Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-10-11 Sviestad gatbilskörning
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (11947 totalt)
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Premiärturen med min nyinköpta Alfa kunde inte varit bättre, superkul.

Jag hade turen att ha egen fotograf med mig.
Här kommer lite bilder på de flesta bilar som var med och körde. Någon är säkert missad, hoppas ingen blir ledsen.

Vill någon ha bilder på sin egen bil så kan jag maila lite större bilder. De bilar som finns med här har jag kanske någon extrabild med.

PM:a eller maila mig med mailadress och reg.nr så jag hittar din bil bland de ca270 bilderna jag fick med mig.

/Fredrik nerje2@algonet.se



rscliosport:






Mr C:












Nog hade vi kul allt , här är jag själv med lite motstyrning !!!

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620
























_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620







Benci:






Magnus K:


Putt:




Björn:


Joakim.S:




Mer bilder och analys om min bil kommer snart i min byggtråd, se signatur !!

Tack för en trevlig söndag !!!

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Anledningen till att köpa en alfa är klar. Tror inte det var någon av Alforna förutom 2st Bertone och 156an (som är för gamla eller nya) som har kostat 5siffrigt belopp. Vår räser har kostat 30.000:- men då är det mesta säkerhetsutrustning thumbs up .

Så de flesta Porschar borde vara 5-20 ggr roligare och snabbare .

Det var en kul dag även om vi hade svårt att få grepp och bilen inte kändes riktigt bra.

Labbandet med lufttryck osv. gav närmare 3sek/varvet, exakta tider togs inte utan en kille tog lite sporadiskt med mobilen och vi körde mer med hjärtat och mungiporna än fort. Våra tider var ändå gångbara i klass 4 i MSLS.

Några nybörjare vart omhändertagna av vårt Alfagäng och fick lite tips och råd. Det heter ju prova på bankörning och inte rejsa som f...n.

Tror inte det är formellt tillåtet med att ta tid på denna tillstälning och ändå satt det olika former av tidtagning/log i var och varannan bil.

Ärligt talat tycker jag det börjar går för fort för en sådan här tillställning. 300+Hk i åtskilliga bilar med riktigt breda R-däck och en del utan säkerhet. Andra var rena racebilar som inte platsar in i någon racingklass... utan tråcklats genom besiktningen på något sätt.

Titta i backspegeln vid ett tillfälle i en kurva där jag åker ca:140kmt då kommer en bil ikapp med bredställ och rykande bakhjul.

Nybörjarna törs nog inte dit längre.
Dags att dela det på något sätt?
Eller har jag tokfel?
Är jag nu mer en mossig gubbe?
Förra året var det många fler där (vädret?) och året innan massor med typ std. bilar på vanliga gatdäck.
Den här gången var det inte just inte mer än en handfull som åkte vanliga däck.
Hur har det varit under sommaren om kvällarna?
Bara lite tankar.

Tycker det är ett kul arrangemang thumbs up , just för man tar sin bil och åker dit och gasar lite i stället för på gatan. LMS gör ett perfekt arrangemang som vi är glada för att det finns thumbs up thumbs up thumbs up .

Tillägg: Kul med alla bilder!!!
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Björn skrev:
Anledningen till att köpa en alfa är klar. Tror inte det var någon av Alforna förutom 2st Bertone och 156an (som är för gamla eller nya) som har kostat 5siffrigt belopp. Vår räser har kostat 30.000:- men då är det mesta säkerhetsutrustning thumbs up .

Så de flesta Porschar borde vara 5-20 ggr roligare och snabbare .

Det var en kul dag även om vi hade svårt att få grepp och bilen inte kändes riktigt bra.

Labbandet med lufttryck osv. gav närmare 3sek/varvet, exakta tider togs inte utan en kille tog lite sporadiskt med mobilen och vi körde mer med hjärtat och mungiporna än fort. Våra tider var ändå gångbara i klass 4 i MSLS.

Några nybörjare vart omhändertagna av vårt Alfagäng och fick lite tips och råd. Det heter ju prova på bankörning och inte rejsa som f...n.

Tror inte det är formellt tillåtet med att ta tid på denna tillstälning och ändå satt det olika former av tidtagning/log i var och varannan bil.

Ärligt talat tycker jag det börjar går för fort för en sådan här tillställning. 300+Hk i åtskilliga bilar med riktigt breda R-däck och en del utan säkerhet. Andra var rena racebilar som inte platsar in i någon racingklass... utan tråcklats genom besiktningen på något sätt.

Titta i backspegeln vid ett tillfälle i en kurva där jag åker ca:140kmt då kommer en bil ikapp med bredställ och rykande bakhjul.

Nybörjarna törs nog inte dit längre.
Dags att dela det på något sätt?
Eller har jag tokfel?
Är jag nu mer en mossig gubbe?
Förra året var det många fler där (vädret?) och året innan massor med typ std. bilar på vanliga gatdäck.
Den här gången var det inte just inte mer än en handfull som åkte vanliga däck.
Hur har det varit under sommaren om kvällarna?
Bara lite tankar.

Tycker det är ett kul arrangemang thumbs up , just för man tar sin bil och åker dit och gasar lite i stället för på gatan. LMS gör ett perfekt arrangemang som vi är glada för att det finns thumbs up thumbs up thumbs up .

Tillägg: Kul med alla bilder!!!


Hej Björn!

Jag tror att jag hälsade på dig depån om det var ni som hade Alfa 75:an.

Farten var lite olika men dom hade delat upp det i två grupper snabb/långsam, jag tyckte nog att dom flesta körde med insidan, kanske inte jag själv som fick ta skamspåret efter en upplåsning (man är ju rädd om däcken).

Sen kan jag nog tycka att man har en grupp för gatdäck då det går såpass mycket långsammare överallt med dom däcken.

Tidtagning är kanske inte tillåtet men måste vara svårt att stoppa då det räcker med en mobiltelefon alt en driftbox på ett undangömt ställe.

Ja du är en mossig gubbe men det är skönt för mig att man inte är ensam mossig åldring på dessa tillställningar.

förresten hade ni r-däck och vilket håll justerade ni trycket? kan det varit uppåt med tanke på kylan

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vi åkte större delen med gatdäck.. sedan satt vi på gamla R-däck med 1,7bar kalltryck, tog ett passa att få bort gamla gummit på ytan innan de började gå ungefär lika fort som nya gatdäcken..... Så det är nog inget att jämföra med. Jag fick ta den in i S-kurvan en gång när jag började åka på R-däcken.

Gatdäcken var knappt körbara vid 3,0 kilo sedan sänkte vi till 2,5 kilo då kapade vi massor med tid för att sedan ta det stora steget till 2,0 å gick det klart saktare. Finjustering thumbs up . I värmen i sommras gick samma däck riktigt fort med över 3kg i.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
@ Björn:
Ja, jämfört med när jag körde gatbil senast (dvs säsongen 2004 + 2005) så har farten ökat på Sviestad- Å andra sidan tyckte jag att det kördes snyggt och utan prestige så länge min GTV orkade med. Iofs fanns det något undantag när jag och bilen framför mig blev omkörda i de kurvigare delarna av någon med med lite väl lite marginal men över lag så tyckte jag det kördes vettigt.

Angående tidtagning så är det nog svårt att komma ifrån men så länge det körs mer med hjärna och hjärta än att "jag måste under 1.00 oavsett trafik" så känns det okej för mig?

@ Pastaracing:
Trevligt med bildbevis på Alfons premiär och sorti!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Vissa bilar var extremt snabba, men jag tycker att det var bra uppdelat och folk skötte sig bra och det var inte för vilda omkörningar (med 100 hk blir man omkörd på långa rakan )

Hållar tummarna för att det kommer ut curbs på banan till nästa säsong, skulle lösa problemet med grus på banan.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Vet inte om det syftas på Audi bilarna med 300hk++ ?

Jag med svart Audi 90q och Peter med sin Audi S1 "rally bil" har mer effekt än vad bilarna hade vid besiktningen, men hur många bilar var helt org o fullt lagliga kanske 1 ??

Min e reggad som ombyggt fordon o laglig med turbo motor, större bromsar osv, Peters S1 är reggad som amatörbyggt fordon med alla mods o som den ser ut, så våra bilar är besiktade o minst lika lagliga som alla andras.

Tycker dock att besiktat är löjligt.. Dom bilarna som var typ "race" bilar kör ju ändå inte fortare än en GT2/GT3 o vi som inte har flera miljoner på att köpa en gat laglig race porsche kan väll få bygga om std bilar till race bilar för att kunna fajtas med miljon porschar eller?

Både jag o Peter körde med gatdäck o valde den långsammare gruppen, men vi startade först så då kunde man köra nästan hela passet innan man kom ikapp dom långsammaste bilarna, fanns några R-däcks bilar som jag fick släppa förbi på dom kurviga partierna pga det bara hasade med gat däcken.

Peter behövde inte släppa om någon men han körde typ 5sek snabbare än mig också..

Jag körde med både Performance box och mobil med laptimning för ville jämföra efteråt skillnaden mellan dom.
förstår dock inte varför det ska vara olagligt med tidtagning, man ligger ju ändå o fajtas med dom andra på banan.. (Dessutom finns det ju alltid folk i depån som klockar bilar, ska man förbjuda dom med?)
Jag försökte ta det lungt o hålla spårval för o kolla tid men det gick inte för då kom nån upp i häcken så man fick gasa, så skulle påstå att det är farten på alla andra som gör att man kör som en dåre o inte tidtagningen..
Dessutom är laptiming väldigt bra för att köra bättre, för du kan ju prova olika spårval o får ju då kvitto direkt på om det gick snabbare eller långsammare än tidigare varv..

Men det kanske fanns nån som körde galet, dock inget jag märkte av.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Varsågod, här kommer dem två första filmklippen.


2009-10-11 Sviestad - bredsladd i startkurvan vid 3:30s



2009-10-11 Sviestad - Lite Alfor och så min avåkning i Start/Mål vid 4:15s


Det kommer så småningom två klipp till á ca.10min.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Inget personligt och även jag tyckte alla skötte sig bra. Har inget emot snabba bilar . Tänker mer på att det skrämmer bort nybörjarna osv. samt att det ger tankar om att man måste ha 300+ hk för att åka bana utan att skämmas.

Så fungerar folk.

När jag drivit hyrkart törs inte droppin kunder komma om det står något team vid banan och kör in en motor mellan hyrkartkunderna osv.

SMC Svenska MotorCykelklubben körde på gokartbanan med fri åkning osv. De fick göra speciella tjejdagar och Customdagar för att de skulle tordas komma dit och öva MC men då kom det massor. Det är bara i dom termerna jag tänker.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Ser på filmerna Benci att du också körde med både performancebox och mobiltelefon, har du jämfört varven hur mycke som skiljer?
Vad är det för mobil och är det racechrono du kör i den?


Jag körde med Nokia E71 och performancebox och har jämfört 25varv och det skiljer max 0.5sek dock snabbaste tid skiljer bara 0.1sek kan ju bero på inte exakt samma start/mål placering dock skiljer det även i topphastighet som mest 4km/h vilket jag tycker e lite konstigt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Björn skrev:
Inget personligt och även jag tyckte alla skötte sig bra. Har inget emot snabba bilar . Tänker mer på att det skrämmer bort nybörjarna osv. samt att det ger tankar om att man måste ha 300+ hk för att åka bana utan att skämmas.

Så fungerar folk.

När jag drivit hyrkart törs inte droppin kunder komma om det står något team vid banan och kör in en motor mellan hyrkartkunderna osv.

SMC Svenska MotorCykelklubben körde på gokartbanan med fri åkning osv. De fick göra speciella tjejdagar och Customdagar för att de skulle tordas komma dit och öva MC men då kom det massor. Det är bara i dom termerna jag tänker.


Tror det nu beror på att det var tal om regn samt sent på säsongen som gjorde att det inte kom så många o körde,
men visst kan man ha speciella ban dagar för nybörjare med gatdäck och max 200hk.
Men tycker det även ska finnas fria bandagar för alla sorters "gat" bilar med valfria däck osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Varsågod, här kommer det tredje klippet.


2009-10-11 Sviestad - Prelude-Speedster-Alfor i massor

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Varsågod, här kommer det fjärde klippet.


2009-10-11 Sviestad - Sista passet innan regnet


Kommer den sista, på den gula Lotus Elisen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Vet inte om det syftas på Audi bilarna med 300hk++ ?

Jag syftade inte på någon speciell bil, tyckte att det gick bra över lag med nåt enstaka undantag som kanske bara var nån felbedömning från enstaka förare.

Problemet är att blanda långsamma och snabba bilar, samt även erfarna snabbare förare med nybörjare. Nybörjare uppför sig inte som en erfaren förare skulle förvänta sig och om det blir tighta omkörningar så ökar ju risken för en incident, eller hur?

Indelningen snabba/långsammare funkade bra men redan vid 12-tiden så släpptes den indelningen. Så länge jag var kvar så släpptes 20 bilar ut (blandat snabba och långsamma) och sen fick resten vänta till nästa pass. Funkade bra även det, men då har vi blandningen av snabbt vs långsamt (jag = långsamt ekipage) och nybörjare vs erfarna i samma körpass.

Så kör du, så länge Porsche-förarna är med på att kampas lite (och alla håller koll på övrig trafik) så har jag inget emot det. Det är "strid på kniven" och prestige-kamp som jag vill undvika, det är sällan bra.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Varsågod, här kommer det sista klippet.


2009-10-11 Sviestad - 7 varv bakom en Lotus Elise (nerklippt från 10 varv)


Hoppas att ni tyckte om filmerna!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



RallyQuattro skrev:
Ser på filmerna Benci att du också körde med både performancebox och mobiltelefon, har du jämfört varven hur mycke som skiljer?
Vad är det för mobil och är det racechrono du kör i den?

Kör med HTC Snap och inbyggd 1Hz GPS.

Hade lånat en P.Box för att jämföra nogrannheten hos mobilen.
Har inte jämfört alla varv mot varanadra, men på mitt bästa varv visade P.Boxen 1:07,3s medans mobilen visade 1:07,7s.

Har beställt en 5Hz GPS-antenn med blåtand, hoppas den visar nogrannare.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Jag fattade aldrig att det var en uppdelning i långsam/snabb, men jag kom vid 11 tiden.
Jag vet inte vilken policy som gäller när det kommer snabbare bilar bakom? Jag har kört enligt policyn att snabbare bilar får köra om där de finner det lämpligt, t ex på någon av rakorna. Jag försöker köra mitt eget race. Vissa kanske kan tycka att man ska flytta på sig snabbare, men dels så tycker jag att det blir osäkert att sitta och fokusera på spegeln och dels så brukar jag tycka att det är kul att köra om bilar, inte bara bli förbisläppt.

Skriver detta för att jag efter förra kvällskörningen uppfattade att vissa inte tycker att dom blir förbisläppta på rätt sätt, men har inte tagit åt mig personligen.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Anders Z skrev:
- Fredrik, filmen med nya kameran blev ju riktigt bra. Blir lite sugen, vad kostar en sån?
Jag impulsköpte här:
http://www.sportscam.se/se/art/gopro-motorsports-hero-wide.php

Kanske lite förhastat med tanke på att HD Motorsports HERo är på gång.
http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=30
http://www.goprocamera.com/hdheropreview/

här är en film med kameran monterad i framrutan. Den blev aldeles för mörk så jag har ljusat upp den lite med VirtualDub (är helt novis på sånt här). Misstänker att det inte hade behövts om jag hade vinklat kameran lite mer nedåt. Bilden ser stabil ut men det verkar vara några vibrationer som förstör ljudet.
http://www.youtube.com/watch?v=-hBxbZ1U-0g

Benci skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=pZPUxbNu-v4

Hoppas att ni tyckte om filmerna!
thumbs up Tack, kul att man själv fastnade på film.

Mr C skrev:
Jag vet inte vilken policy som gäller när det kommer snabbare bilar bakom?
omkörningar sker ju säkrast på raksträckor. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig stressad till att släppa förbi i kurvor. Om man har för avsikt att släppa förbi någon så tycker jag att man kan vänta med detta till nästa raksträcka.

Det som det brukar bli hetast debatt kring är om det uppstår köbildning i kurvpartier bakom någon med motorstark bil som sedan gasar på rakorna och sedan köbildning igen nästa kurvparti...

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Olfen
Karlskrona
Här sen Okt 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


jag som nybörjare blev faktiskt överraskad av hur bra det ändå funkade, man var ju lite nervös innan man skulle ut och det stod ganska mycket hetare bilar runt omkring

_________________
Olof Einarsson

Skoda Octavio RS2 tdi
Citera
Eftersnack
2009-10-11 Sviestad gatbilskörning
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (11947 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande