| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9045 totalt) |
|
Tänkte på det där med "motorn spelar ingen roll, gör ingen skillnad, tänk bara på väghållning!" Som är ett ganska vitt utbrett uttryck inom banåkning. Men det måste ju finnas en undre gräns, för när jag var på banan på AMS trackday 19-sep hasade jag äntligen runt i min lilla Honda civic EG med motorn från en esi (näst starkaste modellen på 125hk) med lite enkla trimm såsom högkompskolvar, bättre insug, grenrör mm Vet inte exakt effekt, men är väll antagligen lite mer eller iaf lika mycket som när motorn var ny. Bilen väger bilen runt 1000kg Det jag märkte då var hur chanslös var så fort det gick rakt fram, när det svängde fick jag leka lite med civicens gocart-känsla, men på rakan var jag totalt underpowered och alla körde om. Även om jag kunde komma ikapp någon stackare i kurvorna så kunde jag aldrig komma förbi då alla drog iväg på rakan. Jag har alltid uppskattat små lätta och relativt svaga åk som är snabba och kul i kurvorna och det är det jag bygger min civic efter. Är det för att jag körde mot bilar i en helt annan klass (Min bil kostar väll som en blinkers från de andra bilarna). Eller är min bil helt enkelt för svag? De få pengarna jag får över går till bilens väghållning för tillfället, bör jag tänka om? MVH // Axel _________________ Axel Hedman |
||||
|
Det finns egentligen bara ett rätt/en sanning: bra väghållning är aldrig fel.
OK, det finns kanske två absoluta sanningar, här kommer nummer två: mer effekt ur en sugmotor är dyrt. Ska du inte tävla, och så tolkar jag ditt inlägg, så är det upp till dig att avgöra vad som är rätt och fel. om du kan leva med att bli omkörd på rakorna så är din nuvarande motoreffekt bra. Mycket effekt är kul men det för med sig ökade kostnader: slitage på däck, bromsar och det mekaniska. Mer bränsle och i värsta(?) fall en bil som inte går att använda till något annat. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Hitta jämnare lekkamrater som inte kör dragrace mellan kurvorna (och kryper runt dem).
Det finns en helt annan gren av motorsporten som är fokuserad på acceleration rakt fram...
Har man tränat samtidigt med Renault Junior så märker man att det inte behövs mycket motoreffekt för att det ska bli skoj (svårt och tight). |
||||
|
Det är ju det som är det tråkiga med lite effekt.
Kör man på banor som knutstorp,kinnekulle & till viss del gelleråsen brukar låg vikt & bra väghållning betala sig bra gentemot starke & oftast tunga bilar. Jag har kört en bmw under året som väger 970kg & har 167 hk det är runt 140 km/h man märket att effet saknas. Så på mantorp t.ex så går det bra där det svänger men på rakorna som du nämner försvinner de med motoreffekt bara. Det finns ju bra en lösning på problemet som om man inte vill ruinera sig på trimmning det är att klämma ner den största & starkaste std motor du kan hitta som du kan skohorna ner i motorrummer . jag tänker göra på detta sätt det kommer öka
vikten på bilen ca 30 kg men samtidigt öka effekten från 167 hk till ca 320 hk Då får jag en bil som är lätt & stark en bra kombo
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Du menar bromsprestanda??
om du inte har extremt luftmotstånd så kommer du alltid ha lite effekt över för att kunna accelerera från utgångshastigheten ur föregående kurva (den hastigheten har ju lite med din "väghållning" att göra). om inte kurvorna hela tiden får större radie (banorna går ju oftast runt) så kommer du få nytta av körteknik etc för att maximera kurvhastighet (och därmed utgångshastighet) i nästa kurva/parti. Med effektsvag bil går det tom att ha skoj även på Anderstorp, även om vissa kurvor kan attackeras med fullgas. Det gäller ju att hålla lägstahastigheten uppe, inte att ha största möjliga skillnad mellan högsta och lägsta hastighet
Racechrono är en ganska skoj kumpan vid såna övningar. |
||||
|
Re:
bra fråga!, vore riktigt roligt att veta vad en doorslammer skulle prestera .. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
|
Re:
snabbast på rakan i alla fall sen blir det värre
||||
|
Re:
rak linje igenom chikanen
_________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
|
Re: Glöm motorn, satsa på väghållning! Stämmer det?
