Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44 >> 22 besök idag (265126 totalt) |
Den tillverkas av Rough Engineering och finns hos Turner Motorsport.
https://www.turnermotorsport.com/p-5 _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Tack o Bock! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Nu kan förstås inte allt utläsas vid en okulärbesiktning av oljan. Men efter tre års körning ser oljan fortfarande ny ut. Då är problemet med varm diff rimligen inte gigantiskt? Snarare är regelbundna oljebyten rätt medicin.
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Är det någon annan som har erfarenhet av Biltemas oljetempmätare?
Min har från första början visat för mycket. Oljan är inte så här varm, det vet jag. Antagligen har jag fått en dålig givare eller dålig mätare. Eller, är de alla så här "off"? På bilden har oljan egentligen max 100C, förmodligen närmare 90C. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Jag har också en Biltemamätare som visar suspekt höga temperaturer . Min misstanke är att givarna inte hänger med.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Lite sen kommentar men jag vet av erfarenhet att om en bakdämpare är knas så kan det gå väldigt väldigt varmt. Så det skadar inte ha koll även om normalfallet är problemfritt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Jag har börjat överväga om man skall lyfta ur spisen i vinter för att bla byta vevlager. Skall man göra det? Eller är de skottsäkra så länge de tas om hand på rätt sätt? Motorn får oljebyte var 300-500:e mil. Är det istället större risk att nya lager "stör en satt harmoni"?
Vad skall man mer byta på en S50B32 som gått 18k? Avser i så fall inte att spräcka toppen utan bara byta det man kommer åt utanpå och med tråget borta. - Spridare? - ? - ? - ? - Vevlager Oljepumpen är ny sedan 4-5k mil för det hade jag en fabriksny liggandes när jag köpte motorn. Vanosen renoverades för ca. 3k mil sedan. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Jag bytte ju både ram- och vevlager på min.
Skottsäkra är nog inte vevlagren iaf, mina var uppenbart bytta någon gång före motorn hamnade hos mig men ändå fanns tecken på slitage - även om det inte var något värre. Min motor har gått totalt ~16k mil (ungefär där när jag rev bottendelen också) så om din har 18k utan byte är det nog ingen dum idé att byta. Ramlagren var inte bytta men såg ut som nya faktiskt. Å andra sidan var allt isär och ramlagersats av OE-kvalitet var billigt så jag bytte ändå. Spännaren till oljepump-kedjan. Om du inte bytte den när du bytte pumpen så bör du göra det nu. Plastflärp som slits ordentligt. Spridare kanske kan må bra av en rengöring och genomgång, men byte? Undrar det jag... Min flamfälla till vevhusventilationen innehöll lite kox o skit, men gick bra att rengöra och jag har dessutom hört att vevhusventilationen till S50B32 sällan krånglar (vilket inte kan sägas om M5x-motorerna). Edit: Vattenpump samt spänn-hjul och spännare ihop med multirib-remmen har jag bytt - ingår ju i kategorin mer standardbetonade service-byten, dock. Annars är det väl en god idé att skifta torrspruckna slangar om du har några. Det hade jag. Jag har ju lite tendens till sämre komp på någon cylinder, dvs att ringar börjar bli lite sämre, men inga jättediffar eller något som jag märker av i kännbart effekt-tapp - jag har bedömt det som ej värt att göra något åt i nuläget och detta är ju ändå av kategorin "jättejobb" och jättedyrt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Håller med i det Christian skriver, jag hade gjort i denna ordning:
1. Kamkedjespännare 2. Ultraljudstvättat och mätt upp spridare (BJP racing är prisvärda) 3. Sett över vevhusventilationen så allt är nytt och fräscht 4. Vevstakslager (börja med att lyfta 6ans, verkar vara de som slits mest och se hur det mår) 5. Ställa ventiler och se över ventilstyrningar Min erfarenhet är att de som har problem med vevstakslager ofta är det som kör motorn i andra karosser och därav åker med annat oljetråg än OEM s50b32. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Bra med din input Alex, du har ju mycket erfarenhet av dessa motorer!
Gällande annat tråg - det kan inte vara så att det ofta kombineras med M50-pump? S50B32 fick ju en uppgraderad pump jämfört med B30 och M-motorerna och den passar ju inte med E34 tråg (om man inte bygger om pumpen vill säga)? Fanns ju ett skäl till uppgraderingen menar jag? Ursäkta trådkapningen Micke - detta gäller ju inte din motor! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Ingen fara alls. Det är ju på ämnet! @ er båda: tack för input. Får se hur det blir. Jag hatar att skruva så jag är inte alls sugen på att lyfta ur motorn. Men motviljan att skruva väger lätt för att slippa renovera hela motorn pga av dåliga vevlager. Dessa motorer är ju inte billiga. När jag köpte min 2013 med nycklar,ring, box, piska och det mesta runt motorn tex kylare så kostade den inkl frakt från Tyskland för 22k. De kostar väl +50k idag? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Ligger nog minst i de pengarna, ja....
Du behöver inte lyfta ur motorn. Visst blir det mycket jobb oavsett, men: - Lyft upp bilen så att du kan arbeta underifrån - Häng motorn i supportbalk - Plocka bort hela framvagnsbryggan - Väck med oljetråget och byt lagren på plats. Du kan kolla i min tråd så ser du lite hur jag gjorde. Finns fler trådar där andra gjort likadant. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tack för tipsen! Ska kolla hur du gjorde.
Jag vet att man kan öppna underifrån och byta lagren. Men då jag har allvarliga brister i mina "skruva-färdigheter" så är det säkrast att jag lyfter ur den. Annars kommer jag repa veven eller vara osäker på om jag momentdragit överfallen rätt. Skulle också passa på att putsa och rensa upp bland lite andra saker. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Hade oxå bytt med motor i bilen. Men det kan ställa till problem. Sist jag utförde en sådan operation på en e30, ja då gick 3 bultar av till framvagsbalken. Inte alls roligt. Kanske ingen risk på en nyare e36 men man vet aldrig.
_________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
I helgen åkte motorn ur.
Planen var att byta vevstakslager och täta två läckor. Nu visar det sig att det läcker på ett lite värre ställe än jag trodde. Min teori var att det läckte från ventilkåpspackningen, det gjorde det inte. Hur illa skall man bedöma att detta är? Såvitt jag kan bedöma fuktar det från topplockspackningen...? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Svårt att avgöra på bilderna med det ser väl ut att ha kommit framifrån och blåst bakåt?
EDIT: Såg nu att det är bakom sexans utblås. Det har inte runnit ifrån ventilkåpspackningen via vattenröret dit? Bakkant på ventilkåpspackningens är ju en klassiker annars Har du tagit komp prov? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Ser nu att det är bilder för invigda. Skulle se om jag hittar en bättre bild.
Nej, jag tycker inte det ser så ut. Men det var min första tanke. Tyvärr ser det dock inte ut som om det runnit utmed packningen från framsidan på motorn. Där det annars läcker en del från Vanosen. Får kolla lite noggrannare.
Nej, för jag trodde det var just ventilkåpspackningen. Men motorn går kanon. Så kompen får jag nog säga är opåverkad. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44 >> 22 besök idag (265126 totalt) |