Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp finna tråd/bild/info hemgjort kaross-stativ
1 besök senaste veckan (3433 totalt)
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077


Trådstartare
Jag har för mej att jag har sett hemmagjorda kaross-stativ här på rejsa som gör att man enkelt kan 'snurra' på karossen när man ska jobba med tex underredet. Men jag har inte lyckats hitta några bilder/info. Någon som kan hjälpa mej?

_________________
Calle Olsson
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53




_________________
Jonas Segerholm
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Jonas Segerholm skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59157&start=42
Här har du en bra modell...


Kolla speciellt förflyttningen av rotationspunkten han gjorde.
Jag har gjort en 15cm likaden förflyttning på min.

Så här såg min ut innan förflyttningen.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31580&postdays=0&postor . . . .
Rör-i-rör som lagring funkar bättre än förväntat, eller tom bättre än önskat. Man kan inte släppa den i obalanserat läge.

_________________
Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har provat lite olika under åren.

Dom två ovanstående är bra.
Att använda spindlar och bromskivor är ju enkelt om man har en massa skrot ligger. Men lager är inte nödvändigt. Funkat med rör i rör också.
Det som är viktigast är att det går att låsa karossen i olika lägen på ett säkert sätt.

För många år sedan byggde jag en vagga som gick att ha hela Novan i, komplett (1500kg)
Jag har ingen bild på Nova-vaggan.....men jag kan lova att den var krsftig..
De senaste jag fixade.....är för en lätt BMW-kaross, utan någonting monterat.

Hur man centrerar karossen....är beroende på hur mycket man vill kunna montera på karossen....och fortfarande orka vända den, utan att riskera livet.
Ju mer hjulupphängningar man vill kunna ha i....ju mer får man flytta upp karossen i vaggan....och ju högre blir hela konstruktionen för att taket på bilen inte ska ta i golvet när man vänder.

Den senaste är byggd av två motorstativ från Swedol. Det endas jag gjort, är att anpassa höjden på "lagringen".
Hjulen och låsningar fick man på köpet.
och dom går fortfarande att använda som motorstativ.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



ButterflyRacing skrev:

1....Det som är viktigast är att det går att låsa karossen i olika lägen på ett säkert sätt....


2...Hur man centrerar karossen....är beroende på hur mycket man vill kunna montera på karossen....och fortfarande orka vända den, utan att riskera livet.


1. Caprin blev så övertung monterad i kofångarfästena att jag aldrig hade orkat vända den med buren i.
Den fick ha en pallbock mitt på A-stolpen som lås. Jag har inte använt den efter omsvetsningen, nu står bilen på markfrigångsklossar för inmätning av motor.


2. Mmm, jag tänkte kunna montera i buren, och sen skruva bort all hjulupphängning så fort den är byggd.
Därför sänkte jag ner min kaross, men du har naturligtvis rätt.
och jag ösnskar att jag satt hjul på min.

_________________
Arne Lindgren
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



så här ser min ut. Att den är gjord i alu är främst för att jag fick materialet...
http://www.propontiac.com/2009/08/20/karossen-i-vaggan/
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Arne Lindgren skrev:
ButterflyRacing skrev:

1....Det som är viktigast är att det går att låsa karossen i olika lägen på ett säkert sätt....


2...Hur man centrerar karossen....är beroende på hur mycket man vill kunna montera på karossen....och fortfarande orka vända den, utan att riskera livet.


1. Caprin blev så övertung monterad i kofångarfästena att jag aldrig hade orkat vända den med buren i.
Den fick ha en pallbock mitt på A-stolpen som lås. Jag har inte använt den efter omsvetsningen, nu står bilen på markfrigångsklossar för inmätning av motor.


2. Mmm, jag tänkte kunna montera i buren, och sen skruva bort all hjulupphängning så fort den är byggd.
Därför sänkte jag ner min kaross, men du har naturligtvis rätt.
och jag ösnskar att jag satt hjul på min.


Ska man hålla på länge i vaggan....med bilen i olika stader, hit och dit, så skulle det nog vara bäst med justerbar cenrtering.

EDIT: ja..hjul ska man nog kosta på sig direkt....för senare blir det väl aldrig av.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



ButterflyRacing skrev:

EDIT: ja..hjul ska man nog kosta på sig direkt....för senare blir det väl aldrig av.


Min finns i min natur-friggebod just nu. Ska nog köpa hjul innan den ska på igen.
Men om man har hjul och rör-i-rör-lagring ska man vara noga med att låsa lagringen i längsled.

_________________
Arne Lindgren
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077


Trådstartare
Tack för alla kanonbra tips!! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp finna tråd/bild/info hemgjort kaross-stativ
1 besök senaste veckan (3433 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande