| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken busbil?
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3363 totalt) |
|
Vilken busbil?
Hej! Har efter mycket om och men kommit fram till att jag ska köpa en billig busbil och ha en vettig bruksbil istället för en kompromiss av båda. Frågan är då vad som kan tänkas vara bästa valet. kikar förtillfället på bl.a. Honda crx vt honda vt Bmw 325 (e30,e36) SAAB 900 aero t16 (hyffsat moddade för bankörning iaf) budget ligger väl runt 30k skulle jag kunna tänka mig. Vill gärna ha en så rolig och driftsäker bil som möjlit för det priset. Vad tycker ni!? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
drift
Man frågar inte om vilken axel som skall driva.........det e bara att Kolla en F1 kärra
Framhjulsdrift är för att de är billigare att bygga (shopingbilar åt frugan)
_________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||
|
Roligt och driftsäkert innebär att du ska satsa på att hitta en bil med hög effekt i originalskick och sedan lätta istället för att trimma.
Jag tror att prisskillnaden mellan en tidig E36 och en E30 325 är ganska liten så gå på skicket. De rostar, i synnerhet de som är billiga. Eller ja, de billigaste rostar inte lika mycket eftersom det mesta i plåtväg redan försvunnit men..
*duckar inför bmw-fansens ingång* Valfri GTi-bil är ju inte heller nåt dumt val, du får ju drivning framtill isåfall men det kan man ju leva med. Bara att välja och vraka mellan Golf, 205 och allt vad de nu heter
Det var väl mina spontana tankar. Men som alltid underlättar det ju att köpa nån beprövad modell. Det vore fränt att se en Toyota HiAce på banan men det kan bli svårt att hålla budget då
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Jag klurar själv lite på vart jag vill att den ska driva, ibland är jag övertygad om att det är rwd som gäller med drifting och annat skoj men sen blir jag sugen på en go honda med vtec och allt som är beprövade på bana med gott resultat!
Går ju att ha kul med fwd med....när man väl kan köra ordentligt...
_________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
_________________ /Anders C |
||||
|
http://www.alfapower.nu/annons.php?p
Andra förslag är typ Peugeot 106 rally, 306 tror de hette GTI och liknade. De är från start försedda med bromsar osv. som håller. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Har du inga polare eller andra i närheten där du bor som kör ett specifikt märke så du kan hänga med på träffar och få info och kanske köpa delar billigt??
Annars spelar ju inte såå stor roll vilken man köper av "gti-bilarna" dom går ungefär lika bra på bana när man bytt allt nödvändigt som stol, bussningar, dämpare/fjädrar bromsar. Jag tycker ju av förstårliga skäl att en Golf av lite äldre årsmodeller är ett vettigt val, lätta att hitta mycket prylar till, dom håller bra och är ganska lättkörda... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
tack för bra input!
Golfen såg ju helt klart frän ut! lite över budget dock men med lite mer sparande så kansek det skulle gå...verkade ju klart grym! Ska höra se runt min bekantskapskrets också och se om det finns några man kan provköra... _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
CRX eller Civic, går att göra riktigt bra för bana/konbana!
http://www.blocket.se/vastmanland/Ho http://www.blocket.se/varmland/Mini_ _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
|
Re: drift
om F1 är förebilden så ryker ju även alla bilar med MackPärssons eländiga kompromissframvagn också. Den sitter ju där enbart för att den är billig att producera och tidbesparande att montera på löpande bandet. En riktig bil har dubbla A-armar, vart den driver är mindre viktigt
Inte många bilar kvar att välja på under 30 k då. Amazon, Ascona A+B Några halvgamla Alfor.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Då slår jag ett slag för 900 Aero T16 då jag själv kör mycket bana med den.
Sjukt bra motorer o driftsäkerhet. Min har 220hk, 1100kg, r-däck, stenhårt chassi med hårda bussningar, det är den roligaste bilen jag kört. fråga gärna mer. _________________ Andreas Rydell |
||||
|
OM du är sugen på SAAB så har jag en 99 T16 till salu.. Kanske lite i överkant i pris, men det finns en del prylar som är kul på den och den kör 13.25 på 402m så det finns lite effekt oxå om man vill göra säkra omkörningar på banan
Bilen säljs med lite fix innan körbar, inget Styrsystem. men går SJÄLVKLART att provköras i nuvarande utgåva med Autronic mm. Du behöver bara montera ett MS/VEMS eller TRIONIC så går den, och liten uppgradering av väghållning så har du kul SAAB. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
Ett till litet tips är Seat Ibiza cupra från sent 90 tal.
T ex http://www.blocket.se/alvsborg/Seat_ _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Dåligt med förslag på bmw
så då får man rätta till detta.
Förslaget är en Bmw 325 91 till 94 om du ska ha den som banbil försök hitta en utan taklucka & med diffbroms en sån går att få för 15-20K Ska man se till vikten så är 4-dörras att föredra ca 80 kg lättare än cupe. Billig & prisvärd chassisats kan hittas från D2/K-sport kostar 8-10k de får du med fjädrar,dämpare & topplager fram & bak höjden är justerbar & dämpningen funkar fint för hobbyåka på banan. Koppla om orginal krängaren fram till fjäderbenet & en 20mm m3 bak. friska skivor,belägg,vätska & kylning till det hela. Lätta sedan ur att som inte behövs så har du en bil med 192hk som väger ca 1310-1390 kg Nu är det bara att utveckla vidare med R-däck, riktig stol & bälte lättare plastdelar mm _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re: drift
Eller Civicen pwrdesign tipsade om i inlägget innan ditt
|
||||
|
Re: drift
Den hade jog nog också valt före, mina förslag, som ju byggde på att rwd också var ett önskemål. Själv väljer jag fwd före rwd 8 dagar av 7 i veckan
Som Saabtok tycker jag iofs att tipsen på gamla 900OG är kul, men hur stabila är lådorna på dessa när vi pratar effekt, grepp och banåka? (mina erfarenheter säger att det är en nackdel med Saaben, iofs den enda nackdelen med de gamla goa turboföregångarna.) om någon är intresserad av ett projekt på en 900/9-3 94-03 (9400) fins det en reservkaross, och lite div prylar liggande sedan vi rejsade med dessa i SLC. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
En tanke, om man ser till de alternativ med RWD så är det en e36 eller e30 man ska ha? ligger ju nästan i samma prisklass för en halvrisig e36:a som en ganska fin e30.
Vad gäller FWD alternativen så funderar jag mycket på honda och är sugen på en sådan isåfall det vor intressant med en civic + Integra motor
Men sen är ju även de gamla saabarna ruskigt fräna hehe...ja blir väl att provköra.. men som sagt vilken bmw? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
Re:
Köp en Civic med en fin VTEC-snurra, krångla inte med motorbyte om du inte absolut måste, tycker det låter som onödigt krångel. _________________ Axel Tanner |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken busbil?
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3363 totalt) |
