Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44   >>
36 besök senaste veckan (265084 totalt)
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Den tillverkas av Rough Engineering och finns hos Turner Motorsport.
https://www.turnermotorsport.com/p-583839-e36-finned-differential-cove . . . .

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Den tillverkas av Rough Engineering och finns hos Turner Motorsport.
https://www.turnermotorsport.com/p-583839-e36-finned-differential-cove . . . .


Tack o Bock! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Nu kan förstås inte allt utläsas vid en okulärbesiktning av oljan. Men efter tre års körning ser oljan fortfarande ny ut. Då är problemet med varm diff rimligen inte gigantiskt? Snarare är regelbundna oljebyten rätt medicin.







_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Är det någon annan som har erfarenhet av Biltemas oljetempmätare?

Min har från första början visat för mycket. Oljan är inte så här varm, det vet jag. Antagligen har jag fått en dålig givare eller dålig mätare. Eller, är de alla så här "off"?

På bilden har oljan egentligen max 100C, förmodligen närmare 90C.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Jag körde de mätarna på min Z3M utan problem

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag har också en Biltemamätare som visar suspekt höga temperaturer . Min misstanke är att givarna inte hänger med.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Tack för feedback!
Det får väl bli VDO istället.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
Nu kan förstås inte allt utläsas vid en okulärbesiktning av oljan. Men efter tre års körning ser oljan fortfarande ny ut. Då är problemet med varm diff rimligen inte gigantiskt? Snarare är regelbundna oljebyten rätt medicin.








Lite sen kommentar men jag vet av erfarenhet att om en bakdämpare är knas så kan det gå väldigt väldigt varmt. Så det skadar inte ha koll även om normalfallet är problemfritt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Lite sen kommentar men jag vet av erfarenhet att om en bakdämpare är knas så kan det gå väldigt väldigt varmt. Så det skadar inte ha koll även om normalfallet är problemfritt.


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Jag har börjat överväga om man skall lyfta ur spisen i vinter för att bla byta vevlager. Skall man göra det? Eller är de skottsäkra så länge de tas om hand på rätt sätt? Motorn får oljebyte var 300-500:e mil. Är det istället större risk att nya lager "stör en satt harmoni"?

Vad skall man mer byta på en S50B32 som gått 18k? Avser i så fall inte att spräcka toppen utan bara byta det man kommer åt utanpå och med tråget borta.

- Spridare?
- ?
- ?
- ?
- Vevlager


Oljepumpen är ny sedan 4-5k mil för det hade jag en fabriksny liggandes när jag köpte motorn. Vanosen renoverades för ca. 3k mil sedan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag bytte ju både ram- och vevlager på min.

Skottsäkra är nog inte vevlagren iaf, mina var uppenbart
bytta någon gång före motorn hamnade hos mig men ändå fanns tecken på slitage - även om det
inte var något värre.
Min motor har gått totalt ~16k mil (ungefär där när jag rev bottendelen också) så om din har 18k utan byte är det nog ingen dum idé att byta.

Ramlagren var inte bytta men såg ut som nya faktiskt. Å andra sidan var allt isär och ramlagersats av OE-kvalitet var billigt så jag bytte ändå.

Spännaren till oljepump-kedjan. Om du inte bytte den när du bytte pumpen så bör du göra det nu. Plastflärp som slits ordentligt.

Spridare kanske kan må bra av en rengöring och genomgång, men byte? Undrar det jag...

Min flamfälla till vevhusventilationen innehöll lite kox o skit, men gick bra att rengöra och jag har dessutom
hört att vevhusventilationen till S50B32 sällan krånglar (vilket inte kan sägas om M5x-motorerna).

Edit: Vattenpump samt spänn-hjul och spännare ihop med multirib-remmen har jag bytt - ingår ju i kategorin mer standardbetonade service-byten, dock.

Annars är det väl en god idé att skifta torrspruckna slangar om du har några. Det hade jag.

Jag har ju lite tendens till sämre komp på någon cylinder, dvs att ringar börjar bli lite sämre, men inga jättediffar eller något som jag märker av i kännbart effekt-tapp - jag har bedömt det som ej värt att göra något åt i nuläget och detta är ju ändå av kategorin "jättejobb" och jättedyrt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Håller med i det Christian skriver, jag hade gjort i denna ordning:

1. Kamkedjespännare
2. Ultraljudstvättat och mätt upp spridare (BJP racing är prisvärda)
3. Sett över vevhusventilationen så allt är nytt och fräscht
4. Vevstakslager (börja med att lyfta 6ans, verkar vara de som slits mest och se hur det mår)
5. Ställa ventiler och se över ventilstyrningar

Min erfarenhet är att de som har problem med vevstakslager ofta är det som kör motorn i andra karosser och därav åker med annat oljetråg än OEM s50b32.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Bra med din input Alex, du har ju mycket erfarenhet av dessa motorer! thumbs up

Gällande annat tråg - det kan inte vara så att det ofta kombineras med M50-pump? S50B32 fick ju en uppgraderad pump jämfört med B30 och M-motorerna och den passar ju inte med E34 tråg (om man inte bygger om pumpen vill säga)? Fanns ju ett skäl till uppgraderingen menar jag?

Ursäkta trådkapningen Micke - detta gäller ju inte din motor!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Ursäkta trådkapningen Micke - detta gäller ju inte din motor!


Ingen fara alls. Det är ju på ämnet!

@ er båda: tack för input.

Får se hur det blir. Jag hatar att skruva så jag är inte alls sugen på att lyfta ur motorn. Men motviljan att skruva väger lätt för att slippa renovera hela motorn pga av dåliga vevlager. Dessa motorer är ju inte billiga. När jag köpte min 2013 med nycklar,ring, box, piska och det mesta runt motorn tex kylare så kostade den inkl frakt från Tyskland för 22k. De kostar väl +50k idag?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Ligger nog minst i de pengarna, ja....

Du behöver inte lyfta ur motorn. Visst blir det mycket jobb oavsett, men:

- Lyft upp bilen så att du kan arbeta underifrån

- Häng motorn i supportbalk

- Plocka bort hela framvagnsbryggan

- Väck med oljetråget och byt lagren på plats.

Du kan kolla i min tråd så ser du lite hur jag gjorde. Finns fler trådar där andra gjort likadant.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Tack för tipsen! Ska kolla hur du gjorde.

Jag vet att man kan öppna underifrån och byta lagren. Men då jag har allvarliga brister i mina "skruva-färdigheter" så är det säkrast att jag lyfter ur den. Annars kommer jag repa veven eller vara osäker på om jag momentdragit överfallen rätt.

Skulle också passa på att putsa och rensa upp bland lite andra saker.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Hade oxå bytt med motor i bilen. Men det kan ställa till problem. Sist jag utförde en sådan operation på en e30, ja då gick 3 bultar av till framvagsbalken. Inte alls roligt. Kanske ingen risk på en nyare e36 men man vet aldrig.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
I helgen åkte motorn ur.



Planen var att byta vevstakslager och täta två läckor. Nu visar det sig att det läcker på ett lite värre ställe än jag trodde. Min teori var att det läckte från ventilkåpspackningen, det gjorde det inte.
Hur illa skall man bedöma att detta är? Såvitt jag kan bedöma fuktar det från topplockspackningen...?





_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Svårt att avgöra på bilderna med det ser väl ut att ha kommit framifrån och blåst bakåt?

EDIT: Såg nu att det är bakom sexans utblås. Det har inte runnit ifrån ventilkåpspackningen via vattenröret dit? Bakkant på ventilkåpspackningens är ju en klassiker annars

Har du tagit komp prov?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
AL skrev:
Svårt att avgöra på bilderna med det ser väl ut att ha kommit framifrån och blåst bakåt?


Ser nu att det är bilder för invigda. Skulle se om jag hittar en bättre bild.


AL skrev:
EDIT: Såg nu att det är bakom sexans utblås. Det har inte runnit ifrån ventilkåpspackningen via vattenröret dit?

Nej, jag tycker inte det ser så ut. Men det var min första tanke. Tyvärr ser det dock inte ut som om det runnit utmed packningen från framsidan på motorn. Där det annars läcker en del från Vanosen.
Får kolla lite noggrannare.

AL skrev:
Bakkant på ventilkåpspackningens är ju en klassiker annars
Har du tagit komp prov?
//AL

Nej, för jag trodde det var just ventilkåpspackningen. Men motorn går kanon. Så kompen får jag nog säga är opåverkad.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Går inte blåsa rent med brake clean och sen låta stå några dagar, och hoppas på att det fortsätter fukta lite efter de så man ser?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44   >>
36 besök senaste veckan (265084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande