Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 2014 MK7
1, 2   >>
17 besök senaste veckan (21197 totalt)
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
En kompromiss mellan dagistransport, trackdayåka och tjänstebil. Då ligger en Golf GTI ganska bra till, eftersom jag är rullstolsåkare så krävs en rapp automat och det begränsar urvalet. VWs DSG tål mycket stryk (DSG6) och jag har hjälp av Miarpe som åker Audi TT-R. Så bytet från min egen Audi TTS blev ganska självklart till en GTI. Varför inte en R? Förmånsvärdet helt enkelt.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Spännande.
Bara att bota understyrning så är du hemma thumbs up
Men du har ju redan proffs ombord i laget.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Golf GTI MK7 såldes bara med perfomancepaket i Sverige. Det innebär 230hk och Haldex på framaxeln samt de större bromsarna från Golf-R och Audi-TTS. Så förutsättningarna från start är ganska bra.

Tanken är att börja med att få någorlunda ordning på greppet, kylning och körbarhet. Bromsar och effekt får vänta. Jag eldar upp originalbromsarna till att börja med och när listan är avbockad kan det bli lite mer hästar under huven:

Chassi
- Hårdare motor-/växellådsfästen för att minimera wheelhop
- Lättare hjul
- Däck som funkar på både bana och gata (ja en nästan omöjlig kompromiss, men jag orkar inte byta hjul)
- Fjädrar (behåller originaldämparna tills vidare, flera test visar att de funkar bra)
- Kränghämmare
- Camber
- Bussningar (framvagn)

Kylning/andning
- Luft in
- Turbo-back avgassystem
- Oljekylning
- Eventuellt DSG-kylning
- Bromskylning

Körbarhet
- Specialbyggt golvmonterat handreglage för gas/broms
- Specialbygg rattgas
- Större paddlar
- Säkerhetsbälte (även en körbarhetsfråga för den som har halvdan balans)[/list]

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Jag köpte bilen i september. Tanken var att fixa den nder vintern men i stället brände jag mig illa och blev liggande fyra månader. Lite uppstart och några andra prioriteringar fixade. Nu är det tid att få ordning på GTIn i alla fall. Så här såg den ut vid leverans.
Grymt nöjd med Motorcentralen i Umeå som sålde den till ett riktigt riktigt bra pris.


_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Sen köptes fyra ATS Racelight 19x8.5" som jag hittade i en ETT år gammal annons här på Rejsa. De hade inte blivit sålda och annonsen sjunkit ned i listan ... Ibland har man tur!

Däckteam i Norrköping la sedan på Yokohama Neova AD08 235/35/19

Eftersom ET på fälgarna är 38 mot original 49 blir det lite bredare. Tar det i? Går nog att lösa med camber :-)

Efter lite test visar det sig att det tar i vid hård infjädring. Får se vad som händer när jag sänker bilen. Den måste ändå få mer camber så jag tror det fixar sig. Men viss försiktighet med gupp vid fullt rattutslag krävs tillsvidare.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ahh du köpte bil av Mats.
Han är bra att ha å göra med faktiskt.
Han gillar att sälja GTi och Golf R
Jag jobbade som mek där innan thumbs up

Kolla var i chassiet du vill börja innan bara.
Hellre mer krängare bak då de neutraliserar understyrningen.
Men det beror ju iofs på hur mycket annat man ändrar.

Gaaah va snygga fälgar thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Lillen skrev:
Ahh du köpte bil av Mats.
Han är bra att ha å göra med faktiskt.
Han gillar att sälja GTi och Golf R
Jag jobbade som mek där innan thumbs up

Kolla var i chassiet du vill börja innan bara.
Hellre mer krängare bak då de neutraliserar understyrningen.
Men det beror ju iofs på hur mycket annat man ändrar.

Gaaah va snygga fälgar thumbs up


Det är ju ett problem med understyrning på prestanda FWD-bilar typ GTI, Megane, Focus etc. Olika difflösningar och chassin men i grunden samma sak.
MK7 GTI pp har en diff av haldex-typ fram och hur den påverkar under-/överstyrning samt att antisladd inte går att slå av undrar man ju.
Ska ta ut bilen med det andra gjort innan jag fortsätter. Delvis för att VWR, Volkswagen Racingline, inte är färdiga med camberplates och kränghämmare för modellen.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Köpte ett kalluftinsug från Volkswagen Racingline, R600.

