Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7936 totalt) |
Re: enkolvsok samma kraft?
Japp man brukar räkan med det om oket är friskt & glider som det ska. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re: enkolvsok samma kraft?
Du ska se det som att själva botten på cylindern är kolv nummer två som får oket att glida och pressa belägget på andra sidan. Kolvarean blir alltså 2ggr trots att det endast är en kolv. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Kolven, som har en ganska liten area, färdas dubbla sträckan, eftersom båda beläggen "aktiveras". Därför blir kraften lika stor som tex ett fyrkolvsok med dubbla kolvarean.
_________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||||||||
Läste precis att Golf GTI har ett enkelok på 54mm vilket då motsvarar ett fykolvok på 38mm eller 36mm och 40mm vilket motsvarar 996 ok! Så den rena kraften är alltså densamma. Den enda man kan uppgradera är stummare bromsar som inte flexar och därmed känslan?
Nästa fråga rör då skivan. Gissar att det bromsande momentet är tryckkraften x diameter på skivan. Bortser från detaljer som värme och storlek på beläggen. Naturligtvis gäller den verksamma genomsnittliga diameter på skivan. Vad vinner jag då på att gå upp från 282mm till 322mm? Bara 15% mer kraft??? om jag istället byter huvudcylinder till en mindre storlek borde det resultera i mer kraft? Men längre pedalrörelse vilket inte vore fel för att kunna dosera bättre? Nu på vintern upptäcker man verkligen vad bromseervot ställer till med, hopplöst att balansera och dosera kraften. Så frågan än om man kopplar bort bromsservot är jag tvungen att gå ned betydligt i huvudcylinder för att kunna bromsa överhuvudtaget. Vilken väg väljer man??? Verkar som om kalla bromsar och aggressiva belägg är det enkla svaret. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||||
Re:
Nu kommer jag att balansera det hela mot ett lätt filosofiskt håll om du ursäktar. Beläggsstorleken spelar mindre roll för bromskraften, minskar du arean så ökar trycket i motsvarande grad. Det som förändras är friktionskoefficienten, på samma sätt som för bredare däck, men skillnaden är att den lilla procentuella skillnaden i µ märks inte i bromspedalstryck kraft. Alltså, för däcken gäller tyngden på bilen ggr µ, och tyngden är konstant. MEN, för beläggen kan du variera tyngden med muskelkraft, vilket försätter µ ur spel till största delen. Och skillnaden för µ är för liten för att märkas som i pedaltryck. Då har vi behandlat den delen av frågeställningen. När det gäller att dosera bromskraften då det är halt ute beror på att avståndet mellan pedaltryck och grepp har minskat, därför är en högre utväxling (mer tungtrampat) en viss fördel vad gäller att bromsa en rejsbil eftersom den utnyttjat allt grepp och i princip befinner sig på halt underlag. Det skall inte bli så mycket längre pedalväg med lägre utväxling eftersom padsen inte rör sig särskilt lång sträcka. OM, det blir mer pedalväg så beror det på att systemet flexar inför det HÖGRE systemtryck som blir följden av utväxlingen. Därför ska man se till att systemet består av de bästa komponenterna och är rätt ihopsatt, då uteblir praktiskt taget skillnaden i pedalväg. MEN, så fort bromsvätskan absorberat fukt och luft så visar sig det i form av pedalväg. Systemet blir högkänsligt för såndan misskötsel. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Re:
Men... ![]() ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
Re:
Hur ser tryckfördelningen ut över belägget när det ligger en kraft parallellt ytan mot på det rätblock belägget i själva verket är? Det skapar ju ett moment som försöker trycka framkanten på belägget in i skivan och lyfta bakkanten i rotationsriktningen sett. Det var länge sedan den friläggningen gjordes nu ![]() Ska man diskutera det bör man dessutom undvika uttryck som "tryckkraft" det blir lätt väldigt mycket mer förvirrat då. Sedan får man väl ändå förenkla det kraft*my*radie-till-centrum-på-bromsokskolv om man nu ska förenkla. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Re:
Japp, men om du minskar arean med given kraft, så ökar trycket - och friktionskoefficienten är mer eller mindre beroende av trycket i de flesta (alla?) fall; bromsar, däck, skosulor... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Re:
Det här har man ju egentligen upplevt, men då har jag kopplat det till värme och deformation (svarvstålet blir varmt och expanderar lite lite i ett utrymme som egentligen är för litet samtidigt som det som svarvas blir så tunt att det slår sig bara en liten aning)
den här delen av Wikipedia-resonemanget stämmer med hur jag trodde att det låg till... *läser vidare lite varstans* står ju samtidigt att koefficienten inte är linjär och därmed varierar med yta, men det innebär ju bara att jag blir tvungen att leta upp tabeller och skrifter som visar sambandet för olika material... länkar någon? Lite funderande: Friktionen uppstår rimligen genom (svaga) bindningar mellan atomer. Om ytorna (som är skrovliga i någon utsträckning eftersom total släthet är ganska orimligt i de flesta fall) deformeras efter varandra får man fler bindningar och därmed högre friktion. Vid tillräcklig deformation limmas materialen mot varandra. Stämmer den funderingen? Samtidigt borde ökningen i friktion relativt de förenklade tabell-värdena vara hyfsat liten och kräva ganska höga tryck för de flesta lite mer solida material? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
Re:
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra men friktionskraften och friktionskoefficienten är inte detsamma. För däck är koefficienten viktigare eftersom marktrycket inte kan ändras på samma sätt som pad trycket kan ökas med muskelkraft. Trampar vi lätt på pedalen så blir det mindre friktion. om kolven i oket trycker med 100kg på belägget så får vi 100 kg för belägget mot skivan. Ändrar vi storleken på belägget så är det fortfarande 100kg mot skivan men ett annat tryck per ytenhet belägg. Friktionen blir i stort sett densamma, ett resultat av de 100 kilona. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Re:
nä, att friktionskraft och friktionskoefficient inte är samma sak vet jag och att det teoretiskt inte gör någon skillnad vilken yta man har så länge kraften är densamma och kropparna som pressas mot varandra är stela. ![]() Det som gjorde mig förvirrad var att du nämnde att friktionskoefficienten ändrades med storleken på beläggen, men nu är jag ju på god väg att acceptera att koefficienten inte är statisk och att friktionskraften därmed inte ökar linjärt med normalkraften. Men jag undrar fortfarande över vad som egentligen händer och när det börjar bli en faktor som ger utslag i beräkningarna? *edit: friktionskoefficientens beroende av trycket förtjänar ett eget ämne, ordnar det. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
Friktionskoefficienten framgår ofta på bättre belägg. Så om man går från snälla standardbelägg på 0,45 till aggresiva racebelägg på 0,60 har man förbättrat retardationskraften med över 30% dvs långt bättre än jätteskivor.
Men får att återgå till ämnet, vad förbättras då man byter ut enkeloket? Vikt är på gott och ont. Visst de absorberar värme, men tar samtidigt längre tid att kyla ned. Stora skivor är ruskigt tunga. Flerkolvsok i aluminium något lättare än enkelkolvsok i järn. Hur mycket flexar järnoken? Har ett diagram med Porsche 911 framok. Standard "A" från ATE flexar 0.0032" vid 2000psi. Standard alufyrkolv "930" ligger på 0.0041", alu "S" 0.0047" och Willwood Superlite 0.0075" vid samma tryck. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||||
Re:
Gissar på att man kan tjäna en del på att få ett jämnare tryck över den större del av beläggets yta om man har fler kolvar i oken. Framförallt om man har belägg som är lite större(avlånga) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re:
Generellt undrar jag om det inte är tvärt om. Marknadsföringen styr över ingenjörerna. Konstuktionen är ofta tvådelad, monoblock borde vara starkare. Jag har sett att vissa tillverkare har en fastskruvad "brygga" i fickan där beläggen stoppas in vilket gör dem styvare. Men då missar man poängen med att snabbt kunna byta belägg. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7936 totalt) |