Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (19073 totalt)
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Hej!

Har planer på att bygga en bil med mycket ös i, 400-450 hk kanske. Den ska framförallt byggas för att köras på bana men ska även kunna transportera sig själv till och från. Men andra ord ska det samtidigt vara en gatbil.

Mina tankar föll på att turbokonvertera en BMW 325 e36 eftersom bilen är snygg, vettig motor och sen bör det väl gå att få rätt bra väghållning i en sådan (?).

Men eftersom farsan (som ska stå för fiolerna) inte verkar så pigg på det här med besiktningsmotorer och allt det så tänkte jag undersöka alternativa bilar med turbo original, så går det lite lättare alla fall... Bilen ska inte vara framhjulsdriven.

Bara snabbt uppskattade siffror på en e36:
Bil 40
Motor 60
coilovers 15
bromsar 10
Fälgar /däck 15
Bur 10 (??)

TOTALT 150k
Detta kommer ju självklart dra iväg men målet ska ligga på ca 150k. Går det ens bygga en vettig bil för dom pengarna?

Så ös på med synpunkter, tips, alternativa bilar, olika budgetar, ja ni fattar...

Mvh Marcus Källstrand

Ps, Kör idag en volvo 940 som är rätt snabb (0-100 = 5s), den kan ju dock inte svänga... Vill ha en bil med mer ös i samtidigt som det går att vrida på ratten.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kmarcus skrev:
Hej!

Har planer på att bygga en bil med mycket ös i, 400-450 hk kanske. Den ska framförallt byggas för att köras på bana men ska även kunna transportera sig själv till och från. Men andra ord ska det samtidigt vara en gatbil.

Mina tankar föll på att turbokonvertera en BMW 325 e36 eftersom bilen är snygg, vettig motor och sen bör det väl gå att få rätt bra väghållning i en sådan (?).

Men eftersom farsan (som ska stå för fiolerna) inte verkar så pigg på det här med besiktningsmotorer och allt det så tänkte jag undersöka alternativa bilar med turbo original, så går det lite lättare alla fall... Bilen ska inte vara framhjulsdriven.

Bara snabbt uppskattade siffror på en e36:
Bil 40
Motor 60
coilovers 15
bromsar 10
Fälgar /däck 15
Bur 10 (??)

TOTALT 150k
Detta kommer ju självklart dra iväg men målet ska ligga på ca 150k. Går det ens bygga en vettig bil för dom pengarna?

Så ös på med synpunkter, tips, alternativa bilar, olika budgetar, ja ni fattar...

Mvh Marcus Källstrand

Ps, Kör idag en volvo 940 som är rätt snabb (0-100 = 5s), den kan ju dock inte svänga... Vill ha en bil med mer ös i samtidigt som det går att vrida på ratten.


Brosan har byggt just en 325:a för bana kika i tråden nedan.
Hans väger idag 1330 kg (från början 1480kg)
Motorn är bromsad till 199hk (192 hk orginal)
Gör idag 0-100 på ca 6,7 sec toppfart på 199km/h

Tänk på att lättning är billigt trim & ger bra acc,broms & kurvtagning samt sparar däck & bromsbelägg

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52196

När du ska bygga om så mycket finns ju möjligheten till ombyggt fordon &
då slipper du det här med besiktningsmotor.

M3 motorerna som är sexcylindriga brukar iofs kunna slinka igenom bes om
man fixar det lite diskret & det inte skriker ut MPower
då finns det motorer mellan 286-343 hk att välja mellan.

Att sugtrimma vidare på "orginalmotor"(man byter till en 328motor & trimmar) når man en ca 250-260 hk utan att bli ruinerad
& då borde den kunna rulla rätt obemärkt genom bes bara man har koll på avgasvärdena.

Går man vägen via ombyggt fordon kan man fixa ner en bmw V8 de finns en 4,4L på 286 hk
som går att få igenom i olättad bil utan problem. Dessa motorer är billiga & med lite trimm
ligger du på runt 350 hk & med rejält med vridmoment.

