp . . . .

https://rejsa.nu/im/user/57/2020-01-26-20-03-34_2020-01-23_17-37-31.jp . . . .


Kör du inte med nån kylning? Om inte så är det nog lite tur att det hållt ihop 😄. Köra på ringen med uppspänd diff verkar kräva täta oljebyten. Det behövs inte hellre så mycket som på tajta banor som här hemma. Jag har valt att köra med en större kåpa som mer än dubblar oljemängden för bättre möjlighet med kylning. Kände att köra med kylare och pump skulle mer öka chansen för klabb med allt det för med sig, slangar som kan lossna osv. Gott med 3.73! Körde det med min standard 3.0 och maxade då 227 km/h. Räcker ju inte så mer varv behövs för att det ska bli bra. Ökar man 10% så borde den orka knappt 250 km/h. Men då kan problemen med vevhusventilationen komma..... 😉. Ja du vet Micke..... hur man än gör så finns det dyra lösningar 😉😜😂😂👍

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Tack för input med referenser!

I början tog jag tempen på diffen och bytte olja varje år. Men då tempen inte gick över 85C och oljan såg ut som ny när den rann ur diffen tänkte jag att här ligger det bra långt från gränsen och slutade kolla.

När jag nu tänker efter har 2,8 fått byta plats med en S50B32 sedan de "onödiga" kontrollerna upphörde. Kanske parametrarna ändras då?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



85c låter otroligt lågt!
På E92:an hade jag separat mätare och enligt rekommendation så skulle pumpen startas tidigast vid 100c då oljan annars var för trög för att pumpen skulle må bra, med pumpen på så har jag för mig tempen låg stadigt runt 120, vid de tillfällen man glömde slå på den stack den lätt till 150c.



BTG skrev:
Tack för input med referenser!

I början tog jag tempen på diffen och bytte olja varje år. Men då tempen inte gick över 85C och oljan såg ut som ny när den rann ur diffen tänkte jag att här ligger det bra långt från gränsen och slutade kolla.

När jag nu tänker efter har 2,8 fått byta plats med en S50B32 sedan de "onödiga" kontrollerna upphörde. Kanske parametrarna ändras då?

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Jag har valt att köra med en större kåpa som mer än dubblar oljemängden för bättre möjlighet med kylning.


Vad för kåpa är det?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 42, 43, 44   >>
14 besök senaste veckan (265095 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande