Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 42, 43, 44 >> 14 besök senaste veckan (265095 totalt) |
Med lätt panik inför kommande säsong skruvas det bromsar för glatta livet. Det blir Mk60 från en LCI E46M3 och Påsse-ok även bak.
Den gamla ABS-enheten ser ut så här och jag tänkte slava ström från dess gamla kontakt. Men jag kan banne mig inte hitta den i något kopplingsschema... Är det någon som vet vad denna X69/X20-liknande kontakt heter så man kan hitta den i kopplingsschemat? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Efter ett lovande test av Mk60:n har nu CSL-mappen lagts in. Den tar hänsyn till större kolv-area bak och ändrar på lite andra parametrar. Hoppas det skall kännas ännu bättre. Skillnaden gentemot den gamla tre-kanalaren är relativt stor. Framförallt för att den slutar arbeta mycket snabbare, den gamla dröjde kvar. Kommer därutöver testa lite snällare belägg bak för att få en bättre trailbraking.
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Då kommer nog här en en tidig julklapp: Du har sannolikt en Mk60 redan. Brytdatum för när BMW gick från Mk20 till Mk60 är september 2001. Niklas har gjort en sedvanligt bra write-up då han också (på sin -01:a) bytt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php För den som vill fördjupa sig i ämnet är denna sammanställning bra: https://www.bimmerforums.com/forum/s _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Min är dessvärre byggd okt 2001 Ok, får läsa på helt enkelt. Behöves alla delar i Niklas write up? Vart fick ni tag på kabelhärvan? /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Det går lätt att se om du har "rätt" ABS för den har bara en enhet och den sitter vid HBC:n. Fel ABS har en enhet vid HBC:n och förstärkningsump på passagerarsidan. Rören går fram och tillbaka över motor/växellåda. Niklas write-up är (förstås ) spot-on. Vi åkte till närmaste http://www.returbilen.se/index2.html Tips till alla som då coh då behöver el-sladdd till bil. Åk till returbilen, ta ur en härva, betala 275kr för den och ni har sladd som räcker till mååånga bilbyggen. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Gällande ABS och Pflanzgarten...
Jag satt i veckan och åt med ett gäng testförare från Jaguar som hade tusentals varv på Ringen och körde på massa andra ställen såsom i Arjeplog tex. Dom sa att det oberoende av ABS var så att bromsade du i luften hade du samma fenomen som på E36 med "rock hard pedal" jag hade det ett par gånger på den denna resan, ena gången var jag beredd men första gången var det nästan kalsongbytardax Men åk nu ner och kläm till en rökartid det är din tur nu! Förresten du har inga videos på frmafarten där nere? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Ok tack! Då blir det att läsa igenom Niklas inlägg igen. Har hittat en härva ifrån en 320 CI 2004 så den borde fungera? Tar ni hela härvan från motorrum och bak till bakljusen eller endast det som hör till ABSen? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Menar de att ABS:n reagerar så även på moderna bilar? Det blir Scuderia i år. Så att även jag lär mig banan. Som jag förstått det kör man inte BTG då utan en del av GP-slingan inkluderas. Mao kommer ingen bekräftad BTG-tid komma i år. Men väl filmer från den fria lunchkörningen som jag ser fram emot. Frågan är vilket mått man skall använda? EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=epk1 _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
På skroten är det lättare att riva ur hela härvan (tar max 20 min) och sedan leta rätt på de nödvändiga sladdarna hemma i lugn och ro. Detta är en komplett härva till en hel bil borträknat motorsryningsdelen. 17,5kg. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Ok, tack!
En sista fråga: Vad bland dessa delar är m3 specifikt? - Mk60 DSC/ABS enhet 34512282558 eller 34512282421 - Bromsservo: 34332282622 - DSC Speed Yaw/Accelerometer Sensor: 345267640181 - Mk60 kabelhärva inklusive 47 pinnars handske - Huvudbromscylinder (HBC diameter fram: 25,4mm bak: 22,2mm) med främre (345211644581) och bakre (345211644581) trycksensorer - Vacumslang från bromsservo -> plenum 11617836745 - ABS sensor vänster fram: 345267928971 - ABS sensor höger fram: 345267928961 - ABS sensor vänster bak: 345267526911 - ABS sensor höger bak: 345267526911 - Främre trycksensor: 345211644581 - Bakre trycksensor: 345211644581 Om jag nu får ta grejer på den 320 ci ifrån 2004 kan jag ju isåfall ta allt annat som behövs med. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||
Det vet inte jag med säkerhet. ABS-enheten är specifik men hjul-sensorerna är det inte, för att ta ett exempel. Här är en bra sammanställning som jag följt slaviskt och visat sig stämma: http://www.m3e30.fr/medias/files/mk6 Annars kan jag bara rekommendera att utgå från https://www.bimmerforums.com/forum/s _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
En av mina diffar är på Mobimech för byte av utväxling och översyn. Det blir 3,73.
Peder låter meddela att det gått (för) varmt, oljan har blivit tjära på sina ställen. Dock har allt hållit ihop. Bra betyg till honom som skruvade ihop den för 10 år sedan. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Kör du inte med nån kylning? Om inte så är det nog lite tur att det hållt ihop 😄. Köra på ringen med uppspänd diff verkar kräva täta oljebyten. Det behövs inte hellre så mycket som på tajta banor som här hemma. Jag har valt att köra med en större kåpa som mer än dubblar oljemängden för bättre möjlighet med kylning. Kände att köra med kylare och pump skulle mer öka chansen för klabb med allt det för med sig, slangar som kan lossna osv. Gott med 3.73! Körde det med min standard 3.0 och maxade då 227 km/h. Räcker ju inte så mer varv behövs för att det ska bli bra. Ökar man 10% så borde den orka knappt 250 km/h. Men då kan problemen med vevhusventilationen komma..... 😉. Ja du vet Micke..... hur man än gör så finns det dyra lösningar 😉😜😂😂👍 _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Både på min E46 och E92 satt det "Pederdiffar" , externt kyl monterat och även en elpump, Kontrollerade alltid oljan var 100: e varv och oljan såg ut som ny varje gång, vissa tillfällen missade man att slå på pumpen och då kunde man se det på oljan vid kontroll, jag har alltid som regel att byta motor&diffolja på runt 100 varv men då alltid diffoljan såg ut som ny byttes den istället vid varje storservice innan vinteravställning.
Diffen på E46:an gick Peder igenom efter cirka 500 varv på ringen mest för att veta att den var i fullgott skick och inga stora slitage alls fanns på den så kyl, pump och fina jobb från Peder så håller grejerna lääänge:-)
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
Tack för input med referenser!
I början tog jag tempen på diffen och bytte olja varje år. Men då tempen inte gick över 85C och oljan såg ut som ny när den rann ur diffen tänkte jag att här ligger det bra långt från gränsen och slutade kolla. När jag nu tänker efter har 2,8 fått byta plats med en S50B32 sedan de "onödiga" kontrollerna upphörde. Kanske parametrarna ändras då? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
85c låter otroligt lågt!
På E92:an hade jag separat mätare och enligt rekommendation så skulle pumpen startas tidigast vid 100c då oljan annars var för trög för att pumpen skulle må bra, med pumpen på så har jag för mig tempen låg stadigt runt 120, vid de tillfällen man glömde slå på den stack den lätt till 150c.
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 42, 43, 44 >> 14 besök senaste veckan (265095 totalt) |