Ang bromsar kan jag rekomendera brosans lösning på problemet.

han har nu bytt till E46 330 bromsar fram & E36 328 bak. Bromsarna har funkat helt utan
problem sen dess.

orginal på 325 sitter det fram 286*22 bak 280*10
nuvarande bromssetup fram 330*25 bak 278*19

till detta har han carbotech XP10 fram & XP8 bak samt bromskylning

Ang väghållingen så sitter det idag D2 Trackracing chassisats på den med fjädrar fram 135N/mm bak 178N/mm

Krängaren fram är kopplad till fjäderbenet istället för länkarmen & bak sitter en 20mm M3 krängare

Glöm inte att det finns mycket prestanda att hitta i lättning & att välja rätt utväxling.
Kan även rekomendera att man skaffar sig stol & riktigt bälte så man sitter fast.

Nu vet jag inte om du har koll på varvtider med denna bil har gått följnade

Mantorp 1.35.3
Anderstorp 1.58.6
Gelleråsen 1.19.8
Knutstorp 1.12.1

Det är nog bättre att bygga klart bilen med orginal motor & sen fixa effekt om det saknas.

Toyo gör vettiga & bra r-däck R-888 med 235/40-17 sitter fint på 8,5*17" fälgar

Liten prisuppskattning av ovanstående kostat

bromsuppgradering (skivor & ok F&B slangar,bromskylning & belägg ca 10 k
chassisats fjädrar,dämpare topplager f & b krängare bak ca 12k
däck & fälg ca 11 k
karossplast front,huv,baklucka,stötfångare bak ink fäste ca 9 k

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tack så mycket!

Riktigt bra och värdefull information. Precis vad jag ville ha

Första prio i bilen är säkerhet, Bur, stolar, bälten, bromsar och däck.

En bur, finns det att köpa färdiga som sedan svetsats ihop eller måste man bocka och mäta ut allt själv? Vart kan man hitta detta i så fall?

Fortsätt ös på med mer! Gärna förslag på fler bilar som passar.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kmarcus skrev:
Tack så mycket!

Riktigt bra och värdefull information. Precis vad jag ville ha

Första prio i bilen är säkerhet, Bur, stolar, bälten, bromsar och däck.

En bur, finns det att köpa färdiga som sedan svetsats ihop eller måste man bocka och mäta ut allt själv? Vart kan man hitta detta i så fall?

Fortsätt ös på med mer! Gärna förslag på fler bilar som passar.


Här hittar du färdigbockat för att svetsa själv

En racing fullbur kostar 5000:-

www.finess.se

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Då är det universal eller? En polare snackade något om att man va tvungen att fräsa ändarna mm?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Inte universal, alla rör är färdigbockade, men du får kapa till de i rätt längder och fräsa ändar med mera. En hel del pyssel med andra ord. Jag gjorde det enklaste, köpte en bil med färdig bur...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



kmarcus skrev:
Hej!

Har planer på att bygga en bil med mycket ös i, 400-450 hk kanske. Den ska framförallt byggas för att köras på bana men ska även kunna transportera sig själv till och från. Men andra ord ska det samtidigt vara en gatbil.

Mina tankar föll på att turbokonvertera en BMW 325 e36 eftersom bilen är snygg, vettig motor och sen bör det väl gå att få rätt bra väghållning i en sådan (?).

Men eftersom farsan (som ska stå för fiolerna) inte verkar så pigg på det här med besiktningsmotorer och allt det så tänkte jag undersöka alternativa bilar med turbo original, så går det lite lättare alla fall... Bilen ska inte vara framhjulsdriven.

Bara snabbt uppskattade siffror på en e36:
Bil 40
Motor 60
coilovers 15
bromsar 10
Fälgar /däck 15
Bur 10 (??)

TOTALT 150k
Detta kommer ju självklart dra iväg men målet ska ligga på ca 150k. Går det ens bygga en vettig bil för dom pengarna?

Så ös på med synpunkter, tips, alternativa bilar, olika budgetar, ja ni fattar...

Mvh Marcus Källstrand

Ps, Kör idag en volvo 940 som är rätt snabb (0-100 = 5s), den kan ju dock inte svänga... Vill ha en bil med mer ös i samtidigt som det går att vrida på ratten.



Tror du kan räkna med minst en hundring till för motorbygge enligt din beskrivning OM du vill ha hållbarhet för bankörning.

Kör du på strippen belastar du motorn i max 15 sekunder, på vägen kanske max en halvminut innan du kör lugnare (annars dör du) men på bana ligger du på max belastning betydligt större del av tiden som ett varv tar och du kör varv efter varv. Det ger att det bygger upp värme så kylning av vatten, motorolja, servolja, växellådsolja etc blir mycket viktigare.
Helt plötsligt räcker det inte med originalkolvar som är svarvade och ett fulchip.

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



kmarcus skrev:
Hej!

Har planer på att bygga en bil med mycket ös i, 400-450 hk kanske. Den ska framförallt byggas för att köras på bana men ska även kunna transportera sig själv till och från. Men andra ord ska det samtidigt vara en gatbil. ......................


Varför tror alla nybörjare att man måste ha 4-500 hk för att åka bana ?
Det är svårt nog med 200Hk...
Det är inte många som kör bana...som ens kört en bil med så mycket effekt.

Börja i rättände....som du var inne på. Chassi, bromsar, säkerhet mm.
En 325 med hyfsat standardmotor räcker gått det första åren.



kmarcus skrev:
Då är det universal eller? En polare snackade något om att man va tvungen att fräsa ändarna mm?

Det går alldeles utmärkt att kapa och slipa till ändarna med vinkelslipen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tack för all feedback!

Är det ingen som kan hjälpa mig med ett enklare exempel på vad som krävs till motorn då? För att slänga i riktiga kolvar, stakar, renovera restan av motorn, montera större kylare m.m. känns inte som ett jätteproblem. Självklart ska ett nytt styrsystem i som mappas av någon duktig kille. Skriv gärna en kort budget och pris på dom stor utgifterna för i dagsläget har jag svårt att se 160k på en sådan motor.

Men som sagt, jag har inte överflödigt med erfarenhet men jag har inte hört att dom med hobbybilar varit tvugna att montera kylare för växellåda och servo m.m.

Jag tror inte man behöver så mycket effekt för att åka snabbt runt en bana. Men grejen är den att bilen ska gå på gatan också. Vilket innebär ett och annat rejs rakt fram. Sen har jag som jag skrev tidigare en snabb bil, 0-100 på 5s, Vi har också en Porsche som är ungefär samma drag i. Jag börjar tröttna på min bil och pappa som kört en del bana med Porschen tycker inte den är så kul, för lite drag helt enkelt.
Helst skulle ju en till Porsche vara ett mer upphetsande alternativ men dom pengarna finns inte just nu att lägga på en leksak.
Så för att pappa ska känna sig trygg när vi kör som idioter på streetrace och för att även han ska få ha lite kul på banan igen så tyckte han att vi kunde bygga en säker GAT/BAN-bil. Med mer ös i än vad vi rattar idag. Visar det sig då att det är för svårt att köra bana för mig med den motorstarka bilen så får jag helt enkelt börja med Porschen på bana och köra BMW:n på gatan.

Kanske var otydlig i början, ber om ursäkt i så fall. Uppskattar att ni vill hjälpa till

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kmarcus skrev:
Tack för all feedback!

Är det ingen som kan hjälpa mig med ett enklare exempel på vad som krävs till motorn då? För att slänga i riktiga kolvar, stakar, renovera restan av motorn, montera större kylare m.m. känns inte som ett jätteproblem. Självklart ska ett nytt styrsystem i som mappas av någon duktig kille. Skriv gärna en kort budget och pris på dom stor utgifterna för i dagsläget har jag svårt att se 160k på en sådan motor.

Men som sagt, jag har inte överflödigt med erfarenhet men jag har inte hört att dom med hobbybilar varit tvugna att montera kylare för växellåda och servo m.m.

Jag tror inte man behöver så mycket effekt för att åka snabbt runt en bana. Men grejen är den att bilen ska gå på gatan också. Vilket innebär ett och annat rejs rakt fram. Sen har jag som jag skrev tidigare en snabb bil, 0-100 på 5s, Vi har också en Porsche som är ungefär samma drag i. Jag börjar tröttna på min bil och pappa som kört en del bana med Porschen tycker inte den är så kul, för lite drag helt enkelt.
Helst skulle ju en till Porsche vara ett mer upphetsande alternativ men dom pengarna finns inte just nu att lägga på en leksak.
Så för att pappa ska känna sig trygg när vi kör som idioter på streetrace och för att även han ska få ha lite kul på banan igen så tyckte han att vi kunde bygga en säker GAT/BAN-bil. Med mer ös i än vad vi rattar idag. Visar det sig då att det är för svårt att köra bana för mig med den motorstarka bilen så får jag helt enkelt börja med Porschen på bana och köra BMW:n på gatan.

Kanske var otydlig i början, ber om ursäkt i så fall. Uppskattar att ni vill hjälpa till


Gissar att det är 325 motorn du vill trimma.

Nya packningar & lager 10-12K
Pinnbultar till vev,stakar & topp ca 6k
Smidda kolvar ca 14K
Grenrör,avgas,kat 13K
Turbo,ic,rör,mm 20k
sprut,spridare & mappning 30K
koppling 5k
maskin jobb balansering mm 5k

en snabb hopräkning där massor saknas gav ca 110k kronor

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



kmarcus skrev:
Tack för all feedback!

Är det ingen som kan hjälpa mig med ett enklare exempel på vad som krävs till motorn då? För att slänga i riktiga kolvar, stakar, renovera restan av motorn, montera större kylare m.m. känns inte som ett jätteproblem. Självklart ska ett nytt styrsystem i som mappas av någon duktig kille. Skriv gärna en kort budget och pris på dom stor utgifterna för i dagsläget har jag svårt att se 160k på en sådan motor.

Men som sagt, jag har inte överflödigt med erfarenhet men jag har inte hört att dom med hobbybilar varit tvugna att montera kylare för växellåda och servo m.m.

Jag tror inte man behöver så mycket effekt för att åka snabbt runt en bana. Men grejen är den att bilen ska gå på gatan också. Vilket innebär ett och annat rejs rakt fram. Sen har jag som jag skrev tidigare en snabb bil, 0-100 på 5s, Vi har också en Porsche som är ungefär samma drag i. Jag börjar tröttna på min bil och pappa som kört en del bana med Porschen tycker inte den är så kul, för lite drag helt enkelt.
Helst skulle ju en till Porsche vara ett mer upphetsande alternativ men dom pengarna finns inte just nu att lägga på en leksak.
Så för att pappa ska känna sig trygg när vi kör som idioter på streetrace och för att även han ska få ha lite kul på banan igen så tyckte han att vi kunde bygga en säker GAT/BAN-bil. Med mer ös i än vad vi rattar idag. Visar det sig då att det är för svårt att köra bana för mig med den motorstarka bilen så får jag helt enkelt börja med Porschen på bana och köra BMW:n på gatan.

Kanske var otydlig i början, ber om ursäkt i så fall. Uppskattar att ni vill hjälpa till



smidda kolvar 15'
eftermarknadsvevstakar 15'
viktmatchning av kolvar, stakar, balansering av vev samt svänghjul/remhjul etc 4'
borrning block samt linehoning av ramlager lägen, rengöring etc 8'
deckning block, topp etc 2'
packningar för hela motorn 6'
kopplingspaket 15'
grenrör, turbo, avgas 25'
laddluftkylare, rör 10'
motorstyrsystem med givare, triggerhjul etc 20'
mappning av ovanstående 15'
slangklämmor, silikonslang etc 5'
lite oljetryckrör, returslang, slang till luftkyld oljekylare 5'
ramlager, vevlager etc 8'
hopmontering av motor med korrekta lagerspel etc justerade 10'
olja (inkörningsolja, samt körolja), filter, glykol 1'

options som troligen behövs nytt insug lämpligt för överladdning, lite mätare etc. Sedan brukar det tillkomma massor man inte tänkt på, kommer ihåg, saker går sönder.

_________________
Roland Johansson
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Kolla pure-pf.com för motortips. Finns säkert de som är duktiga här också men där håller ju nästan alla på med turbokonverteringar av bmwmotorer.

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Tycker det är skrämmande vad många har fel angående priserna i ovanstående inlägg. Det känns som om ni vill skrämma iväg trådskaparen

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Det är många olika bud nu :P Men jag hittade Eagle stakar och JE kolvar från usa för ca 10k plus frakt. sSå redan där är ju en del pengar. Styrsystem och mappning kommer nog gå på ca 35k men bland annat koppling/turbo/grenrör/avgas kan jag nog banta lite förhoppningsvis. Jag ska sätta mig ner och försöka gå igenom precis hela motorn och räkna lite. Jag ser ju själv att 60k inte kommer räcka men jag tror jag kan banta lite på Rolles budget alla fall. Bra att ha något att utgå från alla fall.

Förstår att ni kanske inte vill svara på alla frågor varje gång någon ny startar en tråd, men jag läser för fullt om så mycket jag kan just nu. Men det tar tyvärr lite tid att plugga in sig på en helt ny bil och nya prylar Så finns det trådar som besvarar det jag frågar så är det bara länka eller tala om att det finns.

Hittade en sida igår som jag inte minns vad den heter nu... (Tuner Motorsport) Men där sålde dom några blåa krängare 30/24 mm för 400 dollar och bilstein pss9 coilovers för 1500 dollar (plus frakt och eventuell skatt) Tycker det verkar vara väldigt bra priser. Framförallt på coilisarna, men hur vet man om dom är byggda föra gata eller bana? För det skiljer väl en del där? Står att det går att ställa dom från gata till tävling men lite ord från någon med erfarenhet talar om mer tycker jag
Vad är nackdelarna med att köra på gatan med coilovers för bana? Komforten skiter jag i, men blir det sämre väghållning också pga ojämnheter osv? Spinn vidare på ämnet eller guida den blinde till rätt tråd :P

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



pelko skrev:
Tycker det är skrämmande vad många har fel angående priserna i ovanstående inlägg. Det känns som om ni vill skrämma iväg trådskaparen

Mvh


Skriv vad som är felaktigt om något är felaktigt.

Det är bättre att killen får veta i förväg vad det kommer att kosta än att han stor med en isärplockad motor och inser att pengarna inte räcker.

Nu var det motor för banåkning, inte strippen...

_________________
Roland Johansson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja det finns många bud här...
Men satsa på att göra klart en del av bilen först OM du inte har råd att göra hela direkt..
För då går ju bilen att använda oxå och då tröttnar man inte lika fort som när den bara står i garaget och man väntar på pengar...

Men som bla Rolle säger så kostar det MYCKET om man skall bygga så det verkligen håller för bankörning...och då vill man kanske man vill linjehorna och verkligen kolla upp att din motor håller för den extra effekten i många timmar, vi har märkt när vi kör 2 timmars att överladdade bilar är dom som oftast står i depån...

Men som sagt, fixa Säkerheten först: Bur, stolar och bromsar..
Sedan tar du väghållningen och medans så har du samlat på dig delar till Motorbygget...

Mitt förslag OM du inte ska spara pengar och köpa en färdig

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Något som är nödvändigt på en motorstark bil på bana är diff, ser ingen i beräkningen. Kan lite om BMW's men alla modeller under M3 saknar väl diff? Så en M3-diff eller eftermarknads kostar säkert lite det med.

Så ev saknas diff i beräkningen.

_________________
Robert Pettersson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vet att det inte är din grundtanke med bil men det finns ju ingen bättre körskola än racing så får du ut mer av häftigare bilar sen.

Börja med en lätt klass och träna med en billig bil så att du inte gråter NÄR du sätter den i armcot

Snikigaste klassen är 5papp+ och du har jämförbara bilar trots att det är olika märken. På köpet kan du umgås med dina teamkamrater under garagekvällar och race

Du kan ju ha en häftig gatbil parallellt med racebilen thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

om han nu vill ha mycket effekt så ska han väl få det, det är väl upp till honom?!?

Mitt förslag är E46 M3. Den duger till allt från gatbus via drifting till bansmisk. Behåll maskinen original i inledningsskedet men lätta den så mycket det går. Ett par hundra kilo bort gör att allt annat på bilen lirar bättre och du behöver inte fundera så mycket på att uppgradera bromsar med annat än kylning och belägg. Steg två med ökad effekt tar du enklast med kompressor och de effektsiffror du nämner når du snabbt och relativt billigt.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



EDC skrev:
Något som är nödvändigt på en motorstark bil på bana är diff, ser ingen i beräkningen. Kan lite om BMW's men alla modeller under M3 saknar väl diff? Så en M3-diff eller eftermarknads kostar säkert lite det med.

Så ev saknas diff i beräkningen.


Det finns diff på en hel del "vanliga" bmw då det fanns som tillval..

Kostar runt 3-4 k för en beggad

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Michael Bäck skrev:
EDC skrev:
Något som är nödvändigt på en motorstark bil på bana är diff, ser ingen i beräkningen. Kan lite om BMW's men alla modeller under M3 saknar väl diff? Så en M3-diff eller eftermarknads kostar säkert lite det med.

Så ev saknas diff i beräkningen.


Det finns diff på en hel del "vanliga" bmw då det fanns som tillval..

Kostar runt 3-4 k för en beggad

Vän av ordning säger: diffBROMS.

_________________
Axel Tanner
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (19073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande