Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... , 42, 43, 44   >>
37 besök senaste veckan (265085 totalt)
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Ingen som har filer för 3D-utskrift av damask/täckskiva för stället?

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul att den fortfarande används flitigt & utvecklas.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Kul att den fortfarande används flitigt & utvecklas.



Kan inte sluta. Som en sjukdom.


Hur går det för egen del? Ligger bilkörandet nere ett tag eller slutat helt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
robber skrev:
BTG skrev:
Nope inte provkört ännu. Men det borde jag göra asap.


Återkoppla hur det går. Tror att extra plåten under är viktig oavsett pris på spaken för att få en "sandwich" effekt som stadgar upp.


Rapport från en mycket kort provtur: Det blev en enormt stor skillnad. thumbs up Stabilt så det räcker och blir över. Väldigt korta slag (hoppas lådan hinner med nu) och känslan som i ett slutstycke för den som vet hur det känns.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Fortsatt rapport från en dag på banan om Coolerworx-spak är att den är fantastisk. Jag är oftast KK, kräsen och kritsk. Spaken är kanon. Tror särskilt att adapterplattan hjälper till att få en "slutstyckesgångs"-känsla på spaken. Lägena är slutstyckes-distinkta och mycket, mycket korta.

En sak som dock kräver justering är att den hoppar ur fyran om jag kommer på full mutter, nära varvstoppet, och bromsar. Men med adapterplattan kan det nog relativt lätt låta sig göras. Tänker flytta den framåt kanske 5mm.

Hursomhelst, den som undrar om den skall skaffa en eller ej till sin E36:a - köp! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Vad har du för motor- och växellådsbussningar? Är dom mjuka och spakstället är chassimonterat kan det bli lite konstigt. Om bussningarna är standard innebär det att motor och växellåda rör sig men eftersom spakstället inte längre är monterat i växellådan eller är gummiupphängt i bakkant så vill ju växelspaken röra på sig istället.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 275



Precis som Westersund ovan skulle jag börja med att se över kuddarna. Motorpaketet rör sig rejält mycket i de här bilarna. Kan varmt rekommendera några vettiga styva kuddar (om man är okej med vibrationerna).


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Jag tror ni båda har helt rätt. Tack för tips. Första åtgärden blir dock att testa att flytta fram spaken några millimeter och se om växeln ligger kvar.

Frågan blir sedan bara var man kan hitta ett ställe att komma på full spett på fyran och kliva på bromsen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Dom bussningarna Oscar visar (Strongflex väl?) tycker jag är en schysst kompromiss mellan race och komfort, dom tar inte upp vibrationerna lika mycket som original så klart men istället får man bättre kontroll på rörelsen på drivlinan. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 275



Westersund skrev:
Dom bussningarna Oscar visar (Strongflex väl?) tycker jag är en schysst kompromiss mellan race och komfort, dom tar inte upp vibrationerna lika mycket som original så klart men istället får man bättre kontroll på rörelsen på drivlinan. thumbs up

Det är inte Strongflex, men fyller nog samma funktion. Håller med, det är en bra kompromiss för de här sprickbenägna gamla karosserna.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



OscWan skrev:
Det är inte Strongflex, men fyller nog samma funktion. Håller med, det är en bra kompromiss för de här sprickbenägna gamla karosserna.


Såg väldigt lika ut, men nu när jag kollade närmare så var det ingen lasergravering på sidorna. PMC har liknande också, sen dom du har. Finns många alternativ.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4091



Min erfarenhet är att semisolida motorkuddar är ett bra sätt att förstöra långfärdskomforten, jag har monterat det på flera bilar och ångrat mig varje gång. Enbart bankörning = underbart, köra landsväg = vidrigt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 275



Janne J skrev:
Min erfarenhet är att semisolida motorkuddar är ett bra sätt att förstöra långfärdskomforten, jag har monterat det på flera bilar och ångrat mig varje gång. Enbart bankörning = underbart, köra landsväg = vidrigt.

Ja, framför allt låga hastigheter och varv brukar ge finfina vibrationer i bilen som påvisar allt som inte sitter fast

Men med ett chassimonterat spakställ i en E36 är det nästan nödvändigt. Så man får välja...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4091



OscWan skrev:

Ja, framför allt låga hastigheter och varv brukar ge finfina vibrationer i bilen som påvisar allt som inte sitter fast


Och inte alltför sällan är det något innanför instrumentpanelen som det inte går att komma åt...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Det visade sig inte vara så enkelt som att bara flytta adapterplattan några millimeter. Den gröna "cirkeln" är en falsning.



Så det får nog bli att gå på hårdare kuddar. Är inte särskilt oroad av ljud, vibrationer etc. Kan ändå inte köra över 50 km/h utan Peltorkåpor och älskar att bilen är helt analog. Mer vibrationer är väl bra vibrationer? Det jag oroas över är sprickor i motorfästen m.m....

@Oscar: vad är det för något du håller på bilden ovan?

Har blivit rekommendera dessa som en bra kompromiss av en ban-snabb person som i skrivande stund "bara" har tre E36:or + lite annat. Någon annan med erfarenhet av dessa?
https://www.vibra-technics.co.uk/bmw/e36_inc_compact/528/BMW360M/front . . . .


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 275



Det är dessa:
https://apex.se/motorkudde-bmw-e36-aluminium-polyurethane-80s
https://apex.se/vaxelladskudde-bmw-e36-aluminium-polyurethane-80s


Vibra-Technics är snäppet mjukare, men konstruktionen är ju densamma

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4091



Trådskaparen fastnade på några bilder tidigare idag...




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Hyggligt av dig att göra Micke så glad!

_________________
Johan B
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Verkligen generöst och vänligt av Janne att bjuda på provkörning av två juveler.
Vi var ute på bra småvägar där det gick att känna på båda bilarna. Även om Janne mest försvann i fjärran...

Får skriva lite om intrycken i respektive biltråd. De finns båda här på rejsa.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Då sitter kuddarna på plats. I min rensade bil blev det ingen skillnad alls med ljudet. Över 50km/h är det ändå Peltor på. Så kanske skall jag ta växellådskuddarna när också?





För några månader sedan fyllde jag jämt och fick av väldigt goda vänner en perfekt present: ett sanslöst momentskaft. Det kommer till användning titt som tätt. Exempelvis när motorbalken som fick komma ner några cm för att få plats skulle dras fast igen. Här bjuds på ett Sreten-inspirerat klipp.



Därutöver sker visst periodiskt underhåll såsom byte av hylsor till den högra bakre bärarmens främre infästning. Verkar som om alla E36:or är väldigt hårda på just den bussningen? Som säkerhetsdetalj, för alla förväntar sig ett sådant, har ett tredje bromsljus monterats.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4091



Fick möjligheten att köra Torestorpsvägen med Mickes bil i förmiddags.
Kanske inte bästa sträckan för att känna motorkaraktär men desto bättre för att känna chassie och allmän hanterbarhet. Direkt känns det hur tight bilen är, den reagerar snabbt och villigt och det tar inte lång stund innan man känner ett förtroende för den.
En heldag på bana så man kunde växa in i bilen hade varit riktigt kul.
Tack Micke för att du lät mig köra en runda, det uppskattas thumbs up





_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... , 42, 43, 44   >>
37 besök senaste veckan (265085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande