Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Behöver hjälp finna tråd/bild/info hemgjort kaross-stativ | 1 besök senaste veckan (3433 totalt) |
Jag har för mej att jag har sett hemmagjorda kaross-stativ här på rejsa som gör att man enkelt kan 'snurra' på karossen när man ska jobba med tex underredet. Men jag har inte lyckats hitta några bilder/info. Någon som kan hjälpa mej?
_________________ Calle Olsson |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59157&start=42
Här har du en bra modell... _________________ Jonas Segerholm |
||||
Kolla speciellt förflyttningen av rotationspunkten han gjorde. Jag har gjort en 15cm likaden förflyttning på min. Så här såg min ut innan förflyttningen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Rör-i-rör som lagring funkar bättre än förväntat, eller tom bättre än önskat. Man kan inte släppa den i obalanserat läge. _________________ Arne Lindgren |
||||
Jag har provat lite olika under åren.
Dom två ovanstående är bra. Att använda spindlar och bromskivor är ju enkelt om man har en massa skrot ligger. Men lager är inte nödvändigt. Funkat med rör i rör också. Det som är viktigast är att det går att låsa karossen i olika lägen på ett säkert sätt. För många år sedan byggde jag en vagga som gick att ha hela Novan i, komplett (1500kg) Jag har ingen bild på Nova-vaggan.....men jag kan lova att den var krsftig.. De senaste jag fixade.....är för en lätt BMW-kaross, utan någonting monterat. Hur man centrerar karossen....är beroende på hur mycket man vill kunna montera på karossen....och fortfarande orka vända den, utan att riskera livet. Ju mer hjulupphängningar man vill kunna ha i....ju mer får man flytta upp karossen i vaggan....och ju högre blir hela konstruktionen för att taket på bilen inte ska ta i golvet när man vänder. Den senaste är byggd av två motorstativ från Swedol. Det endas jag gjort, är att anpassa höjden på "lagringen". Hjulen och låsningar fick man på köpet. och dom går fortfarande att använda som motorstativ. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
1. Caprin blev så övertung monterad i kofångarfästena att jag aldrig hade orkat vända den med buren i. Den fick ha en pallbock mitt på A-stolpen som lås. Jag har inte använt den efter omsvetsningen, nu står bilen på markfrigångsklossar för inmätning av motor. 2. Mmm, jag tänkte kunna montera i buren, och sen skruva bort all hjulupphängning så fort den är byggd. Därför sänkte jag ner min kaross, men du har naturligtvis rätt. och jag ösnskar att jag satt hjul på min. _________________ Arne Lindgren |
||||
så här ser min ut. Att den är gjord i alu är främst för att jag fick materialet...
http://www.propontiac.com/2009/08/20 |
||||
Ska man hålla på länge i vaggan....med bilen i olika stader, hit och dit, så skulle det nog vara bäst med justerbar cenrtering. EDIT: ja..hjul ska man nog kosta på sig direkt....för senare blir det väl aldrig av. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Min finns i min natur-friggebod just nu. Ska nog köpa hjul innan den ska på igen. Men om man har hjul och rör-i-rör-lagring ska man vara noga med att låsa lagringen i längsled. _________________ Arne Lindgren |
||||
Allmänt banåkaforum Behöver hjälp finna tråd/bild/info hemgjort kaross-stativ | 1 besök senaste veckan (3433 totalt) |