Hej Axel
Känner du till Honda Performance Club? om inte så bli medlem i HPC så får du köra bana mot likvärdiga bilar som din. HPC samarbetar med Peugeot, Ford och Subaruklubben och samordnar 4-5 banträffar/år. Till det tillkommer några konbanekörningar. http://hondaklubben.com/ -------- Men för att besvara din fråga angående motoreffekt kontra väghållning, så är mitt svar att man kan alldrig få för mycket effekt. Jag har sugtrimmat min lilla ärtbössa så mycket det går för rimliga pengar, men kommer alldrig att kunna köra på 1:31 på Gotland Ring, hur mycket jag än satsar på väghållning.
Man är alltid missnöjd med sin bils prestanda rakt fram jämfört med väghållningen. och nästan alla seriösa banåkare i klubben har trimmat med turbo/kompressor eller swappat i en större motor i sina Hondor. -------------- _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Hej! Jag tror att man får välja arrangemang efter vilken bil man har. Jag tror att din bil är perfekt på lite mindre banor, typ Sviestad, eller träffar med konbana, Challenge, Lazzat, mm. Mantorp har ju en låååång raka. Jag har själv kört AMS Trackday med en Porsche 996 och jag upplevde den som motorsvag där. Dessutom är ju sällskapet synnerligen celebert, med Ferrari, Lambo, mm. Prova Sviestads "Prova på" körningar nästa år. Där har jag haft kul med en helt standard Ford Mondeo.
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Som sagt ovan, välj rätt tillfälle och rätt banor så blir det roligare.
AMS på Mantorp låter hyggligt tråkigt jämnfört med HPC på Kinnekulle. Det är också lättare att köra "snabbt" med mkt effekt på vanliga trackdays, man kan få till hyggliga tider genom att gasa som en tok på rakor m.m. Och ta det halv coolt i kurvorna. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Men hur kul kan det vara
Gasa på rakorna och ta det lungt i kurvorna
Inte mycket till banåka om jag får tycka. Iden med banåka och rejsa ligger väl i att utmana kurvorna, inte rattlåsrejsing. Det finns det andra former för väl?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Alfaklubbens banträffar kan jag rekomendera. Där är det mest "vanliga" bilar. Även Sviesta prova på har blivit många snabba bilar på. Lite trist.
Tycker det är lite väl mycket snabba bilar på gatbilsträffarna som gör att de som inte ligger i garage hela vintern och bygger inte känner sig hemma på träffarna. Inget fel på dessa bilar men många slutar när de inser att det inte är kul att lägga all tid och pengar på några bandagar utan att skämma ut sig. En 120hk civic är en kul bil att leka på bana med speciellt på Kinnekulle, Knutstorp och liknande banor, Benci s svarta går riktigt fint. Åk och ha kul _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
Farten i sig är ju en tjusning och det är ju en annan utmaning att ta kurvan i rätt fart när man kommer i 240 istället för 160 mot samma böj. Dessutom kan det vara vissa partier på en del banor som knappt känns som en kurva i lägre farter, men med mera pulver kan bli väldigt spännande. ~280 blås i högfartsknicken på sviestad var bra mycket mer spännande än samma böj i 200.. (hoj innan man byggde chicanen) Skulle inte alla välja F1 bil om man hade råd och kunde?
Samtidigt finns det ju lätta och rätt snabba bilar som är roliga att köra, trots att de inte har 500hk. För relativt ok pengar. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Kort summering av tråden, det du precis sa och det allmäna läget är nog: olika mycket effekt ger olika tjusning och olika utmaningar. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Väljer hellre en bil med 150 hkr och ett lätt påkostat chassie med riktiga däck än en vagn med motor på 500 hkr och sopslut dämpare/svålar.
Jmf banåka med bil v. hoj är som Blend Ultra v. Habanero Esplendido ur adrenalinistsynvinkel. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
|
Re:
Sen kan man ju även tänka på skillanden mellan en tung & lättare bil, det skiljer en del i driftskostnader när det gäller bensin,bromsar & däck. Tar vi 3 exempel Lätt bil 900 kg 180 hk mellan bil 1300 kg 260 hk tung bil 1800 kg 360 hk Alla ovanstående har 5 kg/hk _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
För samma pengar skulle jag välja 500hk 9 ggr av 10. Mycket billigare att få till ett OK chassie än 500hk... Enligt min åsikt så behöver man ett visst mått av effekt för att det ska bli riktigt roligt, det måste liksom kännas att det finns lite pulver under pedalen. Det ska spela roll om man ligger med stödgas eller med plattan i mattan mot apex. Inte nog med det jag tycker också att karaktären på motor/effekt ska vara underhållande. Jag är inte så mycket för moderna motorer med linjärt effektuttag, totalt karaktärslöst.... Sen är det alltid roligare när man kör tillsammans med bilar som har liknande prestanda. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Det beror nog även på vilka banor man brukar köra på om man har nytta av sina 500 hk
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9045 totalt) |