Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002ti -70 - Ute och kör
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (45739 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Railo skrev:
Nu får jag bara hoppas att det blir bra med dessa rutorna och Coloradofärgad bil, har nog aldrig sett det, endast Sahara och Chamonix tror jag att jag sett.
Håller tummarna iaf.


Sitter tonade rutor i min Verona :-)

Ser ut att bli en mycket fin bil för övrigt. Är imponerad av ditt tålamod!
Hoppas att som föregående talare sa att du kommer köra med bilen sen...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Stefan: Ja just det...

Jag passar på att lägga upp en bild från Knutstorp i i augusti där våra bilar står brevid varandra och ytterliggare en med gröna rutor så man ser skillnaden.



Men jag kan inte minnas att jag sett någon Colorado iaf.

Enl en sida på nätet ska tillvalet ha kommit 1969 så det borde finnas några Colorado med grönt glas, det blir till att leta bilder...

Ang om bilen kommer rulla eller inte är svårt att svara på, det skulle nog snarare vara att jag inte vågar köra med den för att jag har skruvat ihop den själv...

Men en tur till Knutstorp och en till Ronneby Nostalgia kommer det väl att bli varje år iaf.


Det är inte tålamodet som gör att det tar sådan tid, det är dålig garagediciplin som gör det

_________________
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



thumbs up för din noggrannhet!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Tidigt i projektet så slängde jag mattan som jag fick med, lite dumt jag vet...

Men ville ha ny och efter tips på både 02-tavlan och på tyska 02-klubbens forum så kontaktade jag en firma nere i Tyskland.
Först fick jag hemskickat fyra mattprover och jag fastnade för grå och svartprickig.

Igår så kom äntligen paketet.



Ett jättepussel för vuxna från 18 år och uppåt.
Jag har ju bara sysslat med facelift 02or tidigare och deras matta är ju en stor bit, nu är det 11 delar eller nåt.
Men jag misstänker att det ska nog lösa sig.
Det vita man ser på bilden är baksidan av det svarta skinnet som man ska vika ner, svårt att hålla och fota samtidigt.

Jag köpte även matta till bagageutrymmet.

Jättesugen på att lägga i den, men får nog ta och få i alla rutorna först, eller ja jag provar nog någon bit...

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Ja man sliter väl inte ut sig i garaget direkt...

Men lite har hänt

Dem gröna rutorna ska ju i på något sätt och för att få i sidorutorna så valde jag att slå sönder dem tidigare.
otorligt vad vad hårt man kan slå innan dem går sönder, hade 1kg slägga och slog lite halvhårt utan att dem gick sönder, hade man dock en lite mejsel så var det bara att toucha med släggan så klirrade det fint.



Marcus kom förbi förra tisdagen så vi drog in fram och bakrutorna påplats, även kromlisten fram trillade dit och sidorutorna.

Idag roade jag mig vidare med kromlisten bak.



En bra stund senare så var det klart
Förra tisdagen så kom även sidorutorna påplats i sina ramar, men dem har inte hamnat på dörren än men snart så....



I övrigt så har jag försökt göra mig shortshift, dock inte testad än och som vanligt samlat en massa delar.

Nu är det snart så man skulle kunna skruva ihop bilen till en fungerande sådan...



Förra månaden storhandlades det
Bromstrummor, stålomspunna bromsslangar handbromsvajrar hjullager bak mm mm
Men det roligaste av allt är nog ändå det nya grenröret



Höjer förhoppningsvis motorutrymmet lite, får nog bli förgasarrenovering innan den kommer ut på väg, men först uppstart...

Kvar att beställa för att kunna få ihop drivlinan är de bakre bromsrören sen är det bara till att

Sen saknas
Bilstein Sprint Fram (nuvarande Bilstein åker på Luxusen inför München resan)
Ny kylare (den jag köpte innan åkte på Luxusen inför München resan)
Två nya bakfjädrar från 02-depån

Nu dröjer det väl tyvärr innan dessa saker åtgärdas för det blir lite tid på Luxusen nu inför 300milaturen i slutet av juni.
Den ska få "nya" dämpare fram
Nya spindelleder
Nya styrleder och
Nytt stödlager till kardanen
Samt framvagnsinställning och nya däck
Sen kommer den nog vara lite trevligare på vägen

_________________
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Små steg framåt, en vacker dag så kanske den tom blir körbar, vi säger 2015 ska den gå att köra så har jag lite tid på mig...

Besöket på Elmia i påsk resulterade i ett polerkit så grenröret har fått lite en liten omgång, behövs mer men det får bli vid motorrenoveringen.
Ser lite trevligare ut än orginal gjutjärn om inget annat.
Ventilkåpan har bytt färg från Laserblå till sidenmattsvart.



Kylaren bytte till Luxusen så det inte blir några problem på den framtida turen.

Jag har ju inget direkt system utan jag mekar lite här och lite där, lite hur andan faller på.

Så idag lyckades jag få av ena bulten bak på axeln.

Fy tusan vad den satt, den andra har jag fortfarande inte lyckats lossa, dem sitter som berget dem där efter 40 år...



De senaste två veckorna har det blivit mer garagetid än vanligt (iofs inte så svårt).
På Luxusen plockades framvagnen ner och den fick dem gamla Bilstein Sport stötdämparna samt kom lite närmare marken. Spindellederna byttes och allt skruvades tillbaka.
När jag sen skulle skruva dit dem nya styrlederna så såg det ut såhär



Inte riktigt rätt mittstag, men ett foto ner till Walloth och 3 arbetsdagar senare låg rätt i brevlådan thumbs up

Så efter hjulinställningen imorgon kl 7 så är den så gott som redo för 300-350mil Autobahn och serpentinvägar.
Ska dock försöka hinna få dit midjelisten innan avfärd.



Mycket mer bilder har jag inte att bjuda på men drivlinan närmar sig klar på ti:n
Spakstället är ihop stödlager och hardyskiva bytt samt kardanen monterad.
Idag fortsatte jag, efter att grenröret kom på plats, med att montera resten av avgaset, nu saknas bara 8 grenrörsmuttrar då jag tydligen beställt muttrar till byxröret istället

Ett problem till som uppståt är att handbromsvajrarna inte riktigt går in i sina rör, får försöka bocka dem rakare då det tar stopp nästan direkt.

_________________
Citera
Stoney
Avesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 65



Händer det något med projektet? ser fram mot att se det färdiga resultatet. thumbs up

_________________
Martin Stenerhag
BMW 2002-70 BMW 2002-71 BMW 635csi-86
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Lite har hänt i min 02-värld.

Luxusen tog oss ner till oberammergau med lite trä/metallsmak i baken, 339mil på 6 dagar blev det totalt.

Ännu en gång fantastiska vägar och en dag i München på något slott



Sen vidare till museet där förutom den vanliga utställningen även Artcarsbilarna stod.



De andra svenskarna fick gå på Mobile tradition men inga barn var tillåtna och sonen min på drygt ett år var med.

Sen en bild tagen där vi är påväg upp till över 2002 meters höjd över havet (2020 för att vara exakt)



Men det är ju egentligen inte den bilen tråden handlar om...

Hittade lite filtar på blocket i somras och åkte Skåne runt för att hämta dem så nu ligger det tre sådana och väntar.
Lite kul att dem var orange också.



Sen köpte vi ett hus och flyttade några mil söderut, tanken var att bilen skulle vara startad innan vi tillträdde för att sen skulle det inte bli mycket tid över.
Tyvärr så misslyckades jag med detta, dels pga att vi tillträdde en månad tidigare än beräknat och dels för att min garagedisciplin är dålig

Bilen rullades in i augusti i garaget fullpackad med dem delarna som kvarstår och har stått på samma ställe sen dess.
Jag vågar inte ladda upp någon bild på hur det ser ut därute i garaget nu.

Men nya långtgående planer finns på att jag ska ta ett ryck i vår igen.
Det är inte många saker som återstår för att den ska börja rulla för egen maskin.
- Elsystem koppla in instrumentbräda spakar och reläer
- Koppla ihop bränslesystem samt kapa påfyllningsröret lite för det är en tank från 74 som sitter i bilen nu
- Montera ihop bromsarna och bocka dem sista bromsrören ute på bärarmarna

Sen ska kaross passas in och så såklart men det är nära en uppstart och att den rullar för sig själv.
Tror det blir en beställning på nya Bilstein bak också snart för dem som sitter där ser för tråkiga ut.

Nä man kanske ska sätta ihop bilen och inte sväva iväg...

_________________
Citera
Stoney
Avesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 65



Jösses vad fint det är i 02:ans moderland, "bara finliret kvar" skämt åsido, det kan vara nog med jobb att passa in dörrar och huvar mm. Jag har en blå sån där BMW filt bak i min saharabruna 2000, kul att du hittade i passande färg.

_________________
Martin Stenerhag
BMW 2002-70 BMW 2002-71 BMW 635csi-86
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Dra mig baklänges, du har hittat de bruna filtarna!

De finns på bild i -75 års tillbehörskatalog, men jag har under mina 14 år i 02-svängen aldrig sett några, "bara" röda och blå.

Grattis!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Det är lite tunt med uppdateringarna men bilen finns fortfarande kvar, bara det att det händer inte särskilt mycket...

Men för att inte behöva stå på ännu ett Knutstorp och säga att jag inte gjort något på 2 år så har jag varit ute en sväng idag (några få timmar då och då har även hänt).
Bakbromsarna har fixats på dessa 2 åren.
En i klubben lade ner sitt 02-projekt och sålde av så jag köpte hans Bilstein Sprint fram och bak.
BBS RM har inhandlats samt en uppsättning 1" yttre fälgbanor
Så inhandlandet är det i vanlig ordning inga problem med, x antal paket har även gått från Walloth nere i Tyskland och hem samt en hel del från Förenade bil också.
Bara skruvtiden som felar.

Men åter till dagens mekande.

Började med att slipa rent och måla fästena till bromsslang - bromsrör på fjäderbenen




Här sitter den på plats och min assistent visar var den sitter.



Lite bromsrör bockades fram och jag har ju sålt facit (den röda 2002 Luxusen) så här chansade jag friskt hur det bör se ut, tokigt eller vettigt?



En kompis (Marcus) har länge hotat med att komma ner och sparka mig i arslet (samt hjälpa till) och det gör han imorgon onsdag så planen var att få ihop allt med bromsar och koppling så här skruvas kopplingsslangen på.



Projektet lyckades och 2h själv samt 4h med hjälp senare så har en massa smågrejer avslutats, tyvärr kortade jag röret lite väl till tanken så där får jag nog ta och göra om göra rätt...

Bränslesystemet börjar likna något det med, dock kan jag inte hitta "pinnen" till bränslepumpen så det blev inte helt klart.

Imorgon står elsystemet på tur och vi kanske kan dra runt den lite på startmotorn?!
Vem vet, men så nära som det är nu har den inte varit på länge.

Såhär ser den ut just nu



Luftade även bromsarna och får ut olja på alla nipplar utom övre på vä framok, oken är nya liksom hjulcylindrarna och huvudbromscylindern, någon som har ett flödesschema?
Annars får jag krypa under och dokumentera en tii (som har samma) på Knutstorp till helgen.

Edit: glöm tidigare yrande om att jag inte fick vätska i övre nippeln i oket, tog dem bara i fel ordning nu fungerar det bra.

_________________
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Man kan inte annat än älska den här bilen, vill ha faktorn är hög! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Dagen efter förra inlägget kom Marcus och kopplade ihop all el samt att vi startade upp den och passade in karossdelar.

Uppstarten skedde genom att hälla soppa i flottörhusen och spruta in i förgasarna då jag inte kunde hitta pinnen till soppapumpen.
Fick en sådan av Anders C på Knutstorp (tusen tack) och nu x antal veckor senare har jag satt ihop det tillsammans med t-korset och köpt mig ett batteri då det trots allt börjar närma sig.

Detta gjordes i förrgår och sen skulle jag bara precis vrida på nyckeln var ju drömmen.
Så blev det inte då jag hade kopplat av en kabel till spolen när vi satte ihop elsystemet för att den inte skulle bli så varm (och glömt bort detta såklart).
Den surade ner sig fullständigt och ville inte starta så ut med stiften och fram med sprayflaskan igen.
Med lite gasande från motorutrymmet så blev det iaf uppstart och om ni inte tror mig så passade jag på att filma (filmade alla 25min från första försöket men bjuder bara på en liten del).


Länk till filmen

Mycket återstår såklart fortfarande.
På tur står
-Leta reda på en fläkt
-Nya spakar till rattstången för blinkers och torkare
-Lägga i mattan och göra inredningen klar
-Undersöka om det går att få förgasarna täta då det rinner bensin ur dem nu, alternativt köpa Weber40or
-Tusen andra småsaker

_________________
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Härliga tider, strålande tider
Vilken skön känsla det måste vara att få liv i maskinen!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Packningskit till gasarna finns på ebAy. De. Typ 40 euro ink nålventiler. Jag gissar att det är accmembranen som är hårda och spruckna

_________________
/Anders C
Citera
Railo
Bjärred
Här sen Jun 2005
Inlägg: 56


Trådstartare
Jag fortsätter i snigelfart med bilen men det har hänt lite iaf.
Fick hjälp att svetsa på en bit på min lite väl avkortade tankanslutning så sen kunde jag hälla soppa i tanken.

Tackar Anders för tipset om förgasarpackningarna, det blev ett sådant kit.
Hade dock anslutit soppan "lite" fel men det är nog ändå bra att ha nya fräscha packningar.

Av listan som jag skrev sist så har jag
Köpt ny fläkt
Lagt i alla mattorna
Köpt vindrutetorkarspak, avvaktar blinkers då den inte är direkt gratis.
Inte gjort tusen andra småsaker men nog har jag klarat 50 av dem...



En liten film från dagens äventyr.


Länk till filmen


Ja den rullar för egen maskin 2014....
Lite sent då det blåser som sjutton och vintern är här vilken dag som helst!

Betar man av en punkt så kommer det ju tio nya.
Väldigt små punkter men nu står bilen på platsen som inte är så mekarvänlig så jag får skriva lista för att inte glömma till våren.
Sprintar i styrledernas muttrar
Samma med hjullager bak
Kontrollera vad tusan det är som låter i bakvagnen när man kör
Rensa gängorna till bältena och montera dem som saknas
Köpa blinkersspak
Nytt nackstöd
Nya instegslister
Lösa mittkonsollens avsaknad av trä i mitten
Få rätt på växelspaken
Framvagnsinställning
Förgasarjustering
Tändningsjustering
Montera vindrutetorkare
Köpa ny kopplingsslang då Walloths har raka anslutningar och dem tar i!?
Köpa nya stötfångarkromomfall till bakkofångaren
Montera framkofångare
Lösa spolarvätskan
Montera huvlåset
Drömma om att köra 2015

Ja det sista borde man väl kunna uppfylla med denna inte så långa lista!

_________________
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Nice :-)

_________________
/Anders C
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Stort grattis! Den ser ju helt fantastisk ut!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Vilken härlig känsla
Hoppas att vi ses på vägarna 2015 med våra bilar!!!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
BlixtElmer
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 19



Hur gick det? Snart är det sommar igen och 2016

/selmer

_________________
--- Anders Selmer --- oo=v=oo ---
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



BlixtElmer skrev:
Hur gick det? Snart är det sommar igen och 2016

/selmer


Bra fråga, stämmer in I frågekören.

_________________
/Anders C
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002ti -70 - Ute och kör
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (45739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande