Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3854 totalt) |
Skeva bromsskivor av punktvis kylning?
Jag har läst här på forumet att det är väldigt viktigt att kyla bromsskivorna över hela ytan, annars slår dom sig. Stämmer verkligen det? För med ett lågprofils 17" däck så snurrar hjulet vid 100 km/h ungefär 14 varv i sekunden. Rimligtvis borde inte bromsskivan hinna kylas av speciellt mycket varje varv. Jag gissar utan uträkningar på ungefär 1 ° / varv. Den lilla temperaturskillnaden har jag svårt att tänka mig att den skulle göra skivan skev. Att skivan blir skev av att ha beläggen mot skivan i depån är en annan sak. Värmeledningsförmågan är då otroligt mycket större vid kontakt med ett fast material. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||
Re: Skeva bromsskivor av punktvis kylning?
om du menar mitt gamla inlägg om att kyla på ena sidan så vidhåller jag nog det, kyler man t.ex vänster sida men inte höger så kan man nog få en skålformning tror jag. Sen om det är tillräckligt stor för att spela betydelse vet jag inte. _________________ Pär Hylander |
||||||||
ok, kylning under körning kan inte bli direkt punktvis med luft tror jag, precis som du skriver så verkar en direkt riktad luftström mot ett litet område endast under en mycket kort tid.
Kyler man med en punktriktad vattenstråle så blir det nog lite värre, vattnet kyler mycket fortare än luft. Rimligen är det bättre att ha "direktverkade " vatten sprutat ut över hela svepytans bredd när den snurrar förbi. Sen finns ju oftast möjligheten att kyla skivan innifrån från navet. Den är väl vanligast och antaglien rätt bra. Men vad gäller kylning endast på t.ex vänster sida men inte höger så tror jag skivan blir skålformad när det blir stor tempdiff, därmed inte sagt att det blir en bestående deformation. _________________ Pär Hylander |
||||||||
om jag ska förklara min ståndpunkt så har jag en teoretisk och en erfarenhetsmässig sida. Vad jag menar med teoretisk är att skivan skall kylas på bägge sidor. Annars kan jag tänka mig en skålformad skiva. Men inte vinglig, vilket är det första man tänker på när man säger skev. Skivan snurrar som du säger, så i praktiken får hela ytan kylning fast på en sida. Skulle vi kyla ett ställe så har vi en vågig skiva. En ventilerad skiva kyls med luft till ögat. Får man tro Carrol Smith så slår sig inte skivor, och faktum är att jag aldrig har sett en skiva som slagit sig. Men jag har haft hoppiga pedaler. Jag har råkat ut för folk som säger sig ha sett krokiga skivor, så jag varnar för deta i alla fall, eller använder ordet slår sig. Spräckta-sprickiga skivor, gropiga skivor, skivor som givit konstiga effekter under hårda inbromsningar men sett raka ut när dom kallnat etc etc etc har jag erfarenhet av. Hör med Pean, han lär ha sett det mesta. Hur som helst, det finns ingen orsak att inte ordna kylningen på vederbörligt sätt. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Det verkar som att Mikael menar att skivan inte bör bli skev om kyl luften kommer från fälgen (de fälgar som är utformade till att kyla). Ni (Pär.H. O GM) pratar om, när man leder in kylluft från fronten där det kommer mycket mer luft.... Eller har jag fel? Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||||
Jag utgick från att en slang från spoilern ledde luft till bromsen. Inte in från fägen. Men poängen är att kyla skivan liksidigt när den är massiv. Det kan bli knepig att kyla in i ögat på en ventilerad skiva om luften kommer utifrån. Det där med beläggen mot skivan i depån har jag inte hört. Men att man inte ska trampa på bromsen med heta skivor i depån är en annan sak. Det är för at det inte ska värma fast padmaterial på skivan. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Jag förstod det. Därför tänkte jag leda in er på rätt spår så att ni pratar om samma "situation" ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||||||
Det som en del verkar ha haft rejäla problem med är när de använt vattenkylning och sprutat direkt på skivan. Tydligen har man lyckats med all t.o.m få skivorna att gå i tusen bitar. kalla vattendroppar som träffar en het skiva få ytan precis under droppen att dra ihop sig varvid man lätt kan få sprickbildning.
Rätt gjort så skall man om man bygger vattenkylning antingen ha vattenkylda ok eller spruta in så tidigt i kylluftsslangen som möjligt. På så sätt finfördelas vattnet och man får inga droppar eller punktbelastning. Även att låta en enkel kylluftsslang blåsa mot enbart ena sidan av skivan istället för skivcentrum från insidan kan nog ge en hel del problem. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Jag har sett slagna skivor... Ska spara undan en åt dig nästa gång jag ser en ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Vad betyder slagna? Har någon spöat upp dom? Är dom gula och blå? Mina skivor har alltid varit lite blå efter hård körning...brukar inte spela någon roll så länge dom inte är skeva. Det blåa slipas lätt bort... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Har du indikerat på dom o sett att dom verkligen slagit sig rejält? Jag har tidigare också trott att skivor som "känns" som om dom slår på en halv-millimeter slagit sej rejält men faktiskt inte gjort det utan kanske bara en tiondel,(har kollat),nysvarvade skivor som går på ca. en tiondel känns helt plana och som nya kan tilläggas,det som händer är väl istället som Göran Malmberg tagit upp tidigare här,är att det blir hårda partier i skivan (nånting sånt). _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||||
Jag menar att luften kommer från fronten via slangar.
Skålformad skiva tror jag inte heller är någon större fara. Luft är en dålig transportör av värme, järn är en bra. Så jag tror att värmeledningen inom bromsskivan gott och väl hinner med att utjämna temperaturskillnaderna. Det handlar ju bara om någon cm värmen ska transporteras. Det verkar som att jag har missuppfattat varför man inte ska hålla på bromsen i depån. Vattenkylning är en helt annan sak. Det kyler väldigt mycket snabbare än luft. Rätt givet att skivorna kan gå sönder då när man förr i tiden till och med bröt gruvor med kallt vatten på het sten. Jag antar att det inte borde vara några större problem att kyla en sån här skiva punktvis på ena sidan. http://www.mt.luth.se/~jeppsson/sae0 Den skivan med centrum är något av det snyggaste jag sett. Fast det kanske är bäst att tillägga att skivan inte är till någon tung bil. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||
Jepp ![]() Ska leta reda på en skiva åt er... Nu kommer väl inget att inträffa på ett tag bara för att jag säger så ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Sitter inte skivan&ok under fälgen? Hade varit skumt med en så stooor fälg till en så lätt bil som klara sig med ett sådant litet (mc?)ok! om jag får vara med och tycka så tycker jag att själva skivan nästan har lite showoff-varning, men navet eller vad vi ska kalla det som skivan sitter i är läckert ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Jag tar gärna en titt. Om det inte är din skiva, så ta reda på vad som ansågs ha orsakat det hela. Dom skivor du sett, hade dom fast centrum eller inte? Vi såg också en skiva här på forumet som hade pads som inte täckte friktionsytan. Sånt skapar materialspänningar. Dom kyl kanaler som visats på sista tiden kan bestå av 3 st slangar till ett ok. Dom försörjer både ögat och bägge utsidor med kylluft. I mycket välgenomtänkta skiöldar. Det behövs när det gäller luft. Jag tycker att man ska lägga ner arbete på kylningen. Det är inte särskillt dyra saker som behövs heller. Men kan spara pengar på bromsutrustning i övrigt. Är det riktigt effektivt kanske man slipper åka med mer järn i skivorna. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Intressant (om det stämmer). Hur mätte ni upp hur skeva skivorna var? Mätte ni kast både dubbelsidigt och enkelskivigt, hur hade skivorna slagit sig? Radiellt, eller längs någon rotationslinje?? Det finns inget i "härdnigsteorin" som säger att hotspots/härdningar måste vara på samma ställe på bägge sidor (även om detta troligtvis är normalfallet) efter ett lagom slitage kommer ett sådand härdnigsmöänster kunna mätas som ett "virtuellt" kast. Med flytande skiva eller OK borde detta vara mindre förekommande än med flerkolvsok eller fast skiva. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Först förstod jag inte vad du menade men jag tror det har klarnat nu. Skivan sitter i fälgen, den får plats eftersom den inte är lika stor som den ser ut. Bilen väger runt 150 kg (+- 50 kg) så det behövs inte så kraftiga doningar. Dessutom körs den bara i låga hastigheter, tvivlar på att den kommer upp i över 100 km/h någon gång. Formula SAE heter "klassen" Jag tänkte också först att det bara var ögongodis men efter lite funderande så antar jag att det har en funktion också. Man ökar den kylande ytan genom att ha den yttre kanten vågig. Dessutom blir det ju som slitsar på vanliga skivor. Plus att skivan blir lätt. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||
_________________ /Kristian Elisson |
||||||||
???Hade de slagit sig i en dimension så att de låg och vickade??? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (3854 totalt) |