Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstanter
3278 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Måhända en dum fråga då får ni flytta den till newbiehörnet :-)

Finns det någon oskriven regel om att det är olämpligt att sätta en hårdare fjäder fram än bak? Förvisso är det skillnad redan idag men låt säga att dom är avstämda mot varandra på något vis och jag sätter hårdare fjädrar fram, skulle detta innebära att bilen förändras på något negativt sätt? Att den blir hårdare fram förstår jag (och det är ju tanken oxå) men utöver det alltså?



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Måhända en dum fråga då får ni flytta den till newbiehörnet :-)

Finns det någon oskriven regel om att det är olämpligt att sätta en hårdare fjäder fram än bak? Förvisso är det skillnad redan idag men låt säga att dom är avstämda mot varandra på något vis och jag sätter hårdare fjädrar fram, skulle detta innebära att bilen förändras på något negativt sätt? Att den blir hårdare fram förstår jag (och det är ju tanken oxå) men utöver det alltså?




Detta beror ju på en rad olika faktorer. Det beror på viktfördelning av bilen samt
vilken utv du har där fjädern är monterad. Om du tänker på din cpt så skiljer det rätt
mycket i utv förhållande mellan fram & bak.

Jag kan ta min bil som exempel detta stämmer även på din när det gäller utv får fjädrarna
då vi har samma typ av fram & bak vagn på bilarna.

Fjädern har ju en hårdhet med är ju inte placerad ända ute vid hjulet utan det blir en liten utväxling däremellan.

Så för att få fram fjäderns verkan på hjulet får vi göra följande

Fram har jag 100N/mm Bak 120N/mm

Fram blir detta 0,88*100N/mm = 88N/mm
Bak blir detta 0,45*120N/mm = 54N/mm

Hade jag haft fjädrarna ute vid hjulet både fram / bak utan utväxling så hade fjädervädena varit ovanstående.

Det är alltså betydligt mjukare bak än fram.

Nu kan ju dom som kan mer rätta & fylla på

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Johan,

lämplig fjäderkonstant beror ju av olika faktorer såsom

chassigeometri
viktfördelning
RWD eller FWD
Däckdemension och blandning
vilka kränghämmare man använder
vilken bana som det skall köras på (jämn eller ojämn beläggning, backigt eller plant)
vilka egenskaper föraren prioriterar
etc

Din Compact väger väl lite mer fram än bak och driver bak, samtidigt har du fjäderben fram och pocketfjädrar bak. Hävarmens förhållande fram respektive bak gör att du i dagsläget förmodligen har en hårdare fjäder bak än fram. Om du hade kört coilover runt om hade du med all säker het haft en lika hård fjäder fram som bak eller ännu troligare håradre än bak.

Två vänner kör KW Competition på sina E30 på ringen (tävlar i RCN) och den ena bilen har 180N/mm runt om och den andra är jag inte säker på men har för mig att han har lite hårdare fram än bak.

Vad har du för fjädrar idag?
Vilken bana du prioriterar set-upen för behöver jag väl inte fråga

EDIT: M3 E30 DTM hade 300 N/mm fram och 240 N/mm bak tror jag, däremot gäller de värdena för platta banor såsom Hockenheim och Avus. För Nordschleife fanns den en annan mjukare setup. Patrik Skoog har de där värdena på näthinnan tror jag...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagens setup är 7kg/nm bak och 9kg/nm fram, bilen är lite mjuk men lev säger att han bara har grövre fjädrar fram inte bak, har en beställning på 13kg/nm fram som jag funderar på om det kan vara lagom.

Jag är inte så petig men kan man få bilen lite styvare så behöver det inte vara en hel vetenskap bakom det

Jag är bara rädd för att det blir tokigt på något vis om man växlar upp i styvhet fram men inte följer upp bak liksom.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Dagens setup är 7kg/nm bak och 9kg/nm fram, bilen är lite mjuk men lev säger att han bara har grövre fjädrar fram inte bak, har en beställning på 13kg/nm fram som jag funderar på om det kan vara lagom.

Jag är inte så petig men kan man få bilen lite styvare så behöver det inte vara en hel vetenskap bakom det

Jag är bara rädd för att det blir tokigt på något vis om man växlar upp i styvhet fram men inte följer upp bak liksom.




Hur beter den sig idag understyr,överstyr eller neutral ?

Går du på hårdare fram kommer den understyra om du inte gör nått åt den bak.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



johan sjöström skrev:
Dagens setup är 7kg/nm bak och 9kg/nm fram...


Jag hoppas att du menar mm och inte nm.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Korrekt, skall vara mm

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jonas Alfredson
Lerum
Här sen Aug 2006
Inlägg: 33



johan sjöström skrev:
Dagens setup är 7kg/nm bak och 9kg/nm fram...

ice skrev:
Jag hoppas att du menar mm och inte nm.



Jag funderade en Nanosekund på att komentera samma felskrivning men ångrade mig för att inte bli utpekad som wesserbisser.

_________________
//Jonas Alfredson

Opel Speedster TURBO
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Men nu blev du det ändå, bara så badabing!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hur var det nu då johan var det överstyrning,understyrning eller neutral som den är nu.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



johan sjöström skrev:


Jag är bara rädd för att det blir tokigt på något vis om man växlar upp i styvhet fram men inte följer upp bak liksom.



Min erfarenhet är att man gärna får innerhjulslyft fram. thumbs down Varför inte byta alla 4?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vad det handlar om är den slutliga fjäderkonstanten som vi har på HJULEN. och den skall dessutom jämföras mot den VIKT som vilar på hjulen. Då kan man generellt säga att man har en högre hjulkonstant fram än bak. Sedan finns det en MÄNGD faktorer som spelar in, men om du vill ha en grovregel (banbilar) så är det så.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Fjäderkonstanter
3278 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande