Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44   >>
52 besök senaste veckan (264951 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Newberg skrev:
Går inte blåsa rent med brake clean och sen låta stå några dagar, och hoppas på att det fortsätter fukta lite efter de så man ser?


Bra tips. Testar det!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Någon har tips på hur man kurerar sådana här grommets/gummitutor som fått ett hål?
En noggrann person gör förstås en pin-out och byter... Men riktigt så mek-glad är inte jag. Om jag inte måste.



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



BTG skrev:
Någon har tips på hur man kurerar sådana här grommets/gummitutor som fått ett hål?
En noggrann person gör förstås en pin-out och byter... Men riktigt så mek-glad är inte jag. Om jag inte måste.

Vulktejp funkar väl hyggligt och vill man ha det lite snyggare kan man komplettera med krympslang över.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Jag hittade dem i storpack på ebay.. "made in china" antagligen men ändå.. Sök på Bosch connector eller hose

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Tack för tips!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Som heeelt okunnig på sinterlamell (förutom att det är suveränt att köra med) undrar jag om denna lamell är slut eller bara sliten till exempelvis 15%?
Personligen tycker jag den bara blivit bättre och bättre. Den har suttit på plats i ca. 5000 mil varav 75% är bankörning.

På ena sidan är det 1,97mm kvar, på andra sidan är det 1,87mm. Total tjocklek 8,08mm. Det är en SACHS-lamell som sitter parad med ett lättat enmassesvänghjul. Både tryckplatta och svänghjul ser jättefint ut. Ingen sorgkant efter lamellen finns.








_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Svarar här igen.

Har för mig att Sachslamellen är aningens tjockare än tex KEP när den är ny.

Men det där kommer hålla bra länge till! Speciellt på en sugis!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
erikjakan skrev:
Men det där kommer hålla bra länge till! Speciellt på en sugis!


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Går att köra ned tills nitarna börjar skrapa.
Det finns flera olika tjocklekar från början , så det beror ju lite på vad tryckplattan/svänghjul är anpassat för

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
knotan skrev:
Går att köra ned tills nitarna börjar skrapa.
Det finns flera olika tjocklekar från början , så det beror ju lite på vad tryckplattan/svänghjul är anpassat för


thumbs up

Såg att det fanns flera tjocklekar. På samma artikelnummer. Hos SACHS...

Men då så, den får sitta kvar. Skall bara hitta rätt urtrampningslager.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Motorn har nu varit hos Köhler och fått nya packboxar, vevlager och topplockspackning. All in all så såg det i övrigt riktigt bra ut. Så inga större operationer vidtogs.















Jag köpte motorn 2013 från en skrot i Tyskland. Den kom då från en engelsk cab (dvs högerstyrd vilket gör det speciellt att få piskan att fungera i en vänsterstyrd bil) och hade enligt uppgift 13.000 mil på mätaren. Jag har kört minst 5000 mil till. Men Köhler trodde inte den gått så långt med tanke på skicket. Svårt att veta förstås. Men kul att den ser fräsch ut.

Nu återstår utmaningen att skruva ner den i bilen igen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Tänkte inte återanvända svänghjulsbultarna. Men har svårt att hitta rätt längd och dimension i 8.8. (Jag kan inte använda originalbultar för jag har ett lättat svänghjul och origo blir för långa.)



Istället för 8.8 hittade jag rätt bultar i alla avseenden men de är i 10.9.
Funkar det ändå?
Blir det bara "bättre" för att de är starkare?
Måste man dra med mer moment för att dessa bultar är "hårdare"?

Tittade i nedan trådar och fann följande uppgift:

"Hållfastheten anges som ett tillägg (de olika klasserna definieras i ISo898).
8.8 innebär att skruven har 800 MPa i brottgräns och 0,8 x 800 = 640 i sträckgräns.
10.9 innebär 1000 i brottgräns och 0,9 x 1000 = 900 i brottgräns.
Det finns ett antal sådana hållfasthetsklasser, 8.8 kan betecknas som "vanlig" standardskruv, köper man skruv utan att begära något annat får man normalt 8.8. Det finns dock sämre klasser så man får se upp om man har krav på 8.8."

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28864&postdays=0&postor . . . .
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=878054&sid=8635c19d512b0245 . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Är det verkligen 8.8 org? Brukar vara minst 10.9 eller tom. 12.9. 10.9 är bättre och att föredra, dra det till rätt moment för 10.9 bara.

(Edit, läste att det inte var org. Du bör ha minst 10.9 eller 12.9)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
alindquist skrev:
Brukar vara minst 10.9 eller tom. 12.9. 10.9 är bättre och att föredra, dra det till rätt moment för 10.9 bara.


Tack!
Kanske rent av skall vara glad att det suttit kvar under de år som varit?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Köp nya orginal (11222243051) och kapa dem med bågfilen/vinkelslipen. Går utmärkt eftersom de är helgängade.

Så länge jag inte misstänker någon varit sjövild med stora/starka mutterknacken har jag inte haft dubier att återanvända mina svänghjulsskruvar.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



BTG skrev:
alindquist skrev:
Brukar vara minst 10.9 eller tom. 12.9. 10.9 är bättre och att föredra, dra det till rätt moment för 10.9 bara.


Tack!
Kanske rent av skall vara glad att det suttit kvar under de år som varit?

Det anser jag att du borde vara haha!
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Av vilken anledning byttes topplockspackning?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Markus97 skrev:
Av vilken anledning byttes topplockspackning?

På föregående sida i den här tråden finns bild på en liten oljeläcka mellan topp och block. Så det fick bli så.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



BTG skrev:
alindquist skrev:
Brukar vara minst 10.9 eller tom. 12.9. 10.9 är bättre och att föredra, dra det till rätt moment för 10.9 bara.


Tack!
Kanske rent av skall vara glad att det suttit kvar under de år som varit?


Eftersom det brukar vara svårt att få till rätt klämlängd hade jag lagt på lite gänglåsning.

Dessa har ju några brickor som ska kompensera men verkar avancerat.

https://www.nord-lock.com/sv-se/inblick/skruvsakrings-tips/2017/tips-o . . . .

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
BTG skrev:
alindquist skrev:
Brukar vara minst 10.9 eller tom. 12.9. 10.9 är bättre och att föredra, dra det till rätt moment för 10.9 bara.

Tack!
Kanske rent av skall vara glad att det suttit kvar under de år som varit?


Eftersom det brukar vara svårt att få till rätt klämlängd hade jag lagt på lite gänglåsning.

Dessa har ju några brickor som ska kompensera men verkar avancerat.

https://www.nord-lock.com/sv-se/inblick/skruvsakrings-tips/2017/tips-o . . . .


Japp, har vid tidigare tillfällen använt gänglåsning.

Nordlock har jag på drivaxlarna bak. De är kanon. Men på svänghjulet vete 17 om jag vill sätta sådana.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Med lite hjälp från olika håll, särskilt, Johan - Jovani, sitter nu spisen på rätt plats igen.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43, 44   >>
52 besök senaste veckan (264951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande