Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vad ger kompressions höjning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (35193 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Vad ger kompressions höjning?

om man höjer kompressionsförhållandet från ex. 10:1 till 11,5:1, vad ger det i effekt?
15% ökning i tryck lär nog knappast ge 15% effektökning men det borde kanske finnas nån typ av lathund, eller?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re: Vad ger kompressions höjning?

Vi gick från 9:7 till 11.3.... de gav en j##la skilnad!
Men de siffror du syftar på kanske inte ger lika mycke.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4544



Jag läste en artikel i Popular Hotrodding om just det här, här är den:

http://www.popularhotrodding.com/tech/0311_phr_compression_ratio_tech/ . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Re: Vad ger kompressions höjning?

Jovani skrev:
Vi gick från 9:7 till 11.3.... de gav en j##la skilnad!
Men de siffror du syftar på kanske inte ger lika mycke.


Jovani, menar du att ni gick från 9,7:1 till 11.3:1?

Jag har samma fråga som frågeställaren så jag hänger på här..

Gå från kompressionförhållande på 10,5:1 till 13:1 hur mycket ger det?
Borr 82,55, slag 92,8mm, 159mm stakar (total volym 1984ccm)

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Re:

Janne J skrev:
Jag läste en artikel i Popular Hotrodding om just det här, här är den:

http://www.popularhotrodding.com/tech/0311_phr_compression_ratio_tech/ . . . .


Bra länk thumbs up
Med tabell där man kan läsa av det teoretiska ökningen

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Re: Vad ger kompressions höjning?

JohanWing skrev:
Jovani skrev:
Vi gick från 9:7 till 11.3.... de gav en j##la skilnad!
Men de siffror du syftar på kanske inte ger lika mycke.


Jovani, menar du att ni gick från 9,7:1 till 11.3:1?

Jag har samma fråga som frågeställaren så jag hänger på här..

Gå från kompressionförhållande på 10,5:1 till 13:1 hur mycket ger det?
Borr 82,55, slag 92,8mm, 159mm stakar (total volym 1984ccm)


I teorin ska detta enligt tabellen ge ca 5,3%...i teorin alltså.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Kimmen, Jag kom fram till att det skulle ge + knappt 6%, men sen läste jag mer och om man samtidigt ökar durationen på kammarna så ökar man verkningsgraden ännu mer...

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Re:

JohanWing skrev:
Kimmen, Jag kom fram till att det skulle ge + ca 6%, men sen läste jag mer och om man samtidigt ökar durationen på kammarna så ökar man verkningsgraden ännu mer...
samt att sänkt motortemp ger yttligare effekt...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanWing skrev:
Kimmen, Jag kom fram till att det skulle ge + ca 6%, men sen läste jag mer och om man samtidigt ökar durationen på kammarna så ökar man verkningsgraden ännu mer...


och kompet sjunker med ökad duration

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Re:

Michael Bäck skrev:
JohanWing skrev:
Kimmen, Jag kom fram till att det skulle ge + ca 6%, men sen läste jag mer och om man samtidigt ökar durationen på kammarna så ökar man verkningsgraden ännu mer...


och kompet sjunker med ökad duration


Kompressionsförhållandet sjunker inte men den dynamiska kompressionen sjunker...

Jag kommer åka med 68graders termostat och 289°/285° duration([0.1mm+cl) peak angle 106°.

_________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

JohanWing skrev:
Michael Bäck skrev:
JohanWing skrev:
Kimmen, Jag kom fram till att det skulle ge + ca 6%, men sen läste jag mer och om man samtidigt ökar durationen på kammarna så ökar man verkningsgraden ännu mer...


och kompet sjunker med ökad duration


Kompressionsförhållandet sjunker inte men den dynamiska kompressionen sjunker...

Jag kommer åka med 68graders termostat och 289°/285° duration([0.1mm+cl) peak angle 106°.


Japp det var det jag menade därför brukar man åka med högre
kompförhållande när man kör vassare kammar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Michael Bäck skrev:


och kompet sjunker med ökad duration


Blir det verkligen så? Vad vassare kamtider gör är ju att förlägga fyllnadsgraden till ett högre varvtal, och när det varvet uppnås så borde motorn andas riktigt bra. Men på lågvarvet blir det givetvis dåligt kompressionstryck. Men jag har inge belägg för tanken, så den kan va fel.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Den dynamiska kompressionen sjunker på grund av att vägen kolven har på sig att komprimera luft/bränslebladningen när alla ventiler är stängda blir kortare.

_________________
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

JohanWing skrev:
Den dynamiska kompressionen sjunker på grund av att vägen kolven har på sig att komprimera luft/bränslebladningen när alla ventiler är stängda blir kortare.

Jo, men poängen men en vass kam är väl att det skal komma in MER bränsleluftblandning, inte mindre. Om vi tittar på riktigt vassa prostock motorer , med ett overlap på 145 gdr, så ligger vridmomentet enormt mycket högre (vid säg 8000 rpm) än för en motor med slökam. Jag tänker mig att vridmoment kommer från fyllnadsgraden i cylindern.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

Göran Malmberg skrev:
JohanWing skrev:
Den dynamiska kompressionen sjunker på grund av att vägen kolven har på sig att komprimera luft/bränslebladningen när alla ventiler är stängda blir kortare.

Jo, men poängen men en vass kam är väl att det skal komma in MER bränsleluftblandning, inte mindre. Om vi tittar på riktigt vassa prostock motorer , med ett overlap på 145 gdr, så ligger vridmomentet enormt mycket högre (vid säg 8000 rpm) än för en motor med slökam. Jag tänker mig att vridmoment kommer från fyllnadsgraden i cylindern.
mvh
Göran

Göran har helt rätt.
Den dynamiska kompressionen minskar på lägre varv men ökar på högre. Den flyttas helt enkelt upp i varvtalsregistret. På grund av gasernas rörelseenergi startar ju kompressionsfasen innan ventilen stänger.
Att du kan öka kompressionsförhållandet med en vassare kam beror på att motorn blir mindre spikningskänslig vid högre varvtal (där max dynamisk kompression nu hamnar), det finns helt enkelt mindre tid för initiering av en spikning.
Vridmomentet kommer från fyllnadsgrad och kompression.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



aha, det där med fyllnadsgradens och varvtalets inverkan på den dynamiska kompressionen var jag inte med på.
Nu är jag med i matchen igen.

_________________
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



"Finessen" med att höja kompressionen är ju inte bara det att det ökar maxeffekten, utan att den åtgärden höjer HELA momentkurvan. Det är alltså inte bara toppeffekten som ökar.

Varför jag poängterar det är för att det är vanligt att man fokuserar på toppeffekt istället för medeleffekt i de varvtalområdena man utnyttjar och en 2%-ig effektökning mha kompression mycket väl kan ge mer i prestanda än en 7%-ig effektökning med kamaxelbyte om man bara ser till toppeffekt

_________________
Mats Andersen
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

hauge skrev:
"Finessen" med att höja kompressionen är ju inte bara det att det ökar maxeffekten, utan att den åtgärden höjer HELA momentkurvan. Det är alltså inte bara toppeffekten som ökar.

Varför jag poängterar det är för att det är vanligt att man fokuserar på toppeffekt istället för medeleffekt i de varvtalområdena man utnyttjar och en 2%-ig effektökning mha kompression mycket väl kan ge mer i prestanda än en 7%-ig effektökning med kamaxelbyte om man bara ser till toppeffekt


Det borde föra med sig att det inte enbart jandlar om toppeffekt eller lågvarvseffekt utan att man även får en ren effektivitetsvinning i form av lägre bränsleförbrukning.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re:

Göran Malmberg skrev:
hauge skrev:
"Finessen" med att höja kompressionen är ju inte bara det att det ökar maxeffekten, utan att den åtgärden höjer HELA momentkurvan. Det är alltså inte bara toppeffekten som ökar.

Varför jag poängterar det är för att det är vanligt att man fokuserar på toppeffekt istället för medeleffekt i de varvtalområdena man utnyttjar och en 2%-ig effektökning mha kompression mycket väl kan ge mer i prestanda än en 7%-ig effektökning med kamaxelbyte om man bara ser till toppeffekt


Det borde föra med sig att det inte enbart jandlar om toppeffekt eller lågvarvseffekt utan att man även får en ren effektivitetsvinning i form av lägre bränsleförbrukning.
Göran



I flera trimböcker och texter står det att man ska magra ur bestyckningen i förgasaren vid höjning av kompförhållandet. Även då det dynamiska kompet höjs.

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

JohanWing skrev:
Kimmen, Jag kom fram till att det skulle ge + ca 6%, men sen läste jag mer och om man samtidigt ökar durationen på kammarna så ökar man verkningsgraden ännu mer...


Den teoretiska ökningen av effekten är:

(1-(1/CR2^0,4))/(1-(1/CR1^0,4)) = (1-(1/11,5^0,4))/(1-(1/10,0^0,4)) = 1,036 dvs 3,6%

I praktiken så blir dock effektökningen lägre. Detta beror främst på att ökat kompressionsförhållande ger ökat cylindertryck vilket ger större friktions- och värmeförluster. Blir man dessutom tvungen att sänka förtändningen för att reducera cylindertrycken eller motverka spikningar så ökar detta förlusterna ytterligare.

Ökad duration ger mer effekt vid höga varvtal pga ökad fyllnadsgrad.

Göran Malmberg skrev:
Michael Bäck skrev:


och kompet sjunker med ökad duration


Blir det verkligen så? Vad vassare kamtider gör är ju att förlägga fyllnadsgraden till ett högre varvtal, och när det varvet uppnås så borde motorn andas riktigt bra. Men på lågvarvet blir det givetvis dåligt kompressionstryck. Men jag har inge belägg för tanken, så den kan va fel.
Göran


Korrekt tänkt. 'Dynamiska kompressionsförhållandet' är inte någonting som man har någon praktisk nytta av eftersom kompressionen kan påbörjas även innan inloppsventilerna stängs. Detta fungerar genom att en tryckuppbyggnad i inloppsporten kan vara högre än tryckuppbyggnaden i cylindrarna pga kompressionen. Dessutom är inte 'dynamiska kompressionsförhållandet' relaterat till motorns verkningsgrad enligt formeln ovan.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Johan Edlund skrev:
[
Ökad duration ger mer effekt vid höga varvtal pga ökad fyllnadsgrad.



Vad är det då som ger effektökning vid låga varvtal om man inte
får öka komp,duration & varvtal.

Är det endast ökad slagvolym & ökad fyllnadsgrad vid existerande duration.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Racetech
Vad ger kompressions höjning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (35193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande