Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44 >> 37 besök senaste veckan (265085 totalt) |
Någon har tips på hur man kurerar sådana här grommets/gummitutor som fått ett hål?
En noggrann person gör förstås en pin-out och byter... Men riktigt så mek-glad är inte jag. Om jag inte måste. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Vulktejp funkar väl hyggligt och vill man ha det lite snyggare kan man komplettera med krympslang över. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Jag hittade dem i storpack på ebay.. "made in china" antagligen men ändå.. Sök på Bosch connector eller hose
|
||||||
Som heeelt okunnig på sinterlamell (förutom att det är suveränt att köra med) undrar jag om denna lamell är slut eller bara sliten till exempelvis 15%?
Personligen tycker jag den bara blivit bättre och bättre. Den har suttit på plats i ca. 5000 mil varav 75% är bankörning. På ena sidan är det 1,97mm kvar, på andra sidan är det 1,87mm. Total tjocklek 8,08mm. Det är en SACHS-lamell som sitter parad med ett lättat enmassesvänghjul. Både tryckplatta och svänghjul ser jättefint ut. Ingen sorgkant efter lamellen finns. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Svarar här igen.
Har för mig att Sachslamellen är aningens tjockare än tex KEP när den är ny. Men det där kommer hålla bra länge till! Speciellt på en sugis! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Såg att det fanns flera tjocklekar. På samma artikelnummer. Hos SACHS... Men då så, den får sitta kvar. Skall bara hitta rätt urtrampningslager. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Motorn har nu varit hos Köhler och fått nya packboxar, vevlager och topplockspackning. All in all så såg det i övrigt riktigt bra ut. Så inga större operationer vidtogs.
Jag köpte motorn 2013 från en skrot i Tyskland. Den kom då från en engelsk cab (dvs högerstyrd vilket gör det speciellt att få piskan att fungera i en vänsterstyrd bil) och hade enligt uppgift 13.000 mil på mätaren. Jag har kört minst 5000 mil till. Men Köhler trodde inte den gått så långt med tanke på skicket. Svårt att veta förstås. Men kul att den ser fräsch ut. Nu återstår utmaningen att skruva ner den i bilen igen. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Tänkte inte återanvända svänghjulsbultarna. Men har svårt att hitta rätt längd och dimension i 8.8. (Jag kan inte använda originalbultar för jag har ett lättat svänghjul och origo blir för långa.)
Istället för 8.8 hittade jag rätt bultar i alla avseenden men de är i 10.9. Funkar det ändå? Blir det bara "bättre" för att de är starkare? Måste man dra med mer moment för att dessa bultar är "hårdare"? Tittade i nedan trådar och fann följande uppgift: "Hållfastheten anges som ett tillägg (de olika klasserna definieras i ISo898). 8.8 innebär att skruven har 800 MPa i brottgräns och 0,8 x 800 = 640 i sträckgräns. 10.9 innebär 1000 i brottgräns och 0,9 x 1000 = 900 i brottgräns. Det finns ett antal sådana hållfasthetsklasser, 8.8 kan betecknas som "vanlig" standardskruv, köper man skruv utan att begära något annat får man normalt 8.8. Det finns dock sämre klasser så man får se upp om man har krav på 8.8." https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Är det verkligen 8.8 org? Brukar vara minst 10.9 eller tom. 12.9. 10.9 är bättre och att föredra, dra det till rätt moment för 10.9 bara.
(Edit, läste att det inte var org. Du bör ha minst 10.9 eller 12.9) _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Tack! Kanske rent av skall vara glad att det suttit kvar under de år som varit? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Köp nya orginal (11222243051) och kapa dem med bågfilen/vinkelslipen. Går utmärkt eftersom de är helgängade.
Så länge jag inte misstänker någon varit sjövild med stora/starka mutterknacken har jag inte haft dubier att återanvända mina svänghjulsskruvar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Det anser jag att du borde vara haha! _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Eftersom det brukar vara svårt att få till rätt klämlängd hade jag lagt på lite gänglåsning. Dessa har ju några brickor som ska kompensera men verkar avancerat. https://www.nord-lock.com/sv-se/inbl _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Japp, har vid tidigare tillfällen använt gänglåsning. Nordlock har jag på drivaxlarna bak. De är kanon. Men på svänghjulet vete 17 om jag vill sätta sådana. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44 >> 37 besök senaste veckan (265085 totalt) |