Original ser ut att suga frisk luft framifrån ovanför kylaren men i verkligheten är insuget vänt bakåt in mot motorn. Här ser man att insuget sker till vänster (i bild) bakåt mot motorn.

Loss med originalburken, den sitter med gummin över rätt grova metallpiggar (nej den satt nästan inte alls fast...).

Nytt och fint R600 med samma halvmatta finish som original. Diskret. Låter inte för mycket heller.

Ska fixa originaldekalerna för glykol osv.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Trots regn i luften åkte jag över till Sviestad. Kom iväg sent men ville mest få testa lite så det var lugnt att jag inte fick en heldag på banan. Självklart började det regna direkt efter att jag betalat men det var ingen fara.
Bilen uppförde sig snällt. Inte alls så mycket understyrning som jag var orolig för. Såklart kom det en felkod, ngt med servostyrningen men den släcktes när jag startat om. Hjulen tar i i skärmarna. Det måste lösas.
Andra stinten ökade regnet lite och plötsligt var den rejält överstyrd! I högern efter rakan steg baken ut rejält och i kombinationen efter var det lätt att få ut bakhjulen. Ca 1.10 i småregn och med ett mycket uselt handreglage får anses som klart godkänt.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Fick äntligen tid över. Åkte till Johnnys bilverkstad och fick låna några händer och en lyft. Trångt som f-n att komma åt bultarna som håller originalsystemet samt skyddsplåten över drivaxeln. Jag fick inte in händerna. Avgaslambdasladden loss och ur med systemet. Det lät ju enkelt men i praktiken var det en hel del fram och tillbaka samt lite våld innan främre delen var ur.

Gamla systemet inspekteras av Johnny

Nya systemet från Volkswagen Racing, "Cup edition", 3" med racecat och titanutblås från Milltek.

Montering gick smidigt men jag gjorde inte många handtag själv. Proffs är snabbare helt enkelt, och sitter man i rullstol är det bökigt att jobba ovanför sig själv. Snyggt blev det iaf.

Ett av målen är att få bort rörelser från motorn till drivningen. Så jag köpte en insats till nedre motorfästet från Black Forest Industries, valde den hårdare gröna varianten.

Den glider in runt original och styvar upp (dog bone).

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Låt oss få höra lite härliga DSG-farts med det nya fina avgassystemet!!

Är själv otroligt sugen på Mk7 GTI DSG. Inget som talar för att köpa en Mk6 idag mer än priset. 7an är ju så mkt bättre på alla punkter!

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Blev ett riktigt stiligt avgas.
Gillar tipparna med thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Fin bil, jag har köpt alla mina VWs av Mats , & han är mkt bra att göra med.
Dessutom så försöker jag hålla Mats på bra humör med lämpliga åkturer med div fordon från min Rgolf o senast m turbomiata

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare


Jag var på Bug Run / Mantorp och körde lite på fredagen). Gick ganska bra tyckte jag men ett par problem dök upp.

Nu lite frågor till er :-)

Ett jag sitter inte fast, måste fixa fyrpunktbälte. Tror det blir ett Schroth QuickFit som fäster i originalfästen i baksätet samt i original lås. Även om jag är lite tveksam till den branta vinkeln på banden bakåt. Synpunkter?

Däcken, Yokohama Advan Neova 08 235/35/19, överhettade både bak och fram. Jag hade ca 2,1 både fram och bak med kalla däck. Eftersom jag sitter i stol tar det en stund innan jag hinner kolla trycket när jag stannat så jag vet inte riktigt hur mycket det steg. Men kanterna i mönstringen "svällde" och mönsterkanterna gummifransade sig lite ända in förbi mitten på däcken runtom.

Ett jätteproblem är att nödbromsassistenten lägger sig i. Till exempel efter långa rakan ökar den broms trycket markant mot slutet. Ofta precis när man tänkte sluta bromsa och styra in. Kan man ändra känsligheten för nödbromsassistenten?

Den understyr inte in i sväng men under gaspådrag driver den gärna ut. Den har Haldex-diff fram. Bilen kränger för mycket och jag har ännu inte bytt fjädrar, planen är att behålla originaldämparna, och inte ändrat camber ännu. Vad är lösningarna?

Motortemp höll sig riktigt bra, 115 som max och bromsarna kokte inte även om skivorna är lite glaserade .... Drog en halv deciliter olja per stint ungefär. Gissar att de hamnade i intercoolern etc. Catchtank ligger hemma klar att montera.

Fortfarande ingen ljudfil med DSG-farts. Har spelat in ljudet men inte lyckats ladda upp en ljudfil hit .... Video blir inte lika kul med telefonfilmning. Tricket är ju att spela in ljudet bakåt och filma framåt. Om jag blev frånåkt? Njae, bara på rakan av en Lupo .... med lasbilsturbo och 1,8l maskin ;-)

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Kör själv Schroth QuickFit i min E36 med gott resultat. Sitter riktigt bra fast i stolen och behöver inte hålla i ratten för att hålla mig kvar.

Kollar man på vissa bursträvor sitter även de långt ner på vissa bilar, de får även de en ganska snäv vinkel neråt, dock inte riktigt samma vinkel som det blir med QuickFit och bakre bältesfäste. Jag är dessutom 200cm lång och skulle nog behöva någon specialstol om inte axlarna skulle sticka över bälteshålen i sportstol..

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Tiden går fort när man har roligt heter det.
Här har det varit inaktivt men i verkligheten har det hänt lite mer.

Jag började med att fixa bältet. För några år sedan vann jag dubbklassen på Norska Audi-klubbens isträff i Funäsdalen och priset var ett par enkla Schrothbälten.

De är lika som Quick-fit men utan quick-fit. Så man får vara lite vig för att klättra in i baksätet. Blev ganska bra men jag tycker vinkeln är för skarp. Men fast sitter jag och det var målet. Skruvade dem i vanliga bältesfästena tillsammans med originalöglan.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Motorn och därmed hela drivpaketet sladdrar omkring rätt mycket och gav olidligt wheelhop
när framhjulen spann loss. Kanske förstärker diffen det eftersom den nu kan släppa på båda.
Jag köpte motorfästen från Black Forest Industries, den nedre insatsen installerade vi direkt
men nu skulle de övre motorfästena dit. Jag hade valt den hårdare varianten "Stage2" till insatsen
runt nedre fästet (grönt). Men till övre fästena tog jag "Stage1" (svart). Kombinationen skulle ta bort
rörelserna utan överdriven resonans enligt BFI.

Bort med luftburk och under syns växellådan.

Som ska få ny gummikudde i sitt fäste.

Om det var trångt att skruva loss med den tjocka kabelhärvan ovanpå - nej nästan inte alls ....
Här ligger fästet till lådan som var ihopnitat. Borra isär och byta kudden, "den svarta sockerbiten".

Original är förvånande svampig. Bytte detta och skruvade tillbaka. Med lite kärlek till kabelhärvan.

Sen lyfte vi upp motorn med Mickes "Miarpe, TT-R" favorithjälpmedel.

En patientlyft som motorlyft :-) Det funkade finfint men vi skaffade oss ett oförutsett problem.
Återkommer till det.


Loss med original motorfäste. Här bredvid det nya från BFI.


När ändå allt var loss så fixade jag också en catchtank till vevhusventilationen eftersom VW motorerna
har en förmåga att trycka ut olja som sen hamnar i turbon och förbränningen.
Även denna "Clean Catch Crankcase Oil Separator" är köpt från BFI.

Kitet byter ut originalslang som går från toppen till turbon till ny slang med originalanslutning
som sen går till catchtanken och därifrån tillbaka till turbon. Slangarna har värmeskydd eftersom
de passerar ovanför turbon.

Såhär blev det, men då har vi fortfarande hoppat över dramat med motorfästet.

När vi monterade det nya hårdare fästet kändes allt finemang men vi gjorde ett par enkla
men allvarliga misstag. Ett så skruvade den ena av oss dit bultarna för hand och den andre
drog sedan med verktyg. Två insåg vi inte hur mjuka orginal är och att hårda fästen i
kombination med motorlyft spände emot väldigt hårt. Resultatet blev iaf att jag drog
gängpaj på en av bultarna ner i blocket. Inte bra!
Jag vill vara tydlig här. Det var jag som höll i verktyget. Inte Micke, han hade säkert känt att
det var på väg att bli fel innan katastrofen var ett faktum.

Här är med original bortmonterat. Det vänstra (bakre) var det som jag pajade.

Nu var goda råd dyra. Rätt sent och jag bor i Norrköping men satt nu fast i Stockholm.
Fick i alla fall låna en bil och permis hemifrån.

Efter en natt i övernattningslägenheten och en massa surfande åkte jag till Autoexperten
i Segeltorp i tron att det var en M12 1,25 gänga. I så fall skulle en gängrensare för tändstift
kunna göra jobbet. Men det visade sig vara 1,5 gänga. De hjälpte mig med att lokalisera en
gängsats till rimligt pris som hade alla varianter. Bums iväg tvärs genom stan till Hansen Racing.

Typ 350 spänn för denna tum/mm med fin medel och vanlig gänga. Ett kap. Särskilt i det läge vi var.

Men med känsliga fingrar lyckades Micke hitta gängan med rätt gängtapp och rensa upp/reparera den.

Dit med catchtanken och bort med den fula motorvärmaren (rostiga rörstumpen till höger i bild - finns det snygga såna?).
Hmm den ska nog fixas till i vinter. Kom ihåg det!

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Sen behövde fjädringen fixas. Jag valde vanliga sänkfjädrar från Volkswagen Racing i England. Deras fjädrar sänker ca 3cm och har Spring rate: 28.5N/mm.
Till det ett par kränghämmare från H&R 28/28mm. Original är
Men vi monterade bara den bakre nu för att se om vi fick ordning på understyrningen. Dock blir det ju lite "pinkande hunden".


Så här såg det ut innan sänkning och bakre kräng.


Bakre fjäder


Ny och original kränghämmare. Den nya är lite fetare.


Det skrapar i ganska mycket på grund av att fälgarna breddar 11mm utåt. Det blev
inte bättre med sänkningen. Fast faktiskt inte så mycket sämre heller.


Så såg bilen ut efter den operationen. Tack till Johnny på JS-bilservice :-)

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Trevlig läsning.

Blir det körning på Bugrun i år med? Då ses vi där kanske.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Jag kom av mig lite här men här är fortsättningen av min konvertering till dagisracer

Ett litet besök till Stertman Motor Nynäshamn planerades i slutet av Juli. Allt var riggat och klart men såklart var det värsta regnet på hela sommaren. Mappningen kräver förstås att man kör med bilen så jag fick sitta och vänta och vänta hos tills det gick att testa. Som det regnade spann det bara oavsett växel. Men till slut fick Mattias till det. Jag fick ett par goda råd om luftfilter och olja, lunch och en rejäl hästökning under huven. Tack för er proffsighet :-)

Från original 230hk gjorde mitt Milltek turbo-back system att jag hade 239hk mätt av Stertman. Med deras mappning klart blev det 307hk. Troligen gör mina stenhårda motorfästen något med knacksensorn för vi borde nått lite högre och de (fästena) är enda skillnaden mot hans egen bil. Hursom är jag glad och bilen går som ... f-n. Med härlig ketchup och grymma avgaspuffar :-)

På Kinnekulle några dagar senare visade det sig att man bör göra något åt väghållningen innan man trimmar. Den spann vilt överallt trots semi-R från Yokohama. Men kul :-) 1.04.4 är hyfsat men det finns mycket att kapa. Vågade inte hålla i under bron eftersom framvagnen inte biter fast. Åkte sen på Sviestad och Mantorp med samma känsla. Stark men saknar grepp fram.

Äntligen fick Carbotech fram belägg och jag testade. De jag fick behövde lite slipning på öronen men det blir kanon. De greppar fantastiskt och känns väldigt bra. Undrar om man är känsligare för hur bromsen känns med handen (jag kör med handreglage) än man är med foten?

Säsongen avslutades med dragrace på F13 flygfält anordnat av Racegruppen i Norrköping. Men tyvärr regnade det så några tider kan man inte tala om. Inte för mig iaf. Men nu ställde Miarpe om VAQ-diffen till strong så jag får mer driv på båda fram.

Till sist ett par nya vinterfälgar för helgens äventyr :-) Återkommer om det ...

Mina gamla OZ Superturismo såg lite skabbiga ut.

Så de fick ny färg (VW Tornado red)

Och nya dekaler från Ebay samt 18" Hacka 8 dubbfritt.
Nu kan ni gissa vad som ska ske i helgen som kommer ;-)

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 56


Trådstartare
Prydlig efter tvätt i Kolmården. Redo för vinterbus.

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI 2014 MK7
1, 2   >>
17 besök senaste veckan (21197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande